De 'Regeling van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkge legenheid van 30 mei 2008, nr. UB/S/2008/14903, tot wijziging van de Regeling SUWI in verband met eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen' is als bijlage bij deze brief gevoegd.
Kamerstuk 2007-2008 KST119039Bijlage BLG14480
Handeling 2007-2008 HAN8223A03
Kamerstuk 2007-2008 KST114252
Bijlage BLG14115
Bijlage BLG14119
Bijlage BLG14120
Bijlage BLG14121
Bijlage BLG14113
Bijlage BLG14116
Bijlage BLG14117
Bijlage BLG14118
Bijlage BLG14114
Kamerstuk 2007-2008 KST113365
Kamerstuk 2007-2008 KST113149
Agenda 2007-2008 OVG1440
Kamerstuk 2007-2008 KST112772
Kamerstuk 2007-2008 KST112095
Bijlage BLG13558
Agenda 2007-2008 OVG1428
Kamerstuk 2007-2008 KST111391
Kamerstuk 2007-2008 KST110270
Handeling 2006-2007 HAN8168A03
Agenda 2006-2007 OVG1419
In deze brief gaat staatssecretaris Aboutaleb (SZW) in op de relatie tussen de Basisregistratie Inkomen (BRI) en de polisadministratie en de mogelijkheden van gegevensuitwisseling met potentiële werkgevers. Ook geeft hij informatie naar aanleiding van het amendement op stuk nr. 10 ingediend door de heren Omtzigt en Heerts, dat voorziet in verschillende vormen van parlementaire betrokkenheid tijdens het groeipad.
Kamerstuk 2006-2007 KST110006Kamerstuk 2006-2007 KST109998
Kamerstuk 2006-2007 KST110033
Kamerstuk 2006-2007 KST109982
Kamerstuk 2006-2007 KST109984
Kamerstuk 2006-2007 KST109981
Kamerstuk 2006-2007 KST109983
Kamerstuk 2006-2007 KST109807
Kamerstuk 2006-2007 KST109804
Kamerstuk 2006-2007 KST109806
Kamerstuk 2006-2007 KST109803
Het is de uitdrukkelijke bedoeling dat deze regelingen alleen gebruikt worden om problemen in het WFSV/WALVIS-traject op te lossen.
Kamerstuk 2006-2007 KST109805Agenda 2006-2007 OVG1415
Agenda 2006-2007 OVG1412
Bijlage BLG12125
Bijlage BLG12129
Kamerstuk 2006-2007 KST107560
Bijlage BLG12127
Bijlage BLG12126
Bijlage BLG12128
Kamerstuk 2006-2007 KST107006
Kamerstuk 2006-2007 KST105554
Kamerstuk 2006-2007 KST105551
Op 1 januari 2002 is met de inwerkingtreding van de Wet SUWI de keten van werk en inkomen formeel tot stand gekomen. In mei 2005 heeft de Expertcommissie informatievoorziening en elektronische dienstverlening SUWI het rapport 'De burger bediend!' opgeleverd. Hieruit bleek dat een van knelpunten bleek te zijn dat de dienstverleningsprocessen onvoldoende uitgaan van de burger als centrale factor, maar van de afzonderlijke organisaties. Ter ondersteuning van een klantvriendelijk en efficiënte informatievoorziening adviseerde de Expertcommissie om een digitaal klantdossier voor de keten werk en inkomen te realiseren. Dit wetsvoorstel strekt daartoe. Uit een oogpunt van optimale dienstverlening aan de burger wordt geregeld dat elk gegeven dat de ketenpartners werk en inkomen nodig hebben voor hun werk, slechts eenmaal mag worden uitgevraagd. Het verbod op dubbele gegevensuitvraag zal gelden voor UWV, CWI, SVB en gemeenten bij de door hen uitgevoerde wetten rond werk en inkomen. De uitvoeringsorganisatie zijn verplicht gegevens af te nemen uit de basisregistraties. In aanvulling daarop worden CWI, UWV, de Sociale verzekeringsbank (SVB) en gemeenten verplicht om gebruik te maken van administraties en/of gegevens die geen onderdeel uitmaken van het overheidsbrede stelsel van basisregistraties. Het gaat dan om gegevens uit de polisadministratie van het UWV, de verzekerdenadministratie van de SVB, en om gegevens uit bij of krachtens algemene maatregel van bestuur aangewezen administraties. Op den duur moet dit leiden tot een zogenaamde omgekeerde intake: niet de klant is