Laatste documenten binnen dossier 27482


25-10-2005

KST90658 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Brief minister over de nota 'Basisstation'

In het document basistation staan de minimale eisen voor nieuw te bouwen stations en voor zover de situatie dat toelaat, grootschalig te verbouwen stations.

Kamerstuk 2005-2006 KST90658

07-04-2005

KST85564 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Brief minister over de reactie van niet-bestuursorganen op aanbevelingen van de Raad voor de Transportveiligheid

In deze brief gaat minister Peijs (VW) naar aanleiding van een opmerking tijdens het AO d.d. 27 januari 2005 over de nota 'Veiligheid op de rails' in op de sanctiemogelijkheid die bestaat indien niet-bestuursorganen nalaten binnen één jaar te reageren op aanbevelingen uit onderzoeksrapporten van de Raad voor de Transportveiligheid (RvTv). Het betrof hier met name het concrete geval van een treinongeval bij Dordrecht op 28 november 1999. De minister legt uit waarom zij in dat geval niet voor toepassing van het strafrecht heeft gekozen. Overigens hebben inmiddels alle betrokken instanties op de aanbevelingen gereageerd.

Kamerstuk 2004-2005 KST85564

11-03-2005

KST84762 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Verslag algemeen overleg op 16 december 2004

haar brief van 2 december 2004 ten geleide van de aangepaste vervoerconcessie voor NS en beheerconcessie voor ProRail (kamerstuk 27482, nr. 99).

Kamerstuk 2004-2005 KST84762

KST84761 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Verslag algemeen overleg gehouden op 27 januari 2005 over zelfevaluatie IVW, divisie Rail

de brief van de minister van Verkeer en Waterstaat d.d. 30 november 2004, houdende het rapport van bevindingen betreffende de zelfevaluatie van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, divisie Rail (27482/29893, nr. 98).

Kamerstuk 2004-2005 KST84761

04-01-2005

KST83048 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Brief minister over verlening van de vervoer- en beheerconcessie per 1 januari 2005 aan NS en ProRail

Minister Peijs (VW) heeft onderzocht of het mogelijk is daar voorwaarden aan te verbinden, nl. bepaling in de vervoerconcessie dat die vervalt als NS een door haar voorgenomen wijziging als gevolg van het debat over het vervoerplan 2005 niet aanvaardt, en bepaling in de beheerconcessie dat die kan worden gewijzigd (na aanvaarding van ProRail). Tevens geeft ze een reactie op twee amendementen.

Kamerstuk 2004-2005 KST83048

27-12-2004

KST82876 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Motie over het opnemen in de vervoersconcessie van een resultaatsverplichting t.a.v. punctualiteit

Kamerstuk 2004-2005 KST82876

KST82877 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Motie over handhaven van het huidige niveau van zitplaatscapaciteit in de vervoersconcessie

Kamerstuk 2004-2005 KST82877

KST82879 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Motie over overheidszeggenschap over het spoorvervoer in relatie tot EU-regelgeving

Kamerstuk 2004-2005 KST82879

KST82875 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Motie over het opnemen in de vervoersconcessie van een minimum bedieningsniveau van stations

Kamerstuk 2004-2005 KST82875

KST82878 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Motie over het voorleggen aan de Tweede Kamer van de vervoer- en beheersplannen voor het spoor

Kamerstuk 2004-2005 KST82878

KST82880 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Motie met het verzoek om de eenmalige tariefstijging van de NS niet goed te keuren

Kamerstuk 2004-2005 KST82880

22-12-2004

KST82643 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Verslag algemeen overleg op 5 oktober 2004

de brief van de minister en staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat van 14 juli 2004 inzake trendanalyse spoorwegveiligheid (kamerstuk 26699, nr. 6).

