Laatste documenten binnen dossier 30532


08-10-2009

KST135294 Wijziging van de Arbeidstijdenwet in verband met vereenvoudiging van die wet; Brief minister over het evalueren van de wijziging van de Arbeidstijdenwet in 2012

Voor het meten van de effecten van de wijziging van de Arbeidstijdenwet op de werkvloer is drie jaar te kort. Daarom zal de evaluatierapportage per 1 april 2012 (na vijf jaar) opgesteld worden.

Kamerstuk 2009-2010 KST135294

07-02-2007

KST104895 Wijziging van de Arbeidstijdenwet in verband met vereenvoudiging van die wet; Brief minister betreffende nadere informatie over de uitvoering van de motie Rambocus-Stuurman (Kamerstuk 30532, nr. 24) inzake permanente nachtarbeid

De vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft op 19 december 2006 bij brief gevraagd (06-SZW-B-110) om nadere informatie over de uitvoering van de motie Rambocus/Stuurman [Kamerstuk 30532, nr. 24; motie om overgangsrecht op grond waarvan permanente nachtarbeid mag worden verricht in stand te houden]. Eerder heeft minister De Geus de Kamer in zijn brief van 24 november 2006 (Kamerstuk 30 532, nr. 25) geïnformeerd over de conclusie van de regering inzake de uitvoering van de motie Rambocus/Stuurman: het verdient voorkeur om de overgangsregeling voor het uitoefenen van permanente nachtarbeid (art. 8.1:1 ATB) in stand te houden. In onderhavige brief gaat De Geus nader in op het praktisch effect van de instndhouding: werknemers die op basis van artikel 8.1:1 ATB permanent in de nacht mogen werken, dit ook na de inwerkingtreding van het gewijzigde ATB per 1 april as. kunnen blijven doen en geen ontheffing ex artikel 5:14 ATW aan hoeven te vragen. De Geus signaleert het voorbeeld van een aantal werknemers die op basis van artikel 8.1:1 permanente nachtarbeid uitoefenen, en inmiddels bij de Arbeidsinspectie een ontheffingsverzoek hebben ingediend.

Kamerstuk 2006-2007 KST104895

29-11-2006

KST103328 Wijziging van de Arbeidstijdenwet in verband met vereenvoudiging van die wet; Brief minister over het in stand houden van nachtarbeid

In deze brief gaat minister De Geus (SZW) in op de motie-Rambocus (Kamerstuk 30532, nr. 24), waarin de regering verzocht wordt om de ontheffingsaanvragen van mensen die op dit moment vallen onder de overgangsregeling permanente nachtarbeid met soepelheid te behandelen.

Kamerstuk 2006-2007 KST103328

14-11-2006

KST102958 Wijziging van de Arbeidstijdenwet in verband met vereenvoudiging van die wet; Memorie van antwoord

Kamerstuk 2006-2007 KST102958

KST102959 Wijziging van de Arbeidstijdenwet in verband met vereenvoudiging van die wet; Brief minister over een aanvulling op de memorie van antwoord inzake overgangsregeling voor het zware wegvervoer

Op 9 november 2006 heeft minister De Geus (SZW) de Kamer de Memorie van antwoord inzake het voorstel van wet Wijziging van de Arbeidstijdenwet in verband met vereenvoudiging van die wet (30 352, nr. C) gestuurd. Daarin heeft De Geus op de vraag van de leden van de PvdA-fractie of de regering nog meer sectoren op het oog heeft die voor uittreding (opt out) uit de arbeidstijdenrichtlijn (2003/88/EG) in aanmerking komen als volgt geantwoord: "De regering is op dit moment niet van plan om verder gebruik te maken van de opt out anders dan voor aanwezigheidsdiensten". In aanvulling daarop bericht De Geus de Kamer thans dat de minister van Verkeer en Waterstaat overweegt in verband met de invoering van de maximum arbeidstijd van 48 uur per week gemiddeld voor chauffeurs in het 'zware' wegvervoer, een tijdelijke overgangsregeling in te voeren op basis van de opt out. Deze overgangsregeling zal berusten op overeenstemming tussen werkgevers en werknemers in die sector.

