De NMa heeft onderzoek uitgevoerd om te bekijken of er sprake is van structureel te hoge voorschotten in de afgelopen 24 maanden en zo ja, of een systeem van rentevergoeding een oplossing zou kunnen bieden. Uit het onderzoek blijkt dat het beleid van de energieleveranciers erop gericht is om bij de jaarrekeningen zo min mogelijk te hoeven verrekenen. Daarnaast hebben consumenten genoeg mogelijkheden om zelf de voorschotnota aan te passen. De NMa concludeert dat er op basis van de onderzoeksresultaten geen aanleiding is om in te grijpen in de totstandkoming van voorschotnota's. Minister Van der Hoeven (EZ) sluit zich aan bij die conclusie.
Kamerstuk 2008-2009 KST123854Bijlage BLG17693
Minister Van der Hoeven (EZ) stuurt de Tweede Kamer de eindrapportage van het onderzoek naar eventuele afwijkingen in de meting van gasverbruik bij kleinverbruikers en de verwerking van die meetafwijkingen door energieleveranciers. In deze brief gaat de minister in op het doel van het onderzoek, de conclusies uit het onderzoek, de aanbevelingen van de NMa en het vervolg.
Kamerstuk 2007-2008 KST122161Bijlage BLG17136
Bijlage BLG17134
Bijlage BLG17135
Bijlage BLG13703
Bijlage BLG13704
Bijlage BLG13492
De rapportage is als bijlage bij deze brief gevoegd.
Kamerstuk 2007-2008 KST111266Tijdens het algemeen overleg op 9 februari 2005 is geconstateerd dat er signalen waren dat maatschappelijke organisaties zonder winstoogmerk met een grote elektriciteitsaansluiting (bijvoorbeeld sportverenigingen en religieuze instellingen) de afgelopen jaren mogelijk zijn geconfronteerd met een sterke stijging van de transportkosten. In deze brief geeft minister Brinkhorst (EZ) een analyse van de problematiek en mogelijke oplossingen.
Kamerstuk 2004-2005 KST86313De Tweede Kamer heeft minister Brinkhorst (EZ) gevraagd of dit artikel is uitgevoerd. De minister beantwoordt die vraag in deze brief.
Kamerstuk 2004-2005 KST85963aardgas op afgelegen terreinen.
Kamerstuk 2004-2005 KST85536Verslag van een algemeen overleg op 9 februari 2005 met minister Brinkhorst (EZ) over de brief van 13 januari 2005 inzake ministeriële regelingen gas en elektriciteit (29372, nr. 65).
Kamerstuk 2004-2005 KST84852In deze brief gaat minister Brinkhorst (EZ) in op de uitvoering van het amendement-Samson (Kamerstuk 29372, nr. 45).
Kamerstuk 2004-2005 KST84568Het besluit tot aanwijzing van APX Gas NL B.V. als gasbeurs op grond als gasbeurs zal worden gepubliceerd in de Staatscourant.
Kamerstuk 2004-2005 KST84019Bijlage BLG4084
Bijlage BLG4085
Bijlage BLG4082
Beide regelingen zijn geplaatst in Stcrt. 9 (2005). Minister Brinkhorst (EZ) gaat in deze brief kort in op de inhoud van de regelingen en de voorhangprocedure.
Kamerstuk 2004-2005 KST83881samenloop Wet Toezicht Effectenverkeer.
Kamerstuk 2004-2005 KST82971Agenda 2003-2004 OVG1160
Kamerstuk 2003-2004 KST77521
Handeling 2003-2004 HAN7697A10
Handeling 2003-2004 HAN7697A08
Agenda 2003-2004 OVG1155
Volgens indiener biedt dit systeem de kleinverbruikers de beste bescherming tegen onredelijke voorwaarden en tarieven.
Kamerstuk 2003-2004 KST76902Handeling 2003-2004 HAN7694A06
bescherming tegen onredelijke tarieven voor gastransport door handhaving van het systeem van gereguleerde tarieven ook na 1 januari 2012.
Kamerstuk 2003-2004 KST76904Kamerstuk 2003-2004 KST76825
Het amendement vervroegt ook de verplichting van producenten en handelaren om informatie aan de leverancier te geven van drie naar twee maanden na afloop van het kalenderjaar.
Kamerstuk 2003-2004 KST76808Volgens het wetsvoorstel zou dit systeem worden vervangen door een vorm van onderhandelde toegang.
Kamerstuk 2003-2004 KST76827Kamerstuk 2003-2004 KST76813
De nota betreft onder meer het aangaan of opzeggen van de overeenkomst.
