Laatste documenten binnen dossier 28486


04-02-2004

KST73909 Aanvulling van de Auteurwet 1912 inzake de thuiskopie tot invoering van verlengde aansprakelijkheid voor verkopers; Memorie van antwoord

Aan de orde komt onder andere de vraag naar harmonisatie van Europese regelgeving op het gebied van het auteursrecht en de naburige rechten.

Kamerstuk 2003-2004 KST73909

16-01-2004

KST73639 Aanvulling van de Auteurwet 1912 inzake de thuiskopie tot invoering van verlengde aansprakelijkheid voor verkopers; Brief minister over aanschrijving door Buma van basisscholen die geen of onvoldoende auteursrechten betalen

In deze brief gaat minister Donner (Jus) in op het aanschrijven door Buma van basisscholen die geen of onvoldoende aueteursrechten betalen voor het gebruik van muziek tijdens verjaardagen, feesten en pauzes. Het gebruik van muziek voor educatieve doeleinden is toegestaan; voor overig gebruik moet een regeling met Buma worden getroffen. Buma heeft 5550 scholen waarmee nog geen regeling was getroffen, aangeschreven. De 500 scholen die daarop niet hebben gereageerd, zijn voor het maximale bedrag aangeslagen. Na overleg met de besturenbonden is daarop besloten de incassoprocedure tijdelijk stop te zetten en de scholen tot 1 oktober jl. de gelegenheid gegeven zo nodig te betalen. Ten aanzien van 100 scholen die nog steeds niet hebben gereageerd en ook niet betaald, is de incassoprocedure inmiddels hervat.

Kamerstuk 2003-2004 KST73639

09-10-2003

KST70644 Aanvulling van de Auteurwet 1912 inzake de thuiskopie tot invoering van verlengde aansprakelijkheid voor verkopers; Brief minister over de mogelijkheid voor verkopers zich te verontschuldigen van de betalingsplicht

een zogenoemd "eerste schakel-bewijs". Op grond van het amendement is de verkoper van de betalingsplicht ontheven indien hij een "laatste schakel-bewijs" overlegt.

Kamerstuk 2003-2004 KST70644

29-09-2003

KST70388 Aanvulling van de Auteurwet 1912 inzake de thuiskopie tot invoering van verlengde aansprakelijkheid voor verkopers; Amendement over beperking aansprakelijkheidsverlenging tot het beïnvloedbare gedeelte van de verkoopketen

Dit amendement strekt ertoe de verlenging van de aansprakelijkheid te beperken tot het beïnvloedbare gedeelte van de verkoopketen en zo de administratieve lasten voor de verkopers zoveel mogelijk te beperken. Dit amendement vervangt datgene gedrukt onder nr. 8 in verband met wijziging van de ondertekening.

Kamerstuk 2003-2004 KST70388

KST70389 Aanvulling van de Auteurwet 1912 inzake de thuiskopie tot invoering van verlengde aansprakelijkheid voor verkopers; Amendement over beperking aansprakelijkheidsverlenging tot het beïnvloedbare gedeelte van de verkoopketen

Dit amendement strekt ertoe de verlenging van de aansprakelijkheid te beperken tot het beïnvloedbare gedeelte van de verkoopketen en zo de administratieve lasten voor de verkopers zoveel mogelijk te beperken.

Kamerstuk 2003-2004 KST70389

06-08-2002

KST63033 Aanvulling van de Auteurwet 1912 inzake de thuiskopie tot invoering van verlengde aansprakelijkheid voor verkopers; Voorstel van wet

