In deze brief informeert minister Klink (VWS) de Kamer, op verzoek van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport, over de kapitaallastensituatie in de care. Klink kondigt de kapitaallastenbrief care aan, die is voorzien vóór de zomer 2010 en waarin uitgegaan wordt van introductie van integrale tarieven met ingang van 2011. Die brief beoogt reguleringszekerheid te bieden aan instellingen in de langdurige zorg en de gehele GGZ over de financiering van hun kapitaallasten. In onderhavige brief gaat Klink onder meer in op de het nader uitwerken van de beslissing uit 2006 om instellingen (in het kader van de stelselwijziging in de zorg) zelf verantwoordelijk te laten zijn voor hun exploitatie inclusief hun vastgoedinvesteringen. Het vraagstuk van de kapitaallasten in de cure zal worden meegenomen in een separate brief over prestatiebekostiging.
Kamerstuk 2009-2010 KST141679reacties van brancheorganisaties op het advies.
Kamerstuk 2008-2009 KST133460Bijlage BLG20643
Kamerstuk 2008-2009 KST130240
De Raad van State heeft het voorschrift dat het behoud van waarde van onroerende zaken voor de zorg regelde, vernietigd. Sinds de uitspraak van de Raad van State ontbreken voor het College sanering zorginstellingen voldoende instrumenten om actief toezicht te houden op transacties met onroerende zaken van zorginstellingen. Daarom zal worden overgegaan tot spoedwetgeving om op deze wijze de bepalingen die ten aanzien van het behoud van vermogen voor zorg wenselijk zijn, een wettelijke grondslag te geven.
Kamerstuk 2008-2009 KST129643Kamerstuk 2008-2009 KST129596
Kamerstuk 2008-2009 KST129081
Handeling 2008-2009 HAN8398A04
Handeling 2008-2009 HAN8399A10
Bevat een woordelijk verslag van het overleg dat de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport op 27 januari 2009 heeft gevoerd met staatssecretaris Bussemaker (VWS) over de wijziging van het uitvoeringsbesluit (WTZi), d.d. 18 december 2008 (27659, nr.106).
Kamerstuk 2008-2009 KST128196Kamerstuk 2008-2009 KST127642
Kamerstuk 2008-2009 KST127641
Kamerstuk 2008-2009 KST127644
Kamerstuk 2008-2009 KST127640
Agenda 2008-2009 OVG1536
Het oorspronkelijke stuk is gedrukt onder de letter O. Deze was echter al gebruikt. Daarom is verslag nu onder de letter P gepubliceerd.
Kamerstuk 2008-2009 KST127208Kamerstuk 2008-2009 KST127106
De wijziging van het Uitvoeringsbesluit Wtzi kan pas in werking treden nadat de periode van overlegging aan de Kamer is verstreken. De inwerkingtreding is nu voorzien op 1 februari 2009 met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2009. Deze brief is eerder abusievelijk gepubliceerd onder nummer 102. Die brief is komen te vervallen.
Kamerstuk 2008-2009 KST126766De wijziging van het Uitvoeringsbesluit Wtzi kan pas in werking treden nadat de periode van overlegging aan de Kamer is verstreken. De inwerkingtreding is nu voorzien op 1 februari 2009 met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2009. Deze brief is eerder abusievelijk gepubliceerd onder nummer 102. Die brief is komen te vervallen.
Kamerstuk 2008-2009 KST126766Bijlage BLG18538
het duidelijker vastleggen dat AWBZ-instellingen die extramurale zorg verlenen, geen winstoogmerk mogen hebben, als zij daarnaast dezelfde soort zorg in combinatie met verblijf verlenen.
Kamerstuk 2008-2009 KST126767Kamerstuk 2008-2009 KST126669
Handeling 2007-2008 HAN8313A96
Handeling 2007-2008 HAN8313A24
de brief van de minister van VWS d.d. 11 juni 2008 inzake uitbreiding B-segment en taakstelling ziekenhuizen 2009 (Voorhang aanwijzing ex WMG) (kamerstuk 29248, nr. 48).
