Laatste documenten binnen dossier 31898


19-10-2009

KST135704 Wijziging van de Wet luchtvaart met betrekking tot de gevolgen van buitenlandse luchthavens voor de ruimtelijke ordening op Nederlands grondgebied (Beperkingengebied buitenlandse luchthaven); Amendement over mededeling aan Staten-Generaal over voornemen tot afgeven verklaring geen bezwaar

Doel van dit amendement is de volksvertegenwoordiging te betrekken bij het besluit van de minister om een verklaring van geen bezwaar af te geven of ontheffing te verlenen voor activiteiten binnen het beperkingengebied, bijvoorbeeld het kappen van bomen.

Kamerstuk 2009-2010 KST135704

02-04-2009

KST129348 Wijziging van de Wet luchtvaart met betrekking tot de gevolgen van buitenlandse luchthavens voor de ruimtelijke ordening op Nederlands grondgebied (Beperkingengebied buitenlandse luchthaven); Memorie van toelichting

De Luchtvaartwet wordt geleidelijk vervangen door de Wet luchtvaart. Sinds 2002 maakt de zogenaamde Schipholwet al deel van uit van de Wet luchtvaart (Stb. 2002, 374). Regels inzake andere burgerluchthavens en militaire luchthavens zullen binnen afzienbare tijd in deze wet worden opgenomen door middel van de Wet van 18 december 2008, houdende wijziging van de Wet luchtvaart van bevoegdheden voor burgerluchthavens naar het provinciaal bestuur (Regelgeving burgerluchthavens en militaire luchthavens, hierna kortweg: RBML). De regels voor Schiphol kennen rond Schiphol een beperkingengebied, dat betrekking heeft op de geluidbelasting, de externe veiligheid en de vliegveiligheid. De nieuwe regels inzake andere burgerluchthavens en militaire luchthavens kennen eveneens een dergelijk beperkingengebied. Onderhavig wetsvoorstel voorziet in het instellen van een beperkingengebied voor de planologische gevolgen van buitenlandse luchthavens op Nederlands grondgebied, met overeenkomstige regels als voor beperkingengebieden voor luchthavens in Nederland. Het wetsvoorstel is eerder aangekondigd in de brief van de minister van VROM van 18 maart 2009, over relatie wetsvoorstel Beperkingengebied buitenlandse luchthaven (Kamerstuk 31898) en AWACS-geluidsproblematiek (Kamerstuk 31700 XI, nr. 82). Met onderhavig voorstel wordt beoogd om eenheid in de regels voor (de nabije omgeving van) luchthavens te bewerkstelligen, en zo tevens een basis in de Nederlandse wetgeving te creëren om beperkingen te stellen voor het gebruik van de grond nabij een luchthaven, zowel uit hoofde van geluid als externe veiligheid en vliegveiligheid. Met het oog hierop voorziet dit wetsvoorstel in het invoegen in de Wet luchtvaart van een titel 8A.6 over de gevolgen van buitenlandse luchthavens voor de ruimtelijke ordening op Nederlands grondgebied. Wat buitenlandse luchthavens betreft, is er thans alleen een dergelijke basis voor beperkingen in verband