In deze brief reageert minister Zalm (Fin) op vragen over het in de Wet op het financieel toezicht (Wft) opgenomen regime voor waarborg- en garantiefondsen. Hierbij biedt hij de Kamer de resultaten aan van een inventariserend onderzoek door SEO Economisch Onderzoek naar de markt en de omvang van de waarborg- en garantiefondsen. In de brief gaat de minister in op de resultaten van het onderzoek en de vrijstelling die hij op grond daarvan van plan is op te nemen in de Vrijstellingsregeling Wft.
Kamerstuk 2006-2007 KST102427Bijlage BLG10213
Handeling 2006-2007 HAN8038A04
Handeling 2006-2007 HAN8038A02
Kamerstuk 2005-2006 KST100327
Kamerstuk 2005-2006 KST99950
Kamerstuk 2005-2006 KST99182
Handeling 2005-2006 HAN8011A06
Kamerstuk 2005-2006 KST98752
Kamerstuk 2005-2006 KST98748
Kamerstuk 2005-2006 KST98751
Kamerstuk 2005-2006 KST98754
Kamerstuk 2005-2006 KST98746
Kamerstuk 2005-2006 KST98749
Kamerstuk 2005-2006 KST98610
Kamerstuk 2005-2006 KST98658
Kamerstuk 2005-2006 KST98664
Kamerstuk 2005-2006 KST98665
Kamerstuk 2005-2006 KST98657
Kamerstuk 2005-2006 KST98659
Kamerstuk 2005-2006 KST98662
Bevat een stenografisch verslag van het overleg dat de vaste commissie voor Financiën op 29 mei 2006 heeft gevoerd met minister Zalm (Fin) over Regels en toezicht financiële markten.
Kamerstuk 2005-2006 KST98235Agenda 2005-2006 OVG1333
Kan een nadere schriftelijke uiteenzetting worden gegeven over de toepasselijke regels bij de opzegging van (met name langlopende) verzekeringscontracten? Als bijlagen bij de brief zijn opgenomen de Grondslagen voor toezichthouderregels (bijlage 1) en een overzicht van de vergoedingen van Depositogarantiestelsels in de EU (bijlage 2).
Kamerstuk 2005-2006 KST98299Bijlage BLG8690
Bijlage BLG8696
Bijlage BLG8697
Bijlage BLG8693
Bijlage BLG8698
Bijlage BLG8699
Bijlage BLG8689
Bijlage BLG8692
Ontwerp-Besluit bijzondere prudentiële maatregelen, beleggerscompensatie en depositogarantie Wft.
Kamerstuk 2005-2006 KST97983Bijlage BLG8694
Bijlage BLG8695
Bijlage BLG8629
Besluit bijzondere prudentiële maatregelen, beleggerscompensatie en depositogarantie Wft Besluit houdende regels met betrekking tot verscheidene bijzondere prudentiële maatregelen, het beleggerscompensatie- en het depositogarantiestelsel op grond van de Wet op het financieel toezicht (Besluit bijzondere prudentiële maatregelen, beleggerscompensatie en depositogarantie Wft). In onderhavige brief licht Zalm elk van deze ontwerpbesluiten toe. Het ontwerp Aanpassingsbesluit is niet ter consultatie aan de markt voorgelegd vanwege het zuiver wetstechnische karakter daarvan. Het besluit bevat ondermeer een wijziging van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens waarvoor op grond van artikel 99, zesde lid, van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens vereist is dat de voorgestelde wijziging wordt overlegd aan de beide kamers der Staten-Generaal (voorhangprocedure).
Kamerstuk 2005-2006 KST97811Bijlage BLG8631
Bijlage BLG8632
Bijlage BLG8628
Bijlage BLG8630
Kamerstuk 2005-2006 KST97681
Bijlage BLG8493
Met deze brief informeert minister Zalm (Fin) de Kamer over de lastenreductie voor het bedrijfsleven als gevolg van het onderhavige wetsvoorstel. Zoals nu kan worden voorzien zullen die tengevolge op 1 januari 2007 met circa 38 miljoen euro afnemen. Van dit bedrag hangt ca. 28 miljoen euro samen met de uitoefening van het zogenaamde prudentieel toezicht op financiële ondernemingen. Bij het gedragstoezicht is sprake van een lastenverlichting van bijna 10 miljoen euro. Aan deze brief zijn twee bijlagen toegevoegd. Eén daarvan is opgenomen aan het eind van de brief, en bevat een schema van AMVB's die met de invoering van de onderhavige wet samenhangen. De andere bijlage is als een apart stuk bij de brief gevoegd, en bestaat uit de reactie van Actal op deze brief.