Kamerstuk 2006-2007 KST102959

25-09-2006

KST100747 Wijziging van de Arbeidstijdenwet in verband met vereenvoudiging van die wet; Amendement om overgangsbepaling te beperken tot CAO's waarin afspraken in kader overlegregeling huidige ATW zijn gemaakt

Voor ondernemingen die onder de werkingssfeer van een bepaalde CAO vallen heeft het overgangsrecht tot gevolg, dat zij ondanks het feit dat er geen afspraken zijn gemaakt in het kader van de overlegregeling nog tot 1 november 2007 moeten wachten voordat gebruik kan worden gemaakt van de nieuwe ATW. Dat terwijl de noodzaak van een gefaseerde invoering van de gewijzigde ATW om sociale partners in de gelegenheid te stellen bestaande CAO-afspraken aan te passen niet aanwezig is. Met dit amendement willen de indieners overgaan tot wijziging van de overgangsbepaling, zodat deze bepaling beperkt blijft tot collectieve regelingen waarin afspraken in het kader van de overlegregeling in de huidige ATW zijn gemaakt.

Kamerstuk 2006-2007 KST100747

KST100825 Wijziging van de Arbeidstijdenwet in verband met vereenvoudiging van die wet; Amendement om, wanneer bij collectieve regeling wordt afgeweken van de norm, zondagsarbeid te kunnen weigeren

Kamerstuk 2006-2007 KST100825

KST100754 Wijziging van de Arbeidstijdenwet in verband met vereenvoudiging van die wet; Amendement om zondagsarbeid te kunnen weigeren

Kamerstuk 2006-2007 KST100754

18-09-2006

KST100615 Wijziging van de Arbeidstijdenwet in verband met vereenvoudiging van die wet; Amendement om overgangsbepaling te beperken tot CAO's waarin afspraken in kader overlegregeling huidige ATW zijn gemaakt

Voor ondernemingen die onder de werkingssfeer van een bepaalde CAO vallen heeft het overgangsrecht tot gevolg, dat zij ondanks het feit dat er geen afspraken zijn gemaakt in het kader van de overlegregeling nog tot 1 november 2007 moeten wachten voordat gebruik kan worden gemaakt van de nieuwe ATW. Dat terwijl de noodzaak van een gefaseerde invoering van de gewijzigde ATW om sociale partners in de gelegenheid te stellen bestaande CAO-afspraken aan te passen niet aanwezig is. Met dit amendement willen de indieners overgaan tot wijziging van de overgangsbepaling, zodat deze bepaling beperkt blijft tot collectieve regelingen waarin afspraken in het kader van de overlegregeling in de huidige ATW zijn gemaakt.

Kamerstuk 2005-2006 KST100615

27-04-2006

KST96783 Wijziging van de Arbeidstijdenwet in verband met vereenvoudiging van die wet; Memorie van toelichting

de huidige systematiek van de dubbele normstelling van standaard- en overlegnormen wordt vervangen door een enkelvoudig normenstelsel: in de normen voor de maximale arbeidstijden wordt niet langer onderscheid wordt gemaakt tussen structurele arbeidstijd en arbeidstijd inclusief overwerk, en tevens wordt de regeling voor nachtarbeid en de pauze vereenvoudigd en geflexibiliseerd; - het aantal regels omtrent de arbeids- en rusttijden wordt beperkt (o.a. halvering van het aantal regels in het Arbeidstijdenbesluit).

Kamerstuk 2005-2006 KST96783

KST96782 Wijziging van de Arbeidstijdenwet in verband met vereenvoudiging van die wet; Voorstel van wet

de huidige systematiek van de dubbele normstelling van standaard- en overlegnormen wordt vervangen door een enkelvoudig normenstelsel: in de normen voor de maximale arbeidstijden wordt niet langer onderscheid wordt gemaakt tussen structurele arbeidstijd en arbeidstijd inclusief overwerk, en tevens wordt de regeling voor nachtarbeid en de pauze vereenvoudigd en geflexibiliseerd; - het aantal regels omtrent de arbeids- en rusttijden wordt beperkt (o.a. halvering van het aantal regels in het Arbeidstijdenbesluit).

Kamerstuk 2005-2006 KST96782

KST96784 Wijziging van de Arbeidstijdenwet in verband met vereenvoudiging van die wet; Advies en nader rapport

Kamerstuk 2005-2006 KST96784

KST96781 Wijziging van de Arbeidstijdenwet in verband met vereenvoudiging van die wet; Koninklijke boodschap

Kamerstuk 2005-2006 KST96781