Herdruk in verband met een foutieve benaming van de documentsoort.
Kamerstuk 2009-2010 KST137144Van dit stuk is een herdruk verschenen.
Kamerstuk 2009-2010 KST136899Bijlage BLG21870
Herdruk in verband met foutieve benaming van dit stuk. In deze brief gaat minister Klink (VW)S naar aanleiding van de motie-Slagter/Roukema nader in op zijn afweging inzake een eventuele wetswijziging voor een ruimere vergoeding van tandheelkundige hulp aan illegalen. De minister laat weten dat hij het CVZ zal vragen om in zijn volgende rapportage over de Zorgverzekeringswet aandacht te besteden aan dit onderwerp.
Kamerstuk 2008-2009 KST133479In deze brief gaat minister Klink (VW)S naar aanleiding van de motie-Slagter/Roukema nader in op zijn afweging inzake een eventuele wetswijziging voor een ruimere vergoeding van tandheelkundige hulp aan illegalen. De minister laat weten dat hij het CVZ zal vragen om in zijn volgende rapportage over de Zorgverzekeringswet aandacht te besteden aan dit onderwerp.
Kamerstuk 2008-2009 KST133432verzekeringsproblematiek illegale kinderen met kinderbeschermingsmaatregel.
Kamerstuk 2008-2009 KST125391Bijlage BLG18136
Handeling 2008-2009 HAN8346A07
Handeling 2008-2009 HAN8346A04
Agenda 2008-2009 OVG1509
Kamerstuk 2008-2009 KST122534
Kamerstuk 2007-2008 KST119676
Bij de stemmingen in verband met het wetsvoorstel houdende wijziging van de Zorgverzekeringswet in verband met de verstrekking van bijdragen aan zorgaanbieders die inkomsten derven ten gevolge van het verlenen van medisch noodzakelijke zorg aan bepaalde groepen vreemdelingen en van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten met het oog op verzekering van bepaalde groepen minderjarige vreemdelingen (Kamerstukken 2007/08, 31249) op 22 april 2008 zijn vier moties aangenomen. Het betreft de motie-Smilde c.s. over een analyse van de contracten (nr. 16), de motie-Van Gerven over een voorlichtingscampagne aan zorgverzekeraars over vergoeding van zorg aan onverzekerde illegalen (nr. 24), de motie-Van Gent/Arib over het monitoren van de uitvoering van de regeling (nr. 25) en de motie-Arib over de behandeling van illegale kinderen met een kinderbeschermingsmaatregel in alle door de AWBZ gefinancierde behandelcentra (nr. 26). Met deze brief stelt minister Klink (VWS) de Kamer op de hoogte van zijn voornemens voor de uitvoering van deze moties.
Kamerstuk 2007-2008 KST119030Agenda 2007-2008 OVG1480
Met deze brief zendt minister Klink (VWS) de Kamer een notitie van de Inspectie voor de gezondheidszorg met de resultaten van een verkennend onderzoek naar de zorg voor illegalen (zie bijlage bij deze brief).
Kamerstuk 2007-2008 KST118059Bijlage BLG15640
Handeling 2007-2008 HAN8273A10
Agenda 2007-2008 OVG1472
Handeling 2007-2008 HAN8268A10
Kamerstuk 2007-2008 KST117281
Kamerstuk 2007-2008 KST117272
Agenda 2007-2008 OVG1470
Kamerstuk 2007-2008 KST117283
Kamerstuk 2007-2008 KST117276
Kamerstuk 2007-2008 KST117267
Kamerstuk 2007-2008 KST117286
Kamerstuk 2007-2008 KST117280
Kamerstuk 2007-2008 KST117270
Kamerstuk 2007-2008 KST117282
Kamerstuk 2007-2008 KST117274
Kamerstuk 2007-2008 KST117265
Kamerstuk 2007-2008 KST117285
Kamerstuk 2007-2008 KST117278
Kamerstuk 2007-2008 KST117268
In deze brief beantwoordt minister Klink (VWS) een aantal vragen, gesteld tijdens de mondelinge behandeling van onderhavig wetsvoorstel. Ook reageert hij hierbij op de ingediende amendementen (de nrs. 13 over kosten van zorg tijdens zwangerschap en bevalling, en 14 om het aspect van de duur van het verblijf te schrappen uit de omschrijving van medisch noodzakelijke zorg.