Kamerstuk 2005-2006 KST97489de brief van de minister van Financiën d.d. 12 januari 2006 inzake uitvoering toezeggingen algemeen overleg d.d. 10 november 2005 over het Besluit financiële dienstverlening (Bfd) (29 507, nr. 34).
Kamerstuk 2005-2006 KST97323Handeling 2005-2006 HAN7988A18
Handeling 2005-2006 HAN7987A06
In de bijlage van deze brief beantwoordt minister Zalm (Fin) een aantal vragen van de Kamer over het Algemeen Deel en het Deel Prudentieel toezicht financiële ondernemingen van de Wet op het financieel toezicht, en over de Wet melding zeggenschap en kapitaalbelang in effectenuitgevende instellingen. In de bijdrage over de publicatiemogelijkheden doet de minister een concreet wijzigingsvoorstel dat tegemoetkomt aan de opmerkingen van de Kamer.
Kamerstuk 2005-2006 KST96901Agenda 2005-2006 OVG1321
Kamerstuk 2005-2006 KST96573
Kamerstuk 2005-2006 KST96508
Bijlage BLG8111
Bijlage BLG8112
Het Besluit Boetes Wft bevat regels voor het vaststellen van de hoogte van bestuurlijke boetes voor het overtreden van bepalingen in de Wet op het financieel toezicht.
Kamerstuk 2005-2006 KST96464Herdruk in verband met een drukfout.
Kamerstuk 2005-2006 KST95964Bijlage BLG7917
Bijlage BLG7913
Bijlage BLG7911
Bijlage BLG7910
Bijlage BLG7915
Bijlage BLG7916
Het gaat om de conceptteksten van het Besluit reikwijdtebepalingen Wft, het Besluit markttoegang financiële ondernemingen en het Besluit gedragstoezicht financiële ondernemingen, waarover in het kader van de totstandkoming van de Wet op het financieel toezicht op 8 en 10 maart 2006 de formele consultatie van belanghebbenden is gestart. De consultatietermijn voor deze conceptbesluiten bedraagt zes weken en eindigt op vrijdag 21 april 2006. De besluiten zijn, inclusief de nota's van toelichting, als bijlage aan deze brief toegevoegd.
Kamerstuk 2005-2006 KST95913Bijlage BLG7912
Bijlage BLG7914
Kamerstuk 2005-2006 KST95838
Bijlage BLG7896
Bijlage BLG7895
Bijlage BLG7897
Kamerstuk 2005-2006 KST95701
Kamerstuk 2005-2006 KST95256
Bijlage BLG7746
Bijlage BLG7745
Bijlage BLG7720
Bijlage BLG7717
Aan deze brief zijn 5 bijlagen toegevoegd, waaronder het Besluit prudentiële regels en de toelichting bij dat besluit.
Kamerstuk 2005-2006 KST95240Bijlage BLG7716
Bijlage BLG7718
Bijlage BLG7719
Abusievelijk is het vijfde nader verslag eerder gepubliceerd onder volgnummer 28.
Kamerstuk 2005-2006 KST94738Kamerstuk 2005-2006 KST94732
Kamerstuk 2005-2006 KST94234
het aanvullende toezicht op financiële conglomeraten.
Kamerstuk 2005-2006 KST94193Bijlage BLG7376
Bijlage BLG7375
Bijlage BLG7115
Bijlage BLG7112
Het betreft de ontwerpteksten van het besluit bekostiging financieel toezicht, het besluit melding zeggenschap en kapitaalbelang in uitgevende instellingen en het besluit marktmisbruik Wft. In het kader van de totstandkoming van de Wet op het financieel toezicht is op 14 december 2005 een formele consultatie over die besluiten gestart. De ontwerpteksten zijn als bijlage bij deze brief gevoegd.