Kamerstuk 2007-2008 KST120979Kamerstuk 2007-2008 KST120771
Indiener is van mening dat de one-stop-visits de cliënttevredenheid en doelmatigheid verhogen, en wil voorkomen dat ziekenhuizen deze 'visits' ontmoedigen omdat ze financieel te weinig opleveren.
Kamerstuk 2007-2008 KST120772Het afschrift is als bijlage bij dit Kamerstuk gevoegd.
Kamerstuk 2007-2008 KST119813Bijlage BLG16296
Bijlage BLG15872
Er zijn ruim 400 bezwaren ingediend tegen de voorschriften d.d. 23 juli 2007 die aan de toelatingen van zorginstellingen zijn verbonden. De voorschriften hebben als doel de waarde van onroerende zaken van zorginstellingen te behouden voor de zorg. Naar aanleiding van de bezwaarschriftenprocedure heeft de minister een beslissing op bezwaar genomen en de regeling toezicht WTZi en de beleidsregels WTZi aangepast. Daarover gaat deze brief. De beslissing op bezwaar, de wijziging van de Regeling toezicht WTZi en de Regeling vaststelling van beleidsregels WTZi zijn als bijlage bij deze brief gevoegd.
Kamerstuk 2007-2008 KST118568Bijlage BLG15873
Bijlage BLG15874
Kamerstuk 2007-2008 KST118532
Bijlage BLG15106
financiële situatie ziekenhuizen.
Kamerstuk 2007-2008 KST116244Bijlage BLG15086
De dagvaarding is als bijlage bij deze brief gevoegd. De bodemprocedure heeft betrekking op de tariefmaatregelen bij ziekenhuizen en maatstafconcurrentie. De tariefmaatregelen zouden ongerechtvaardigd zijn omdat overschrijding van het Budgettair Kader Zorg het gevolg zou zijn van een onjuiste raming van de zorgontwikkeling. Ziekenhuizen kunnen niet verantwoordelijk worden gesteld voor de volumeontwikkeling in de zorg. Maatstafconcurrentie zou gepaard gaan met onevenredige grote risico's voor ziekenhuizen.
Kamerstuk 2007-2008 KST116080Kamerstuk 2007-2008 KST114881
de circulaires wijziging eigendomsverhoudingen van het College bouw zorginstellingen en het College sanering zorginstellingen.
Kamerstuk 2007-2008 KST115036Kamerstuk 2007-2008 KST113902
De belangrijkste wijziging betreft het afschaffen van het bouwregime voor de ziekenhuizen.
Kamerstuk 2007-2008 KST113614het overzicht van vermogensopbouw bij zorgaanbieders (27659/29248, nr. 84).
Kamerstuk 2007-2008 KST112232Hierbij legt minister Klink (VWS) de Kamer de voorgenomen wijziging van het Uitvoeringsbesluit Wet toelating zorginstellingen (WTZi). Op die wijziging is de regel van 'voorhang' van toepassing: de maatregel treedt in werking nadat dertig dagen na de overlegging zijn verstreken, tenzij binnen die termijn één der Kamers te kennen geeft dat een in de maatregel geregeld onderwerp bij wet wordt bepaald. In de aanbiedingsbrief gaat Klink nader in op de aanleiding voor de wijziging: de voorgenomen afschaffing van het bouwregime voor de ziekenhuizen per 1 januari 2007.
Kamerstuk 2007-2008 KST112012Bijlage BLG13726
Handeling 2007-2008 HAN8188A05
Handeling 2007-2008 HAN8188A19
Kamerstuk 2007-2008 KST111356
Kamerstuk 2007-2008 KST111359
Kamerstuk 2007-2008 KST111362
Kamerstuk 2007-2008 KST111357
Kamerstuk 2007-2008 KST111360
Kamerstuk 2007-2008 KST111327
Bijlage BLG13406
Bijlage BLG13409
Bijlage BLG13408
Bijlage BLG13407
Bijlage BLG13410
Invoering prestatiebekostiging.