Kamerstuk 2007-2008 KST117189Agenda 2007-2008 OVG1468
Indiener wijst erop dat artsenorganisaties aangeven dat zij geen zicht hebben en ook niet willen hebben op hoe lang iemand in Nederland verblijft. Bovendien horen artsen zich bij vaststellen van medisch noodzakelijke zorg slechts te laten leiden door de gezondheidstoestand van de patiƫnt.
Kamerstuk 2007-2008 KST116859Kamerstuk 2007-2008 KST116910
Kamerstuk 2007-2008 KST116944
Kamerstuk 2007-2008 KST116943
Kamerstuk 2007-2008 KST116946
Agenda 2007-2008 OVG1466
Kamerstuk 2007-2008 KST113192
Kamerstuk 2007-2008 KST111194
Kamerstuk 2007-2008 KST111197
Kamerstuk 2007-2008 KST111185
De Vreemdelingenwet 2000 sluit de toegang tot de sociale (zorg)verzekeringen (AWBZ- en Zvw-verzekering) af voor vreemdelingen die niet rechtmatig in Nederland verblijven (illegalen). Daarmee wordt bewerkstelligd dat zij geen recht hebben op medische zorg ten laste van deze sociale verzekeringen. Maar niet rechtmatig verblijvende vreemdelingen hebben soms wel behoefte aan medische zorg. Zorgaanbieders zijn uit hoofde van hun professionele verantwoordelijkheid verplicht om in een dergelijk geval in aanmerking komende zorg te verlenen. In principe krijgt de niet rechtmatig verblijvende vreemdeling de rekening van de verleende zorg. Wanneer deze vreemdelingen niet kunnen betalen, worden zorgaanbieders geconfronteerd met onbetaalde rekeningen. Dit wetsvoorstel regelt dat zorgaanbieders in dat geval in aanmerking komen voor financiering uit collectieve middelen onder door de wet aangegeven voorwaarden. Doordat vreemdelingen die niet rechtmatig in Nederland verblijven geen toegang hebben tot de AWBZ- en Zvw-verzekering, ontstaat er ook een 'verzekeringsgat' voor bepaalde groepen minderjarige vreemdelingen. Dit verzekeringsgat leidt ertoe dat er moeilijkheden ontstaan als bij de geboorte blijkt dat het kind medische zorg nodig heeft, bijvoorbeeld bij prematuur geborenen, of wanneer een kind dat wordt geadopteerd ziek is of bij inreizen in Nederland een medische screening van belang is. Het verzekeringsgat ontstaat louter omdat een aantal administratieve processen moet worden doorlopen voordat een verblijfsvergunning wordt afgegeven. De wijziging van artikel 5 van de AWBZ voorziet erin dit verzekeringsgat te dichten.
Kamerstuk 2007-2008 KST111191De Vreemdelingenwet 2000 sluit de toegang tot de sociale (zorg)verzekeringen (AWBZ- en Zvw-verzekering) af voor vreemdelingen die niet rechtmatig in Nederland verblijven (illegalen). Daarmee wordt bewerkstelligd dat zij geen recht hebben op medische zorg ten laste van deze sociale verzekeringen. Maar niet rechtmatig verblijvende vreemdelingen hebben soms wel behoefte aan medische zorg. Zorgaanbieders zijn uit hoofde van hun professionele verantwoordelijkheid verplicht om in een dergelijk geval in aanmerking komende zorg te verlenen. In principe krijgt de niet rechtmatig verblijvende vreemdeling de rekening van de verleende zorg. Wanneer deze vreemdelingen niet kunnen betalen, worden zorgaanbieders geconfronteerd met onbetaalde rekeningen. Dit wetsvoorstel regelt dat zorgaanbieders in dat geval in aanmerking komen voor financiering uit collectieve middelen onder door de wet aangegeven voorwaarden. Doordat vreemdelingen die niet rechtmatig in Nederland verblijven geen toegang hebben tot de AWBZ- en Zvw-verzekering, ontstaat er ook een 'verzekeringsgat' voor bepaalde groepen minderjarige vreemdelingen. Dit verzekeringsgat leidt ertoe dat er moeilijkheden ontstaan als bij de geboorte blijkt dat het kind medische zorg nodig heeft, bijvoorbeeld bij prematuur geborenen, of wanneer een kind dat wordt geadopteerd ziek is of bij inreizen in Nederland een medische screening van belang is. Het verzekeringsgat ontstaat louter omdat een aantal administratieve processen moet worden doorlopen voordat een verblijfsvergunning wordt afgegeven. De wijziging van artikel 5 van de AWBZ voorziet erin dit verzekeringsgat te dichten.
Kamerstuk 2007-2008 KST111188