Kamerstuk 2005-2006 KST93504Bijlage BLG7111
Bijlage BLG7114
Bijlage BLG7113
Bijlage BLG6958
Hierbij biedt minister Zalm (Fin) de Kamer de ontwerptekst aan van het Besluit Definitiebepalingen Wft en het Besluit Beleggerscompensatie en Depositogarantie. Deze ontwerpbesluiten zijn op 30 november 2005 ter consultatie aan belanghebbenden voorgelegd. De consultatieperiode zal ruim zes weken duren, tot 17 januari 2006. Zoals uiteengezet in zijn brief aan u van 21 november 2005 (kenmerk FM 2005-02847 M), zullen op grond van het voorstel van wet houdende regels met betrekking tot de financiële markten en het toezicht daarop (Wet op het financieel toezicht) naar verwachting elf algemene maatregelen van bestuur (AMvB's) worden vastgesteld. In die brief beschrijft Zalm voorts de met de vaste commissie voor Financiën overeengekomen procedure betreffende de voorlegging van de eerste twee ontwerp-AMvB's aan de Tweede Kamer. Deze procedure zal in ieder geval worden toegepast ten aanzien van de twee hierbij aangeboden ontwerp-AMvB's. Daarna zal worden bekeken of de procedure ook zal worden gehanteerd voor de overige AMvB's. Het Besluit Definitiebepalingen Wft (in de brief van 21 november 2005 aangeduid als AMvB 2) bevat de uitwerking van een aantal definities in de wet; de belangrijkste hiervan is de definitie van het begrip 'professionele marktpartij'. Het Besluit Beleggerscompensatie en Depositogarantie wordt in genoemde brief van 21 november 2005 aangeduid als AMvB 6. Dit besluit strekt tot uitvoering van enkele bijzondere regels en maatregelen op grond van hoofdstuk 2.5 van de Wet op het financieel toezicht. Het grootste deel van het besluit ziet op de uitvoering van het beleggerscompensatie- en het depositogarantiestelsel.
Kamerstuk 2005-2006 KST93061Bijlage BLG6956
Bijlage BLG6957
Kamerstuk 2005-2006 KST93064
Kamerstuk 2005-2006 KST92372
Kamerstuk 2005-2006 KST91159
Kamerstuk 2005-2006 KST90957
De nota van wijziging voegt de nog ontbrekende delen aan het voorstel toe: het Deel Markttoegang financiële ondernemingen, waarin alle bepalingen over markttoegang zijn opgenomen, gerangschikt per vergunningplichtige activiteit; het Deel Gedragstoezicht financiële ondernemingen; en het Deel Gedragstoezicht financiële markten. Het deel gedragstoezicht bevat gedragsvoorschriften voor onder meer financiële ondernemingen. Deze regels betreffen de financiële dienstverlening, de deelneming aan het effectenverkeer, waaronder de melding van zeggenschap in beursgeno Daarnaast wordt in deze nota van wijziging invulling gegeven aan drie nog openstaande onderdelen van het Algemeen deel: de samenwerking tussen de toezichthouders (zowel nationaal als internationaal), de publicatiemogelijkheden van de toezichthouders en de civielrechtelijke aantastbaarheid van rechtshandelingen in strijd met dwingendrechtelijke bepalingen in de Wet op het financieel toezicht (Wft).
Kamerstuk 2005-2006 KST90682Kamerstuk 2005-2006 KST90683
Deze derde nota van wijziging strekt tot uitvoering van richtlijn nr. 2002/87/EG. Deze EG-richtlijn bevat in hoofdzaak specifieke regels voor financiële conglomeraten en een aantal wijzigingen in de sectorale richtlijnen om de bepalingen over groepstoezicht in de verschillende toezichtdomeinen beter op elkaar af te stemmen. De kern van deze nota van wijziging bestaat uit het toevoegen van een nieuwe afdeling 2.6.4, Prudentieel toezicht op financiële conglomeraten, aan hoofdstuk 2.6, Aanvullende bepalingen ten aanzien van financiële groepen.