Kamerstuk 2007-2008 KST111026Kamerstuk 2007-2008 KST110898
Bijlage BLG13370
Bijlage BLG12656
Bijlage BLG12655
In deze brief zetten minister Klink en staatssecretaris Bussemaker (beide VWS) hun plannen uiteen hoe zij het ondernemerschap van zorgaanbieders willen versterken om te komen tot kwalitatief hoogwaardige zorgvoorzieningen die, nu en in de toekomst, aansluiten bij de behoeften van cliënten. Ook geven ze een inhoudelijke reactie op het RVZ-advies 'Management van vastgoed in de zorgsector' (kamerstuk 27659, nr. 77) en gaan ze in op de positie van het College bouw zorginstellingen (CBZ), het College sanering zorginstellingen (CSZ) en het Waarborgfonds voor de Zorgsector (WfZ). Recent is door de vaste commissie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport gevraagd om een reactie op het rapport 'Normatieve huisvestingscomponent' van het CBZ en SDO en een overzicht van de vermogensopbouw bij zorgaanbieders. Deze vragen worden ook beantwoord in deze brief.
Kamerstuk 2006-2007 KST109218Verder gaat minister Hoogervorst (VWS) in deze brief in op de motie van het lid Arib (Kamerstuk 27659, nr. 75) over de wettelijke verankering van de eis tot uitleg bij afwijking van de good governance code.
Kamerstuk 2006-2007 KST103350Met deze brief informeert minister Hoogervorst (VWS) de Kamer over de bereikbaarheid van de acute ziekenhuiszorg sinds de invoering van de Wet Toelating Zorginstellingen (WTZi) per 1 januari 2006.
Kamerstuk 2006-2007 KST103006Kamerstuk 2006-2007 KST102846
Kamerstuk 2006-2007 KST102824
Bijlage BLG10023
Het Besluit van 2 oktober 2006, houdende wijziging van het Uitvoeringsbesluit WTZi is als bijlage bij deze brief gevoegd.
Kamerstuk 2006-2007 KST101773Advies 'Bevorderen scheiden wonen en zorg'.
Kamerstuk 2005-2006 KST99741Bijlage BLG9339
Bijlage BLG9340
Bijlage BLG9341
Bijlage BLG9283
Bijlage BLG9281
Hierbij biedt minister Hoogervorst (VWS) de Kamer het advies 'Management van vastgoed in de zorgsector' van de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ) aan. Dit advies is een van de vervolgactiviteiten in het kader van de brief 'Transparante en integrale tarieven', de kapitaallastenbrief (TK 2004/05, 27 659, nr.52). Hoogervorst streeft ernaar dat zorginstellingen meer verantwoordelijkheid krijgen voor investeringsbeslissingen. Daarvoor is nodig dat bij de invoering van integrale prestatiebekostiging de huisvestingslasten deel uitmaken van de tarieven en/of prijzen in de ziekenhuiszorg en de AWBZ. Maar het gaat ook om het (uiteindelijk) afschaffen van het bouwregime en bijpassende regelingen rond faillissement en eigendom. De RVZ onderzocht de eisen waaraan de organisatie van een zorginstelling en het toekomstige management van zorginstellingen moeten voldoen. De RVZ steunt de ingezette beleidslijn bij de kapitaallasten van harte, zowel bij de ziekenhuiszorg als bij de AWBZ, en vraagt zich zelfs af of het transitieproces niet sneller kan verlopen. Daarbij wijst de RVZ nadrukkelijk op de verantwoordelijkheid van de zorginstellingen om het ondernemerschap op te pakken. Na de verkiezingen kan het nieuwe kabinet een nadere uitwerking geven aan de plannen op het terrein van de kapitaallasten. In een uitwerkingsbrief past ook een inhoudelijke reactie op het RVZ-advies.
Kamerstuk 2005-2006 KST99651Handeling 2005-2006 HAN7995A13
Handeling 2005-2006 HAN7993A05
Kamerstuk 2005-2006 KST97513
Kamerstuk 2005-2006 KST97512
Kamerstuk 2005-2006 KST97514
Agenda 2005-2006 OVG1327
zijn brieven van 12 januari en 2 maart 2006 inzake het advies van de Commissie Onderbouwing Normatief Uurtarief Medisch Specialisten (kamerstuk 30300 XVI, nr. 114).
