Handeling 1999-2000 HAN7027A03
Agenda 1999-2000 OVG586
De commissie acht de openbare behandeling van dit wetsvoorstel voldoende voorbereid.
Kamerstuk 1999-2000 KST40842de mate waarin De Nederlandsche Bank en de Verzekeringskamer de rol van rechter gaan vervullen.
Kamerstuk 1999-2000 KST40573Bevat vragen en opmerkingen van de vaste commissie voor Financiën naar aanleiding van het voorbereidend onderzoek.
Kamerstuk 1998-1999 KST35547Agenda 1998-1999 OVG505
Agenda 1998-1999 OVG497
Agenda 1998-1999 OVG493
Agenda 1998-1999 OVG489
Agenda 1998-1999 OVG486
Deze nota van wijziging herstelt het ontbreken van een nieuw lid in het oorspronkelijk voorgestelde art. 33 van de Wet toezicht beleggingsinstellingen.
Kamerstuk 1998-1999 KST34227Betreft o.a. de volgende wijzigingen: 1. Ingevolge het huidige wetsvoorstel kan in geval van overtredingen van een algemene maatregel van bestuur (amvb) of een ministeriele regeling slechts een tarief worden opgelegd, ook al kent de amvb/regeling zeer verschillende gedragingen die verschillende tarieven zouden rechtvaardigen. Deze wijziging voorziet in de mogelijkheid naar gelang de ernst van de overtreding een passende boete op te leggen. Daarvoor zullen de amvb's/regelingen worden voorzien van een bijlage. 2. Een aantal in dit wetsvoorstel genoemde wetsvoorstellen zijn inmiddels tot wet verheven en in werking getreden. Bijgevolg kunnen een aantal samenloopbepalingen worden geschrapt; 3. Opneming van een samenloopbepaling i.v.m. de samenloop met het wetsvoorstel 26075.
Kamerstuk 1998-1999 KST33958Achtereenvolgens wordt ingegaan op: 1. Inleiding (o.a. de coordinerende rol van de Minister van Justitie); 2. Doelstelling; 3. De nieuwe bestuurlijke handhavingsinstrumenten; 4. De regels en de handhavingsinstrumenten; 5. De hoogte van de dwangsom en van de bestuurlijke boete; 6. Aspecten betreffende de rechten van de mens; 7. Financiele gevolgen en evaluatie.
Kamerstuk 1998-1999 KST33957De vaste commissie voor Financiën heeft nog een aantal vragen en opmerkingen over het wetsvoorstel.
Kamerstuk 1997-1998 KST27753Doel van dit wetsvoorstel is om door de invoering van de dwangsom en de bestuurlijke boete een accentverschuiving te bewerkstelligen van strafrechtelijke handhaving naar bestuursrechtelijke handhaving van de financiële wetgeving. De gewijzigde wetten hebben betrekking op het toezicht op financiële instellingen en bevatten taken die voor een groot deel worden uitgevoerd door De Nederlandsche Bank, de Stichting Toezicht Effectenverkeer, en de Verzekeringskamer en het College van Beroep voor het bedrijfsleven (de toezichthouders). Dit toezicht leidt vaak tot strafrechtelijke procedures. Dit wetsvoorstel maakt twee nieuwe bestuurlijke handhavingsinstrumenten mogelijk: de dwangsom of de bestuurlijke boete. Hierdoor wordt de handhaving van de financiële wetgeving verbeterd en het strafrechtelijk apparaat enigszins ontlast.
Kamerstuk 1997-1998 KST27073Doel van dit wetsvoorstel is om door de invoering van de dwangsom en de bestuurlijke boete een accentverschuiving te bewerkstelligen van strafrechtelijke handhaving naar bestuursrechtelijke handhaving van de financiële wetgeving. De gewijzigde wetten hebben betrekking op het toezicht op financiële instellingen en bevatten taken die voor een groot deel worden uitgevoerd door De Nederlandsche Bank, de Stichting Toezicht Effectenverkeer, en de Verzekeringskamer en het College van Beroep voor het bedrijfsleven (de toezichthouders). Dit toezicht leidt vaak tot strafrechtelijke procedures. Dit wetsvoorstel maakt twee nieuwe bestuurlijke handhavingsinstrumenten mogelijk: de dwangsom of de bestuurlijke boete. Hierdoor wordt de handhaving van de financiële wetgeving verbeterd en het strafrechtelijk apparaat enigszins ontlast.
Kamerstuk 1997-1998 KST27074