Laatste documenten binnen dossier 30436


01-02-2006

KST94237 Wijziging van de Wet op de rechtsbijstand houdende herijking van de verlening van rechtsbijstand door de raden voor rechtsbijstand en de invoering van een lichte adviestoevoeging, alsmede de regeling van de vergoeding van conflictbemiddeling; Koninklijke boodschap

Kamerstuk 2005-2006 KST94237

KST94242 Wijziging van de Wet op de rechtsbijstand houdende herijking van de verlening van de rechtsbijstand door de raden voor rechtsbijstand en de invoering van een lichte adviestoevoeging, alsmede de regeling van de vergoeding van conflictbemiddeling; Memorie van toelichting

De Wet op de rechtsbijstand biedt het kader waarbinnen de minder draagkrachtigen in aanmerking komen voor gesubsidieerde rechtsbijstand. De stichtingen rechtsbijstand (bureaus rechtshulp) dragen door middel van spreekuren daarvoor zorg. Ze zijn ook bevoegd om verdergaande rechtsbijstand te verlenen en kunnen zaken op toevoegbasis zaken afhandelen. Laatstgenoemde taken kregen de afgelopen tijd steeds meer aandacht. Bovendien waren er stichtingen die zich mede toelegden op het verlenen van rechtsbijstand aan betalende cliënten. Daarmee raakte de primaire taak van de stichtingen, het verlenen van eerstelijns rechtshulp, steeds verder op de achtergrond. Een dergelijke ontwikkeling is niet wenselijk, aangezien de toegang tot de eerstelijns rechtshulp niet in de knel mag komen. De ingestelde Commissie toekomstige inrichting stelsel gesubsidieerde rechtsbijstand (commissie-Ouwerkerk) had als taak de eerdere voorstellen van het Verwey-Jonker Instituut voor de inrichting van een juridisch loket nader uit te werken en een analyse te maken van de voor- en nadelen van een herpositionering van de bureaus rechtshulp voor de toegankelijkheid, de continuïteit en de betaalbaarheid van de rechtshulpvoorziening. De commissie adviseert het aanbrengen van een zuiver onderscheid tussen publieke en private taken. Met publieke taak wordt bedoeld het waarborgen van de zogenaamde eerstelijns rechtshulp. De publieke taak wordt uitgevoerd door een juridisch loket. De publieke taak bestaat uit het verlenen van kortdurende hulp. Daarvoor bieden de inrichting van een loket en een kortdurende spreekuurvoorziening een voldoende oplossing. De private taak wordt uitgevoerd door marktpartijen. Deze taak omvat het verlenen van hulp van langere duur. In de voorstellen wordt de verdergaande rechtsbijstand op een andere wijze vormgegeven en ingepast in een herzien aanbod aan gesubsidieerde rechtsbijstand. Met het oog op het stimuleren van het gebruik van mediation in plaats van het voeren van een procedure voor de rechter, is in het wetsvoorstel voorts geregeld dat mediators in aanmerking kunnen komen voor een subsidie voor de uitvoering van mediation aan minder draagkrachtigen. Het wetsvoorstel neemt de voorstellen van de Commissie-Ouwerkerk over en werkt deze nader uit. Voorgesteld wordt de raden voor rechtsbijstand te belasten met de uitvoering van eerstelijns rechtshulp. De raden voor rechtsbijstand zijn vrij in de wijze waarop zij aan de eerstelijns rechtshulp uitvoering willen geven. Daartoe kunnen zij een voorziening treffen. Het voornemen is om ter uitvoering van die taak een zogenaamde stichting het juridisch loket op te richten die deze taak feitelijk zal gaan uitvoeren. Uit een oogpunt van herkenbaarheid, uniformiteit en werkbaarheid is het voornemen tevens dat de raden gezamenlijk één stichting oprichten. Deze stichting zal dertig, over het land verspreide, vestigingen krijgen. Naar de rechtzoekenden toe presenteren deze vestigingen zich als juridische loketten. Voor de keuze van het aantal juridische loketten is aansluiting gezocht bij het aantal grote steden dat een regionale centrumfunctie vervult. De schaalgrootte is zodanig dat de rechtzoekende niet op basis van de geografische afstand tot het juridische loket afziet van een fysiek bezoek aan het loket. Het verlengd spreekuur zoals dat thans bestaat wordt afgeschaft. Daarmee wordt de scheiding tussen publieke en private taken benadrukt. Opdat de toegankelijkheid van het stelsel niet in het gedrang komt, wordt een nieuwe, laagdrempelige, mogelijkheid tot het verkrijgen van gesubsidieerde rechtsbijstand geschapen. Er wordt een kortlopende adviestoevoeging geïntroduceerd in de vorm van een zogenaamde lichte adviestoevoeging. De rechtsbijstand op basis van deze toevoeging wordt verzorgd door de advocatuur. Met de introductie van het juridisch loket verwijnen de stichtingen rechtsbijstand (die zich omvormen tot commerciële advocatenkantoren die zich vooral richten op de gesubsidieerde rechtsbijstand). De raden voor rechtsbijstand krijgen de taak om toevoegingen te geven voor mediation (buitengerechtelijke conclictoplossing). Het juridisch loket adviseert rechtzoekenden over het gebruik van mediation in de desbetreffende zaak. Voorkomen moet worden dat cliënten om financiële redenen afzien van hun keuze van conflictbemiddeling.