Kamerstuk 2005-2006 KST97186Kamerstuk 2005-2006 KST93779
Tijdens het algemeen overleg op 8 december 2005 heeft minister Hoogervorst (VWS) de Tweede Kamer beloofd de beleidsvisie en de beleidsregels WTZi aan te passen op het punt van de acute zorg (bereikbaarheidsnorm van 45 minuten voor Spoedeisende Eerste Hulp) en wat betreft de keuzevrijheid voor plaatsing in een klein- danwel grootschalige AWBZ-instelling. In deze brief zijn de aangepaste teksten opgenomen ('Beleidsvisie Wet toelating zorginstellingen (WTZI)' en 'Beleidsregels ex artikel 4 Wet toelating zorginstellingen').
Kamerstuk 2005-2006 KST93622Bijlage BLG6987
Kamerstuk 2005-2006 KST93152
Handeling 2005-2006 HAN7924A09
Bij deze brief biedt minister Hoogervorst (VWS) op de vragen die door de Kamer zijn gesteld over het ontwerp-Uitvoeringsbesluit WTZi. Ook gaat hij in op het verzoek van de vaste kamercommissie om de beslissing over inwerkingtreding van het besluit uit te stellen tot en met 15 december. Omdat de minister eraan hecht het besluit tegelijkertijd met de Zorgverzekeringswet, Wet op de zorgtoeslag en WTZi in werking te laten treden, wil hij vasthouden aan de inwerkingtredingsdatum van 1 januari 2006 en stelt hij voor het in het AO van 7 december vooral over de inhoud van het besluit te hebben.
Kamerstuk 2005-2006 KST92802Handeling 2005-2006 HAN7924A03
Kamerstuk 2005-2006 KST92624
In deze brief laat minister Hoogervorst (VWS) weten dat hij de vragen rondom het Uitvoeringsbesluit WTZi uiterlijk 5 december zal beantwoorden.
Kamerstuk 2005-2006 KST92227Herdruk in verband met een correctie in de voorhangtekst. Het uitvoeringsbesluit is als bijlage bij deze brief gevoegd. Verder biedt de minister in deze brief de Beleidsvisie en de Beleidsregels Wet toelating zorginstellingen aan. Ook deze stukken zijn als bijlage aan deze brief toegevoegd.
Kamerstuk 2005-2006 KST91972In de brief gaat minister Hoogervorst (VWS) onder meer in op de ontwikkeling van het eigen vermogen in de diverse sectoren in de AWBZ.
Kamerstuk 2005-2006 KST91257Het uitvoeringsbesluit is als bijlage bij deze brief gevoegd. Verder biedt de minister in deze brief de Beleidsvisie en de Beleidsregels Wet toelating zorginstellingen aan. Ook deze stukken zijn als bijlage aan deze brief toegevoegd.
Kamerstuk 2005-2006 KST91268Bijlage BLG6576
Bijlage BLG6575
Bijlage BLG6577
Kamerstuk 2005-2006 KST90968
Handeling 2005-2006 HAN7902A03
Agenda 2005-2006 OVG1270
Handeling 2005-2006 HAN7898A14
Kamerstuk 2005-2006 KST90478
Agenda 2005-2006 OVG1268
Kamerstuk 2005-2006 KST90475
Kamerstuk 2005-2006 KST90477
Kamerstuk 2005-2006 KST90479
Kamerstuk 2005-2006 KST90476
de brief van de minister van VWS d.d. 26 april 2005 ter beantwoording van commissievragen inzake transparante en integrale tarieven in de gezondheidszorg (27659, nr. 54).
Kamerstuk 2005-2006 KST90430Kamerstuk 2005-2006 KST90272
De notitie is als bijlage bij deze brief gevoegd.
