Bijlage BLG13489
Het ontwerpbesluit is als bijlage bij deze brief gevoegd.
Kamerstuk 2007-2008 KST111260Kamerstuk 2007-2008 KST110801
Het besluit is als bijlage bij deze brief gevoegd. Het besluit bevat de regels die gelden voor een openbaar biedingsproces op aandelen in een beursgenoteerde onderneming. In de onderhavige brief worden de belangrijkste biedingregels beknopt beschreven.
Kamerstuk 2006-2007 KST110113Bijlage 2006-2007 BLG13101
Handeling 2006-2007 HAN8141A04
Handeling 2006-2007 HAN8141A06
Agenda 2006-2007 OVG1398
Kamerstuk 2006-2007 KST106476
Kamerstuk 2006-2007 KST105985
Kamerstuk 2006-2007 KST104144
Agenda 2006-2007 OVG1362
Handeling 2006-2007 HAN8053A19
Kamerstuk 2006-2007 KST102666
Kamerstuk 2006-2007 KST102558
Met deze nota van wijziging wordt een aantal omissies hersteld die zijn ontstaan in verband met de samenloop van de nieuwe Wet op het financieel toezicht (Stb. 2006, 475).
Kamerstuk 2006-2007 KST102242Met de voorgestelde wijziging wordt het wetsvoorstel op dit punt teruggebracht naar de staat waarin het verkeerde vóór de derde nota van wijziging.
Kamerstuk 2006-2007 KST102074Kamerstuk 2006-2007 KST101982
Agenda 2006-2007 OVG1353
Kamerstuk 2006-2007 KST101763
Agenda 2006-2007 OVG1352
Agenda 2006-2007 OVG1350
Kamerstuk 2006-2007 KST101224
Agenda 2006-2007 OVG1348
Agenda 2006-2007 OVG1346
Kamerstuk 2005-2006 KST100506
Kamerstuk 2005-2006 KST100297
Agenda 2005-2006 OVG1342
Een stichting die beschermingspreferente aandelen verkrijgt door een vijandig overnamebod op de doelvennootschap wordt vrijgesteld van de plicht een openbaar bod uit te brengen op alle aandelen van de doelvennootschap, als deze stichting onafhankelijk is en de aandelen voor een periode van niet langer dan twee jaar mag houden. Dit amendement strekt ertoe die maximale termijn van twee jaar te bekorten tot 6 maanden.
Kamerstuk 2005-2006 KST100032Kamerstuk 2005-2006 KST100033
Kamerstuk 2005-2006 KST100031
Kamerstuk 2005-2006 KST98471
Kamerstuk 2005-2006 KST98470
Kamerstuk 2005-2006 KST96125
Kamerstuk 2005-2006 KST96030
Kamerstuk 2005-2006 KST94236
(in het geval van een openbaar bod) de doorbraak van bepaalde belemmeringen voor de overdracht van effecten en de uitoefening van stemrecht, de doorbraak van meervoudig stemrecht, alsmede de doorbraak van bijzondere rechten van aandeelhouders ten aanzien van de benoeming en het ontslag van bestuurders en commissarissen. In ieder geval moeten de lidstaten de op hun grondgebied gevestigde vennootschappen de keuze laten om de bedoelde richtlijnbepalingen desgewenst uit eigen beweging toe te passen. De richtlijn dient uiterlijk op 20 mei 2006 te zijn uitgevoerd in het nationale recht (artikel 21). Vijf jaar na het verstrijken van de implementatietermijn zal de Europese Commissie de ervaringen met de toepassing van de richtlijn onderzoeken en stelt zij, indien nodig, een herziening voor (artikel 20). Onderhavig wetsvoorstel, dat mede namens de Ministers van Financiën, van Economische Zaken en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wordt ingediend, voorziet in implementatie van de richtlijn door aanpassingen van de Wet toezicht effectenverkeer 1995 (Wte 1995), Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek (BW) en de daarop gebaseerde lagere regelgeving. In dit wetsvoorstel wordt voorts - samengevat - geregeld dat degene die een openbaar bod heeft uitgebracht op de aandelen van een beursvennootschap en ten gevolge daarvan ten minste 75% van het