Kamerstuk 2003-2004 KST76806De in dit amendement opgenomen bepalaingen zijn ontleend aan de bijlage van de (toekomstige) Richtlijn Oneerlijke Handelspraktijken.
Kamerstuk 2003-2004 KST76829Kamerstuk 2003-2004 KST76823
Kamerstuk 2003-2004 KST76821
Volgens indiener biedt dit systeem de kleinverbruikers de beste bescherming tegen onredelijke voorwaarden en tarieven.
Kamerstuk 2003-2004 KST76826Deze keuze is al mogelijk bij "groene stroom". Dit amendement strekt tot uitbreiding van de stroometikettering met bijvoorbeeld de keuze uit gas- of kolenstroom.
Kamerstuk 2003-2004 KST76809Kamerstuk 2003-2004 KST76817
Met dit amendement wordt uitvoering gegeven aan de door het parlement aanvaarde motie-Ten Hoopen. Teneinde het functioneren van de gasmarkt te bevorderen en daarmee de positie van kleinverbruikers op een geliberaliseerde gasmarkt te versterken wordt de netbeheerder van het landelijk gastransportnet (GTN) verplicht flexibiliteitsdiensten (tolerantiedienst, uur-, dag- en weekflexibiliteit) aan te bieden.
Kamerstuk 2003-2004 KST76828Volgens indiener dreigen door de liberalisering veel glastuinbouwers failliet te gaan door hogere gasprijzen als gevolg van een gasprijsberekening op basis van capaciteit.
Kamerstuk 2003-2004 KST76822Dit amendement zorgt ervoor dat Nederlandse energieleveranciers niet weggeconcurreerd kunnen worden en/of overgenomen kunnen worden door buitenlandse of overige Nederlandse energiebedrijven indien deze op de thuismarkt over een aanmerkelijke marktmacht (meer dan 30%) beschikken.
Kamerstuk 2003-2004 KST76820Bevat een stenografisch verslag.
Kamerstuk 2003-2004 KST76714Bijlage BLG2125
In deze brief reageert minister Brinkhorst (EZ) op de tijdens het wetgevingsoverleg van 19 mei 2004 ingediende amendementen, te weten de nrs. 16 (privatiseringsverbod), 17 (energiebedrijven met aanmerkelijke marktmacht), 18 (elektriciteits- en gasbeurs), 19 (prijzen transport gasgrootgebruikers), 21/41 (meten teruglevering kleingebruikers), 22 (afsluiten in winterperiode), 23 (tarieven voor meten), 24 (taak netbeheerder bij duurzame elektriciteit), 25 (faillissement leverancier), 26 en 28 onderdeel VIII (aanleg en tarieven aansluitingen), 27 (consumentenbescherming), 28 en 30 (bevoegdheidsverdeling), 29 (eigendom netwerken), 31 (aanbieden flexibiliteitsdiensten), 32 (wettelijke regeling beurs), 33 (evaluatie), 34 (regulering tarieven kwaliteitsconversie), 35-38 (stroometikettering), 39 (ex ante stroometikettering) en 40 (calamiteitenplan). De minister gaat hierbij in op een aantal punten waarvan hij heeft toegezegd hierop schriftelijk nader terug te komen.
Kamerstuk 2003-2004 KST76682Volgens indiener dreigen door de liberalisering veel glastuinbouwers failliet te gaan door hogere gasprijzen als gevolg van een gasprijsberekening op basis van capaciteit.
Kamerstuk 2003-2004 KST76554Het amendement strekt ertoe dat kleinverbruikers daarvoor een meter tot hun beschikking krijgen, die zowel de aan het net onttrokken elektriciteit als de ingevoede elektriciteit meet. Tevens moeten de netbeheerders de jaarlijkse stroomrekeningen gaan baseren op de door hen geleverde én door de kleinverbruiker aan het net geleverde duurzame elektriciteit.
Kamerstuk 2003-2004 KST76669Kamerstuk 2003-2004 KST76575
Kamerstuk 2003-2004 KST76567
bescherming tegen onredelijke tarieven voor gastransport door handhaving van het systeem van gereguleerde tarieven ook na 1 januari 2012.
Kamerstuk 2003-2004 KST76562Indieners stellen voor dat het leveringsbedrijf eerst de gemeentelijke sociale dienst raadpleegt, teneinde tot een goede betalingseregeling te komen, en zo afsluiting te voorkomen. Indien de afnemer geen cliënt blijkt te zijn van de sociale dienst, kan de afsluitprocedure worden vervolgd.
Kamerstuk 2003-2004 KST76556Kamerstuk 2003-2004 KST76549
Kamerstuk 2003-2004 KST76668
Deze keuze is al mogelijk bij "groene stroom". Dit amendement strekt tot uitbreiding van de stroometikettering met bijvoorbeeld de keuze uit gas- of kolenstroom.
