Agenda 2004-2005 OVG1237
Agenda 2004-2005 OVG1235
Kamerstuk 2004-2005 KST85620
Agenda 2004-2005 OVG1227
Agenda 2004-2005 OVG1225
Agenda 2004-2005 OVG1223
Agenda 2004-2005 OVG1213
Kamerstuk 2004-2005 KST82332
Kamerstuk 2004-2005 KST79910
Tweede herdruk in verband met toevoeging noot betreffende de oorspronkleijke tekst.
Kamerstuk 2003-2004 KST78956Herdruk in verband met het afdrukken van de juiste versie van het nader rapport.
Kamerstuk 2003-2004 KST78833Met het onderhavige wetsvoorstel wordt in het nieuwe artikel 47 van de Politiewet 1993 een specifieke basis geschapen voor politieregio's om op eigen initiatief publiekrechtelijke samenwerkingsvoorzieningen te treffen, waarbij ten aanzien van beheersaangelegenheden samenwerkingsafspraken worden gemaakt. Indien niet alleen door regionale politiekorpsen onderling maar ook met het Korps landelijke politiediensten wordt samengewerkt, kan een samenwerkingsvoorziening worden getroffen door regio's en het Rijk gezamenlijk. Het Korps landelijke politiediensten ressorteert immers onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Wanneer dit voor een goede samenwerking aangewezen moet worden geacht, kan bij een voorziening tot samenwerking bovendien een rechtspersoon worden opgericht met een eigen bestuur. Die rechtspersoon dient een publiekrechtelijk karakter te dragen. Dit is aangegeven in het voorgestelde artikel 47a. Er zijn derhalve twee soorten voorzieningen tot samenwerking mogelijk: de voorziening waarbij een publiekrechtelijke rechtspersoon wordt opgericht en die waarbij dit niet het geval is. In dit laatste geval is in feite sprake van een bestuursafspraak zonder dat daarbij een zelfstandige organisatie wordt opgericht met een eigen bestuurlijke voorziening. Bestuursafspraken, convenanten of andersoortige samenwerkingsafspraken zullen dan ook (tenzij de samenwerking rechtstreeks voortvloeit uit ministeriële regelgeving als beschreven in paragraaf 1) in de regel als voorzieningen tot samenwerking kunnen worden aangemerkt. De voorziening tot samenwerking zal veelal voor taakondersteunende aangelegenheden worden getroffen.
Kamerstuk 2003-2004 KST78669Met het onderhavige wetsvoorstel wordt in het nieuwe artikel 47 van de Politiewet 1993 een specifieke basis geschapen voor politieregio's om op eigen initiatief publiekrechtelijke samenwerkingsvoorzieningen te treffen, waarbij ten aanzien van beheersaangelegenheden samenwerkingsafspraken worden gemaakt. Indien niet alleen door regionale politiekorpsen onderling maar ook met het Korps landelijke politiediensten wordt samengewerkt, kan een samenwerkingsvoorziening worden getroffen door regio's en het Rijk gezamenlijk. Het Korps landelijke politiediensten ressorteert immers onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Wanneer dit voor een goede samenwerking aangewezen moet worden geacht, kan bij een voorziening tot samenwerking bovendien een rechtspersoon worden opgericht met een eigen bestuur. Die rechtspersoon dient een publiekrechtelijk karakter te dragen. Dit is aangegeven in het voorgestelde artikel 47a. Er zijn derhalve twee soorten voorzieningen tot samenwerking mogelijk: de voorziening waarbij een publiekrechtelijke rechtspersoon wordt opgericht en die waarbij dit niet het geval is. In dit laatste geval is in feite sprake van een bestuursafspraak zonder dat daarbij een zelfstandige organisatie wordt opgericht met een eigen bestuurlijke voorziening. Bestuursafspraken, convenanten of andersoortige samenwerkingsafspraken zullen dan ook (tenzij de samenwerking rechtstreeks voortvloeit uit ministeriële regelgeving als beschreven in paragraaf 1) in de regel als voorzieningen tot samenwerking kunnen worden aangemerkt. De voorziening tot samenwerking zal veelal voor taakondersteunende aangelegenheden worden getroffen.
Kamerstuk 2003-2004 KST78671Kamerstuk 2003-2004 KST78670
Kamerstuk 2003-2004 KST78672