Handeling 2001-2002 HAN7361A05
Agenda 2001-2002 OVG924
Staatssecretaris Bos (Fin) reageert op vragen en opmerkingen uit het verslag (kamerstuk 27784, nr. 133a).
Kamerstuk 2001-2002 KST57884De commissie heeft een aantal vragen en opmerkingen over het wetsvoorstel.
Kamerstuk 2001-2002 KST57861Handeling 2001-2002 HAN7339A05
Handeling 2001-2002 HAN7339A16
Agenda 2001-2002 OVG915
Kamerstuk 2001-2002 KST57384
Agenda 2001-2002 OVG910
Het onderdeel over de belastingplicht van gemeentelijke vervoerbedrijven wordt uit dit wetsvoorstel gelicht. De voorstellen hierover zullen in een afzonderlijk wetsvoorstel worden opgenomen.
Kamerstuk 2001-2002 KST57280Staatssecretaris Bos (Fin) reageert op vragen en opmerkingen over dit wetsvoorstel.
Kamerstuk 2001-2002 KST57191Agenda 2001-2002 OVG908
Bevat vragen en opmerkingen van de vaste commissie voor Financiën over de nota naar aanleiding van het verslag (kamerstuk 27784, nr. 6) en de nota van wijziging (kamerstuk 27784, nr. 7).
Kamerstuk 2001-2002 KST57057Agenda 2001-2002 OVG907
Agenda 2001-2002 OVG906
Agenda 2001-2002 OVG904
Agenda 2001-2002 OVG903
Agenda 2001-2002 OVG901
Agenda 2001-2002 OVG900
Agenda 2001-2002 OVG899
Staatssecretaris Bos (Fin) gaat in op vragen en opmerkingen die de vaste commissie voor Financiën heeft gemaakt in het verslag (kamerstuk 27784, nr. 5). Zie ook de nota van wijziging (nr. 7) inzake beëindiging van de belastingvrijstelling voor de N.V. Luchthaven Schiphol.
Kamerstuk 2001-2002 KST55653Reden voor deze wijziging is dat de Europese Commissie heeft bepaald dat de vrijstelling van vennootschapsbelasting voor de Schipholgroep concurrentievervalsing teweeg kan brengen en de handel tussen de lidstatden ongunstig kan beinvloeden. Volgens de Commissie is deze belastingvrijstelling een vorm van staatssteun.
Kamerstuk 2001-2002 KST55654Kamerstuk 2000-2001 KST54774
Kamerstuk 2000-2001 KST54619
Op dit moment zijn gemeentelijke vervoerbedrijven vrijgesteld van de vennootschapsbelasting in verband met het destijds monopolistische karakter van de activiteiten. In het kader van het streven naar verzelfstandiging van deze bedrijven teneinde de marktwerking te bevorderen, zal continuering van de vrijstelling echter concurrentieverstorend werken als sommige vervoerbedrijven zijn vrijgesteld en andere niet. Dit wetsvoorstel beoogt deze vrijstelling te laten vervallen met ingang van 1 januari 2003. Tevens wordt een overgangsmaatregel voorgesteld waardoor gemeentelijke vervoerbedrijven waarin uitsluitend door het participatiefonds, al dan niet gezamenlijk met Nederlandse publiekrechtelijke rechtspersonen, wordt deelgenomen, tot 2003 vrijgesteld blijven van de vennootschapsbelasting. Dit wetsvoorstel beoogt tevens één algemene regeling te treffen voor alle overheidsbedrijven ter voorkoming van incidentele voor- en nadelen als gevolg van de overgang van de onbelaste naar de belaste sfeer. Dit voorkomt dat bij de aanvang van de belastingplicht iedere keer opnieuw maatregelen moeten worden opgenomen. Dit wetsvoorstel regelt naast de belastingplicht van de gemeentelijke vervoerbedrijven ook die van B.V. Weerbureau HWS en NOB Holding N.V.
Kamerstuk 2000-2001 KST53620Kamerstuk 2000-2001 KST53623
Op dit moment zijn gemeentelijke vervoerbedrijven vrijgesteld van de vennootschapsbelasting in verband met het destijds monopolistische karakter van de activiteiten. In het kader van het streven naar verzelfstandiging van deze bedrijven teneinde de marktwerking te bevorderen, zal continuering van de vrijstelling echter concurrentieverstorend werken als sommige vervoerbedrijven zijn vrijgesteld en andere niet. Dit wetsvoorstel beoogt deze vrijstelling te laten vervallen met ingang van 1 januari 2003. Tevens wordt een overgangsmaatregel voorgesteld waardoor gemeentelijke vervoerbedrijven waarin uitsluitend door het participatiefonds, al dan niet gezamenlijk met Nederlandse publiekrechtelijke rechtspersonen, wordt deelgenomen, tot 2003 vrijgesteld blijven van de vennootschapsbelasting. Dit wetsvoorstel beoogt tevens één algemene regeling te treffen voor alle overheidsbedrijven ter voorkoming van incidentele voor- en nadelen als gevolg van de overgang van de onbelaste naar de belaste sfeer. Dit voorkomt dat bij de aanvang van de belastingplicht iedere keer opnieuw maatregelen moeten worden opgenomen. Dit wetsvoorstel regelt naast de belastingplicht van de gemeentelijke vervoerbedrijven ook die van B.V. Weerbureau HWS en NOB Holding N.V.
Kamerstuk 2000-2001 KST53622