Het convenant met betrekking tot de implementatie van de Wet ambulancezorg, dat de minister gesloten heeft met Ambulancezorg Nederland, is als bijlage bij dit Kamerstuk gevoegd.
Kamerstuk 2009-2010 KST141944Bijlage BLG23262
Minister Klink (VWS) is in het convenant een efficiencytaakstelling overeengekomen met AZN. In deze brief gaat hij in op het doel daarvan en de elementen waaruit de efficiencytaakstelling bestaat.
Kamerstuk 2009-2010 KST141928de Wet toelating zorginstellingen (Wtzi) in relatie tot ambulancediensten.
Kamerstuk 2009-2010 KST141929Bijlage BLG23257
Bijlage BLG23258
In deze brief informeert minister Klink (VWS) de Kamer over de uitkomsten van zijn overleg met Ambulancezorg Nederland (AZN) over de procedure voor het verlening van de vergunningen in het kader van de Wet ambulancezorg. Daarnaast beantwoordt de minister nog een paar openstaande vragen over verschillende aspecten van de ambulancezorg.
Kamerstuk 2009-2010 KST141529Bijlage BLG23166
Handeling 2009-2010 HAN8518A07
Handeling 2009-2010 HAN8515A02
de brief van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, d.d. 1 oktober 2009, over de stand van zaken ambulancezorg (29835, nr. 56).
Kamerstuk 2009-2010 KST136980Kamerstuk 2009-2010 KST136867
Kamerstuk 2009-2010 KST136866
Agenda 2009-2010 OVG1598
ouderenregelingen (functioneel leeftijdsontslag) in de ambulancesector.
Kamerstuk 2009-2010 KST135427Bijlage BLG21375
Bijlage BLG21376
Bij brief van 5 juni 2008 met het kenmerk kamerstuk 29835, nr. 53 heb ik u medegedeeld dat de financiële vertaling van het Landelijk referentiekader spreiding en beschikbaarheid ambulancezorg 2008 was vertraagd. Reden hiervoor was dat de ambulancesector te kennen had gegeven een andere systematiek te willen hanteren in de berekening dan in 2004. Minister Klink (VWS) heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) gevraagd kritisch te kijken naar de door de ambulancesector voorgestelde systematiek, gezien de forse de financiële consequenties. De NZa heeft vervolgens in samenspraak met de ambulancesector en de zorgverzekeraars een aantal scenario's uitgewerkt. Klink kondigt in de brief dat de NZa in 2009 een doelmatigheidsonderzoek binnen de sector zal doen.
Kamerstuk 2008-2009 KST128009Handeling 2008-2009 HAN8376A04
Handeling 2008-2009 HAN8371A04
Kamerstuk 2008-2009 KST125315
Agenda 2008-2009 OVG1520
De Nijmeegse onderzoeker, de heer P. Giesen, heeft op verzoek van minister Klink (VWS) onderzoek gedaan naar de relatie tussen responstijd en gezondheidswinst binnen de ambulancezorg. De minister stuurt de Tweede Kamer het onderzoeksrapport en gaat in deze brief in op de belangrijkste conclusies uit dit onderzoek. Er kan geen directe relatie worden vastgesteld tussen bereikbaarheid en gezondheidswinst. De minister ziet geen aanleiding om de norm te verlagen naar 8 minuten.
Kamerstuk 2008-2009 KST122937Kamerstuk 2007-2008 KST121661
nota van wijzigng Wvr (Wet veiligheidsregio's).
Kamerstuk 2007-2008 KST120398Kamerstuk 2007-2008 KST119826
Agenda 2007-2008 OVG1485
Het aangeboden rapport bevat een herijking van de spreiding van ambulancestandplaatsen over het gehele land en daarbij benodigde ambulancecapaciteit. Minister Klink kondigt aan om nog vóór het zomerreces te komen met een financiële vertaling van het rapport te komen.
Kamerstuk 2007-2008 KST119174Bijlage BLG16114
Omdat de Tweede Kamer op 12 juni 2008 nog niet kan beschikken over belangrijke informatie met betrekking tot de te behandelen onderwerpen, vraagt de minister om uitstel.
Kamerstuk 2007-2008 KST118742de vraag op welke termijn het voorstel Wet veiligheidsregio's de Eerste Kamer zal bereiken.