met geluid. Titel 8A.6 van de Wet luchtvaart gaat vooralsnog gelden voor drie luchthavens, alle gelegen in Duitsland, te Weten: Weeze (Niederrhein), Brüggen en Geilenkirchen. Op grond van titel 8A.6 zal voor elk van de genoemde luchthavens een beperkingengebied worden vastgesteld bij afzonderlijke algemene maatregelen van bestuur. Een besluit beperkingengebied buitenlandse luchthaven geeft de grenzen aan van het beperkingengebied en bevat beperkingen omtrent de bestemming en het gebruik van de grond binnen het beperkingengebied. Het wetsvoorstel beperkt zich tot het bieden van een basis voor regels inzake de ruimtelijke gevolgen in Nederland van het luchthavenluchtverkeer met betrekking tot de buitenlandse luchthaven. Regels inzake dat luchthavenluchtverkeer zelf kunnen in de Nederlandse wetgeving niet worden gesteld. Invloed op de vergunde gebruiksruimte van de betrokken luchthavens oefent Nederland uit door middel van andere instrumenten. Zo geldt voor de luchthaven Weeze (Niederrhein) het Verdrag tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Bondsrepubliek Duitsland inzake de uitoefening van de luchtverkeersleiding door de Bondsrepubliek Duitsland boven Nederlands grondgebied alsmede de gevolgen van het burgergebruik van luchthaven Niederrhein op het grondgebied van het Koninkrijk der Nederlanden (Trb. 2003 nr. 85). Het beperkingengebied komt in plaats van de huidige geluidszone. Een belangrijk verschil is dat binnen de zone bepaalde geluidnormen van toepassing zijn, en dat dit binnen een beperkingengebied niet het geval is. Binnen een beperkingengebied gelden uitsluitend regels voor de ruimtelijke indeling van het gebied. Daarbij zal worden gewerkt met geluidcontouren. Het besluit beperkingengebied buitenlandse luchthaven dient in acht te worden genomen bij de vaststelling of de herziening van een bestemmingsplan of beheersverordening voor een gebied dat is gelegen binnen het beperkingengebied. Als het bestemmingsplan niet in overeenstemming is met het besluit beperkingengebied buitenlandse luchthaven, geldt het besluit als een voorbereidingsbesluit in de zin van de Wet ruimtelijke ordening. De beslissing op een aanvraag om een bouwvergunning of een aanlegvergunning moet daardoor worden aangehouden. Deze werking van het besluit beperkingengebied buitenlandse luchthaven vervalt op het moment dat de aanpassing van bestemmingsplan(nen) aan de regels uit het besluit beperkingengebied buitenlandse luchthaven onherroepelijk is geworden. In het wetsvoorstel zijn ook enige bepalingen van financiële aard opgenomen. Zij houden in dat de Minister van VROM schadevergoeding kan toekennen, een regeling kan vaststellen inzake het treffen van geluidwerende voorzieningen en regels kan stellen ten aanzien van het verstrekken van geldelijke steun uit 's Rijks kas aan gemeenten.

