Handeling 2003-2004 HAN7721A08
Handeling 2003-2004 HAN7720A08
Kamerstuk 2003-2004 KST78129
Kamerstuk 2003-2004 KST77632
Agenda 2003-2004 OVG1160
Handeling 2003-2004 HAN7699A13
Handeling 2003-2004 HAN7697A14
In het wetsvoorstel wordt de horecaondernemer als enige verantwoordelijk gesteld voor de verkoop van drank aan een jongere. Deze motie strekt ertoe deze onevenwichtigheid te herstellen.
Kamerstuk 2003-2004 KST76979Kamerstuk 2003-2004 KST76978
Agenda 2003-2004 OVG1154
Agenda 2003-2004 OVG1152
Agenda 2003-2004 OVG1151
Agenda 2003-2004 OVG1149
Kamerstuk 2003-2004 KST75232
Kamerstuk 2003-2004 KST74029
De Drank- en Horecawet (DHW) bevat regels gericht op verantwoorde distributie van alcoholhoudende dranken, zowel in het belang van preventie van alcoholproblematiek en van sociale hygiëne als in het belang van openbare orde en veiligheid. Een aantal maatschappelijke ontwikkelingen dwingt echter tot een doelmatiger handhaving van de DHW. Daartoe wordt in dit wetsvoorstel de bestuurlijke boete in de DHW geïntroduceerd voor overtredingen die geen direct gevaar opleveren voor de gezondheid en veiligheid. Een aanzienlijk deel van de verbodsbepalingen waarvan de strafrechtelijke sanctionering is geregeld in de Wet op de economische delicten (WED) of die kunnen leiden tot intrekking van de vergunning door de gemeente, kan dan worden afgedaan met een door de minister van VWS op te leggen bestuurlijke boete. Het systeem waarvoor is gekozen, is eerder ook opgenomen in de Warenwet en de Tabakswet. De bestuurlijke boeten worden opgelegd volgens een bij amvb vast te stellen bijlage, die een 'tarievenlijst' bevat waarin het boetebedrag per omschreven overtreding staat vermeld. Omdat intrekking van de vergunning en strafrechtelijke handhaving onder bepaalde voorwaarden mogelijk blijven, zijn in het wetsvoorstel anti-cumulatievoorzieningen getroffen.
Kamerstuk 2003-2004 KST72028Kamerstuk 2003-2004 KST72031
maatschappelijke consultatie.
Kamerstuk 2003-2004 KST72030Kamerstuk 2003-2004 KST72032