Kamerstuk 2007-2008 KST117075Bijlage BLG14947
Bijlage BLG14946
Een aantal relevante stukken is als bijlage bij dit Kamerstuk gevoegd.
Kamerstuk 2007-2008 KST115605Bijlage BLG14949
Bijlage BLG14948
Met deze brief reageert minister Klink (VWS) op de op 18 december 2007 aangenomen motie van mevrouw Schermers en anderen (kamerstuk 29835, nr.48), waarin de minister wordt verzocht om, wanneer in een regio sprake is van een acuut groot knelpunt in de aanrijdtijden van ambulances, met de desbetreffende regio te bezien of en hoe vooruitlopend op het RIVM rapport al de nodige maatregelen genomen kunnen worden. Klink kondigt in de brief gesprekken aan met ambulancediensten in de provincie Noord-Brabant en de veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, die zich gemeld hebben vanwege problemen met hoge overschrijdingspercentages in specifieke gemeentes.
Kamerstuk 2007-2008 KST115530Handeling 2007-2008 HAN8219A03
In onderhavige brief gaat minister Klink (VWS) kort in op het in overleg bereikte akkoord over de rechtspositie van ambulancepersoneel tussen de directies van de B3-stichtingen en de vakbonden. VWS moet de plannen nog definitief beoordelen.
Kamerstuk 2007-2008 KST114552de beschikbaarheid van ambulancezorg, het lopende wetsvoorstel Ambulancezorg. financiële problemen bij enige B3 stichtingen (= ambulancestichtingen) inzake functioneel leefijdsontslag. [Er bestaan vier B3-stichtingen Ambulance-Oost, Ambulancezorg Noordoost-Gelderland, de RAVU in Utrecht en de RAV Zeeland. Volgens de website www.medicalfacts.nl zijn het: "vier particuliere ambulancediensten, zogenoemde B3-stichtingen, naar het artikel in de Algemene burgerlijke pensioenwet waaronder zij pensioenrechtelijk vallen. Ze zijn in de financiële problemen geraakt doordat de kosten van de FLO-regeling niet worden gedekt door de tarieven die ambulancediensten mogen rekenen van het College Tarieven Gezondheidszorg".]
Kamerstuk 2007-2008 KST114388Kamerstuk 2007-2008 KST114318
Agenda 2007-2008 OVG1444
Indiener vindt het onacceptabel dat in regio's waarin de problemen zich op dit moment voordoen, nog een jaar moeten voor er zicht is op een oplossing.
Kamerstuk 2007-2008 KST113522Kamerstuk 2007-2008 KST113523
Kamerstuk 2007-2008 KST113526
Verloskundigen zouden in regio Rijmond vaak zelf de bevallende vrouwen naar het ziekenhuis rijden hetgeen vaak levensgevaarlijke situaties met zich meebrengt.
Kamerstuk 2007-2008 KST113525Kamerstuk 2007-2008 KST113524
Traumahelikopter.
Kamerstuk 2007-2008 KST112139De behandeling van het wetsvoorstel Ambulancezorg (Waz) is vorig jaar aangehouden, vanwege de samenhang met het wetsvoorstel Wet op de Veiligheidsregio's (Wvr), in het bijzonder ten aanzien van de positie van de meldkamer. In deze brief verzoekt minister Klink (VWS) de Kamer om de behandeling van het onderhavige wetsvoorstel los te maken van de behandeling van de Wvr, omdat er in het kabinet overeenstemming zou bestaan over de wijze waarop het aspect van de publieke borging van de meldkamer ambulancezorg in beide wetsvoorstellen is verankerd.
Kamerstuk 2006-2007 KST109534Kamerstuk 2006-2007 KST109494
inzicht in de indeling van de veiligheidsregio's.
Kamerstuk 2006-2007 KST104041Kamerstuk 2006-2007 KST101490
Bijlage BLG9197
Kamerstuk 2005-2006 KST99534
Bijlage BLG9198
Agenda 2005-2006 OVG1337
Kamerstuk 2005-2006 KST97317
Kamerstuk 2005-2006 KST97221
Handeling 2005-2006 HAN7979A06
Handeling 2005-2006 HAN7975A08
Kamerstuk 2005-2006 KST96344
Kamerstuk 2005-2006 KST96286
Kamerstuk 2005-2006 KST96202
Handeling 2005-2006 HAN7971A13
Kamerstuk 2005-2006 KST96075
Agenda 2005-2006 OVG1315
Vervanging in verband met wijziging in de ondertekening.