Kamerstuk 2004-2005 KST82643

07-10-2004

KST79813 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Brief minister over de invoering van een nieuwe systematiek voor de gebruiksvergoeding, alsmede de de gebruiksvergoeding op de verbinding Apeldoorn-Deventer

de gebruiksvergoeding voor Regiorail Stedendriehoek op de verbinding Apeldoorn-Deventer. In deze brief beschrijft Peijs de invoering van een nieuwe systematiek voor gebruiksvergoeding en de beoogde overgangsregeling hierbij voor de jaren 2005 en 2006. Deze overgangsregeling beoogt een geleidelijke groei van de gebruiksvergoeding naar het totaalniveau dat in de V&W begroting 2004 reeds was voorzien voor het jaar 2007 (200 mln euro) en ligt in lijn met de thans vigerende ingroeiregeling (Besluit gebruiksvergoeding 1999). Tevens heeft de minister de gebruiksvergoeding voor Apeldoorn-Deventer nagerekend en geeft ze ik aan hoe deze past binnen deze overgangsregeling.

Kamerstuk 2004-2005 KST79813

23-07-2004

KST78584 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Brief minister met informatie over de bediening van station Amersfoort Vathorst

Onderhavige brief van minister Peijs (VW) gaat onder meer in op het aanleveren van gegevens door de gemeente Amersfoort over het aantal inwoners en arbeidsplaatsen rondom station Amersfoort Vathorst aan de NS.

Kamerstuk 2003-2004 KST78584

13-07-2004

KST78175 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Brief minister over uitvoering van de motie Hofstra (kamerstuk 27482, nr. 55) over particuliere spooraansluitingen

De particuliere spooraansluitingen zijn van grote betekenis voor het goederen vervoer. Minister Peijs (VW) heeft onder meer besloten te streven naar uitname van NSS uit de NS Groep (reizigersvervoer) naar een derde partij.

Kamerstuk 2003-2004 KST78175

25-06-2004

KST77565 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Brief minister over de aanleg van station Amersfoort Vathorst

In de kranten zijn berichten verschenen dat station Amersfoort Vathorst eind 2005 klaar moet zijn, maar dat NS het dan nog niet zou willen bedienen. Minister Peijs (VW) geeft in deze brief een toelichting op die berichten.

Kamerstuk 2003-2004 KST77565

11-06-2004

KST77025 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Brief minister en staatssecretaris over de voortgang en planning van de totstandkoming van de vervoers- en beheersconcessie spoor

De vervoers- en beheersconcessies NS en Prorail zijn voorgelegd aan de partijen die wettelijk adviesrecht hebben. Op dit moment worden deze beoordeeld. Als het lukt om de ontwerp-concessies voor het zomerreces aan beide Kamers te verzenden is inwerkingtreding van de spoorwetgeving en verlening van de concessies voor 1 januari 2005 mogelijk.

Kamerstuk 2003-2004 KST77025

07-04-2004

KST75408 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Brief minister en staatssecretaris over de voortgang in de onderhandelingen en de planning van de vervoer- en beheerconcessie

De vervoer- en beheerconcessie zijn op 30 maart 2004 voorgelegd aan de partijen die wettelijke adviesrecht hebben, waaronder consumentenorganisaties, lagere overheden, vervoerders en de infrastructuurbeheerder. Uiterlijk na zes weken zullen de adviezen ontvangen zijn. Naar verwachting zullen de ontwerpconcessie deze zomer worden voorgelegd aan het parlement.

Kamerstuk 2003-2004 KST75408

02-04-2004

KST75306 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Verslag schriftelijk overleg over regiorail in stedendriehoek Deventer, Zutphen en Apeldoorn

Betreft beantwoording van vragen regiorail in stedendriehoek Deventer, Zutphen en Apeldoorn, naar aanleiding van antwoorden op schriftelijke vragen van de leden Van Hijum en Bruls (Aanhangsel van de Handelingen II, 2003-2004, nr. 937).

Kamerstuk 2003-2004 KST75306

30-01-2004

KST73868 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Verslag algemeen overleg op 11 december 2003

de brief van 21 november 2003 inzake de inhoudelijke contouren van de beheerconcessie en de vervoersconcessie voor het hoofdrailnet (kamerstuk 27482, nr. 79).