Kamerstuk 2003-2004 KST76577Kamerstuk 2003-2004 KST76570
Kamerstuk 2003-2004 KST76564
Kamerstuk 2003-2004 KST76559
Kamerstuk 2003-2004 KST76553
Kamerstuk 2003-2004 KST76667
Volgens de Engelstalige versie van de richtlijn moet worden verwezen naar informatie over de omvang van de uitstoot van koolstofdioxide (CO2) en van radioactief afval die samenhangen met de elektriciteitsproductie.
Kamerstuk 2003-2004 KST76574Met dit amendement wordt uitvoering gegeven aan de door het parlement aanvaarde motie Ten Hoopen. Teneinde het functioneren van de gasmarkt te bevorderen en daarmee de positie van kleinverbruikers op een geliberaliseerde gasmarkt te versterken wordt de netbeheerder van het landelijk gastransportnet (GTN) verplicht flexibiliteitsdiensten (tolerantiedienst, uur-, dag- en weekflexibiliteit) aan te bieden.
Kamerstuk 2003-2004 KST76566Kamerstuk 2003-2004 KST76561
Het amendement strekt ertoe dat kleinverbruikers daarvoor een meter tot hun beschikking krijgen, die zowel de aan het net onttrokken elektriciteit als de ingevoede elektriciteit meet. Tevens moeten de netbeheerders de jaarlijkse stroomrekeningen gaan baseren op de door hen geleverde én door de kleinverbruiker aan het net geleverde duurzame elektriciteit.
Kamerstuk 2003-2004 KST76555Het amendement strekt ertoe dat kleinverbruikers daarvoor een meter tot hun beschikking krijgen, die zowel de aan het net onttrokken elektriciteit als de ingevoede elektriciteit meet. Tevens moeten de netbeheerders de jaarlijkse stroomrekeningen gaan baseren op de door hen geleverde én door de kleinverbruiker aan het net geleverde duurzame elektriciteit.
Kamerstuk 2003-2004 KST76579het ondubbelzinnig kiezen voor gereguleerde toegang in de Gaswet door te bepalen dat de tarieven worden goedgekeurd in plaats van de berekeningsmethodiek van de tarieven.
Kamerstuk 2003-2004 KST76634Kamerstuk 2003-2004 KST76576
Kamerstuk 2003-2004 KST76568
Volgens het wetsvoorstel zou dit systeem worden vervangen door een vorm van onderhandelde toegang.
Kamerstuk 2003-2004 KST76563Kamerstuk 2003-2004 KST76558
Dit amendement zorgt ervoor dat Nederlandse energieleveranciers niet weggeconcurreerd kunnen worden en/of overgenomen kunnen worden door buitenlandse of overige Nederlandse energiebedrijven indien deze op de thuismarkt over een aanmerkelijke marktmacht (meer dan 30%) beschikken.
Kamerstuk 2003-2004 KST76551Kamerstuk 2003-2004 KST76666
Kamerstuk 2003-2004 KST76578
Het amendement vervroegt ook de verplichting van producenten en handelaren om informatie aan de leverancier te geven van drie naar twee maanden na afloop van het kalenderjaar.
Kamerstuk 2003-2004 KST76571Volgens indiener biedt dit systeem de kleinverbruikers de beste bescherming tegen onredelijke voorwaarden en tarieven.
Kamerstuk 2003-2004 KST76565Kamerstuk 2003-2004 KST76560
Agenda 2003-2004 OVG1151
De bijlage van het advies, dat op 18 december 2003 naar de Tweede Kamer werd gestuurd (kamerstuk 29372, nr. 5), vertoonde onvolkomenheden. Daarom wordt het advies nogmaals aangeboden.
Kamerstuk 2003-2004 KST73643toezicht en handhaving.
Kamerstuk 2003-2004 KST75796De oorspronkelijke tekst van de nota van wijziging d.d. 23 feburari 2004, nr. 12, zoals voorgelegd aan de Raad van State is ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer
Kamerstuk 2003-2004 KST75228Kamerstuk 2003-2004 KST74645
Kamerstuk 2003-2004 KST74646
Kamerstuk 2003-2004 KST73539
toegang tot de Belemmeringenwet Verordeningen en de Belemmeringenwet Privaatrecht voor gasnetbeheerders.
Kamerstuk 2003-2004 KST73555de 'switchverplichting'.
Kamerstuk 2003-2004 KST73190extra mogelijkheden gecreëerd voor de overheid om ingeval van tekortkomingen in het netbeheer in te grijpen.
Kamerstuk 2003-2004 KST73188Kamerstuk 2003-2004 KST73191