Kamerstuk 2005-2006 KST95999Kamerstuk 2005-2006 KST96046
Handeling 2005-2006 HAN7970N
Handeling 2005-2006 HAN7970A06
Handeling 2005-2006 HAN7969A02
Kamerstuk 2005-2006 KST95935
Kamerstuk 2005-2006 KST95937
Kamerstuk 2005-2006 KST95940
Kamerstuk 2005-2006 KST95934
Kamerstuk 2005-2006 KST95936
Kamerstuk 2005-2006 KST95938
Kamerstuk 2005-2006 KST95933
Kamerstuk 2005-2006 KST95863
Kamerstuk 2005-2006 KST95858
Kamerstuk 2005-2006 KST95866
Kamerstuk 2005-2006 KST95860
Kamerstuk 2005-2006 KST95869
Betreft het bij ministeriële regeling vaststellen van eisen waaraan de ambulancezorg moet voldoen.
Kamerstuk 2005-2006 KST95862Kamerstuk 2005-2006 KST95873
GHOR-bestuur is het bestuur, bedoeld in artikel 4, eerste lid, van de Wet geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen.
Kamerstuk 2005-2006 KST95865Kamerstuk 2005-2006 KST95859
Kamerstuk 2005-2006 KST95867
Kamerstuk 2005-2006 KST95861
Kamerstuk 2005-2006 KST95870
Kamerstuk 2005-2006 KST95850
Kamerstuk 2005-2006 KST95716
Kamerstuk 2005-2006 KST95715
Agenda 2005-2006 OVG1309
Kamerstuk 2005-2006 KST95250
Wijziging in verband met vervanging van de Ziekenfondswet door de Zorgverzekeringswet.
Kamerstuk 2005-2006 KST94756de financiering van het oefenen.
Kamerstuk 2004-2005 KST89028Kamerstuk 2004-2005 KST85178
Kamerstuk 2004-2005 KST85179
De huidige systematiek voor ambulancezorg is vastgelegd in de Wet ambulancevervoer. Daarin is sprake van versnippering van de verdeling van verantwoordelijkheden. De aansturing en uitvoering van de ambulancezorg is verdeeld over acht partijen, wat de sturing complex maakt. Zo hebben de provincies de verantwoordelijkheid voor de planning van de ambulancezorg (vaststellen van de spreiding van standplaatsen, bepalen van het aanbod en afgeven van vergunningen), terwijl de zorgverzekeraars verantwoordelijk zijn voor de bekostiging van de ambulancezorg. Om de organisatie van de ambulancezorg te verbeteren worden met dit wetsvoorstel nieuwe regels daarvoor vastgesteld. Ingevolge de nieuwe systematiek is er één aanspreekpunt voor het aanbod van ambulancezorg in een regio, namelijk de Regionale Ambulancevoorziening (RAV). Er worden 24 RAV's gevormd. De minister verleent per regio een vergunning aan een RAV. De planningsrol van de provincies verdwijnt en zorgverzekeraars gaan een grotere rol spelen.
Kamerstuk 2004-2005 KST80289Kamerstuk 2004-2005 KST80291
Kamerstuk 2004-2005 KST80288
De huidige systematiek voor ambulancezorg is vastgelegd in de Wet ambulancevervoer. Daarin is sprake van versnippering van de verdeling van verantwoordelijkheden. De aansturing en uitvoering van de ambulancezorg is verdeeld over acht partijen, wat de sturing complex maakt. Zo hebben de provincies de verantwoordelijkheid voor de planning van de ambulancezorg (vaststellen van de spreiding van standplaatsen, bepalen van het aanbod en afgeven van vergunningen), terwijl de zorgverzekeraars verantwoordelijk zijn voor de bekostiging van de ambulancezorg. Om de organisatie van de ambulancezorg te verbeteren worden met dit wetsvoorstel nieuwe regels daarvoor vastgesteld. Ingevolge de nieuwe systematiek is er één aanspreekpunt voor het aanbod van ambulancezorg in een regio, namelijk de Regionale Ambulancevoorziening (RAV). Er worden 24 RAV's gevormd. De minister verleent per regio een vergunning aan een RAV. De planningsrol van de provincies verdwijnt en zorgverzekeraars gaan een grotere rol spelen.
Kamerstuk 2004-2005 KST80290Kamerstuk 2004-2005 KST80292