Kamerstuk 2003-2004 KST73868

29-12-2003

KST73294 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Brief minister en staatssecretaris over een amvb over de gebruiksvergoeding

Kamerstuk 2003-2004 KST73294

KST73322 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Brief minister over voor- en nadelen eigendomsoverdracht van NS Vastgoed aan de Staat

In deze brief bericht minister Peijs (VW) de Kamer over de uitkomsten van het onderzoek naar de voor- en nadelen en de juridische en beleidsmatige implicaties van de overdracht van het vastgoed van de NS aan de rijksoverheid. Gezien de grote consequenties verbonden aan zo'n eigendomsoverdracht geeft de minister er de voorkeur aan afspraken te maken met de NV NS om de veronderstelde problemen op te lossen. Bij de evaluatie van de Spoorwegwet in 2006 zal zij terugkomen op het uitgeven van stations op het hoofdspoorwegnet met de vervoersconcessie. In de bijlage bij de brief zijn de resultaten van het onderzoek op hoofdlijnen weergegeven.

Kamerstuk 2003-2004 KST73322

04-12-2003

KST72610 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Brief minister en staatssecretaris met een uiteenzetting van de contouren van een aantal regelingen en concessies

Op verzoek van de Tweede Kamer geven minister Peijs en staatssecretaris Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (beide VW) in deze brief informatie over de inhoudelijke contouren van de beheerconcessie en de vervoerconcessie voor het Hoofdrailnet en van de overige algemene maatregelen van bestuur en ministeriële regelingen. Daarnaast wordt ingegaan op de planning van de concessies en nog te nemen besluiten.

Kamerstuk 2003-2004 KST72610

18-03-2003

KST67064 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Brief minister over het tijdstip van de plenaire behandeling van de Spoorwegwet en Concessiewet

Minister De Boer (VW) verzoekt de behandeling in de Eerste Kamer van de Spoorwegwet en de Concessiewet naar voren te halen. Ten eerste is hij bang dat bij behandeling in april een nieuwe minister extra tijd nodig zal hebben om zich het onderwerp eigen te maken. Ten tweede wijst hij op de krappe planning die ontstaat op het moment dat voorhang- en adviesprocedures pas laat kunnen worden ingezet. Het is de bedoeling dat de beide wetten, plus bijbehorende algemene maatregelen van bestuur, op 1 januari 2004 in werking treden.

Kamerstuk 2002-2003 KST67064

11-04-2002

KST60868 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Gewijzigd amendement over maatregelen om het monopolie op de onderhoudsmarkt tegen te gaan en nieuwe partijen toe te laten

Betreft de mogelijkheid voor de minister om nieuwe partijen op de onderhoudsmarkt toe te laten en hen nieuwe werkplaatsen en los- en laadvoorzieningen te laten bouwen.

Kamerstuk 2001-2002 KST60868

KST60870 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Gewijzigd amendement over bevoegdheid van minister van Verkeer en Waterstaat om aanwijzingen te geven over fysieke voorzieningen voor de bestrijding van sociale onveiligheid op de stations

Kamerstuk 2001-2002 KST60870

KST60867 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Nader gewijzigd amendement over verantwoordelijkheid van de minister voor beheer en onderhoud van de hoofdspoorweginfrastructuur

De minister is verantwoordelijk voor aanleg, beheer en onderhoud van de hoofdspoorweginfrastructuur, maar ook voor personenvervoer en goederenvervoer over de hoofdspoorweginfrastructuur.

Kamerstuk 2001-2002 KST60867

KST60869 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Gewijzigd amendement over een voorhangprocedure voor een amvb met betrekking tot algemene regels voor de hoogte van de gebruikersheffing

Kamerstuk 2001-2002 KST60869

09-04-2002

KST60732 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Gewijzigd amendement over de verantwoordelijkheid van de minister bij het afsluiten van een overeenkomst over de hoogte van de gebruikersvergoeding

Kamerstuk 2001-2002 KST60732

HAN7391A05 Voortzetting van de behandeling van: - het wetsvoorstel Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet) (27482); -het wetsvoorstel Aanvulling van de Wet personenvervoer 2000, strekkende tot invoering van een concessiestelsel voor het personenvervoer per trein (Concessiewet personenvervoer per trein) (27216)