Kamerstuk 2005-2006 KST94242

KST94240 Wijziging van de Wet op de rechtsbijstand houdende herijking van de verlening van rechtsbijstand door de raden voor rechtsbijstand en de invoering van een lichte adviestoevoeging, alsmede de regeling van de vergoeding van conflictbemiddeling; Voorstel van wet

De Wet op de rechtsbijstand biedt het kader waarbinnen de minder draagkrachtigen in aanmerking komen voor gesubsidieerde rechtsbijstand. De stichtingen rechtsbijstand (bureaus rechtshulp) dragen door middel van spreekuren daarvoor zorg. Ze zijn ook bevoegd om verdergaande rechtsbijstand te verlenen en kunnen zaken op toevoegbasis zaken afhandelen. Laatstgenoemde taken kregen de afgelopen tijd steeds meer aandacht. Bovendien waren er stichtingen die zich mede toelegden op het verlenen van rechtsbijstand aan betalende cliënten. Daarmee raakte de primaire taak van de stichtingen, het verlenen van eerstelijns rechtshulp, steeds verder op de achtergrond. Een dergelijke ontwikkeling is niet wenselijk, aangezien de toegang tot de eerstelijns rechtshulp niet in de knel mag komen. De ingestelde Commissie toekomstige inrichting stelsel gesubsidieerde rechtsbijstand (commissie-Ouwerkerk) had als taak de eerdere voorstellen van het Verwey-Jonker Instituut voor de inrichting van een juridisch loket nader uit te werken en een analyse te maken van de voor- en nadelen van een herpositionering van de bureaus rechtshulp voor de toegankelijkheid, de continuïteit en de betaalbaarheid van de rechtshulpvoorziening. De commissie adviseert het aanbrengen van een zuiver onderscheid tussen publieke en private taken. Met publieke taak wordt bedoeld het waarborgen van de zogenaamde eerstelijns rechtshulp. De publieke taak wordt uitgevoerd door een juridisch loket. De publieke taak bestaat uit het verlenen van kortdurende hulp. Daarvoor bieden de inrichting van een loket en een kortdurende spreekuurvoorziening een voldoende oplossing. De private taak wordt uitgevoerd door marktpartijen. Deze taak omvat het verlenen van hulp van langere duur. In de voorstellen wordt de verdergaande rechtsbijstand op een andere wijze vormgegeven en ingepast in een herzien aanbod aan gesubsidieerde rechtsbijstand. Met het oog op het stimuleren van het gebruik van mediation in plaats van het voeren van een procedure voor de rechter, is in het wetsvoorstel voorts geregeld dat mediators in aanmerking kunnen komen voor een subsidie voor de uitvoering van mediation aan minder draagkrachtigen. Het wetsvoorstel neemt de voorstellen van de Commissie-Ouwerkerk over en werkt deze nader uit. Voorgesteld wordt de raden voor rechtsbijstand te belasten met de uitvoering van eerstelijns rechtshulp. De raden voor rechtsbijstand zijn vrij in de wijze waarop zij aan de eerstelijns rechtshulp uitvoering willen geven. Daartoe kunnen zij een voorziening treffen. Het voornemen is om ter uitvoering van die taak een zogenaamde stichting het juridisch loket op te richten die deze taak feitelijk zal gaan uitvoeren. Uit een oogpunt van herkenbaarheid, uniformiteit en werkbaarheid is het voornemen tevens dat de raden gezamenlijk één stichting oprichten. Deze stichting zal dertig, over het land verspreide, vestigingen krijgen. Naar de rechtzoekenden toe presenteren deze vestigingen zich als juridische loketten. Voor de keuze van het aantal juridische loketten is aansluiting gezocht bij het aantal grote steden dat een regionale centrumfunctie vervult. De schaalgrootte is zodanig dat de rechtzoekende niet op basis van de geografische afstand tot het juridische loket afziet van een fysiek bezoek aan het loket. Het verlengd spreekuur zoals dat thans bestaat wordt afgeschaft. Daarmee wordt de scheiding tussen publieke en private taken benadrukt. Opdat de toegankelijkheid van het stelsel niet in het gedrang komt, wordt een nieuwe, laagdrempelige, mogelijkheid tot het verkrijgen van gesubsidieerde rechtsbijstand geschapen. Er wordt een kortlopende adviestoevoeging geïntroduceerd in de vorm van een zogenaamde lichte adviestoevoeging. De rechtsbijstand op basis van deze toevoeging wordt verzorgd door de advocatuur. Met de introductie van het juridisch loket verwijnen de stichtingen rechtsbijstand (die zich omvormen tot commerciële advocatenkantoren die zich vooral richten op de gesubsidieerde rechtsbijstand). De raden voor rechtsbijstand krijgen de taak om toevoegingen te geven voor mediation (buitengerechtelijke conclictoplossing). Het juridisch loket adviseert rechtzoekenden over het gebruik van mediation in de desbetreffende zaak. Voorkomen moet worden dat cliënten om financiële redenen afzien van hun keuze van conflictbemiddeling.

Kamerstuk 2005-2006 KST94240

KST94245 Wijziging van de Wet op de rechtsbijstand houdende herijking van de verlening van rechtsbijstand door de raden voor rechtsbijstand en de invoering van een lichte adviestoevoeging, alsmede de regeling van de vergoeding van conflictbemiddeling; Advies en nader rapport

Kamerstuk 2005-2006 KST94245