Kamerstuk 2004-2005 KST83151
Minister Donner (Jus) beschrijft het huidige afstammingsrecht en adoptierecht, dat gebaseerd is op het uitgangspunt dat bij afstammingsrecht het biologisch en het juridisch ouderschap samenvallen en bij adoptie niet. De afgelopen jaren is het afstammingsrecht op een aantal punten gewijzigd. Tot nu toe is het echter niet mogelijk dat de duo-ouder het kind van de partner erkent en dus moeder (ouder) wordt. Minister Donner beschrijft de gevolgen van eventuele invoering van het ouderschap van de duo-partner. Hij komt tot de conclusie dat verdere gelijkstelling op dit moment niet aan de orde is. Wel wil hij onderzoeken of de testamentaire praktijk aanleiding geeft voor een erfrechtelijke gelijkstelling.
Kamerstuk 2003-2004 KST73415Wanneer gehuwden van hetzelfde geslacht en paren van hetzelfde geslacht die een kind hebben geadopteerd in het buitenland in de problemen komen, kan een consulaire ambtenaar adviseren bij de keuze van een advocaat en een aangestelde advocaat van de juiste informatie over de regelgeving in Nederland voorzien. Hij zal zich overigens terughoudend opstellen. Het is dan ook de verantwoordelijkheid van paren zelf om zich goed op een verblijf in het buitenland voor te bereiden. Het zal zich niet aan de rechtsgang in het betreffende land kunnen onttrekken.
Kamerstuk 2000-2001 KST50946Handeling 2000-2001 HAN7209A10
Handeling 2000-2001 HAN7209A04
Handeling 2000-2001 HAN7208A05
Agenda 2000-2001 OVG769
Staatssecretaris Cohen (Jus) geeft aan waarom gelijkberechtiging geldt ten aanzien van paren van hetzelfde geslacht bij het burgerlijk huwelijk, maar niet bij het koninklijk huwelijk. Verder geeft hij aan dat de huwelijkssluiting, meer dan het geregistreerd partnerschap, voor velen een bijzondere symbolische waarde heeft.
Kamerstuk 2000-2001 KST50126Kamerstuk 2000-2001 KST50073
Kamerstuk 2000-2001 KST49776
Kamerstuk 2000-2001 KST49399
De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB) stemmen ermee in dat gemeenten zelf een oplossing zoeken indien (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand gewetensbezwaren kennen ten aanzien van het huwen van personen van het zelfde geslacht. Mogelijke oplossingen zijn het inroosteren van een andere ambtenaar of het inschakelen van een ambtenaar uit een andere gemeente.
Kamerstuk 2000-2001 KST49422Kamerstuk 2000-2001 KST48987
Agenda 2000-2001 OVG739
Kamerstuk 1999-2000 KST47971
Handeling 1999-2000 HAN7151A10
Handeling 1999-2000 HAN7151A08
Kamerstuk 1999-2000 KST47867
Handeling 1999-2000 HAN7150A05
Handeling 1999-2000 HAN7149A04
Kamerstuk 1999-2000 KST47771
Handeling 1999-2000 HAN7148A11
Kamerstuk 1999-2000 KST47772
Agenda 1999-2000 OVG714
Handeling 1999-2000 HAN7147A05
Agenda 1999-2000 OVG712
Agenda 1999-2000 OVG710
Agenda 1999-2000 OVG709
Agenda 1999-2000 OVG708
Agenda 1999-2000 OVG706
Deze nota van wijziging beoogt tevens de afstemming te regelen met het wetsvoorstel tot wijziging van de regeling in Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek m.b.t. het naamrecht, de voorkoming van schijnhuwelijken en het tijdstip van de totstandkoming van de scheiding van tafel en bed alsmede van enige andere wetten (kamerstuk 26862).
Kamerstuk 1999-2000 KST47461Agenda 1999-2000 OVG702
Door deze wijzigingen wordt het onder meer mogelijk gemaakt dat een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk of omgekeerd kan geschieden ten overstaan van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.
Kamerstuk 1999-2000 KST45457Staatssecretaris Cohen (Jus) reageert op vragen en opmerkingen die door de fracties zijn gemaakt in het verslag (kamerstuk 26672, nr. 4). Hij gaat daarbij onder meer in op bezwaren tegen het wetsvoorstel van leden van de fracties van CDA, GPV en RPF, de verhouding tot het geregistreerd partnerschap en internationale aspecten.
Kamerstuk 1999-2000 KST45456Verslag van de vaste commissie voor Justitie, ter voorbereiding van de openbare behandeling van het wetsvoorstel, met als inhoud: 1. Algemeen; 1.1. Inleiding en voorgeschiedenis; 1.2. Overeenkomsten en verschillen tussen het huwelijk voor personen van verschillend geslacht en het huwelijk voor personen van hetzelfde geslacht; 1.3. Verhouding tot het geregistreerde partnerschap; evaluatie; 1.4. Internationale aspecten; inclusief het internationaal privaatrecht; 1.5. Omzetting van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap en van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk; 1.6. Aanpassing geautomatiseerde systemen; 1.7. Overig; 2. Artikelsgewijze behandeling.
Kamerstuk 1999-2000 KST43331aanpassing geautomatiseerde systemen. Wat de positie van kinderen betreft wordt aangesloten bij het advies van de commissie-Kortmann, dat van rechtswege geen afstammingsrechtelijke gevolgen aan het huwelijk van personen van hetzelfde geslacht worden verbonden.
Kamerstuk 1998-1999 KST36338aanpassing geautomatiseerde systemen. Wat de positie van kinderen betreft wordt aangesloten bij het advies van de commissie-Kortmann, dat van rechtswege geen afstammingsrechtelijke gevolgen aan het huwelijk van personen van hetzelfde geslacht worden verbonden.
Kamerstuk 1998-1999 KST36337De Raad van State meent dat de tijd nog niet rijp is voor dit wetsvoorstel en wijst met name op de internationaal privaatrechtelijke aspecten van de openstelling van het huwelijk voor personen van hetzelfde geslacht.
Kamerstuk 1998-1999 KST36339aanpassing geautomatiseerde systemen. Wat de positie van kinderen betreft wordt aangesloten bij het advies van de commissie-Kortmann, dat van rechtswege geen afstammingsrechtelijke gevolgen aan het huwelijk van personen van hetzelfde geslacht worden verbonden.
Kamerstuk 1998-1999 KST36336