Bijlage BLG22739
Bijlage BLG22735
De groep van jongeren tussen 18 en 25 jaar die geen onderwijs volgt, niet werkt en niet bekend staat als werkzoekende, vormde in 2007 bijna 5 procent van alle jongeren. Hieronder vallen ook pas afgestudeerden, reizende jongeren en jongeren die via een uitzendbureau naar werk zoeken. Staatssecretaris Klijnsma wil het aantal niet-melders net zo in beeld brengen als de voortijdig schoolverlaters. Een nulmeting van het aantal niet-melders blijkt niet beschikbaar te zijn. Bij de onderhavige brief aan de Eerste Kamer biedt staatssecretaris Klijnsma de brief 'Voortgang Actieplan Jeugdwerkloosheid' aan die zij op 3 december 2009 aan de Tweede Kamer stuurde.
Kamerstuk 2009-2010 KST140094Kamerstuk 2008-2009 KST134624
Kamerstuk 2008-2009 KST133350
Handeling 2008-2009 HAN8458A03
Handeling 2008-2009 HAN8457A02
Kamerstuk 2008-2009 KST132437
Kamerstuk 2008-2009 KST132310
Kamerstuk 2008-2009 KST131925
Kamerstuk 2008-2009 KST131620
Handeling 2008-2009 HAN8429A19
Kamerstuk 2008-2009 KST130417
Kamerstuk 2008-2009 KST130339
Kamerstuk 2008-2009 KST130337
Kamerstuk 2008-2009 KST130051
Vervanging in verband met wijziging van de toelichting.
Kamerstuk 2008-2009 KST130050Kamerstuk 2008-2009 KST129891
Kamerstuk 2008-2009 KST129919
Kamerstuk 2008-2009 KST129921
Kamerstuk 2008-2009 KST129915
Kamerstuk 2008-2009 KST129918
Kamerstuk 2008-2009 KST129920
Kamerstuk 2008-2009 KST129914
Vervanging in verband met wijziging van de ondertekening.
Kamerstuk 2008-2009 KST129922Kamerstuk 2008-2009 KST129917
Kamerstuk 2008-2009 KST129896
Kamerstuk 2008-2009 KST129888
Kamerstuk 2008-2009 KST129898
Kamerstuk 2008-2009 KST129893
Kamerstuk 2008-2009 KST129895
Kamerstuk 2008-2009 KST129901
Kamerstuk 2008-2009 KST129897
Kamerstuk 2008-2009 KST129892
Deze voorbereidingsscholen bestaan in het buitenland en bereiden jongeren op terugkeer naar het reguliere onderwijs.
Kamerstuk 2008-2009 KST129900Kamerstuk 2008-2009 KST129894
Kamerstuk 2008-2009 KST129873
Kamerstuk 2008-2009 KST129726
Agenda 2008-2009 OVG1553
Kamerstuk 2008-2009 KST129757
Kamerstuk 2008-2009 KST129742
Kamerstuk 2008-2009 KST129758
Betreft onder meer het herstel van technische omissies.
Kamerstuk 2008-2009 KST129566Agenda 2008-2009 OVG1550
Agenda 2008-2009 OVG1546
Kamerstuk 2008-2009 KST127923
Kamerstuk 2008-2009 KST127922
Kamerstuk 2008-2009 KST127330
Kamerstuk 2008-2009 KST125988
Kamerstuk 2008-2009 KST124733
Kamerstuk 2008-2009 KST124730
de inkomensvoorziening. Voorts wordt aandacht besteed aan de financieringssystematiek, de financiële paragraaf, verantwoording, toezicht, informatievoorziening en monitoring, het overgangsrecht en de administratieve lasten voor de burger Ten slotte gaat de staatssecretaris in op de naar aanleiding van het concept-wetsvoorstel ontvangen adviezen van Actal. CGB, IWI, uitvoeringspanel gemeenten (UP) en VNG. Ook is het voorstel besproken in de Stichting van de Arbeid (STAR).
Kamerstuk 2008-2009 KST124732Het voorliggende wetsvoorstel past in het streven van de regering naar een toename van de arbeidsparticipatie van jongeren en een beter functionerende arbeidsmarkt. Daartoe wordt een reeks van samenhangende maatregelen genomen. Het wetsvoorstel strekt ertoe de duurzame arbeidsparticipatie van jongeren tot 27 jaar te bevorderen en te komen tot een substantiële verhoging van hun arbeidsparticipatie. Aldus wordt in hun toekomst geïnvesteerd. Hiertoe wordt het begrip 'Werkleerrecht' geïntroduceerd. Het werkleerrecht berust op de uitgangspunten dat de jongeren idealiter werken óf leren en dat goed geschoolde dan wel over voldoende kwalificaties beschikkende jongeren makkelijker aan het werk zullen komen en daardoor zelfstandig in hun levensonderhoud kunnen voorzien. Vanuit die uitgangspunten is dit wetsvoorstel gericht op het activeren van jongeren en het leggen van een adequate basis voor duurzame arbeidsparticipatie. Hiertoe krijgen zij het recht op een werkleeraanbod van de zijde van de gemeente. Dit wetsvoorstel verplicht de gemeenten dan ook om te investeren in de arbeidsinschakeling van alle jongeren, ook bij een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Primair beoogt dit wetsvoorstel dus jongeren te laten werken of leren of een combinatie van beide. Daartoe krijgt de jongere het recht op een werkleeraanbod van de zijde van de gemeente. Om die reden heeft de regering de voorkeur gegeven aan de term werkleerrecht boven de werkleerplicht. Alleen in de situatie dat een werkleeraanbod wegens in de persoon van de jongere gelegen of niet verwijtbare omstandigheden zijnerzijds geen optie is, of dit aanbod onvoldoende inkomsten genereert, is een inkomensvoorziening gegarandeerd. De samenhang tussen het werkleeraanbod enerzijds en de inkomensvoorziening anderzijds is een bepalend element van dit wetsvoorstel.
Kamerstuk 2008-2009 KST124731