Kamerstuk 2007-2008 KST118095
de minister zal de inspectie vragen eenmalig een thematisch onderzoek uit te voeren naar de kwaliteit van het reken-/wiskunde- en het taalonderwijs in PO, VO en BVE.
Kamerstuk 2005-2006 KST98534Handeling 2005-2006 HAN8000A03
Kamerstuk 2005-2006 KST97334
Agenda 2005-2006 OVG1326
Kamerstuk 2005-2006 KST97151
Agenda 2005-2006 OVG1320
Handeling 2005-2006 HAN7971A07
Kamerstuk 2005-2006 KST95997
Kamerstuk 2005-2006 KST96022
Handeling 2005-2006 HAN7964A06
Handeling 2005-2006 HAN7961A07
Kamerstuk 2005-2006 KST95601
Kamerstuk 2005-2006 KST95606
contacten met ouders over het leerproces en de vorderingen van hun kind te onderhouden.
Kamerstuk 2005-2006 KST95603Kamerstuk 2005-2006 KST95607
Kamerstuk 2005-2006 KST95600
Kamerstuk 2005-2006 KST95602
Kamerstuk 2005-2006 KST95597
Kamerstuk 2005-2006 KST95605
Kamerstuk 2005-2006 KST95598
Kamerstuk 2005-2006 KST95527
Kamerstuk 2005-2006 KST95396
Deze nota betreft louter technische wijzigingen.
Kamerstuk 2005-2006 KST95356Kamerstuk 2005-2006 KST95394
Dit amendement strekt ertoe de ruimte die er is om in een totaal ander vak les te geven dan waarvoor men is opgeleid niet verder vergroten. Op dit moment kan de leraar Nederlands in het eerste leerjaar ook wiskunde verzorgen. Het wetsvoorstel beoogt dit uit te breiden naar het tweede jaar.
Kamerstuk 2005-2006 KST95393Kamerstuk 2005-2006 KST95397
gehele of gedeeltelijke vakoverstijgende ordening van het onderwijsprogramma voor de onderbuow in het voortgezet onderwijs.
Kamerstuk 2005-2006 KST95357Kamerstuk 2005-2006 KST95395
Kamerstuk 2005-2006 KST95311
Kamerstuk 2005-2006 KST95308
Agenda 2005-2006 OVG1309
Kamerstuk 2005-2006 KST95310
Kamerstuk 2005-2006 KST95312
Kamerstuk 2005-2006 KST95307
Kamerstuk 2005-2006 KST95309
Kamerstuk 2005-2006 KST95278
Agenda 2005-2006 OVG1306
Agenda 2005-2006 OVG1303
financiële gevolgen. Het conceptvoorstel nieuwe kerndoelen is als bijlage bij de nota gevoegd.
Kamerstuk 2005-2006 KST93796er wordt een nieuw artikel IIIa toegevoegd, ten gevolge van een technische wijziging in het overgangsrecht.
Kamerstuk 2005-2006 KST93795Kamerstuk 2005-2006 KST93683
Kamerstuk 2005-2006 KST90365
Dit wetsvoorstel bevat een nieuwe regeling voor de onderbouw in het voortgezet onderwijs, die in de plaats komt van de bepalingen over de basisvorming. De onderbouw voortgezet onderwijs omvat de eerste twee leerjaren van het voortgezet onderwijs. In de onderbouw wordt de basis gelegd voor persoonlijk, maatschappelijk en beroepsmatig functioneren van alle jongeren. Daarmee wordt voortgebouwd op de bovenbouw van het primair onderwijs en voorbereid op de vervolgtrajecten in de verschillende schoolsoorten in het voortgezet onderwijs. Dit wetsvoorstel biedt in essentie geen onderwijskundige, maar een bestuurlijke vernieuwing. Er worden geen nieuwe vormen van onderwijs geregeld of voorgeschreven. Er wordt in de wet ruimte gecreëerd voor verschillende vormen van onderwijs, zowel bestaande als nieuwe vormen. De rijksoverheid stelt, naast een aantal algemene kwaliteitseisen, globale inhoudelijke kaders voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs vast (de kerndoelen). De gemeenschappelijke opdracht aan scholen is dat ze leerlingen (mede) aan de hand daarvan voorbereiden op persoonlijk, maatschappelijk en beroepsmatig functioneren en op het vervolgonderwijs, zowel in als na het voortgezet onderwijs. Scholen moeten daarbij het programma van de onderbouw zo inrichten dat leerlingen na twee jaar (bij vmbo) respectievelijk drie jaar (bij havo/ vwo) voortgezet onderwijs gevolgd te hebben, nog steeds - binnen de gekozen leerroute (schoolsoort, leerweg) en indien nodig en mogelijk ook daarbuiten - alle sectoren respectievelijk profielen kunnen kiezen. De keuze over de programmering, inrichting, organisatie, vormgeving en pedagogisch-didactische aanpak in de onderbouw is aan de school. Sommige scholen en sommige vakgebieden zullen ervoor kiezen om het onderwijs vakgericht, disciplinair aan te (blijven) bieden. Andere scholen zullen juist meerwaarde zien in heel andere manieren om het onderwijs te organiseren, bijvoorbeeld vakoverstijgend en multidisciplinair.
Kamerstuk 2005-2006 KST90367Dit wetsvoorstel bevat een nieuwe regeling voor de onderbouw in het voortgezet onderwijs, die in de plaats komt van de bepalingen over de basisvorming. De onderbouw voortgezet onderwijs omvat de eerste twee leerjaren van het voortgezet onderwijs. In de onderbouw wordt de basis gelegd voor persoonlijk, maatschappelijk en beroepsmatig functioneren van alle jongeren. Daarmee wordt voortgebouwd op de bovenbouw van het primair onderwijs en voorbereid op de vervolgtrajecten in de verschillende schoolsoorten in het voortgezet onderwijs. Dit wetsvoorstel biedt in essentie geen onderwijskundige, maar een bestuurlijke vernieuwing. Er worden geen nieuwe vormen van onderwijs geregeld of voorgeschreven. Er wordt in de wet ruimte gecreëerd voor verschillende vormen van onderwijs, zowel bestaande als nieuwe vormen. De rijksoverheid stelt, naast een aantal algemene kwaliteitseisen, globale inhoudelijke kaders voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs vast (de kerndoelen). De gemeenschappelijke opdracht aan scholen is dat ze leerlingen (mede) aan de hand daarvan voorbereiden op persoonlijk, maatschappelijk en beroepsmatig functioneren en op het vervolgonderwijs, zowel in als na het voortgezet onderwijs. Scholen moeten daarbij het programma van de onderbouw zo inrichten dat leerlingen na twee jaar (bij vmbo) respectievelijk drie jaar (bij havo/ vwo) voortgezet onderwijs gevolgd te hebben, nog steeds - binnen de gekozen leerroute (schoolsoort, leerweg) en indien nodig en mogelijk ook daarbuiten - alle sectoren respectievelijk profielen kunnen kiezen. De keuze over de programmering, inrichting, organisatie, vormgeving en pedagogisch-didactische aanpak in de onderbouw is aan de school. Sommige scholen en sommige vakgebieden zullen ervoor kiezen om het onderwijs vakgericht, disciplinair aan te (blijven) bieden. Andere scholen zullen juist meerwaarde zien in heel andere manieren om het onderwijs te organiseren, bijvoorbeeld vakoverstijgend en multidisciplinair.
Kamerstuk 2005-2006 KST90366Kamerstuk 2005-2006 KST90368