Kamerstuk 2005-2006 KST89923Kamerstuk 2005-2006 KST89920
Bij de Tweede Kamer is in behandeling het wetsvoorstel "Regels met betrekking tot de financiële markten en het toezicht daarop (Wet op het financieel toezicht)". Bij brief van 22 juni jl. (Kamerstukken II, 29 708, nr. 13) is aangekondigd dat de bepalingen in het wetsvoorstel die betrekking hebben op de toegang tot de financiële markten en de relevante reikwijdtebepalingen worden ondergebracht in een apart deel, en dat deze zullen worden gegroepeerd per vergunningplichtige activiteit. In onderhavige brief geeft minister Zalm (Fin) de leden van de vaste commissie voor Financiën nadere informatie over de voorgenomen wijziging ten behoeve van de besluitvorming over de verdere behandeling van het wetsvoorstel Regels met betrekking tot de financiële markten en het toezicht daarop (Wet op het financieel toezicht). In deze brief wordt een nader beeld geschetst van de structuur van het Wft-wetsvoorstel. Daarbij wordt specifiek ingegaan op de gevolgen van de wijziging voor het reeds bij uw Kamer in behandeling zijnde Deel Prudentieel toezicht. Ten slotte komt de implementatie van de Richtlijn financiële conglomeraten aan de orde. Deze implementatie zal in het Deel Prudentieel toezicht plaatsvinden. Na het Algemeen deel wordt een nieuw deel ingevoegd: het Deel Markttoegang. In dit deel zal niet alleen de vergunningplicht worden geregeld, maar ook de eisen waaraan preventief wordt getoetst om te beoordelen of de aanvrager toegang tot de financiële markten kan krijgen. Dit geldt zowel voor de preventieve prudentiële eisen als voor de preventieve gedragseisen. Ook de regels inzake de toegang tot buitenlandse financiële markten zullen naar het Deel Markttoegang worden overgeheveld, evenals een aantal bepalingen uit het Algemeen Deel die betrekking hebben op de procedure bij vergunningverlening respectievelijk op notificatieverplichtingen. Het lopende prudentieel toezicht blijft geregeld in het Deel Prudentieel toezicht. De belangrijkste wijzigingen voor het dit deel worden in de brief puntsgewijs aangegeven. Zalm stelt vast dat de structuurwijziging tot gevolg heeft dat enkele afgebakende onderdelen uit het Deel Prudentieel toezicht verdwijnen. Derhalve is het naar zijn mening goed mogelijk om de separate parlementaire behandeling van het Deel Prudentieel toezicht voort te zetten.
Kamerstuk 2004-2005 KST89208Kamerstuk 2004-2005 KST88091
Kamerstuk 2004-2005 KST87961
Kamerstuk 2004-2005 KST87960
Kamerstuk 2004-2005 KST86377
Handeling 2004-2005 HAN7813A21
Handeling 2004-2005 HAN7810A04
de consultaties van belanghebbenden, waaronder de toezichthouders DNB, PVK en AFM. Bij deze nota van wijziging is opgenomen Bijlage 3 als bedoeld in artikel 2:7, tweede lid van het wetsvoorstel, waarin de branches worden genoemd waarinhet bedrijf van levensverzekeraar en het bedrijf van schadeverzekeraar worden onderscheiden. Het advies van de Raad van State op deze nota van wijziging is verschenen als Kamerstuk 29708, nr. 11.
Kamerstuk 2004-2005 KST84772Agenda 2004-2005 OVG1225
Onderhavig advies betreft de nota van wijziging (Kamerstuk 29708, nr. 10).