Kamerstuk 2005-2006 KST90320Bijlage BLG6249
Agenda 2005-2006 OVG1267
Kamerstuk 2005-2006 KST90017
Kamerstuk 2005-2006 KST90015
Op 15 september is er een Algemeen Overleg met de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport van Uw Kamer over de brief 'Transparante en integrale tarieven' (Kamerstuk 27 659, nr. 52). De vaste commissie heeft verzocht vóór het algemeen overleg schriftelijk te reageren op drie brieven die naar de Tweede Kamer zijn gestuurd. Die brieven zijn afkomstig van NVZ vereniging van ziekenhuizen, Arcares, GGZ Nederland, Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN), en Z-org organisatie van zorgondernemers. Met deze brief voldoet de minister aan het verzoek van de vaste commissie.
Kamerstuk 2004-2005 KST89600Bijlage BLG5575
Op 23 juni 2005 heeft minister Hoogervorst de Zorgbrede Governancecode in ontvangst genomen, opgesteld door een aantal brancheorganisaties in de zorg. Tevens ontving hij de notitie 'Zuinig, zinnig en zuiver toezicht in de zorg' waarin de brancheorganisaties hun visie weergeven op overheidstoezicht. In deze brief schetst de minister naar aanleiding hiervan de ontwikkelingen rondom governance, maatschappelijke verantwoording en extern toezicht. Daarnaast informeert hij de Kamer over de stand van zaken met betrekking tot de actiepunten governancebeleid die hij op 1 juli 2004 heeft voorgesteld.
Kamerstuk 2004-2005 KST88642Kamerstuk 2004-2005 KST87402
Kamerstuk 2004-2005 KST86260
Op 3 maart 2005 heeft minister Hoogervorst (VWS) de Kamer geïnformeerd over de toezeggingen die hij gedaan had tijdens het algemeen overleg inzake de WTZi op 26 januari 2005, c.q. de wijze waarop hij daaraan uitvoering zou geven (kamerstuk 27659, nr.51). In dat verband is hij ook ingegaan op de kwestie van de kleinschalige huisartsenposten. De commissie heeft de minister daarop gevraagd om de uitspraak gedaan in zijn brief van 3 maart, namelijk niet te zullen treden in de overeenstemming die de LHV en ZN hebben bereikt over de kleinschalige huisartsenposten (huisartsendienstenstructuren, HDS'en) te willen bevestigen. Tevens informeert de kamer hoe daarmee in de praktijk zal worden omgegaan. De minister ziet vooralsnog geen aanleiding voor een aanpassing van de onlangs in werking getreden CTG-beleidsregel.
Kamerstuk 2004-2005 KST85772Kamerstuk 2004-2005 KST85571
Bijlage BLG4325
Welke juridische gevolgen heeft de overname van een bestaande zorginstelling en hoe kan (wanneer uitkeerbare winst is toegestaan) worden voorkomen dat dit ten koste gaat van de zorg?; In onderhavige brief geeft minister Hoogervorst (VWS) antwoord op genoemde vragen. Hierbij bespreekt hij onder meer prestatiebekostiging en transitie van de intramurale sectoren. Voor een nadere toelichting op en onderbouwing van die keuzes verwijst Hoogervorst naar de door een interdepartementale werkgroep opgestelde notitie 'Transparante en integrale tarieven in de gezondheidszorg' (zie bijlage).
Kamerstuk 2004-2005 KST84803aanpassingen in de beleidsvisie en beleidsregels.
Kamerstuk 2004-2005 KST84771de brief van de minister van VWS d.d. 14 december 2004 inzake Ziekenhuiszorg Amsterdam West (VWS-04-1665).
Kamerstuk 2004-2005 KST84680De Tweede Kamer heeft in bedoeld debat over de WTZi met name aandacht gevraagd voor de vraag hoe in de toekomst zal worden omgegaan met de risico's voor zorginstellingen die samenhangen met de eigen verantwoordelijkheid voor de investeringsbeslissingen, alsmede de eigendomsverhoudingen. De minister geeft aan, op welke termijn hij zijn nota ('Bouw- en kapitaallasten') over dit onderwerp naar de Kamer gaat sturen.
Kamerstuk 2004-2005 KST84273Bijlage BLG3779
Bijlage BLG3780
geldigheid transparantie-eisen.
Kamerstuk 2004-2005 KST83040De minister laat de Kamer in de onderhavige brief weten dat het hem niet lukt om het nader rapport en het Uitvoeringsbesluit tijdig, voor het geplande algemeen overleg van 15 december 2004, naar de Tweede Kamer te zenden. Hij is van plan beide stukken vóór het kerstreces aan de Kamer te doen toekomen.
