Handeling 2001-2002 HAN7369A08
Agenda 2001-2002 OVG931
Kamerstuk 2000-2001 KST55414
De regering gaat in op vragen en opmerkingen uit het voorlopig verslag (kamerstuk 27023, nr. 177a).
Kamerstuk 2000-2001 KST54907Agenda 2000-2001 OVG786
Kamerstuk 2000-2001 KST50512
Handeling 2000-2001 HAN7199A13
Agenda 2000-2001 OVG765
Het amendement stelt vast dat in bepaalde gevallen het nemen van een definitief besluit door het bestuursorgaan niet behoeft te worden afgewacht.
Kamerstuk 2000-2001 KST50114Kamerstuk 2000-2001 KST50090
Het amendement stelt vast dat in bepaalde gevallen het nemen van een definitief besluit door het bestuursorgaan niet behoeft te worden afgewacht.
Kamerstuk 2000-2001 KST49560Agenda 2000-2001 OVG747
Agenda 2000-2001 OVG745
Agenda 2000-2001 OVG744
Agenda 2000-2001 OVG743
Agenda 2000-2001 OVG741
Agenda 2000-2001 OVG740
Agenda 2000-2001 OVG737
Agenda 2000-2001 OVG736
Agenda 2000-2001 OVG735
Agenda 2000-2001 OVG733
Agenda 2000-2001 OVG731
Agenda 2000-2001 OVG730
Agenda 2000-2001 OVG727
Agenda 2000-2001 OVG729
Agenda 2000-2001 OVG726
Agenda 2000-2001 OVG725
Agenda 2000-2001 OVG723
Agenda 2000-2001 OVG724
Agenda 2000-2001 OVG721
Agenda 1999-2000 OVG719
Agenda 1999-2000 OVG717
Agenda 1999-2000 OVG715
Agenda 1999-2000 OVG714
Agenda 1999-2000 OVG712
Agenda 1999-2000 OVG710
Agenda 1999-2000 OVG709
Agenda 1999-2000 OVG708
Agenda 1999-2000 OVG706
Agenda 1999-2000 OVG702
Minister Korthals (Jus) en minister De Vries (BZK) reageren op vragen en opmerkingen die zijn gemaakt in het verslag (kamerstuk 27023, nr. 4).
Kamerstuk 1999-2000 KST45800Betreft het vervallen van artikel 4:10 van de Algemene wet bestuursrecht omdat het overbodig is geworden.
Kamerstuk 1999-2000 KST45801Kamerstuk 1999-2000 KST45320
Kamerstuk 1999-2000 KST44235
Onderhavig wetsvoorstel is onderdeel van het pakket aan maatregelen dat bedoeld is om de juridisering van het openbaar bestuur terug te dringen. Het vloeit voort uit het regeerakkoord 1998, waarin is vastgelegd dat procedures moeten worden vereenvoudigd en versneld door de verschillende in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en elders opgenomen openbare voorbereidingsprocedures te vervangen door één enkele, niet gedetailleerde procedure in de Awb. Een aantal onderwerpen blijft hierbij uitdrukkelijk ongeregeld en wordt overgelaten aan de prudentie van de betrokken bestuursorganen. De nieuwe procedure bevat wel een aantal essentieel geachte zorgvuldigheidswaarborgen. Van deze procedure kan niet worden afgeweken in bijzondere wetten. Procedures die leiden tot het nemen van 'primaire' besluiten (zoals vergunningen, ontheffingen en andere besluiten die op aanvraag en ambtshalve kunnen worden genomen) moeten hiermee vereenvoudigd en versneld kunnen worden. In het regeerakkoord is verder vastgelegd dat na het volgen van de nieuwe uniforme openbare voorbereidingsprocedures de bezwaarschriftprocedure komt te vervallen zodat rechtstreeks beroep bij de administratieve rechter openstaat. Onderhavig wetsvoorstel geeft aan het vorenstaande uitvoering. het heeft geen financiële gevolgen voor het Rijk en evenmin voor lagere openbare lichamen. In de toelichting bij het wetsvoorstel wordt nader ingegaan op de samenvoeging van de openbare voorbereidingsprocedures uit de Awb.
Kamerstuk 1999-2000 KST44231Kamerstuk 1999-2000 KST44234
Onderhavig wetsvoorstel is onderdeel van het pakket aan maatregelen dat bedoeld is om de juridisering van het openbaar bestuur terug te dringen. Het vloeit voort uit het regeerakkoord 1998, waarin is vastgelegd dat procedures moeten worden vereenvoudigd en versneld door de verschillende in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en elders opgenomen openbare voorbereidingsprocedures te vervangen door één enkele, niet gedetailleerde procedure in de Awb. Een aantal onderwerpen blijft hierbij uitdrukkelijk ongeregeld en wordt overgelaten aan de prudentie van de betrokken bestuursorganen. De nieuwe procedure bevat wel een aantal essentieel geachte zorgvuldigheidswaarborgen. Van deze procedure kan niet worden afgeweken in bijzondere wetten. Procedures die leiden tot het nemen van 'primaire' besluiten (zoals vergunningen, ontheffingen en andere besluiten die op aanvraag en ambtshalve kunnen worden genomen) moeten hiermee vereenvoudigd en versneld kunnen worden. In het regeerakkoord is verder vastgelegd dat na het volgen van de nieuwe uniforme openbare voorbereidingsprocedures de bezwaarschriftprocedure komt te vervallen zodat rechtstreeks beroep bij de administratieve rechter openstaat. Onderhavig wetsvoorstel geeft aan het vorenstaande uitvoering. het heeft geen financiële gevolgen voor het Rijk en evenmin voor lagere openbare lichamen. In de toelichting bij het wetsvoorstel wordt nader ingegaan op de samenvoeging van de openbare voorbereidingsprocedures uit de Awb.
Kamerstuk 1999-2000 KST44233