Laatste documenten binnen dossier 28980


17-03-2004

KST74955 Wijziging van het Wetboek van Strafrecht, het Wetboek van Strafvordering en de Penitentiaire beginselenwet (plaatsing in een inrichting voor stelselmatige daders); Brief minister met nadere informatie over tot dusver opgedane ervaringen met de drang- en dwangvariant van de Strafrechtelijke Overplaatsing van Verslaafden (SOV)

In onderhavige brief gaat minister Donner (Jus) nader in op de ervaringen die zijn opgedaan in de Landelijke Stuurgroep SOV met de doelgroep (verslaafde veelplegers). Hiernaast geeft hij cijfers over de huidige bezetting van SOV-plaatsen.

Kamerstuk 2003-2004 KST74955

08-12-2003

KST72731 Wijziging van het Wetboek van Strafrecht, het Wetboek van Strafvordering en de Penitentiaire beginselenwet (plaatsing in een inrichting voor stelselmatige daders); Amendement om eventuele onduidelijkheid omtrent mogelijke samenloop van straf en maatregel op voorhand weg te nemen

Kamerstuk 2003-2004 KST72731

KST72733 Wijziging van het Wetboek van Strafrecht, het Wetboek van Strafvordering en de Penitentiaire beginselenwet (plaatsing in een inrichting voor stelselmatige daders); Amendement inzake het schrappen van de bepaling dat de maatregel slechts op vordering van het openbaar ministerie kan worden opgelegd

Kamerstuk 2003-2004 KST72733

KST72735 Wijziging van het Wetboek van Strafrecht, het Wetboek van Strafvordering en de Penitentiaire beginselenwet (plaatsing in een inrichting voor stelselmatige daders); Amendement om de Kamer in de gelegenheid te stellen te kunnen beoordelen of de behandelprogramma's voldoende en adequaat zijn alvorens de wet in werking treedt

Kamerstuk 2003-2004 KST72735

KST72732 Wijziging van het Wetboek van Strafrecht, het Wetboek van Strafvordering en de Penitentiaire beginselenwet (plaatsing in een inrichting voor stelselmatige daders); Amendement inzake de (mogelijkheid van) aanpak van onverbeterlijke veelplegers

Volgens indiener is in het onderhavige wetsvoorstel niet voorzien in een opvolgende maatregel (of straf) als tengevolge van herhaling blijkt dat de maatregel van plaatsing in een inrichting voor stelselmatige daders niet heeft gewerkt. Bovendien is de duur van de voorgestelde maatregel beperkt tot twee jaar. Dit amendement regelt wel die mogelijkheid.

Kamerstuk 2003-2004 KST72732

KST72734 Wijziging van het Wetboek van Strafrecht, het Wetboek van Strafvordering en de Penitentiaire beginselenwet (plaatsing in een inrichting voor stelselmatige daders); Amendement om de Minister van Justitie jaarlijks een verslag aan de Kamer te laten zenden over de voortgang van de uitvoering van de wet

Kamerstuk 2003-2004 KST72734

16-07-2003

KST69328 Wijziging van het Wetboek van Strafrecht, het Wetboek van Strafvordering en de Penitentiaire beginselenwet (plaatsing in een inrichting voor stelselmatige daders); Memorie van toelichting

Het wetsvoorstel strekt tot een meer effectieve aanpak van stelselmatige daders die de veiligheid van personen en goederen in de openbare ruimte in gevaar brengen. Tot de stelselmatige daders behoren de zogenoemde veelplegers en meerplegers Veelplegers zijn delinquenten die in hun criminele carrière 11 of meer processen-verbaal (antecedenten) wegens een misdrijf op hun naam hebben staan. Meerplegers hebben tussen 2 en 11 antecedenten op hun naam staan. De voorgestelde wetgeving is in het bijzonder gericht op de aanpak van veelplegers. Om het draaideurkarakter van de huidige aanpak van veelplegers te doorbreken moeten de zeer actieve meerderjarige veelplegers langduriger van hun vrijheid worden beroofd. Daarvoor is een omslag in de aanpak nodig: in plaats van een zaaksgerichte aanpak wordt overgegaan tot een persoonsgerichte aanpak; een aanpak waarbij het totale criminele verleden van de verdachte in beeld wordt gebracht en waarbij niet alleen afzonderlijke delicten worden berecht. Daarbij is vooral het patroon in het delictgedrag over de langere termijn van belang. Daarnaast zijn factoren als levensstijl, achtergrondproblematiek, en diverse gedragskenmerken van belang voor een goede beoordeling van de zaak. Met een meer persoonsgericht dossier en een daarop gebaseerde eis van het Openbaar Ministerie heeft de rechter een beter beeld van de persoon van de dader en dus meer aanleiding voor het opleggen van een langere vrijheidsstraf. De voorgestelde wetgeving schept de noodzakelijk extra randvoorwaarden voor een effectieve strafrechtelijke aanpak van stelselmatige daders. Bij de nieuwe sancties gaat het om de opvang van verschillend geaarde groepen van stelselmatige daders. Zij zijn in te delen in een aantal subgroepen: verslaafden, (verslaafde) personen met een psychiatrische achtergrond, illegalen en overigen. Kenmerkend voor veel stelselmatige daders is dat ze veel op straat leven, een gebrek aan maatschappelijke bindingen en zelfredzaamheid hebben en weinig structuur in hun leven hebben. Een strafrechtelijk reactie van de overheid kan er mede op gericht zijn een ander gedrags- en levenspatroon aan te leren. In de beoogde langere vrijheidsbeneming kan daartoe worden voorzien in op reïntegratie gerichte programma's, toezicht en begeleiding. Bij de tenuitvoerlegging van de nieuwe maatregel is uitgangspunt een langere vrijheidsbeneming in een zeer beperkt regime. Er wordt gewerkt aan de praktische uitwerking van de algemene voorziening voor de opvang van stelselmatige daders en aan detentiemodaliteiten die rekening houden met specifieke kenmerken van de subgroepen. Het is de bedoeling om de strafrechtelijke maatregel tot plaatsing in een inrichting voor de opvang van verslaafden (SOV) te incorporeren in de maatregel van plaatsing in een inrichting voor stelselmatige daders. Ook wordt met deze wet het dwangmiddel van de voorlopige hechtenis mogelijk gemaakt voor eenvoudige mishandeling en zaaksbeschadiging.

