Laatste documenten binnen dossier 25821


16-03-1999

KST33958 Opneming in de Wet toezicht beleggingsinstellingen, de Wet toezicht effectenverkeer 1995, de Wet toezicht kredietwezen 1992, de Wet toezicht natura-uitvaartverzekeringsbedrijf, de Wet toezicht verzekeringsbedrijf 1993, de Wet inzake wisselkantoren, de Wet melding zeggenschap in ter beurze genoteerde vennootschappen 1996 en de Wet financiele betrekkingen buitenland 1994, van bepalingen betreffende handhaving door middel van een dwangsom of een bestuurlijke boete en van bepalingen betreffende de rechtsgang; Nota van wijziging inzake de mogelijkheid naar gelang de ernst van de overtreding een passende boete op te leggen

Betreft o.a. de volgende wijzigingen: 1. Ingevolge het huidige wetsvoorstel kan in geval van overtredingen van een algemene maatregel van bestuur (amvb) of een ministeriele regeling slechts een tarief worden opgelegd, ook al kent de amvb/regeling zeer verschillende gedragingen die verschillende tarieven zouden rechtvaardigen. Deze wijziging voorziet in de mogelijkheid naar gelang de ernst van de overtreding een passende boete op te leggen. Daarvoor zullen de amvb's/regelingen worden voorzien van een bijlage. 2. Een aantal in dit wetsvoorstel genoemde wetsvoorstellen zijn inmiddels tot wet verheven en in werking getreden. Bijgevolg kunnen een aantal samenloopbepalingen worden geschrapt; 3. Opneming van een samenloopbepaling i.v.m. de samenloop met het wetsvoorstel 26075.

Kamerstuk 1998-1999 KST33958

KST33957 Opneming in de Wet toezicht beleggingsinstellingen, de Wet toezicht effectenverkeer 1995, de Wet toezicht kredietwezen 1992, de Wet toezicht natura-uitvaartverzekeringsbedrijf, de Wet toezicht verzekeringsbedrijf 1993, de Wet inzake wisselkantoren, de Wet melding zeggenschap in ter beurze genoteerde vennootschappen 1996 en de Wet financiele betrekkingen buitenland 1994, van bepalingen betreffende handhaving door middel van een dwangsom of een bestuurlijke boete en van bepalingen betreffende de rechtsgang; Nota n.a.v. het verslag

Achtereenvolgens wordt ingegaan op: 1. Inleiding (o.a. de coordinerende rol van de Minister van Justitie); 2. Doelstelling; 3. De nieuwe bestuurlijke handhavingsinstrumenten; 4. De regels en de handhavingsinstrumenten; 5. De hoogte van de dwangsom en van de bestuurlijke boete; 6. Aspecten betreffende de rechten van de mens; 7. Financiele gevolgen en evaluatie.

Kamerstuk 1998-1999 KST33957

27-01-1998

KST27073 Opneming in de Wet toezicht beleggingsinstellingen, de Wet toezicht effectenverkeer 1995, de Wet toezicht kredietwezen 1992, de Wet toezicht natura-uitvaartverzekeringsbedrijf, de Wet toezicht verzekeringsbedrijf 1993, de Wet inzake wisselkantoren, de Wet melding zeggenschap in ter beurze genoteerde vennootschappen 1996 en de Wet financiële betrekkingen buitenland 1994, van bepalingen betreffende handhaving door middel van een dwangsom of een bestuurlijke boete en van bepalingen betreffende de rechtsgang; Voorstel van wet

Doel van dit wetsvoorstel is om door de invoering van de dwangsom en de bestuurlijke boete een accentverschuiving te bewerkstelligen van strafrechtelijke handhaving naar bestuursrechtelijke handhaving van de financiële wetgeving. De gewijzigde wetten hebben betrekking op het toezicht op financiële instellingen en bevatten taken die voor een groot deel worden uitgevoerd door De Nederlandsche Bank, de Stichting Toezicht Effectenverkeer, en de Verzekeringskamer en het College van Beroep voor het bedrijfsleven (de toezichthouders). Dit toezicht leidt vaak tot strafrechtelijke procedures. Dit wetsvoorstel maakt twee nieuwe bestuurlijke handhavingsinstrumenten mogelijk: de dwangsom of de bestuurlijke boete. Hierdoor wordt de handhaving van de financiële wetgeving verbeterd en het strafrechtelijk apparaat enigszins ontlast.

Kamerstuk 1997-1998 KST27073

KST27074 Opneming in de Wet toezicht beleggingsinstellingen, de Wet toezicht effectenverkeer 1995, de Wet toezicht kredietwezen 1992, de Wet toezicht natura-uitvaartverzekeringsbedrijf, de Wet toezicht verzekeringsbedrijf 1993, de Wet inzake wisselkantoren, de Wet melding zeggenschap in ter beurze genoteerde vennootschappen 1996 en de Wet financiële betrekkingen buitenland 1994, van bepalingen betreffende handhaving door middel van een dwangsom of een bestuurlijke boete en van bepalingen betreffende de rechtsgang; Memorie van toelichting

Doel van dit wetsvoorstel is om door de invoering van de dwangsom en de bestuurlijke boete een accentverschuiving te bewerkstelligen van strafrechtelijke handhaving naar bestuursrechtelijke handhaving van de financiële wetgeving. De gewijzigde wetten hebben betrekking op het toezicht op financiële instellingen en bevatten taken die voor een groot deel worden uitgevoerd door De Nederlandsche Bank, de Stichting Toezicht Effectenverkeer, en de Verzekeringskamer en het College van Beroep voor het bedrijfsleven (de toezichthouders). Dit toezicht leidt vaak tot strafrechtelijke procedures. Dit wetsvoorstel maakt twee nieuwe bestuurlijke handhavingsinstrumenten mogelijk: de dwangsom of de bestuurlijke boete. Hierdoor wordt de handhaving van de financiële wetgeving verbeterd en het strafrechtelijk apparaat enigszins ontlast.

Kamerstuk 1997-1998 KST27074