Kamerstuk 2004-2005 KST82199De WTZi ziet ondermeer op het benoemen van de transparantie-eisen voor zorginstellingen en op verdergaande deregulering van het bouwregime. Uitgangspunt is dat het zoveel mogelijk aan marktpartijen moet worden overgelaten om zelf te beslissen over toetreding tot de zorgmarkt, over investeringen en over de vormgeving van gebouwen en instellingen. Het zware instrument dat de WTZi biedt, namelijk het verbieden van een nieuwe instelling of een verbod op de uitbreiding/wijziging van een bestaande instelling zal alleen gebruikt worden waar publieke belangen aantoonbaar in het gedrang komen. De eindsituatie is een zorgstelsel waarin de cliënt een centrale rol inneemt en waar de zorgaanbieders en zorgverzekeraars voldoende in staat zijn om op de zorgvraag in te spelen. Gereguleerde marktwerking zal de cliënt meer keuzevrijheid, de zorgaanbieders meer vrijheid én eigen verantwoordelijkheid en de zorgverzekeraars een adequate inkooprol geven. Voorwaarde is dat de publieke belangen gewaarborgd blijven. In de beleidsvisie geeft de minister de hoofdlijnen van het beleid aan met de punten waar de komende tijd op gestuurd zal worden.
Kamerstuk 2004-2005 KST81715Agenda 2004-2005 OVG1176
Kamerstuk 2004-2005 KST79713
Handeling 2003-2004 HAN7732A04
De kamer heeft haar zorg uitgesproken over het handelen van de Ondernemingskamer bij een enquêteverzoek van een niet-functionerende cliëntenraad. De Ondernemingskamer zal echter in alle gevallen beoordelen of de verzoeker zijn enquêteverzoek voldoende van gronden heeft voorzien alvorens een enquête te bevelen, gelet op het mogelijk ingrijpende karakter van een onderzoek en de daaraan verbonden kosten.
Kamerstuk 2003-2004 KST79442Kamerstuk 2003-2004 KST79432
Agenda 2003-2004 OVG1169
(Herdruk in verband met wijziging ondertekening).
Kamerstuk 2003-2004 KST79370Vervanging in verband met aanpassing in de ondertekening.
Kamerstuk 2003-2004 KST79311Vervanging in verband met aanpassing in de ondertekening.
Kamerstuk 2003-2004 KST79310Vervanging in verband met aanpassing in de ondertekening.
Kamerstuk 2003-2004 KST79309Vervanging in verband met aanpassing in de ondertekening.
Kamerstuk 2003-2004 KST79307Vervanging in verband met aanpassing in de ondertekening.
Kamerstuk 2003-2004 KST79308Het amendement bepleit onder meer het opnemen van een bepaling die het parlement directe zeggenschap geeft over de beleidsregels terzake.
Kamerstuk 2003-2004 KST79306Kamerstuk 2003-2004 KST79244
Handeling 2003-2004 HAN7725A11
Agenda 2003-2004 OVG1167
Kamerstuk 2003-2004 KST79231
Kamerstuk 2003-2004 KST79233
Kamerstuk 2003-2004 KST79230
Kamerstuk 2003-2004 KST79232
Kamerstuk 2003-2004 KST79229
Volgens indiener kunnen de krachtens AMvB nader te regelen onderwerpen zware gevolgen hebben voor patiënten, cliënten, zorgaanbieders en zorgverzekeraars.
Kamerstuk 2003-2004 KST79126overige nog openstaande vragen (over voorhangprocedure, zbo's, prestatie-eisen voor de bouw, gelijk speelveld academische en algemene ziekenhuizen, toegang van cliëntenraden tot de Ondernemingskamer, winstoogmerk en sponsoring). Voor de nota van wijziging zij verwezen naar kamerstuk 27659, nr. 30. Daarmee is vastgelegd dat ook de transparantie-eisen bij de Tweede Kamer worden voorgehangen, conform de toezegging van de minister.
