Laatste documenten binnen dossier 30323


22-06-2006

KST98534 Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs inzake vervanging van de basisvorming door een nieuwe regeling voor de onderbouw (regeling onderbouw VO); Brief minister met afschrift brief

de minister zal de inspectie vragen eenmalig een thematisch onderzoek uit te voeren naar de kwaliteit van het reken-/wiskunde- en het taalonderwijs in PO, VO en BVE.

Kamerstuk 2005-2006 KST98534

17-03-2006

KST95601 Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs inzake vervanging van de basisvorming door een nieuwe regeling voor de onderbouw (regeling onderbouw VO); Motie met verzoek om te onderzoeken in hoeverre op scholen doorlopende leerlijnen worden gerealiseerd en of leerlingen voldoende overstap mogelijkheden worden geboden

Kamerstuk 2005-2006 KST95601

KST95606 Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs inzake vervanging van de basisvorming door een nieuwe regeling voor de onderbouw (regeling onderbouw VO); Motie met het verzoek te bevorderen dat in de jaarverslagen over de onderbouw van het vo aandacht wordt besteed aan het gevoerde beleid t.a.v. doelgroepen

Kamerstuk 2005-2006 KST95606

KST95603 Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs inzake vervanging van de basisvorming door een nieuwe regeling voor de onderbouw (regeling onderbouw VO); Motie over bekostiging scholen in het vo

contacten met ouders over het leerproces en de vorderingen van hun kind te onderhouden.

Kamerstuk 2005-2006 KST95603

KST95607 Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs inzake vervanging van de basisvorming door een nieuwe regeling voor de onderbouw (regeling onderbouw VO); Motie met het verzoek te bevorderen dat in het jaarverslag van de school nadrukkelijk wordt gerapporteerd welke leerkrachten de directe verantwoordelijkheid dragen voor welke curriculumonderdelen

Kamerstuk 2005-2006 KST95607

KST95600 Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs inzake vervanging van de basisvorming door een nieuwe regeling voor de onderbouw (regeling onderbouw VO); Motie met het verzoek om in het inrichtingsbesluit te regelen dat Frans en Duits ook in het derde leerjaar havo en vwo verplichte vakken zijn

Kamerstuk 2005-2006 KST95600

KST95602 Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs inzake vervanging van de basisvorming door een nieuwe regeling voor de onderbouw (regeling onderbouw VO); Motie met verzoek om nadere voorstellen voor individuele leerlingbegeleiding om voortijdige schooluitval te voorkomen

Kamerstuk 2005-2006 KST95602

KST95597 Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs inzake vervanging van de basisvorming door een nieuwe regeling voor de onderbouw (regeling onderbouw VO); Motie over aanhouden van dit wetsvoorstel tot de effecten voldoende bekend zijn

Kamerstuk 2005-2006 KST95597

KST95605 Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs inzake vervanging van de basisvorming door een nieuwe regeling voor de onderbouw (regeling onderbouw VO); Motie met het verzoek om bij de onderwijsbegroting 2007 aan te geven hoe zij de bijscholing van leraren in een ander vak een extra impuls willen geven en welke middelen hiervoor beschikbaar zijn

Kamerstuk 2005-2006 KST95605

KST95598 Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs inzake vervanging van de basisvorming door een nieuwe regeling voor de onderbouw (regeling onderbouw VO); Motie met verzoek om toezending van het concept-inrichtingsbesluit

Kamerstuk 2005-2006 KST95598

13-03-2006

KST95396 Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs inzake vervanging van de basisvorming door een nieuwe regeling voor de onderbouw (regeling onderbouw VO); Gewijzigd amendement dat strekt tot het evalueren van de wet ten aanzien van het vak lichamelijke opvoeding

Kamerstuk 2005-2006 KST95396

KST95356 Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs inzake vervanging van de basisvorming door een nieuwe regeling voor de onderbouw (regeling onderbouw VO); Tweede nota van wijziging

Deze nota betreft louter technische wijzigingen.

Kamerstuk 2005-2006 KST95356

KST95394 Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs inzake vervanging van de basisvorming door een nieuwe regeling voor de onderbouw (regeling onderbouw VO); Amendement dat ertoe strekt dat het bevoegd gezag pas een andere leraar mag aanstellen als het team is gehoord dan wel een voordracht heeft gedaan

Kamerstuk 2005-2006 KST95394

KST95393 Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs inzake vervanging van de basisvorming door een nieuwe regeling voor de onderbouw (regeling onderbouw VO); Amendement dat ertoe strekt de ruimte die er is om in een totaal ander vak les te geven dan waarvoor men is opgeleid niet verder te vergroten

Dit amendement strekt ertoe de ruimte die er is om in een totaal ander vak les te geven dan waarvoor men is opgeleid niet verder vergroten. Op dit moment kan de leraar Nederlands in het eerste leerjaar ook wiskunde verzorgen. Het wetsvoorstel beoogt dit uit te breiden naar het tweede jaar.

