De vaste commissie voor Onderwijs acht de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.
Kamerstuk 1997-1998 KST29344In deze nadere memorie van antwoord gaat staatssecretaris Netelenbos (OCW) in op vragen en opmerkingen van de vaste commissie voor Onderwijs.
Kamerstuk 1997-1998 KST29208Bevat vragen en opmerkingen van de vaste commissie voor Onderwijs.
Kamerstuk 1997-1998 KST28990In deze memorie van antwoord gaat staatssecretaris Netelenbos (OCW) in op de vragen en opmerkingen van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.
Kamerstuk 1997-1998 KST28494Handeling 1997-1998 HAN6545A9
voorstel van de heer Cornielje d.d. 14 januari 1998 inzake de lessentabel beroepsgerichte leerweg, basisvariant (opgenomen in de bijlage van het verslag).
Kamerstuk 1997-1998 KST27485Agenda 1997-1998 OVG332
Kamerstuk 1997-1998 KST27335
Kamerstuk 1997-1998 KST27341
Kamerstuk 1997-1998 KST27303
Kamerstuk 1997-1998 KST27305
Betreft het in overeenstemming brengen met de benaming die is opgenomen in de WPO.
Kamerstuk 1997-1998 KST27300Handeling 1997-1998 HAN6539A6
Kamerstuk 1997-1998 KST27302
Kamerstuk 1997-1998 KST27304
Handeling 1997-1998 HAN6538A3
Kamerstuk 1997-1998 KST27306
Kamerstuk 1997-1998 KST27301
Kamerstuk 1997-1998 KST27262
Kamerstuk 1997-1998 KST27256
Kamerstuk 1997-1998 KST27263
de mogelijkheid van uitreiking van het vmbo-diploma aan de groep leerlingen uit de basisberoepsgerichte leerweg voor wie al vóór het deelnemen aan het eindexamen vaststaat dat zij de examenprogramma's niet volledig zullen kunnen afronden.
Kamerstuk 1997-1998 KST27153Dit amendement houdt in, dat de leerling maximaal tot aan het einde van het schooljaar waarin hij 20 jaar is geworden, praktijkonderwijs kan volgen.
Kamerstuk 1997-1998 KST26783Kamerstuk 1997-1998 KST26790
Kamerstuk 1997-1998 KST26748
Agenda 1997-1998 OVG315
het advies van de commissie-Van den Heuvel.
Kamerstuk 1997-1998 KST26560Kamerstuk 1997-1998 KST26425
Kamerstuk 1997-1998 KST26454
Kamerstuk 1997-1998 KST26442
Kamerstuk 1997-1998 KST26437
Kamerstuk 1997-1998 KST26432
Betreft het in overeenstemming brengen met de benaming die is opgenomen in de WPO.
Kamerstuk 1997-1998 KST26427Voor wat betreft het vbo-groen is expliciet bepaald dat op alle uitvoeringslocaties van de AOC's de gemengde leerweg kan worden verzorgd.
Kamerstuk 1997-1998 KST26444Kamerstuk 1997-1998 KST26439
Kamerstuk 1997-1998 KST26434
Kamerstuk 1997-1998 KST26429
Kamerstuk 1997-1998 KST26453
Kamerstuk 1997-1998 KST26441
Betreft de bevoegdheid om op grond van artikel XXII bij ministeriële regeling afwijkende regels te stellen ten behoeve van een goede invoering van de wet.
Kamerstuk 1997-1998 KST26436Kamerstuk 1997-1998 KST26431
Kamerstuk 1997-1998 KST26426
Kamerstuk 1997-1998 KST26443
Kamerstuk 1997-1998 KST26438
Kamerstuk 1997-1998 KST26433
Kamerstuk 1997-1998 KST26428
Kamerstuk 1997-1998 KST26445
Betreft de mogelijkheid voor het samenwerkingsverband om te beslissen dat de leerlingen in het geval van keuze voor een OPDC het onderwijs tijdelijk kunnen blijven volgen aan het OPDC.
Kamerstuk 1997-1998 KST26440Kamerstuk 1997-1998 KST26435
Betreft de mogelijkheid om van de ouders van leerlingen te kunnen verlangen dat zij de grondslag van de school onderschrijven.
