Handeling 1999-2000 HAN7154A04
Handeling 1999-2000 HAN7154A06
Agenda 1999-2000 OVG703
Kamerstuk 1999-2000 KST46605
Minister Korthals (Jus) reageert op vragen en opmerkingen die zijn gemaakt in het voorlopig verslag (kamerstuk 26114, nr. 163a).
Kamerstuk 1999-2000 KST46246de mogelijkheid tot evaluatie van het al dan niet vorderen van taakstraffen via het Bos/Polarissysteem waarin alle strafvorderingsrichtlijnen zijn opgenomen.
Kamerstuk 1999-2000 KST45231In de commissie wordt onder meer ingegaan op leerstraffen voor volwassenen.
Kamerstuk 1999-2000 KST44757Agenda 1999-2000 OVG644
Agenda 1999-2000 OVG643
Dit amendement wil het mogelijk maken een taakstaf op te leggen bij verstek door het schrappen van het instemmingsvereiste.
Kamerstuk 1999-2000 KST43632Kamerstuk 1999-2000 KST43634
Dit amendement wil het mogelijk maken een taakstaf op te leggen bij verstek door het schrappen van het instemmingsvereiste.
Kamerstuk 1999-2000 KST43631Kamerstuk 1999-2000 KST43633
Kamerstuk 1999-2000 KST43635
Kamerstuk 1999-2000 KST43512
Handeling 1999-2000 HAN7063A08
Kamerstuk 1999-2000 KST43408
Handeling 1999-2000 HAN7061A03
Agenda 1999-2000 OVG623
Handeling 1999-2000 HAN7060A07
Agenda 1999-2000 OVG619
Kamerstuk 1999-2000 KST42282
Met het amendement wordt beoogd te bewerkstelligen dat bij het indienen van een bezwaarschrift niet langer de uitvoering van de vervangende hechtenis geschorst wordt.
Kamerstuk 1999-2000 KST42284In geval van zedenmisdrijven, misdrijven gericht tegen het leven, mishandeling of veroorzaken dood of lichamelijk letsel door schuld, met een 'bedreigde' maximumstraf van vier jaar of meer, na geen taakstraf worden opgelegd.
Kamerstuk 1999-2000 KST42278Kamerstuk 1999-2000 KST42280
Sancties die de vrijheid van de veroordeelde meer inperken dan zes maanden, zouden alleen mogen worden opgelegd door een meervoudige kamer.
Kamerstuk 1999-2000 KST42255In geval van zedenmisdrijven, misdrijven gericht tegen het leven, mishandeling of veroorzaken dood of lichamelijk letsel door schuld, met een 'bedreigde' maximumstraf van vier jaar of meer, na geen taakstraf worden opgelegd.
Kamerstuk 1999-2000 KST42279Kamerstuk 1999-2000 KST42283
Kamerstuk 1999-2000 KST42281
Om te vorkomen dat het wetsvoorstel Taakstraffen niet in werking kan treden omdat het wetsvoorstel voor de Beginselenwet justitiële jeugdinrichtingen nog niet is aanvaard, wordt met deze wijziging voorzien in de mogelijkheid de onderdelen die het jeugdstrafrecht betreffen op een ander tijdstip in werking te laten treden. De onderdelen die het volwassenenrecht betreffen kunnen in dat geval op de beoogde datum in werking treden.
Kamerstuk 1999-2000 KST41694Agenda 1999-2000 OVG582
Betreft vervanging van de term 'vervangende hechtenis' door de in het jeugdstrafrecht gebruikte term 'vervangende jeugddetentie'.
Kamerstuk 1999-2000 KST40557hechtenis in plaats van taakstaf.
Kamerstuk 1998-1999 KST35728Kamerstuk 1998-1999 KST35729
Bevat vragen en opmerkingen van de vaste commissie voor Justitie.