Kamerstuk 2005-2006 KST95393

KST95397 Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs inzake vervanging van de basisvorming door een nieuwe regeling voor de onderbouw (regeling onderbouw VO); Gewijzigd amendement om binnen vijf jaar na inwerkingtreding van de wet de doeltreffendheid en de effecten te onderzoeken

Kamerstuk 2005-2006 KST95397

KST95357 Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs inzake vervanging van de basisvorming door een nieuwe regeling voor de onderbouw (regeling onderbouw VO); Derde nota van wijziging

gehele of gedeeltelijke vakoverstijgende ordening van het onderwijsprogramma voor de onderbuow in het voortgezet onderwijs.

Kamerstuk 2005-2006 KST95357

KST95395 Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs inzake vervanging van de basisvorming door een nieuwe regeling voor de onderbouw (regeling onderbouw VO); Amendement dat ertoe strekt om leraren die vakken verzorgen waarvoor zij niet aan de bekwaamheidseisen voldoen, alsnog de verplichting en de mogelijkheid te geven om die tekorten weg te werken

Kamerstuk 2005-2006 KST95395

10-03-2006

KST95311 Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs inzake vervanging van de basisvorming door een nieuwe regeling voor de onderbouw (regeling onderbouw VO); Amendement over het stellen van (bekwaamheids)eisen bij vakoverstijgend lesgeven in teamverband

Kamerstuk 2005-2006 KST95311

KST95308 Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs inzake vervanging van de basisvorming door een nieuwe regeling voor de onderbouw (regeling onderbouw VO); Amendement over het laten vervallen van de bandbreedte en de minimale onderwijstijd te bepalen op 1040 uren

Kamerstuk 2005-2006 KST95308

OVG1309 Agenda Tweede Kamer der Staten Generaal, opgesteld op 10 maart 2006

Agenda 2005-2006 OVG1309

KST95310 Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs inzake vervanging van de basisvorming door een nieuwe regeling voor de onderbouw (regeling onderbouw VO); Amendement om ook voor het derde onderbouwjaar vwo en havo kerndoelen voor te schrijven

Kamerstuk 2005-2006 KST95310

KST95312 Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs inzake vervanging van de basisvorming door een nieuwe regeling voor de onderbouw (regeling onderbouw VO); Amendement om over vijf jaar de doeltreffendheid en de effecten te onderzoeken met name op de kwaliteit van het onderwijs

Kamerstuk 2005-2006 KST95312

KST95307 Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs inzake vervanging van de basisvorming door een nieuwe regeling voor de onderbouw (regeling onderbouw VO); Amendement over duidelijker begripsbepaling van kerndoelen door deze te omschrijven als 'te bereiken inhoudelijke doelstellingen'

Kamerstuk 2005-2006 KST95307

KST95309 Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs inzake vervanging van de basisvorming door een nieuwe regeling voor de onderbouw (regeling onderbouw VO); Amendement over verplicht Frans en Duits in de onderbouw van vwo en havo

Kamerstuk 2005-2006 KST95309

19-01-2006

KST93796 Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs inzake vervanging van de basisvorming door een nieuwe regeling voor de onderbouw (regeling onderbouw VO); Nota n.a.v. het verslag

financiële gevolgen. Het conceptvoorstel nieuwe kerndoelen is als bijlage bij de nota gevoegd.

Kamerstuk 2005-2006 KST93796

KST93795 Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs inzake vervanging van de basisvorming door een nieuwe regeling voor de onderbouw (regeling onderbouw VO); Nota van wijziging

er wordt een nieuw artikel IIIa toegevoegd, ten gevolge van een technische wijziging in het overgangsrecht.