Kamerstuk 2003-2004 KST79101Betreft zorgprestaties bij of kwachtens de Ziekenfondswet en de AWBZ.
Kamerstuk 2003-2004 KST79125Kamerstuk 2003-2004 KST79127
Kamerstuk 2003-2004 KST79099
Handeling 2003-2004 HAN7723A06
Handeling 2003-2004 HAN7723A04
Kamerstuk 2003-2004 KST79093
Het amendement bepleit onder meer het opnemen van een bepaling die het parlement directe zeggenschap geeft over de beleidsregels terzake.
Kamerstuk 2003-2004 KST78993Handeling 2003-2004 HAN7722A05
Kamerstuk 2003-2004 KST78997
Het College bouw ziekenhuizen mag slechts adviseren over toelating.
Kamerstuk 2003-2004 KST78994Kamerstuk 2003-2004 KST78990
Kamerstuk 2003-2004 KST78992
Kamerstuk 2003-2004 KST78996
Agenda 2003-2004 OVG1165
Kamerstuk 2003-2004 KST78991
Kamerstuk 2003-2004 KST78995
Kamerstuk 2003-2004 KST76081
Kamerstuk 2003-2004 KST76082
het veranderen van de naam van de wet in: Wet toelating zorginstellingen.
Kamerstuk 2003-2004 KST72930Kamerstuk 2003-2004 KST72931
Met deze nota van wijziging wordt onder meer in het wetsvoorstel de verplichting voor de provinciale besturen en de 4 grote steden opgenomen om te garanderen dat de betrokken gemeenten in hun gebied bij het opstellen van de regiovisie worden uitgenodigd.
Kamerstuk 2001-2002 KST61603Kamerstuk 2001-2002 KST60873
Kamerstuk 2001-2002 KST60872
Kamerstuk 2001-2002 KST60871
Agenda 2001-2002 OVG967
Agenda 2001-2002 OVG966
Agenda 2001-2002 OVG964
Agenda 2001-2002 OVG961
Agenda 2001-2002 OVG962
Minister Borst (VWS) gaat in op vragen en opmerkingen van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport uit het nader verslag (kamerstuk 27659, nr. 7).
Kamerstuk 2001-2002 KST59855Bevat vragen en opmerkingen van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport, naar aanleiding van de nota naar aanleiding van het verslag (kamerstuk 27659, nr. 7) en de daarbij gevoegde nota van wijziging (kamerstuk 27659, nr. 8).
Kamerstuk 2001-2002 KST59808Minister Borst (VWS) reageert op vragen en opmerkingen die zijn gesteld in het verslag (kamerstuk 27659, nr. 6).
Kamerstuk 2001-2002 KST58319Kamerstuk 2001-2002 KST58318
De commissie heeft een aantal vragen en opmerkingen over het wetsvoorstel.
Kamerstuk 2001-2002 KST57414De informatie in deze brief valt in twee delen uiteen. In het eerste deel wordt aangegeven op welke wijze het wetsvoorstel Wet exploitatie zorginstellingen (WEZ) nader wordt uitgewerkt. Er wordt aandacht besteed aan het beleidskader en aan de op het wetsvoorstel gebaseerde nadere regelgeving. In het tweede deel van de brief komt de deregulering van de Wet ziekenhuisvoorzieningen (WVZ) aan bod. Er wordt ingegaan op de wijze waarop de WVZ, in afwachting van de WEZ, verder zal worden gedereguleerd.