de primaire bron van informatie, maar de overheid zelf. De burger wordt in staat gesteld inzicht te krijgen in de opgenomen gegevens, die de basis vormen voor de handelingen en beslissingen van de organisaties en krijgt de gelegenheid om onjuiste gegevens te corrigeren. De burger hoeft de gegevens, die kunnen worden verkregen uit een basisregistratie niet te verstrekken. Hiervoor zijn in de wet uitzonderingen opgenomen inzake de inlichtingenverplichtingen. De wetten rond werk en inkomen betreffen de Wet SUWI, de WWB, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), de Wet werk en inkomen kunstenaars (WWIK), de WW, de Toeslagenwet (TW), de Ziektewet (ZW), de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (Wet WIA), de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO), de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten (WAJONG), de Algemene Kinderbijslagwet (AKW), de Algemene Ouderdomswet (AOW) en de Algemene nabestaandenwet (ANW).
Kamerstuk 2006-2007 KST105553Op 1 januari 2002 is met de inwerkingtreding van de Wet SUWI de keten van werk en inkomen formeel tot stand gekomen. In mei 2005 heeft de Expertcommissie informatievoorziening en elektronische dienstverlening SUWI het rapport 'De burger bediend!' opgeleverd. Hieruit bleek dat een van knelpunten bleek te zijn dat de dienstverleningsprocessen onvoldoende uitgaan van de burger als centrale factor, maar van de afzonderlijke organisaties. Ter ondersteuning van een klantvriendelijk en efficiënte informatievoorziening adviseerde de Expertcommissie om een digitaal klantdossier voor de keten werk en inkomen te realiseren. Dit wetsvoorstel strekt daartoe. Uit een oogpunt van optimale dienstverlening aan de burger wordt geregeld dat elk gegeven dat de ketenpartners werk en inkomen nodig hebben voor hun werk, slechts eenmaal mag worden uitgevraagd. Het verbod op dubbele gegevensuitvraag zal gelden voor UWV, CWI, SVB en gemeenten bij de door hen uitgevoerde wetten rond werk en inkomen. De uitvoeringsorganisatie zijn verplicht gegevens af te nemen uit de basisregistraties. In aanvulling daarop worden CWI, UWV, de Sociale verzekeringsbank (SVB) en gemeenten verplicht om gebruik te maken van administraties en/of gegevens die geen onderdeel uitmaken van het overheidsbrede stelsel van basisregistraties. Het gaat dan om gegevens uit de polisadministratie van het UWV, de verzekerdenadministratie van de SVB, en om gegevens uit bij of krachtens algemene maatregel van bestuur aangewezen administraties. Op den duur moet dit leiden tot een zogenaamde omgekeerde intake: niet de klant is de primaire bron van informatie, maar de overheid zelf. De burger wordt in staat gesteld inzicht te krijgen in de opgenomen gegevens, die de basis vormen voor de handelingen en beslissingen van de organisaties en krijgt de gelegenheid om onjuiste gegevens te corrigeren. De burger hoeft de gegevens, die kunnen worden verkregen uit een basisregistratie niet te verstrekken. Hiervoor zijn in de wet uitzonderingen opgenomen inzake de inlichtingenverplichtingen. De wetten rond werk en inkomen betreffen de Wet SUWI, de WWB, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), de Wet werk en inkomen kunstenaars (WWIK), de WW, de Toeslagenwet (TW), de Ziektewet (ZW), de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (Wet WIA), de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO), de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten (WAJONG), de Algemene Kinderbijslagwet (AKW), de Algemene Ouderdomswet (AOW) en de Algemene nabestaandenwet (ANW).
Kamerstuk 2006-2007 KST105552