Kamerstuk 1998-1999 KST34857De taakstraf wordt gepositioneerd als hoofdstraf, naast de vrijheidsstraf en de geldboete. Ten aanzien van ieder misdrijf waar een gevangenisstraf of een geldboete op staat en overtredingen die met de straf van hechtenis worden bedreigd, kan een taakstraf worden opgelegd. In dit voorstel wordt een wettelijke basis geboden voor de leerstraf voor volwassenen. Werk- en leerstraffen kunnen apart of gecombineerd worden opgelegd. Het maximum aantal uren voor een werkstraf is 240 uur, voor een leerstraf 480 uur en voor een combinatie van werk- en leerstraf ook 480 uur. Een taakstraf kan gecombineerd worden met een geldboete. Ook is een beperkte combinatie van vrijheidsstraf en taakstraf mogelijk. De taakstraf kan alleen worden opgelegd indien de verdachte daarmee instemt. Als de rechter dat wil, kan hij een aanwijzing geven over de aard van de werkzaamheden van de taakstraf, verplicht daartoe is hij niet. De verplichte koppeling van de straf van onbetaalde arbeid aan zes maanden gevangenisstraf wordt in dit voorstel losgelaten. Tevens wordt voorgesteld de toepassing van taakstraffen door het openbaar ministerie bij wijze van transactie mogelijk te maken: het openbaar ministerie kan de verdachte het voorstel doen om een aantal uren arbeid te verrichten of een leerproject te volgen waarmee de verdachte strafvervolging kan voorkomen.
Kamerstuk 1997-1998 KST30652De taakstraf wordt gepositioneerd als hoofdstraf, naast de vrijheidsstraf en de geldboete. Ten aanzien van ieder misdrijf waar een gevangenisstraf of een geldboete op staat en overtredingen die met de straf van hechtenis worden bedreigd, kan een taakstraf worden opgelegd. In dit voorstel wordt een wettelijke basis geboden voor de leerstraf voor volwassenen. Werk- en leerstraffen kunnen apart of gecombineerd worden opgelegd. Het maximum aantal uren voor een werkstraf is 240 uur, voor een leerstraf 480 uur en voor een combinatie van werk- en leerstraf ook 480 uur. Een taakstraf kan gecombineerd worden met een geldboete. Ook is een beperkte combinatie van vrijheidsstraf en taakstraf mogelijk. De taakstraf kan alleen worden opgelegd indien de verdachte daarmee instemt. Als de rechter dat wil, kan hij een aanwijzing geven over de aard van de werkzaamheden van de taakstraf, verplicht daartoe is hij niet. De verplichte koppeling van de straf van onbetaalde arbeid aan zes maanden gevangenisstraf wordt in dit voorstel losgelaten. Tevens wordt voorgesteld de toepassing van taakstraffen door het openbaar ministerie bij wijze van transactie mogelijk te maken: het openbaar ministerie kan de verdachte het voorstel doen om een aantal uren arbeid te verrichten of een leerproject te volgen waarmee de verdachte strafvervolging kan voorkomen.
Kamerstuk 1997-1998 KST30649Kamerstuk 1997-1998 KST30651
De taakstraf wordt gepositioneerd als hoofdstraf, naast de vrijheidsstraf en de geldboete. Ten aanzien van ieder misdrijf waar een gevangenisstraf of een geldboete op staat en overtredingen die met de straf van hechtenis worden bedreigd, kan een taakstraf worden opgelegd. In dit voorstel wordt een wettelijke basis geboden voor de leerstraf voor volwassenen. Werk- en leerstraffen kunnen apart of gecombineerd worden opgelegd. Het maximum aantal uren voor een werkstraf is 240 uur, voor een leerstraf 480 uur en voor een combinatie van werk- en leerstraf ook 480 uur. Een taakstraf kan gecombineerd worden met een geldboete. Ook is een beperkte combinatie van vrijheidsstraf en taakstraf mogelijk. De taakstraf kan alleen worden opgelegd indien de verdachte daarmee instemt. Als de rechter dat wil, kan hij een aanwijzing geven over de aard van de werkzaamheden van de taakstraf, verplicht daartoe is hij niet. De verplichte koppeling van de straf van onbetaalde arbeid aan zes maanden gevangenisstraf wordt in dit voorstel losgelaten. Tevens wordt voorgesteld de toepassing van taakstraffen door het openbaar ministerie bij wijze van transactie mogelijk te maken: het openbaar ministerie kan de verdachte het voorstel doen om een aantal uren arbeid te verrichten of een leerproject te volgen waarmee de verdachte strafvervolging kan voorkomen.
Kamerstuk 1997-1998 KST30650