Laatste documenten binnen dossier 30370


28-04-2008

KST117777 Wijziging van de Werkloosheidswet en enige andere wetten in verband met de wijziging van het WW-stelsel (Wet wijziging WW-stelsel); Brief minister met evaluatie eerste anderhalf jaar na invoering premiegroepen in WW

Met deze brief doet minister Donner (SZW) de Kamer verslag over de evaluatie van de premiegroepen in de WW, zoals eerder toegezegd. Deze systematiek is per 1 januari 2006 ingevoerd en geldt voor de sectoren Agrarisch bedrijf, Bouwbedrijf, Culturele instellingen, Horeca algemeen en Schildersbedrijf. De evaluatie (pagina 3-18 van onderhavige brief) betreft de eerste anderhalf jaar na invoering van de premiegroepen en Donner geeft aan dat deze eerste evaluatie slechts beperkt inzicht kan geven.

Kamerstuk 2007-2008 KST117777

29-02-2008

KST115705 Wijziging van de Werkloosheidswet en enige andere wetten in verband met de wijziging van het WW-stelsel (Wet wijziging WW-stelsel); Brief minister ter aanbieding van het rapport Hoe werken de sectorfondsen?

Sectorfondsen zijn stichtingen die door sociale partners worden bestuurd en die tot doel hebben de werking van de sectorale arbeidsmarkten te optimaliseren. Sociale partners maakten deel uit van de begeleidingscommissie van het onderzoek, dat is uitgevoerd door Ecorys.

Kamerstuk 2007-2008 KST115705

BLG14985 Onderzoeksrapportage naar de werking van sectorfondsen

Bijlage BLG14985

21-11-2006

KST103090 Wijziging van de Werkloosheidswet en enige andere wetten in verband met de wijziging van het WW-stelsel (Wet wijziging WW-stelsel); Brief minister over oudere werklozen

De minister gaat in op de begeleiding van oudere werklozen, de feitelijke inspanning ten behoeve van hun werkhervatting en de informatie die UWV en CWI verstrekken over de mogelijkheden van vrijwillerswerk. Daarnaast wordt ingegaan op het effect van de vergrijzing op werkhervattingskans en het aandeel van ouderen in het WW-volume.

Kamerstuk 2006-2007 KST103090

16-10-2006

KST101689 Wijziging van de Werkloosheidswet en enige andere wetten in verband met de wijziging van het WW-stelsel (Wet wijziging WW-stelsel); Brief minister inzake aanvullende informatie conceptbesluit ontheffing verplichtingen WW en Wet WIA

Op 13 september jongstleden heeft een algemeen overleg plaatsgevonden met de vaste commissie SZW (kamerstuk 30370,nr.3) over onder meer het conceptbesluit ontheffing verplichtingen WW en Wet WIA. Tijdens het debat heeft minister De Geus (SZW) toegezegd enige aanvullende informatie te verstrekken met betrekking tot de volumina en kosten van een verlenging van de maximale duur van de ontheffing in verband met vrijwilligerswerk en mantelzorg naar twee jaren. Tevens informeert De Geus de Kamer middels deze brief over zijn besluit de maximale duur van deze ontheffingen te verlengen.

Kamerstuk 2006-2007 KST101689

06-06-2006

KST97794 Wijziging van de Werkloosheidswet en enige andere wetten in verband met de wijziging van het WW-stelsel (Wet wijziging WW-stelsel); Brief minister ter aanbieding concept-besluit ontheffing verplichtingen WW en Wet WIA

In de aanbiedingsbrief geeft minister de Geus (SZW) aan dat hij het concept-besluit ontheffing verplichtingen WW en Wet WIA 26 juni 2006 voor advies naar de Raad van State wil sturen, zodat het per 1 oktober 2006 in werking kan treden.