Bij Stb. 1990, 305 is in de Auteurswet 1912 een vergoeding voor het kopiëren van beeld- en geluidsopnamen voor eigen gebruik geregeld. De vergoeding wordt geïnd in de vorm van een heffing op blanco- audio- en videobanden, en, in toenemende mate, op digitale dragers, zoals opneembare audio-cd's. Hierbij rust de betaalverplichting op de fabrikant of importeur. De incasso wordt georganiseerd door Stichting De Thuiskopie, die hiertoe met een groot aantal fabrikanten en importeurs incasso-overeenkomsten heeft gesloten. Gebleken is dat de heffing in toenemende mate niet betaald wordt. Blanco dragers worden bijvoorbeeld ingevoerd door anderen dan de reguliere importeur, waarbij geen opgave aan de incasso-organisatie is gedaan. Digitale dragers, met name blanco cd-rom's, worden verkocht op PC-beurzen door ondernemingen die moeilijk traceerbaar zijn, zodat niet goed gecontroleerd kan worden of zij als importeur voldaan hebben aan de thuiskopievergoeding. Verder komt 'fictieve export' voor. Hierbij meldt de betalingsplichtige aan de incasso-organisatie dat de voorwerpen naar het buitenland zijn verkocht en vraagt terugbetaling van de vergoeding. De voorwerpen zijn echter niet daadwerkelijk uitgevoerd, maar blijven in Nederland, en worden daar aan het publiek verkocht. Als de incasso-organisatie tot de conclusie komt dat waarschijnlijk geen vergoeding is betaald voor blanco beeld- en geluiddragers, heeft zij met de huidige wettelijke regeling onvoldoende mogelijkheden om dit te kunnen vaststellen, en dan alsnog tot incasso van de vergoeding te komen. Met de verkoper heeft zij onder de huidige wetgeving immers geen relatie, dus hoeft deze ook geen informatie te verschaffen over de herkomst van zijn waren. Daarom regelt onderhavig wetsvoorstel dat in die gevallen waarin de verkoper niet kan aantonen dat de vergoeding door de fabrikant of importeur is betaald en ook uit zijn administratie niet blijkt wie de fabrikant of importeur is, de verkoper verplicht is tot betaling van de vergoeding. De betalingsverplichting van de verkoper is subsidiair. Primair blijft de betalingsverplichting rusten op de fabrikant of importeur.

Kamerstuk 2001-2002 KST63033

KST63035 Aanvulling van de Auteurwet 1912 inzake de thuiskopie tot invoering van verlengde aansprakelijkheid voor verkopers; Memorie van toelichting

Bij Stb. 1990, 305 is in de Auteurswet 1912 een vergoeding voor het kopiëren van beeld- en geluidsopnamen voor eigen gebruik geregeld. De vergoeding wordt geïnd in de vorm van een heffing op blanco- audio- en videobanden, en, in toenemende mate, op digitale dragers, zoals opneembare audio-cd's. Hierbij rust de betaalverplichting op de fabrikant of importeur. De incasso wordt georganiseerd door Stichting De Thuiskopie, die hiertoe met een groot aantal fabrikanten en importeurs incasso-overeenkomsten heeft gesloten. Gebleken is dat de heffing in toenemende mate niet betaald wordt. Blanco dragers worden bijvoorbeeld ingevoerd door anderen dan de reguliere importeur, waarbij geen opgave aan de incasso-organisatie is gedaan. Digitale dragers, met name blanco cd-rom's, worden verkocht op PC-beurzen door ondernemingen die moeilijk traceerbaar zijn, zodat niet goed gecontroleerd kan worden of zij als importeur voldaan hebben aan de thuiskopievergoeding. Verder komt 'fictieve export' voor. Hierbij meldt de betalingsplichtige aan de incasso-organisatie dat de voorwerpen naar het buitenland zijn verkocht en vraagt terugbetaling van de vergoeding. De voorwerpen zijn echter niet daadwerkelijk uitgevoerd, maar blijven in Nederland, en worden daar aan het publiek verkocht. Als de incasso-organisatie tot de conclusie komt dat waarschijnlijk geen vergoeding is betaald voor blanco beeld- en geluiddragers, heeft zij met de huidige wettelijke regeling onvoldoende mogelijkheden om dit te kunnen vaststellen, en dan alsnog tot incasso van de vergoeding te komen. Met de verkoper heeft zij onder de huidige wetgeving immers geen relatie, dus hoeft deze ook geen informatie te verschaffen over de herkomst van zijn waren. Daarom regelt onderhavig wetsvoorstel dat in die gevallen waarin de verkoper niet kan aantonen dat de vergoeding door de fabrikant of importeur is betaald en ook uit zijn administratie niet blijkt wie de fabrikant of importeur is, de verkoper verplicht is tot betaling van de vergoeding. De betalingsverplichting van de verkoper is subsidiair. Primair blijft de betalingsverplichting rusten op de fabrikant of importeur.

Kamerstuk 2001-2002 KST63035