Kamerstuk 2002-2003 KST69328

KST69326 Wijziging van het Wetboek van Strafrecht, het Wetboek van Strafvordering en de Penitentiaire beginselenwet (plaatsing in een inrichting voor stelselmatige daders); Voorstel van wet

Het wetsvoorstel strekt tot een meer effectieve aanpak van stelselmatige daders die de veiligheid van personen en goederen in de openbare ruimte in gevaar brengen. Tot de stelselmatige daders behoren de zogenoemde veelplegers en meerplegers Veelplegers zijn delinquenten die in hun criminele carrière 11 of meer processen-verbaal (antecedenten) wegens een misdrijf op hun naam hebben staan. Meerplegers hebben tussen 2 en 11 antecedenten op hun naam staan. De voorgestelde wetgeving is in het bijzonder gericht op de aanpak van veelplegers. Om het draaideurkarakter van de huidige aanpak van veelplegers te doorbreken moeten de zeer actieve meerderjarige veelplegers langduriger van hun vrijheid worden beroofd. Daarvoor is een omslag in de aanpak nodig: in plaats van een zaaksgerichte aanpak wordt overgegaan tot een persoonsgerichte aanpak; een aanpak waarbij het totale criminele verleden van de verdachte in beeld wordt gebracht en waarbij niet alleen afzonderlijke delicten worden berecht. Daarbij is vooral het patroon in het delictgedrag over de langere termijn van belang. Daarnaast zijn factoren als levensstijl, achtergrondproblematiek, en diverse gedragskenmerken van belang voor een goede beoordeling van de zaak. Met een meer persoonsgericht dossier en een daarop gebaseerde eis van het Openbaar Ministerie heeft de rechter een beter beeld van de persoon van de dader en dus meer aanleiding voor het opleggen van een langere vrijheidsstraf. De voorgestelde wetgeving schept de noodzakelijk extra randvoorwaarden voor een effectieve strafrechtelijke aanpak van stelselmatige daders. Bij de nieuwe sancties gaat het om de opvang van verschillend geaarde groepen van stelselmatige daders. Zij zijn in te delen in een aantal subgroepen: verslaafden, (verslaafde) personen met een psychiatrische achtergrond, illegalen en overigen. Kenmerkend voor veel stelselmatige daders is dat ze veel op straat leven, een gebrek aan maatschappelijke bindingen en zelfredzaamheid hebben en weinig structuur in hun leven hebben. Een strafrechtelijk reactie van de overheid kan er mede op gericht zijn een ander gedrags- en levenspatroon aan te leren. In de beoogde langere vrijheidsbeneming kan daartoe worden voorzien in op reïntegratie gerichte programma's, toezicht en begeleiding. Bij de tenuitvoerlegging van de nieuwe maatregel is uitgangspunt een langere vrijheidsbeneming in een zeer beperkt regime. Er wordt gewerkt aan de praktische uitwerking van de algemene voorziening voor de opvang van stelselmatige daders en aan detentiemodaliteiten die rekening houden met specifieke kenmerken van de subgroepen. Het is de bedoeling om de strafrechtelijke maatregel tot plaatsing in een inrichting voor de opvang van verslaafden (SOV) te incorporeren in de maatregel van plaatsing in een inrichting voor stelselmatige daders. Ook wordt met deze wet het dwangmiddel van de voorlopige hechtenis mogelijk gemaakt voor eenvoudige mishandeling en zaaksbeschadiging.

Kamerstuk 2002-2003 KST69326

KST69329 Wijziging van het Wetboek van Strafrecht, het Wetboek van Strafvordering en de Penitentiaire beginselenwet (plaatsing in een inrichting voor stelselmatige daders); Oorspronkelijke tekst

Kamerstuk 2002-2003 KST69329

KST69330 Wijziging van het Wetboek van Strafrecht, het Wetboek van Strafvordering en de Penitentiaire beginselenwet (plaatsing in een inrichting voor stelselmatige daders); Advies en nader rapport

Kamerstuk 2002-2003 KST69330