Kamerstuk 2005-2006 KST97794

BLG8623 Ontwerpbesluit houdende ontheffing verplichtingen WW en Wet WIA

Bijlage BLG8623

24-05-2006

KST97568 Wijziging van de Werkloosheidswet en enige andere wetten in verband met de wijziging van het WW-stelsel (Wet wijziging WW-stelsel); Brief minister over de premiedifferentiatie WW/Sectorfondsen in vijf sectoren

Tijdens de behandeling van het wetsvoorstellen wijziging van de WW (Kamerstukken 29 738 en 30 370)heeft de Kamer de aandacht gevraagd voor de regeling premiegroepen die per 1 januari 2006 van kracht is geworden. De minister heeft toen aangekondigd dat er op 17 februari 2006 een informatief ambtelijk overleg zou zijn met de Stichting van de Arbeid over de premiedifferentiatie WW/Sectorfondsen in vijf sectoren. Met deze brief doet hij verslag van het overleg en het vervolg daarop. In het overleg op 17 februari 2006 met vertegenwoordigers van de centrale werkgevers- en werknemersorganisaties en vertegenwoordigers van de betrokken sectoren heeft een gedachtewisseling plaatsgevonden over de ervaringen van de sectoren met de premiedifferentiatie, een verkenning van de invulling ervan voor 2007, de bijzondere problematiek in de verschillende sectoren en de nadere invulling van het model. Naar aanleiding van dit overleg hebben de sectoren intern beraad gehad. De Stichting van de Arbeid heeft de minister over de uitkomsten daarvan bericht op 29 maart 2006. Die brief is als bijlage aan de onderhavige brief toegevoegd.

Kamerstuk 2005-2006 KST97568

BLG8522 Premieadviezen WW/Wachtgeldfondsen

Bijlage BLG8522

08-02-2006

KST94497 Wijziging van de Werkloosheidswet en enige andere wetten in verband met de wijziging van het WW-stelsel (Wet wijziging WW-stelsel); Brief minister over een mantelzorgforfait

De minister geeft een reactie op het door mevrouw Verburg c.s. ingediende amendement over het mantelzorgforfait. Het amendement geeft een hanteerbare afbakening voor een mantelzorgforfait. Het UWV heeft aangegeven dat de uitvoeringstechnische complicatie van invoering van het mantelzorgforfait met name zien op feit dat de systematiek van Polisadministratie (wijze van aanleveren van gegevens en wijze van opname van die gegevens in de administratie) momenteel opname van perioden waarin mantelzorg is verricht niet mogelijk maakt. In overleg met het UWV zal gekeken worden op welke wijze en vanaf welk moment het mantelzorgforfait ingevoerd kan worden. Het streven is 1 januari 2007.

Kamerstuk 2005-2006 KST94497

KST94478 Wijziging van de Werkloosheidswet en enige andere wetten in verband met de wijziging van het WW-stelsel (Wet wijziging WW-stelsel); Gewijzigd amendement om de besparingen, voortvloeiend uit deze wet, in te zetten voor arbeidsmarktbeleid

Wijziging in verband met een technische aanpassing als gevolg van de 3e Nota van Wijziging.

Kamerstuk 2005-2006 KST94478

KST94477 Wijziging van de Werkloosheidswet en enige andere wetten in verband met de wijziging van het WW-stelsel (Wet wijziging WW-stelsel); Amendement om een mantelzorgforfait op te nemen in de Werkloosheidswet

Kamerstuk 2005-2006 KST94477

02-02-2006

KST94318 Wijziging van de Werkloosheidswet en enige andere wetten in verband met de wijziging van het WW-stelsel (Wet wijziging WW-stelsel); Amendement om stamrechtuitkeringen onder voorwaarden niet te korten op de IOAW-uitkering

Kamerstuk 2005-2006 KST94318

KST94383 Wijziging van de Werkloosheidswet en enige andere wetten in verband met de wijziging van het WW-stelsel (Wet wijziging WW-stelsel); Amendement over verlagen van de loonkosten voor de oudere werknemer (50-plusser)

