Handeling 2008-2009 HAN8379A05
Handeling 2008-2009 HAN8376N
Handeling 2008-2009 HAN8376A07
Handeling 2008-2009 HAN8375A02
Agenda 2008-2009 OVG1522
de gevolgen van gefaseerde inwerkingtreding van het wetsvoorstel voor eventuele nieuwe aanwijzingsprocedures.
Kamerstuk 2008-2009 KST125087Dit verslag bevat een brief van de minister van Verkeer en Waterstaat, waarin hij, op verzoek van de vaste commissie, per (regionale) luchthaven een tussentijdse toekomstschets geeft.
Kamerstuk 2008-2009 KST124456Kamerstuk 2008-2009 KST124210
Bijlage BLG17236
Kamerstuk 2008-2009 KST122498
Hierbij stuurt minister Eurlings (VW) de Kamer het ontwerp-besluit burgerluchthavens, ter uitwerking van het bij de Eerste Kamer aanhangige voorstel van wet tot wijziging van de Wet luchtvaart inzake vernieuwing van de regelgeving voor burgerluchthavens en militaire luchthavens en de decentralisatie van bevoegdheden voor burgerluchthavens naar het provinciaal bestuur (Regelgeving burgerluchthavens en militaire luchthavens) (Kamerstukken I 2007/08, 30 452, A). De minister legt de Kamer het ontwerp-besluit over ter voldoening aan de artikelen 8.1a, derde lid, 8.41, derde lid, 8.44, vijfde lid, 8.47, vierde lid, en 8.54, derde lid, van de Wet luchtvaart zoals deze komt te luiden als de voorgestelde wetswijziging in werking treedt. Het gaat in deze bepalingen om gecontroleerde delegatie als bedoeld in aanwijzing 36 van de Aanwijzingen voor de regelgeving. De Kamer heeft recent aangegeven dat zij zich het recht voorbehoudt om in een geval als dit op een voorgehangen ontwerpbesluit te reageren tot een week nadat het wetsvoorstel door haar is aanvaard. Eurlings vraagt echter begrip voor het feit dat hij daar in zijn planning voor dit ontwerp-besluit geen rekening mee heeft kunnen houden.
Kamerstuk 2008-2009 KST122310Bijlage BLG17190
Kamerstuk 2007-2008 KST117726
Kamerstuk 2007-2008 KST117164
Kamerstuk 2007-2008 KST113116
Agenda 2007-2008 OVG1436
Herdruk in verband met een misstelling. Artikel IV beoogt besluiten op basis van deze wet op de uitzonderingslijst van de Awb te plaatsen.
Kamerstuk 2007-2008 KST111515Kamerstuk 2007-2008 KST111462
Handeling 2007-2008 HAN8179A06
Artikel IV beoogt besluiten op basis van deze wet op de uitzonderingslijst van de Awb te plaatsen.
Kamerstuk 2007-2008 KST111170In het verlengde van het laten vervallen van de uitsluiting van beroep op de bestuursrechter voorziet onderdeel II in het aanwijzen van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State als eerste en enige beroepsinstantie, conform de thans in artikel 30 van de Luchtvaartwet voorziene regeling. Op deze manier kan dan de door dit amendement beoogde tijdwinst behaald worden, terwijl toch de noodzakelijke rechtsbescherming geboden kan worden door de Raad van State.
Kamerstuk 2007-2008 KST111176Kamerstuk 2007-2008 KST111239
Amendement volgt op eerder amendement van indieners (Kamerstuk 30453, nr. 35) dat is overgenomen door de regering en hierdoor deel uit gaan maken van het wetsvoorstel. Dit amendement past de artikelen 10.25 en 10.37 van de wet verder aan inzake vertegenwoordigers van gemeenten en gebruikersorganisaties als leden van genoemde Commissies.
Kamerstuk 2007-2008 KST111174Subamendement op onderdeel van amendement leden Tang en Haverkamp (stuk nr. 43). Indien luchthavens onderdeel uitmaken van een luchthavensysteem - zoals dat zou kunnen gaan gelden voor Schiphol en een aantal andere luchthavens van nationale betekenis - kunnen deze luchthavens onder hetzelfde wetgevingsregime vallen.
Kamerstuk 2007-2008 KST111177Kamerstuk 2007-2008 KST111035
Tevens wordt in dit subamendement bij amendement van Tang en Van der Staaij (nr. 34) geregeld dat beroep slechts in één instantie mogelijk is, namelijk de Raad van State.
Kamerstuk 2007-2008 KST110909Betreft het niet overdraagbaar zijn van de bevoegdheid van provinciale staten aan gedeputeerde staten.
Kamerstuk 2007-2008 KST110858Kamerstuk 2007-2008 KST110893
Kamerstuk 2007-2008 KST110913
Artikel IV beoogt besluiten op basis van deze wet op de uitzonderingslijst van de Awb te plaatsen.
Kamerstuk 2007-2008 KST110879Kamerstuk 2007-2008 KST110907
Kamerstuk 2007-2008 KST110752
Agenda 2007-2008 OVG1425
Kamerstuk 2007-2008 KST110511
Kamerstuk 2007-2008 KST110513
Kamerstuk 2007-2008 KST110512
Kamerstuk 2007-2008 KST110435
Kamerstuk 2007-2008 KST110462
Kamerstuk 2007-2008 KST110438
Vervanging in verband met wijziging van de toelichting.