Kamerstuk 2005-2006 KST93795

14-10-2005

KST90365 Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs inzake vervanging van de basisvorming door een nieuwe regeling voor de onderbouw (regeling onderbouw VO); Koninklijke boodschap

Kamerstuk 2005-2006 KST90365

KST90367 Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs inzake vervanging van de basisvorming door een nieuwe regeling voor de onderbouw (regeling onderbouw VO); Memorie van toelichting

Dit wetsvoorstel bevat een nieuwe regeling voor de onderbouw in het voortgezet onderwijs, die in de plaats komt van de bepalingen over de basisvorming. De onderbouw voortgezet onderwijs omvat de eerste twee leerjaren van het voortgezet onderwijs. In de onderbouw wordt de basis gelegd voor persoonlijk, maatschappelijk en beroepsmatig functioneren van alle jongeren. Daarmee wordt voortgebouwd op de bovenbouw van het primair onderwijs en voorbereid op de vervolgtrajecten in de verschillende schoolsoorten in het voortgezet onderwijs. Dit wetsvoorstel biedt in essentie geen onderwijskundige, maar een bestuurlijke vernieuwing. Er worden geen nieuwe vormen van onderwijs geregeld of voorgeschreven. Er wordt in de wet ruimte gecreëerd voor verschillende vormen van onderwijs, zowel bestaande als nieuwe vormen. De rijksoverheid stelt, naast een aantal algemene kwaliteitseisen, globale inhoudelijke kaders voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs vast (de kerndoelen). De gemeenschappelijke opdracht aan scholen is dat ze leerlingen (mede) aan de hand daarvan voorbereiden op persoonlijk, maatschappelijk en beroepsmatig functioneren en op het vervolgonderwijs, zowel in als na het voortgezet onderwijs. Scholen moeten daarbij het programma van de onderbouw zo inrichten dat leerlingen na twee jaar (bij vmbo) respectievelijk drie jaar (bij havo/ vwo) voortgezet onderwijs gevolgd te hebben, nog steeds - binnen de gekozen leerroute (schoolsoort, leerweg) en indien nodig en mogelijk ook daarbuiten - alle sectoren respectievelijk profielen kunnen kiezen. De keuze over de programmering, inrichting, organisatie, vormgeving en pedagogisch-didactische aanpak in de onderbouw is aan de school. Sommige scholen en sommige vakgebieden zullen ervoor kiezen om het onderwijs vakgericht, disciplinair aan te (blijven) bieden. Andere scholen zullen juist meerwaarde zien in heel andere manieren om het onderwijs te organiseren, bijvoorbeeld vakoverstijgend en multidisciplinair.

Kamerstuk 2005-2006 KST90367

KST90366 Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs inzake vervanging van de basisvorming door een nieuwe regeling voor de onderbouw (regeling onderbouw VO); Voorstel van wet

Dit wetsvoorstel bevat een nieuwe regeling voor de onderbouw in het voortgezet onderwijs, die in de plaats komt van de bepalingen over de basisvorming. De onderbouw voortgezet onderwijs omvat de eerste twee leerjaren van het voortgezet onderwijs. In de onderbouw wordt de basis gelegd voor persoonlijk, maatschappelijk en beroepsmatig functioneren van alle jongeren. Daarmee wordt voortgebouwd op de bovenbouw van het primair onderwijs en voorbereid op de vervolgtrajecten in de verschillende schoolsoorten in het voortgezet onderwijs. Dit wetsvoorstel biedt in essentie geen onderwijskundige, maar een bestuurlijke vernieuwing. Er worden geen nieuwe vormen van onderwijs geregeld of voorgeschreven. Er wordt in de wet ruimte gecreëerd voor verschillende vormen van onderwijs, zowel bestaande als nieuwe vormen. De rijksoverheid stelt, naast een aantal algemene kwaliteitseisen, globale inhoudelijke kaders voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs vast (de kerndoelen). De gemeenschappelijke opdracht aan scholen is dat ze leerlingen (mede) aan de hand daarvan voorbereiden op persoonlijk, maatschappelijk en beroepsmatig functioneren en op het vervolgonderwijs, zowel in als na het voortgezet onderwijs. Scholen moeten daarbij het programma van de onderbouw zo inrichten dat leerlingen na twee jaar (bij vmbo) respectievelijk drie jaar (bij havo/ vwo) voortgezet onderwijs gevolgd te hebben, nog steeds - binnen de gekozen leerroute (schoolsoort, leerweg) en indien nodig en mogelijk ook daarbuiten - alle sectoren respectievelijk profielen kunnen kiezen. De keuze over de programmering, inrichting, organisatie, vormgeving en pedagogisch-didactische aanpak in de onderbouw is aan de school. Sommige scholen en sommige vakgebieden zullen ervoor kiezen om het onderwijs vakgericht, disciplinair aan te (blijven) bieden. Andere scholen zullen juist meerwaarde zien in heel andere manieren om het onderwijs te organiseren, bijvoorbeeld vakoverstijgend en multidisciplinair.

Kamerstuk 2005-2006 KST90366

KST90368 Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs inzake vervanging van de basisvorming door een nieuwe regeling voor de onderbouw (regeling onderbouw VO); Nader rapport

Kamerstuk 2005-2006 KST90368