Handeling 1998-1999 HAN6745A03
Het eindverslag bevat geen opmerkingen.
Kamerstuk 1998-1999 KST36075Handeling 1998-1999 HAN6734A08
Agenda 1998-1999 OVG514
Agenda 1998-1999 OVG513
Agenda 1998-1999 OVG509
Agenda 1998-1999 OVG506
Agenda 1998-1999 OVG501
Agenda 1998-1999 OVG493
Kamerstuk 1998-1999 KST34283
Kamerstuk 1998-1999 KST31372
De Wet stimulering zeescheepvaart is op 1 januari 1994 in werking getreden. Doel was de concurrentiepositie van de zeescheepvaart onder Nederlandse vlag te versterken. Per 1 januari 1996 zijn echter de Wet op de inkomstenbelasting 1964, de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 en de Wet belasting- en premiefaciliteit voor de zeevaart 1995 gewijzigd (zie Stb. 1995, 666), waardoor het mogelijk werd te kiezen voor een forfaitaire vaststelling van de fiscale winst uit zeescheepvaart aan de hand van de scheepstonnage en waarbij de vermindering van de door de reder af te dragen loonbelasting en sociale premies is verhoogd van 19% naar 38%. In de nieuwe Zeevaartbemanningswet (Stb. 1997, 757) is flexibilisering van de bedrijfsvoering ingevoerd. Deze maatregelen leiden tot een aanzienlijke reductie van de exploitatiekosten. Daardoor is de Wet stimulering zeescheepvaart feitelijk uitgewerkt. Voorgesteld wordt daarom de Wet stimulering zeescheepvaart in te trekken en een overgangsregeling te treffen voor een aantal specifieke situaties.
Kamerstuk 1997-1998 KST30642De Wet stimulering zeescheepvaart is op 1 januari 1994 in werking getreden. Doel was de concurrentiepositie van de zeescheepvaart onder Nederlandse vlag te versterken. Per 1 januari 1996 zijn echter de Wet op de inkomstenbelasting 1964, de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 en de Wet belasting- en premiefaciliteit voor de zeevaart 1995 gewijzigd (zie Stb. 1995, 666), waardoor het mogelijk werd te kiezen voor een forfaitaire vaststelling van de fiscale winst uit zeescheepvaart aan de hand van de scheepstonnage en waarbij de vermindering van de door de reder af te dragen loonbelasting en sociale premies is verhoogd van 19% naar 38%. In de nieuwe Zeevaartbemanningswet (Stb. 1997, 757) is flexibilisering van de bedrijfsvoering ingevoerd. Deze maatregelen leiden tot een aanzienlijke reductie van de exploitatiekosten. Daardoor is de Wet stimulering zeescheepvaart feitelijk uitgewerkt. Voorgesteld wordt daarom de Wet stimulering zeescheepvaart in te trekken en een overgangsregeling te treffen voor een aantal specifieke situaties.
Kamerstuk 1997-1998 KST30641