Laatste documenten binnen dossier 26116


05-07-1999

OVG526 Agenda Eerste Kamer der Staten-Generaal

Agenda 1998-1999 OVG526

11-08-1998

KST30642 Intrekking van de Wet stimulering zeescheepvaart alsmede, in verband daarmee, het treffen van enkele overgangsmaatregelen; Memorie van toelichting

De Wet stimulering zeescheepvaart is op 1 januari 1994 in werking getreden. Doel was de concurrentiepositie van de zeescheepvaart onder Nederlandse vlag te versterken. Per 1 januari 1996 zijn echter de Wet op de inkomstenbelasting 1964, de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 en de Wet belasting- en premiefaciliteit voor de zeevaart 1995 gewijzigd (zie Stb. 1995, 666), waardoor het mogelijk werd te kiezen voor een forfaitaire vaststelling van de fiscale winst uit zeescheepvaart aan de hand van de scheepstonnage en waarbij de vermindering van de door de reder af te dragen loonbelasting en sociale premies is verhoogd van 19% naar 38%. In de nieuwe Zeevaartbemanningswet (Stb. 1997, 757) is flexibilisering van de bedrijfsvoering ingevoerd. Deze maatregelen leiden tot een aanzienlijke reductie van de exploitatiekosten. Daardoor is de Wet stimulering zeescheepvaart feitelijk uitgewerkt. Voorgesteld wordt daarom de Wet stimulering zeescheepvaart in te trekken en een overgangsregeling te treffen voor een aantal specifieke situaties.

Kamerstuk 1997-1998 KST30642

KST30641 Intrekking van de Wet stimulering zeescheepvaart alsmede, in verband daarmee, het treffen van enkele overgangsmaatregelen; Voorstel van wet

De Wet stimulering zeescheepvaart is op 1 januari 1994 in werking getreden. Doel was de concurrentiepositie van de zeescheepvaart onder Nederlandse vlag te versterken. Per 1 januari 1996 zijn echter de Wet op de inkomstenbelasting 1964, de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 en de Wet belasting- en premiefaciliteit voor de zeevaart 1995 gewijzigd (zie Stb. 1995, 666), waardoor het mogelijk werd te kiezen voor een forfaitaire vaststelling van de fiscale winst uit zeescheepvaart aan de hand van de scheepstonnage en waarbij de vermindering van de door de reder af te dragen loonbelasting en sociale premies is verhoogd van 19% naar 38%. In de nieuwe Zeevaartbemanningswet (Stb. 1997, 757) is flexibilisering van de bedrijfsvoering ingevoerd. Deze maatregelen leiden tot een aanzienlijke reductie van de exploitatiekosten. Daardoor is de Wet stimulering zeescheepvaart feitelijk uitgewerkt. Voorgesteld wordt daarom de Wet stimulering zeescheepvaart in te trekken en een overgangsregeling te treffen voor een aantal specifieke situaties.

Kamerstuk 1997-1998 KST30641