Kamerstuk 2004-2005 KST84773Agenda 2004-2005 OVG1223
Kamerstuk 2004-2005 KST84378
Kamerstuk 2004-2005 KST84097
Bijlage BLG3791
Bijlage BLG3792
Kamerstuk 2004-2005 KST83081
Kamerstuk 2004-2005 KST81141
Kamerstuk 2003-2004 KST78860
gedragstoezicht (door de Autoriteit Financiële Markten, AFM): gericht op ordelijke en transparante financiëlemarktprocessen, zuivere verhoudingen tussen marktpartijen en zorgvuldige behandeling van cliënten. Verder is de wet 'marktgericht': de nieuwe wetgeving wil bijdragen aan de concurrentiekracht van de Nederlandse financiële sector. Onderhavig wetsvoorstel betreft, om het wetgevingsproces niet te compliceren, voor een belangrijk deel een stroomlijning van thans nog over verschillende sectorale wetten verdeelde materiële normen. Voor de bevoegdheden die betrekking heben op handhaving is zoveel mogelijk aangesloten bij de algemene regels in de Algemene wet bestuursrecht. De Wft geeft daarnaast aanvullende bijzondere bevoegdheden. De voorgenomen Wft bevat ook op het terrein van de institutionele verhoudingen tussen Minister van Financiën en de toezichthouders beleidsmatige vernieuwingen, onder meer inzake de wijze waarop door de toezichthoduers rekening en verantwoording voor hun taken en werkzaamheden op grond van de Wft wordt afgelegd. De privaatrechtelijke vormgeving van de AFM wordt gehandhaafd. Het wetsvoorstel bestaat thans uit het Algemeen deel en reserveringen voor de andere vier delen (die later bij nota van wijzing aan het wetsvoorstel worden toegevoegd, om reden van het voorkomen van een te belastende behandeling in één keer).
Kamerstuk 2003-2004 KST78730Kamerstuk 2003-2004 KST78731
gedragstoezicht (door de Autoriteit Financiële Markten, AFM): gericht op ordelijke en transparante financiëlemarktprocessen, zuivere verhoudingen tussen marktpartijen en zorgvuldige behandeling van cliënten. Verder is de wet 'marktgericht': de nieuwe wetgeving wil bijdragen aan de concurrentiekracht van de Nederlandse financiële sector. Onderhavig wetsvoorstel betreft, om het wetgevingsproces niet te compliceren, voor een belangrijk deel een stroomlijning van thans nog over verschillende sectorale wetten verdeelde materiële normen. Voor de bevoegdheden die betrekking heben op handhaving is zoveel mogelijk aangesloten bij de algemene regels in de Algemene wet bestuursrecht. De Wft geeft daarnaast aanvullende bijzondere bevoegdheden. De voorgenomen Wft bevat ook op het terrein van de institutionele verhoudingen tussen Minister van Financiën en de toezichthouders beleidsmatige vernieuwingen, onder meer inzake de wijze waarop door de toezichthoduers rekening en verantwoording voor hun taken en werkzaamheden op grond van de Wft wordt afgelegd. De privaatrechtelijke vormgeving van de AFM wordt gehandhaafd. Het wetsvoorstel bestaat thans Uit het Algemeen deel en reserveringen voor de andere vier delen (die later bij nota van wijzing aan het wetsvoorstel worden toegevoegd, om reden van het voorkomen van een te belastende behandeling in één keer).
Kamerstuk 2003-2004 KST78729gedragstoezicht (door de Autoriteit Financiële Markten, AFM): gericht op ordelijke en transparante financiëlemarktprocessen, zuivere verhoudingen tussen marktpartijen en zorgvuldige behandeling van cliënten. Verder is de wet 'marktgericht': de nieuwe wetgeving wil bijdragen aan de concurrentiekracht van de Nederlandse financiële sector. Onderhavig wetsvoorstel betreft, om het wetgevingsproces niet te compliceren, voor een belangrijk deel een stroomlijning van thans nog over verschillende sectorale wetten verdeelde materiële normen. Voor de bevoegdheden die betrekking heben op handhaving is zoveel mogelijk aangesloten bij de algemene regels in de Algemene wet bestuursrecht. De Wft geeft daarnaast aanvullende bijzondere bevoegdheden. De voorgenomen Wft bevat ook op het terrein van de institutionele verhoudingen tussen Minister van Financiën en de toezichthouders beleidsmatige vernieuwingen, onder meer inzake de wijze waarop door de toezichthoduers rekening en verantwoording voor hun taken en werkzaamheden op grond van de Wft wordt afgelegd. De privaatrechtelijke vormgeving van de AFM wordt gehandhaafd. Het wetsvoorstel bestaat thans uit het Algemeen deel en reserveringen voor de andere vier delen (die later bij nota van wijzing aan het wetsvoorstel worden toegevoegd, om reden van het voorkomen van een te belastende behandeling in één keer).
Kamerstuk 2003-2004 KST78728