Kamerstuk 2009-2010 KST141702
Agenda 2009-2010 OVG1621
Handeling 2009-2010 HAN8540A10
Handeling 2009-2010 HAN8541A02
Kamerstuk 2009-2010 KST140192
Kamerstuk 2009-2010 KST139904
Kamerstuk 2009-2010 KST139693
Agenda 2009-2010 OVG1609
Agenda 2009-2010 OVG1605
Agenda 2009-2010 OVG1603
Herdruk in verband met een correctie in de aanhef.
Kamerstuk 2009-2010 KST137479Herdruk in verband met een correctie in de aanhef.
Kamerstuk 2009-2010 KST137479Agenda 2009-2010 OVG1601
Kamerstuk 2009-2010 KST137248
Agenda 2009-2010 OVG1596
Bijlage BLG21465
Agenda 2009-2010 OVG1594
Kamerstuk 2009-2010 KST135712
Bijlage BLG21462
Bijlage BLG21464
Bijlage BLG21463
Deze nota van wijziging bevat nadere verduidelijking en aanvulling op enkele onderdelen. Dit bleek nodig te zijn bij de verdere uitwerking van de regelgeving voor de invoering van het alcoholslotprogramma. In de artikelsgewijze toelichting wordt nader op deze aanpassingen aangegaan. De aanpassingen hebben geen gevolgen voor de handhaving of voor de administratieve lasten voor bedrijven of burgers.
Kamerstuk 2009-2010 KST135697Kamerstuk 2008-2009 KST130888
Kamerstuk 2008-2009 KST129777
de reikwijdte van de lichte educatieve maatregel alcohol en verkeer uit te breiden tot de ervaren bestuurders. Beide maatregelen zullen deel uitmaken van deze vorderingsprocedure. Daarnaast worden de verschillende artikelen die betrekking hebben op de vorderingsprocedure opnieuw gerangschikt. Het wetsvoorstel vloeit voort uit de wens en de noodzaak om het aantal verkeersslachtoffers als gevolg van rijden onder invloed van alcohol terug te dringen. Verder wordt met het voorstel uitvoering gegeven aan aanbevelingen die zijn voortgekomen uit de evaluatie van de vorderingsprocedure (Evaluatie vorderingsprocedure, Adviesdienst Verkeer en Vervoer, december 2004; bijlage bij Kamerstuk 29398, nr. 23). Hiermee wordt uitvoering gegeven aan een toezegging gedaan in de brief van 17 september 2004 (Kamerstuk 29398, nr. 39). Verder is gebleken dat bij enkele recente wijzigingen van de Wegenverkeerswet 1994 abusievelijk enkele kleine misslagen zijn ontstaan. Van de gelegenheid is gebruik gemaakt om deze te corrigeren. Tenslotte zijn de bepalingen rond de goedkeuring van het alcoholslot en de erkenningsregelingen geactualiseerd. In de laatste jaren is in onder meer de Verenigde Staten en Zweden veel ervaring opgedaan met alcoholslotprogramma's en zijn de ervaringen positief. Doel van het nieuwe instrument 'alcoholslotprogramma' (als alternatief voor een onvoorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid of een ongeldigverklaring van het rijbewijs) is om de deelnemer te leren een scheiding aan te brengen tussen het gebruik van alcohol en het besturen van een motorrijtuig. Het alcoholslotprogramma bestaat uit een alcoholslot (een ademtester die in een motorrijtuig wordt ingebouwd, een startonderbreker en een registratie-eenheid. De bestuurder kan de startblokkering alleen opheffen door met goed gevolg een ademtest af te leggen. Het alcoholslot vormt een fysieke barrière voor de bestuurder om met alcohol op te gaan rijden. Aan de verplichting tot inbouw van een alcoholslot kan de verplichting worden gekoppeld om een begeleidingsprogramma volgen. Hierbij worden de gegevens uit het slot periodiek uitgelezen en wordt betrokkene gemotiveerd zonder alcohol te gaan rijden.
Kamerstuk 2008-2009 KST129238Kamerstuk 2008-2009 KST129239
de reikwijdte van de lichte educatieve maatregel alcohol en verkeer uit te breiden tot de ervaren bestuurders. Beide maatregelen zullen deel uitmaken van deze vorderingsprocedure. Daarnaast worden de verschillende artikelen die betrekking hebben op de vorderingsprocedure opnieuw gerangschikt. Het wetsvoorstel vloeit voort uit de wens en de noodzaak om het aantal verkeersslachtoffers als gevolg van rijden onder invloed van alcohol terug te dringen. Verder wordt met het voorstel uitvoering gegeven aan aanbevelingen die zijn voortgekomen uit de evaluatie van de vorderingsprocedure (Evaluatie vorderingsprocedure, Adviesdienst Verkeer en Vervoer, december 2004; bijlage bij Kamerstuk 29398, nr. 23). Hiermee wordt uitvoering gegeven aan een toezegging gedaan in de brief van 17 september 2004 (Kamerstuk 29398, nr. 39). Verder is gebleken dat bij enkele recente wijzigingen van de Wegenverkeerswet 1994 abusievelijk enkele kleine misslagen zijn ontstaan. Van de gelegenheid is gebruik gemaakt om deze te corrigeren. Tenslotte zijn de bepalingen rond de goedkeuring van het alcoholslot en de erkenningsregelingen geactualiseerd. In de laatste jaren is in onder meer de Verenigde Staten en Zweden veel ervaring opgedaan met alcoholslotprogramma's en zijn de ervaringen positief. Doel van het nieuwe instrument 'alcoholslotprogramma' (als alternatief voor een onvoorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid of een ongeldigverklaring van het rijbewijs) is om de deelnemer te leren een scheiding aan te brengen tussen het gebruik van alcohol en het besturen van een motorrijtuig. Het alcoholslotprogramma bestaat uit een alcoholslot (een ademtester die in een motorrijtuig wordt ingebouwd, een startonderbreker en een registratie-eenheid. De bestuurder kan de startblokkering alleen opheffen door met goed gevolg een ademtest af te leggen. Het alcoholslot vormt een fysieke barrière voor de bestuurder om met alcohol op te gaan rijden. Aan de verplichting tot inbouw van een alcoholslot kan de verplichting worden gekoppeld om een begeleidingsprogramma volgen. Hierbij worden de gegevens uit het slot periodiek uitgelezen en wordt betrokkene gemotiveerd zonder alcohol te gaan rijden.
Kamerstuk 2008-2009 KST129237Kamerstuk 2008-2009 KST129240