Kamerstuk 2001-2002 KST55628Handeling 2000-2001 HAN7278A06
Agenda 2000-2001 OVG845
Agenda 2000-2001 OVG844
Agenda 2000-2001 OVG842
Agenda 2000-2001 OVG837
Agenda 2000-2001 OVG836
Agenda 2000-2001 OVG835
Agenda 2000-2001 OVG834
Agenda 2000-2001 OVG833
Agenda 2000-2001 OVG831
Agenda 2000-2001 OVG830
Kamerstuk 2000-2001 KST52649
Dit wetsvoorstel dient ter begeleiding van de overgang van een stelsel van centrale aanbodsturing, waarbij de capaciteit van de zorginstellingen normatief door de centrale overheid wordt bepaald, naar een decentraal vraaggericht stelsel, waarbij die capaciteit wordt bepaald door de betrokken partijen (consumenten, instellingen en verzekeraars). De centrale overheid beperkt zich daarbij tot het stellen van randvoorwaarden waarbinnen decentrale partijen (verzekeraars en aanbieders) moeten handelen. Dit wetsvoorstel vervangt de Wet ziekenhuisvoorzieningen (WZW) en de Tijdelijke Verstrekkingenwet maatschappelijke dienstverlening (TVWMD). De WZV heeft zijn ankerpunt in het nemen van bouwbeslissingen, terwijl in onderhavig wetsvoorstel het proces van zorgverlening zelf het aangrijpingspunt vormt voor de verdere vormgeving van de zorginfrastructuur. In het wetsvoorstel staan het beleidskader (visie van de minister m.b.t. een doelmatig, evenwichtig en voor eenieder toegankelijk stelsel van gezondheidszorg) en de exploitatietoestemming centraal. Het beleidskader is de basis voor de besluitvorming m.b.t. de afgifte van een exploitatietoestemming (de toestemming die vereist is voor het in bedrijf hebben van een zorginstelling). Een exploitatietoestemming is vereist voor niet-winstbeogende instellingen die zorg verlenen waarvan de kosten op grond van de AWBZ of Ziekenfondswet worden vergoed. Zelfstandige behandelcentra en ziekenhuizen, waarvan de kosten van zorgverlening strikt privaat worden vergoed, vallen ook onder het toestemmingsvereiste. Verder kent het voorstel het instrument vergunning, vereist bij bouwprojecten waarvan de uitvoering uit een oogpunt van kwaliteit en doelmatigheid risicovol wordt geacht. Bij de besluitvorming en het toezicht spelen het College bouw, het College voor zorgverzekeringen en het College sanering mede een rol.
Kamerstuk 2000-2001 KST52346Kamerstuk 2000-2001 KST52349
Dit wetsvoorstel dient ter begeleiding van de overgang van een stelsel van centrale aanbodsturing, waarbij de capaciteit van de zorginstellingen normatief door de centrale overheid wordt bepaald, naar een decentraal vraaggericht stelsel, waarbij die capaciteit wordt bepaald door de betrokken partijen (consumenten, instellingen en verzekeraars). De centrale overheid beperkt zich daarbij tot het stellen van randvoorwaarden waarbinnen decentrale partijen (verzekeraars en aanbieders) moeten handelen. Dit wetsvoorstel vervangt de Wet ziekenhuisvoorzieningen (WZW) en de Tijdelijke Verstrekkingenwet maatschappelijke dienstverlening (TVWMD). De WZV heeft zijn ankerpunt in het nemen van bouwbeslissingen, terwijl in onderhavig wetsvoorstel het proces van zorgverlening zelf het aangrijpingspunt vormt voor de verdere vormgeving van de zorginfrastructuur. In het wetsvoorstel staan het beleidskader (visie van de minister m.b.t. een doelmatig, evenwichtig en voor eenieder toegankelijk stelsel van gezondheidszorg) en de exploitatietoestemming centraal. Het beleidskader is de basis voor de besluitvorming m.b.t. de afgifte van een exploitatietoestemming (de toestemming die vereist is voor het in bedrijf hebben van een zorginstelling). Een exploitatietoestemming is vereist voor niet-winstbeogende instellingen die zorg verlenen waarvan de kosten op grond van de AWBZ of Ziekenfondswet worden vergoed. Zelfstandige behandelcentra en ziekenhuizen, waarvan de kosten van zorgverlening strikt privaat worden vergoed, vallen ook onder het toestemmingsvereiste. Verder kent het voorstel het instrument vergunning, vereist bij bouwprojecten waarvan de uitvoering uit een oogpunt van kwaliteit en doelmatigheid risicovol wordt geacht. Bij de besluitvorming en het toezicht spelen het College bouw, het College voor zorgverzekeringen en het College sanering mede een rol.
Kamerstuk 2000-2001 KST52348