Kamerstuk 2005-2006 KST94383

KST94355 Wijziging van de Werkloosheidswet en enige andere wetten in verband met de wijziging van het WW-stelsel (Wet wijziging WW-stelsel); Amendement om de besparingen, voortvloeiend uit deze wet, in te zetten voor arbeidsmarktbeleid

Kamerstuk 2005-2006 KST94355

KST94379 Wijziging van de Werkloosheidswet en enige andere wetten in verband met de wijziging van het WW-stelsel (Wet wijziging WW-stelsel); Brief minister over intrekking van voorstel van de afwijkingsmogelijkheid bij CAO en de preventieprikkel

Kamerstuk 2005-2006 KST94379

KST94382 Wijziging van de Werkloosheidswet en enige andere wetten in verband met de wijziging van het WW-stelsel (Wet wijziging WW-stelsel); Amendement om ook (ontslagen) overheidswerknemers gebruik te laten maken van hetzelfde reïntegratie-instrumentarium als de overige WW'ers

Kamerstuk 2005-2006 KST94382

KST94384 Wijziging van de Werkloosheidswet en enige andere wetten in verband met de wijziging van het WW-stelsel (Wet wijziging WW-stelsel); Amendement over het niet wijzigen van de berekening van de hoogte als de duur van de loongerelateerde WGA-uitkering

Kamerstuk 2005-2006 KST94384

KST94381 Wijziging van de Werkloosheidswet en enige andere wetten in verband met de wijziging van het WW-stelsel (Wet wijziging WW-stelsel); Amendement over beperking verwijtbaarheidstoets

Kamerstuk 2005-2006 KST94381

17-01-2006

KST93777 Wijziging van de Werkloosheidswet en enige andere wetten in verband met de wijziging van het WW-stelsel en wijziging van het ontslagrecht (Wet wijziging WW-stelsel); Tweede nota van wijziging

Deze nota van wijziging houdt verband met het besluit van de regering om de voorgestelde mogelijkheid om bij CAO eigen ontslagcriteria overeen te komen niet te handhaven en geen preventieprikkel in te voeren. Daarnaast is het, mede in verband met de inwerkingtreding van de Wet IWIA en de Verzamelwet sociale verzekeringen 2006, noodzakelijk gebleken enige wijzigingen aan te brengen. Ten slotte is van de gelegenheid gebruik gemaakt om enige omissies te herstellen. Tevens wordt de titel van het kamerstuk gewijzigd. Wet wijziging WW-stelsel en ontslagrecht wordt vervangen door Wet wijziging WW-stelsel.

Kamerstuk 2005-2006 KST93777

22-11-2005

KST91644 Wijziging van de Werkloosheidswet en enige andere wetten in verband met de wijziging van het WW-stelsel en wijziging van het ontslagrecht (Wet wijziging WW-stelsel en ontslagrecht); Advies en nader rapport

Kamerstuk 2005-2006 KST91644

KST91641 Wijziging van de Werkloosheidswet en enige andere wetten in verband met de wijziging van het WW-stelsel en wijziging van het ontslagrecht (Wet wijziging WW-stelsel en ontslagrecht); Koninklijke boodschap

Kamerstuk 2005-2006 KST91641

KST91643 Wijziging van de Werkloosheidswet en enige andere wetten in verband met de wijziging van het WW-stelsel en wijziging van het ontslagrecht (Wet wijziging WW-stelsel en ontslagrecht); Memorie van toelichting