geplaatste kapitaal vertegenwoordigt in staat moet zijn bestuurders en commissarissen van de doelvennootschap te benoemen en te ontslaan nadat zes maanden zijn verstreken nadat het openbaar bod is uitgebracht, tenzij een dergelijke gang van zaken in strijd zou zijn met de toepassing van de structuurregeling (artikel 2:158, 161, 161a en 162 BW). Voorts krijgen houders van certificaten van aandelen de mogelijkheid om onder alle omstandigheden en onbeperkt stemvolmachten te vragen aan het administratiekantoor. Het huidige onderscheid tussen "gewone" omstandigheden - het administratiekantoor is verplicht om certificaathouders stemvolmachten te verlenen wanneer zij daarom vragen - en omstandigheden van een (dreigende) vijandige overname of een andere bedreiging van de zelfstandigheid of continuïteit van de vennootschap en de daarmee verbonden onderneming (het administratiekantoor mag stemvolmachten beperken, uitsluiten of herroepen) in artikel 2:118a BW wordt geschrapt.
Kamerstuk 2005-2006 KST93565Kamerstuk 2005-2006 KST93567
Kamerstuk 2005-2006 KST93564
(in het geval van een openbaar bod) de doorbraak van bepaalde belemmeringen voor de overdracht van effecten en de uitoefening van stemrecht, de doorbraak van meervoudig stemrecht, alsmede de doorbraak van bijzondere rechten van aandeelhouders ten aanzien van de benoeming en het ontslag van bestuurders en commissarissen. In ieder geval moeten de lidstaten de op hun grondgebied gevestigde vennootschappen de keuze laten om de bedoelde richtlijnbepalingen desgewenst uit eigen beweging toe te passen. De richtlijn dient uiterlijk op 20 mei 2006 te zijn uitgevoerd in het nationale recht (artikel 21). Vijf jaar na het verstrijken van de implementatietermijn zal de Europese Commissie de ervaringen met de toepassing van de richtlijn onderzoeken en stelt zij, indien nodig, een herziening voor (artikel 20). Onderhavig wetsvoorstel, dat mede namens de Ministers van Financiën, van Economische Zaken en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wordt ingediend, voorziet in implementatie van de richtlijn door aanpassingen van de Wet toezicht effectenverkeer 1995 (Wte 1995), Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek (BW) en de daarop gebaseerde lagere regelgeving. In dit wetsvoorstel wordt voorts - samengevat - geregeld dat degene die een openbaar bod heeft uitgebracht op de aandelen van een beursvennootschap en ten gevolge daarvan ten minste 75% van het geplaatste kapitaal vertegenwoordigt in staat moet zijn bestuurders en commissarissen van de doelvennootschap te benoemen en te ontslaan nadat zes maanden zijn verstreken nadat het openbaar bod is uitgebracht, tenzij een dergelijke gang van zaken in strijd zou zijn met de toepassing van de structuurregeling (artikel 2:158, 161, 161a en 162 BW). Voorts krijgen houders van certificaten van aandelen de mogelijkheid om onder alle omstandigheden en onbeperkt stemvolmachten te vragen aan het administratiekantoor. Het huidige onderscheid tussen "gewone" omstandigheden - het administratiekantoor is verplicht om certificaathouders stemvolmachten te verlenen wanneer zij daarom vragen - en omstandigheden van een (dreigende) vijandige overname of een andere bedreiging van de zelfstandigheid of continuïteit van de vennootschap en de daarmee verbonden onderneming (het administratiekantoor mag stemvolmachten beperken, uitsluiten of herroepen) in artikel 2:118a BW wordt geschrapt.
Kamerstuk 2005-2006 KST93566