Kamerstuk 2008-2009 KST129348

KST129346 Wijziging van de Wet luchtvaart met betrekking tot de gevolgen van buitenlandse luchthavens voor de ruimtelijke ordening op Nederlands grondgebied (Beperkingengebied buitenlandse luchthaven); Voorstel van wet

De Luchtvaartwet wordt geleidelijk vervangen door de Wet luchtvaart. Sinds 2002 maakt de zogenaamde Schipholwet al deel van uit van de Wet luchtvaart (Stb. 2002, 374). Regels inzake andere burgerluchthavens en militaire luchthavens zullen binnen afzienbare tijd in deze wet worden opgenomen door middel van de Wet van 18 december 2008, houdende wijziging van de Wet luchtvaart van bevoegdheden voor burgerluchthavens naar het provinciaal bestuur (Regelgeving burgerluchthavens en militaire luchthavens, hierna kortweg: RBML). De regels voor Schiphol kennen rond Schiphol een beperkingengebied, dat betrekking heeft op de geluidbelasting, de externe veiligheid en de vliegveiligheid. De nieuwe regels inzake andere burgerluchthavens en militaire luchthavens kennen eveneens een dergelijk beperkingengebied. Onderhavig wetsvoorstel voorziet in het instellen van een beperkingengebied voor de planologische gevolgen van buitenlandse luchthavens op Nederlands grondgebied, met overeenkomstige regels als voor beperkingengebieden voor luchthavens in Nederland. Het wetsvoorstel is eerder aangekondigd in de brief van de minister van VROM van 18 maart 2009, over relatie wetsvoorstel Beperkingengebied buitenlandse luchthaven (Kamerstuk 31898) en AWACS-geluidsproblematiek (Kamerstuk 31700 XI, nr. 82). Met onderhavig voorstel wordt beoogd om eenheid in de regels voor (de nabije omgeving van) luchthavens te bewerkstelligen, en zo tevens een basis in de Nederlandse wetgeving te creëren om beperkingen te stellen voor het gebruik van de grond nabij een luchthaven, zowel uit hoofde van geluid als externe veiligheid en vliegveiligheid. Met het oog hierop voorziet dit wetsvoorstel in het invoegen in de Wet luchtvaart van een titel 8A.6 over de gevolgen van buitenlandse luchthavens voor de ruimtelijke ordening op Nederlands grondgebied. Wat buitenlandse luchthavens betreft, is er thans alleen een dergelijke basis voor beperkingen in verband met geluid. Titel 8A.6 van de Wet luchtvaart gaat vooralsnog gelden voor drie luchthavens, alle gelegen in Duitsland, te Weten: Weeze (Niederrhein), Brüggen en Geilenkirchen. Op grond van titel 8A.6 zal voor elk van de genoemde luchthavens een beperkingengebied worden vastgesteld bij afzonderlijke algemene maatregelen van bestuur. Een besluit beperkingengebied buitenlandse luchthaven geeft de grenzen aan van het beperkingengebied en bevat beperkingen omtrent de bestemming en het gebruik van de grond binnen het beperkingengebied. Het wetsvoorstel beperkt zich tot het bieden van een basis voor regels inzake de ruimtelijke gevolgen in Nederland van het luchthavenluchtverkeer met betrekking tot de buitenlandse luchthaven. Regels inzake dat luchthavenluchtverkeer zelf kunnen in de Nederlandse wetgeving niet worden gesteld. Invloed op de vergunde gebruiksruimte van de betrokken luchthavens oefent Nederland uit door middel van andere instrumenten. Zo geldt voor de luchthaven Weeze (Niederrhein) het Verdrag tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Bondsrepubliek Duitsland inzake de uitoefening van de luchtverkeersleiding door de Bondsrepubliek Duitsland boven Nederlands grondgebied alsmede de gevolgen van het burgergebruik van luchthaven Niederrhein op het grondgebied van het Koninkrijk der Nederlanden (Trb. 2003 nr. 85). Het beperkingengebied komt in plaats van de huidige geluidszone. Een belangrijk verschil is dat binnen de zone bepaalde geluidnormen van toepassing zijn, en dat dit binnen een beperkingengebied niet het geval is. Binnen een beperkingengebied gelden uitsluitend regels voor de ruimtelijke indeling van het gebied. Daarbij zal worden gewerkt met geluidcontouren. Het besluit beperkingengebied buitenlandse luchthaven dient in acht te worden genomen bij de vaststelling of de herziening van een bestemmingsplan of beheersverordening voor een gebied dat is gelegen binnen het beperkingengebied. Als het bestemmingsplan niet in overeenstemming is met het besluit beperkingengebied buitenlandse luchthaven, geldt het besluit als een voorbereidingsbesluit in de zin van de Wet ruimtelijke ordening. De beslissing op een aanvraag om een bouwvergunning of een aanlegvergunning moet daardoor worden aangehouden. Deze werking van het besluit beperkingengebied buitenlandse luchthaven vervalt op het moment dat de aanpassing van bestemmingsplan(nen) aan de regels uit het besluit beperkingengebied buitenlandse luchthaven onherroepelijk is geworden. In het wetsvoorstel zijn ook enige bepalingen van financiële aard opgenomen. Zij houden in dat de Minister van VROM schadevergoeding kan toekennen, een regeling kan vaststellen inzake het treffen van geluidwerende voorzieningen en regels kan stellen ten aanzien van het verstrekken van geldelijke steun uit 's Rijks kas aan gemeenten.

Kamerstuk 2008-2009 KST129346

KST129351 Wijziging van de Wet luchtvaart met betrekking tot de gevolgen van buitenlandse luchthavens voor de ruimtelijke ordening op Nederlands grondgebied (Beperkingengebied buitenlandse luchthaven); Nader rapport

Kamerstuk 2008-2009 KST129351

KST129344 Wijziging van de Wet luchtvaart met betrekking tot de gevolgen van buitenlandse luchthavens voor de ruimtelijke ordening op Nederlands grondgebied (Beperkingengebied buitenlandse luchthaven); Koninklijke boodschap

Kamerstuk 2008-2009 KST129344