deregulering van de WW. Met het oog op de eerste doelstelling wordt de duur van de WW verkort en directer gerelateerd aan de duur van het arbeidsverleden. De kortdurende WW-uitkering (6 maanden, 70% van het wettelijk minimumloon) wordt vervangen door een loongerelateerde uitkering van 3 maanden. De hoogte van de WW-uitkering wordt aflopend. De eerste twee maanden bedraagt de uitkering 75% van het loon, vanaf de derde maande wordt deze 70%. Ter bevordering van de preventie van (langdurige) werkloosheid wordt na drie maanden een poortwachtertoets ingevoerd, in het kader waarvan wordt bezien in hoeverre de werknemer zijn verplichting om het werk te hervatten, is nagekomen. Verder wordt geïnvesteerd in werkloosheidspreventie van oudere werknemers. Daartoe bevat dit wetsvoorstel een delegatiebepaling op grond waarvan de preventieprikkel bij algemene maatregel van bestuur nader kan worden geconcretiseerd. Het kan hierbij gaan om een financiële prikkel, bijvoorbeeld het verhalen van een deel van de WW-uitkering van oudere werknemers op de voormalige werkgever. Om de ontslagpraktijk te versoepelen wordt sociale partners de mogelijkheid geboden bij CAO eigen ontslagcriteria overeen te komen die in acht zullen worden genomen bij een ontslag op bedrijfseconomische gronden. Ook wordt de verwijtbaarheidstoets in de WW beperkt door te bepalen dat instemming met een ontslag of het nalaten van een verweer tegen ontslag geen grond meer kunnen zijn voor verwijtbare werkloosheid. Hiermee wordt duidelijk dat een pro forma ontslagprocedure voor de aanspraak op een WW-uitkering geen enkele functie heeft. Voor de deregulering en vereenvoudiging van de WW wordt onder meer bepaald dat bij kortdurende ziektegevallen de werknemers niet voor een korte periode overgeheveld moet worden van de WW naar de WZ en - na herstel - weer terug naar de WW.

Kamerstuk 2005-2006 KST91643

KST91642 Wijziging van de Werkloosheidswet en enige andere wetten in verband met de wijziging van het WW-stelsel en wijziging van het ontslagrecht (Wet wijziging WW-stelsel en ontslagrecht); Voorstel van wet

deregulering van de WW. Met het oog op de eerste doelstelling wordt de duur van de WW verkort en directer gerelateerd aan de duur van het arbeidsverleden. De kortdurende WW-uitkering (6 maanden, 70% van het wettelijk minimumloon) wordt vervangen door een loongerelateerde uitkering van 3 maanden. De hoogte van de WW-uitkering wordt aflopend. De eerste twee maanden bedraagt de uitkering 75% van het loon, vanaf de derde maande wordt deze 70%. Ter bevordering van de preventie van (langdurige) werkloosheid wordt na drie maanden een poortwachtertoets ingevoerd, in het kader waarvan wordt bezien in hoeverre de werknemer zijn verplichting om het werk te hervatten, is nagekomen. Verder wordt geïnvesteerd in werkloosheidspreventie van oudere werknemers. Daartoe bevat dit wetsvoorstel een delegatiebepaling op grond waarvan de preventieprikkel bij algemene maatregel van bestuur nader kan worden geconcretiseerd. Het kan hierbij gaan om een financiële prikkel, bijvoorbeeld het verhalen van een deel van de WW-uitkering van oudere werknemers op de voormalige werkgever. Om de ontslagpraktijk te versoepelen wordt sociale partners de mogelijkheid geboden bij CAO eigen ontslagcriteria overeen te komen die in acht zullen worden genomen bij een ontslag op bedrijfseconomische gronden. Ook wordt de verwijtbaarheidstoets in de WW beperkt door te bepalen dat instemming met een ontslag of het nalaten van een verweer tegen ontslag geen grond meer kunnen zijn voor verwijtbare werkloosheid. Hiermee wordt duidelijk dat een pro forma ontslagprocedure voor de aanspraak op een WW-uitkering geen enkele functie heeft. Voor de deregulering en vereenvoudiging van de WW wordt onder meer bepaald dat bij kortdurende ziektegevallen de werknemers niet voor een korte periode overgeheveld moet worden van de WW naar de WZ en - na herstel - weer terug naar de WW.

Kamerstuk 2005-2006 KST91642