Kamerstuk 1997-1998 KST26430Staatssecretaris Netelenbos (OCW) besluit naar aanleiding van het advies van de Onderwijsraad 'Concept-Examenprogramma's vbo/mavo' de invoeringsdatum van het beoogde leerwegenstelsel met een jaar uit te stellen: de nieuwe examenprogramma's zullen pas ingaan voor de leerlingen die in augustus 1999 beginnen in het eerste leerjaar van mavo/vbo. Een beperkte groep scholen zal in het schooljaar 2001-2001 met proefexamens, gericht op de nieuwe examensystematiek, gaan werken. In de bijlage bij deze brief staat een overzicht van de gevolgen van dit uitstel voor het verdere traject van het wetsvoorstel mavo/vbo/vso.
Kamerstuk 1997-1998 KST26211opneming in de WVO van een bepaling voor nevenvestigingen voor leerwegondersteunend onderwijs.
Kamerstuk 1997-1998 KST25875Achtereenvolgens wordt ingegaan op: 1. Prealabel; 2. Inleiding: 2.1. Leerwegen; 2.2. Speciale voorzieningen; 2.3. Samenhang: (o.a. samenhang met basisvorming); 3. Hoofdelementen van het wetsvoorstel: 3.1. Leerwegen en sectoren (theoretische en gemengde leerweg; verleggen leerlingenstromen; doorstroming naar havo; aoc; fuikwerking; vervolgonderwijs; sectoren vakkenpakketten; combinatievakken en intrasectorale programma's; mens en maatschappij; examens nieuwe stijl); 3.2. Hulpstructuur: leerwegondersteunend onderwijs (algemeen; doelgroep; functie; voortgezet speciaal onderwijs; zorgbudget; vormgeving; toelaatbaarheid en toelating); 3.3. Het praktijkonderwijs (doelgroep; inhoud; vormgeving; opbouw; toelaatbaarheid en toelating); 4. Samenwerkingsverbanden (o.a. stand van zaken m.b.t. het ontwerpen van een nieuwe spreiding van de afdelingen vbo); 5. De positie van het ivbo en het vso; 6. Advies en overleg: 6.1 Leerwegen, combinatievakken en intrasectorale programma's; 6.2. Het leerwegondersteunend onderwijs; 6.3. Het praktijkonderwijs; 6.4. Samenwerkingsverbanden; 7. Financiële aspecten (periodes voor en na het zorgbudget).
Kamerstuk 1997-1998 KST25874Vervolg op de brief van 22 november 1996 (24578, nr. 4) over de positie van het vbo-groen in het mavo/vbo/vso-traject. Allereerst worden de kaders voor verdere uitwerking van de verschillende opties nog even op een rij gezet. Vervolgens wordt een voorstel gedaan voor concrete invulling van de relevante procedures en de daarbij te hanteren criteria. Daarna wordt ingegaan op een aantal aspecten die bij fusie tussen een AOC en mavo een rol spelen: de wijze van bekostiging, de rechtspositie van het personeel en de huisvesting.
Kamerstuk 1997-1998 KST25311Dit wetsvoorstel bestaat uit vijf hoofdelementen: -1. De verankering van leerwegen en sectoren in de bovenbouw van het middelbaar algemeen voortgezet onderwijs (mavo) en het voorbereidend beroepsonderwijs (vbo). Dit betekent een plaatsbepaling van het mavo en vbo als voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs door de verankering van leerwegen en sectoren, te weten de theoretische leerweg in het mavo, de beroepsgerichte leerweg met de 'basisvariant' en de 'kadervariant' in het vbo en de gemengde leerweg in scholengemeenschappen met mavo en vbo. Binnen de leerwegen wordt onderscheid gemaakt tussen de sectoren techniek, zorg en welzijn, economie en de agrarische sector. In samenhang daarmee wordt de afdelingsstructuur in het vbo aangepast. De eerste leerlingen die te maken krijgen met de nieuwe leerwegen beginnen in augustus 1998 aan het eerste leerjaar. - 2. De invoering van leerwegondersteunend onderwijs, bedoeld voor leerlingen die extra zorg nodig hebben om een diploma te kunnen halen. Zij krijgen het het reguliere onderwijs aangeboden in een 'zorg-op-maat-programma'. - 3. De invoering van praktijkonderwijs als een arbeidsmarktgerichte leerweg voor een beperkte groep