Kamerstuk 2007-2008 KST110463Kamerstuk 2007-2008 KST110411
Agenda 2007-2008 OVG1423
Kamerstuk 2007-2008 KST110413
Kamerstuk 2007-2008 KST110410
Kamerstuk 2007-2008 KST110412
Kamerstuk 2007-2008 KST110322
Kamerstuk 2007-2008 KST110371
Kamerstuk 2007-2008 KST110321
Artikel IV beoogt besluiten op basis van deze wet op de uitzonderingslijst van de Awb te plaatsen.
Kamerstuk 2007-2008 KST110370Voorhangprocedure betekent dat het ontwerpbesluit eerst moet worden voorgelegd aan het parlement (beide kamers der Staten-Generaal).
Kamerstuk 2007-2008 KST110372Kamerstuk 2007-2008 KST110258
Agenda 2007-2008 OVG1421
Agenda 2006-2007 OVG1419
Voorhangprocedure betekent dat het ontwerp eerst vier weken aan beide Kamers der Staten-Generaal moet worden voorgelegd.
Kamerstuk 2006-2007 KST109742Voorhangprocedure betekent dat het ontwerp eerst vier weken aan beide Kamers der Staten-Generaal moet worden voorgelegd.
Kamerstuk 2006-2007 KST109741Voorhangprocedure betekent dat het ontwerp eerst vier weken aan beide Kamers der Staten-Generaal moet worden voorgelegd.
Kamerstuk 2006-2007 KST109743De minister geeft aan om met de Kamer te spreken bij de behandeling van het wetsvoorstel hoe kan worden geregeld dat op een later moment over de decentralisatie van de regionale luchthavens kan worden beslist, terwijl de behandeling van het wetsvoorstel wel door gaat.
Kamerstuk 2006-2007 KST108367De aangeboden brief van de Algemene Rekenkamer over het wetsvoorstel Regelgeving burgerluchthavens en militaire luchthavens (wetsvoorstel RBML) heeft betrekking op het overleg op grond van artikel 96 van de Comptabiliteitswet 2001. Hierin komen ook controlerechten van de Rekenkamer bij regionale luchthavens aan de orde.
Kamerstuk 2006-2007 KST104484Bijlage BLG11004
Naar aanleiding van deze nota zal een nota van wijziging verschijnen. Deze nota van wijziging bevat twee onderwerpen. Het voorlopig niet decentraliseren van de luchthaven Lelystad waardoor het Rijk verantwoordelijk blijft voor deze luchthaven. Op basis van een lange termijn verkenning naar de ontwikkeling van de mainport Schiphol die het kabinet in het kabinetsstandpunt Schiphol heeft aangekondigd, zal een nader standpunt over de positie van Lelystad worden ingenomen. Ook wordt in het wetsvoorstel een grondslag gelegd voor luchtvaartuigen zoals modelvliegtuigen waar het verbod om vanaf een luchthaven te vliegen niet geldt.
Kamerstuk 2006-2007 KST101658Kamerstuk 2006-2007 KST101659
In het verslag wordt door meerdere Kamerfracties (onder meer) nader ingegaan op de nieuwe normstelling voor geluid en externe veiligheid, in verband met beleidsruimte voor de provincie.
Kamerstuk 2005-2006 KST100538Kamerstuk 2005-2006 KST95272
Onderhavig wetsvoorstel strekt tot wijziging van de Wet luchtvaart. In het voorstel wordt een nieuw stelsel gegeven voor alle luchthavens in Nederland, uitgezonderd Schiphol. Dit stelsel bevat regels om de milieuruimte en externe veiligheidsruimte van luchthavens te bepalen, zowel voor het gebruik van de luchthaven door vliegverkeer als voor de ruimtelijke indeling van het gebied in de nabijheid van luchthavens. Het wetsvoorstel biedt verder - ten opzichte van de huidige regelgeving - een beter uitvoerbaar en beter handhaafbaar stelsel voor de regels en grenzen die bij of krachtens de wet kunnen worden gesteld. Ten slotte is van de gelegenheid gebruik gemaakt regels te stellen voor het veilig gebruik van de luchthaven. Het voor militaire luchthavens geldende stelsel wordt door dit wetsvoorstel gemoderniseerd, waarbij tevens een verbeterde grondslag voor burgermedegebruik van militaire luchthavens wordt geboden. Dit voor de militaire luchthavens voorziene stelsel wordt ondergebracht in het specifiek voor de militaire luchtvaart geldende hoofdstuk 10 van de Wet luchtvaart. Het wetsvoorstel heeft geen betrekking op de luchthaven Schiphol, behalve als het gaat om bepalingen voor het veilig gebruik van luchthavens. In de zogeheten Schipholwet zijn immers regels voor deze luchthaven gesteld. Het voorstel is wel, voor zover mogelijk, in lijn gebracht met de Schipholwet zoals die thans is opgenomen in hoofdstuk 8 van de Wet luchtvaart.
Kamerstuk 2005-2006 KST94838gevolgen van het wetsvoorstel (hoofdstuk 10). In de bijlage bij deze memorie wordt ingegaan op de inhoud van het conceptbesluit burgerluchthavens.
Kamerstuk 2005-2006 KST94839Kamerstuk 2005-2006 KST94836
Kamerstuk 2005-2006 KST94841