leerlingen, voor wie een vbo- of mavo-diploma niet haalbaar is. Het praktijkonderwijs leidt -in tegenstelling tot de leerwegen- niet naar vervolgonderwijs, maar bereidt leerlingen rechtstreeks voor op de arbeidsmarkt. Het huidige vso-mlk is de eerstaangewezen schoolsoort om praktijkonderwijs te verzorgen. - 4. De verplichting tot het vormen van samenwerkingsverbanden tussen scholen voor mavo, vbo, en (oud)-vso ten behoeve van leerlingen die leerwegondersteunend onderwijs of praktijkonderwijs nodig hebben. Het huidige individueel voorbereidend beroepsonderwijs (ivbo), vso-lom, -mlk, en -zmok kiezen een positie als leerwegondersteunend onderwijs of als praktijkonderwijs. - 5. De positionering van het vso-lom, vso-mlk en vso-zmok in de WVO: vooralsnog onder de benaming 'speciaal voortgezet onderwijs' (svo). In een vierjarige overgangsperiode (1 augustus 1998-1 augustus 2002) wordt het voortgezet speciaal onderwijs opgenomen in het voortgezet onderwijs. Vso-lom kan zich ontwikkelen tot een afdeling voor leerwegondersteunend onderwijs aan een school voor voortgezet onderwijs, of een orthopedagogisch-didactisch centrum vormen, vanwaar scholen voor voortgezet onderwijs deskundig personeel te hulp kunnen roepen.
Kamerstuk 1996-1997 KST22266Kamerstuk 1996-1997 KST22268
Dit wetsvoorstel bestaat uit vijf hoofdelementen: -1. De verankering van leerwegen en sectoren in de bovenbouw van het middelbaar algemeen voortgezet onderwijs (mavo) en het voorbereidend beroepsonderwijs (vbo). Dit betekent een plaatsbepaling van het mavo en vbo als voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs door de verankering van leerwegen en sectoren, te weten de theoretische leerweg in het mavo, de beroepsgerichte leerweg met de 'basisvariant' en de 'kadervariant' in het vbo en de gemengde leerweg in scholengemeenschappen met mavo en vbo. Binnen de leerwegen wordt onderscheid gemaakt tussen de sectoren techniek, zorg en welzijn, economie en de agrarische sector. In samenhang daarmee wordt de afdelingsstructuur in het vbo aangepast. De eerste leerlingen die te maken krijgen met de nieuwe leerwegen beginnen in augustus 1998 aan het eerste leerjaar. - 2. De invoering van leerwegondersteunend onderwijs, bedoeld voor leerlingen die extra zorg nodig hebben om een diploma te kunnen halen. Zij krijgen het het reguliere onderwijs aangeboden in een 'zorg-op-maat-programma'. - 3. De invoering van praktijkonderwijs als een arbeidsmarktgerichte leerweg voor een beperkte groep leerlingen, voor wie een vbo- of mavo-diploma niet haalbaar is. Het praktijkonderwijs leidt -in tegenstelling tot de leerwegen- niet naar vervolgonderwijs, maar bereidt leerlingen rechtstreeks voor op de arbeidsmarkt. Het huidige vso-mlk is de eerstaangewezen schoolsoort om praktijkonderwijs te verzorgen. - 4. De verplichting tot het vormen van samenwerkingsverbanden tussen scholen voor mavo, vbo, en (oud)-vso ten behoeve van leerlingen die leerwegondersteunend onderwijs of praktijkonderwijs nodig hebben. Het huidige individueel voorbereidend beroepsonderwijs (ivbo), vso-lom, -mlk, en -zmok kiezen een positie als leerwegondersteunend onderwijs of als praktijkonderwijs. - 5. De positionering van het vso-lom, vso-mlk en vso-zmok in de WVO: vooralsnog onder de benaming 'speciaal voortgezet onderwijs' (svo). In een vierjarige overgangsperiode (1 augustus 1998-1 augustus 2002) wordt het voortgezet speciaal onderwijs opgenomen in het voortgezet onderwijs. Vso-lom kan zich ontwikkelen tot een afdeling voor leerwegondersteunend onderwijs aan een school voor voortgezet onderwijs, of een orthopedagogisch-didactisch centrum vormen, vanwaar scholen voor voortgezet onderwijs deskundig personeel te hulp kunnen roepen.
Kamerstuk 1996-1997 KST22267