Handeling 2001-2002 HAN7391A05

KST60731 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Amendement over maatregelen om het monopolie op de onderhoudsmarkt tegen te gaan

Kamerstuk 2001-2002 KST60731

HAN7391A03 Behandeling van: - het wetsvoorstel Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet) (27482); - het wetsvoorstel Aanvulling van de Wet personenvervoer 2000, strekkende tot invoering van een concessiestelsel voor het personenvervoer per trein (Concessiewet personenvervoer per trein) (27216)

Handeling 2001-2002 HAN7391A03

KST60730 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Amendement inzake vastleggen taak infrabeheerder (in elk geval in beginsel) tot verrichten verkennende studies

Kamerstuk 2001-2002 KST60730

05-04-2002

KST60576 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Amendement over extra taak voor de NMa in het toezicht op de relatie tussen de houder van de infrastructuurbeheerconcessie en de spoorwegondernemingen

Kamerstuk 2001-2002 KST60576

KST60594 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Amendement inzake vastleggen taak infrabeheerder (in elk geval in beginsel) tot verrichten verkennende studies

Kamerstuk 2001-2002 KST60594

KST60589 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Subamendement over wijziging van de datum van verslaglegging van 1 juli in 1 maart

Kamerstuk 2001-2002 KST60589

KST60578 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Amendement over verantwoordelijkheid van de minister voor het personenvervoer over het spoor

Kamerstuk 2001-2002 KST60578

OVG966 Agenda Tweede Kamer der Staten Generaal, opgesteld op 5 april 2002

Agenda 2001-2002 OVG966

KST60573 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Amendement over betrokkenheid van de vervoerders bij een verzoek om instemming bij wijziging van de eigenschappen van de hoofdspoorweginfrastructuur

Kamerstuk 2001-2002 KST60573

KST60591 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Gewijzigd amendement over extra taak voor de NMa in het toezicht op de relatie tussen de houder van de infrastructuurbeheerconcessie en de spoorwegondernemingen

Kamerstuk 2001-2002 KST60591

KST60584 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Amendement over het sturen van het ontwerp van de concessie naar de beide kamers der Staten-Generaal, voordat de concessie verstrekt kan worden

Kamerstuk 2001-2002 KST60584

KST60575 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Amendement over o.a. prestatie-indicatoren in de infrastructuurconcessie

Kamerstuk 2001-2002 KST60575

KST60593 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Gewijzigd amendement over beperking van de concessieduur hoofdspoorweginfrastructuur tot maximaal 15 jaar

Kamerstuk 2001-2002 KST60593

KST60588 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Amendement over handhaving van zeggenschap van de Staat over het vervoer over de hoofdspoorwegen

Kamerstuk 2001-2002 KST60588

KST60577 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Amendement over bevoegdheid van minister van Verkeer en Waterstaat om aanwijzingen te geven over fysieke voorzieningen voor de bestrijding van sociale onveiligheid

Kamerstuk 2001-2002 KST60577

KST60572 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Amendement over o.a. verbreding van de omschrijving van het beheer naar betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de hoofdspoorweginfrastructuur

Daarnaast wordt voorgesteld eisen te stellen aan de beheerder m.b.t. financiële draagkracht en beroepsbekwaamheid.

Kamerstuk 2001-2002 KST60572

KST60590 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Gewijzigd amendement over o.a. prestatie-indicatoren in de infrastructuurconcessie

Kamerstuk 2001-2002 KST60590

KST60579 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Amendement over beperking van de concessieduur tot maximaal 15 jaar

Kamerstuk 2001-2002 KST60579

KST60574 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Amendement over de verantwoordelijkheid van de minister voor het beheer van de hoofdspoorweginfrastructuur

Kamerstuk 2001-2002 KST60574

KST60592 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Gewijzigd amendement over verantwoordelijkheid van de minister voor beheer en onderhoud van de hoofdspoorweginfrastructuur

De minister is ook verantwoordelijk voor vervoer over het spoor en draagt zorg voor de aanleg van de hoofdspoorweginfrastructuur. Verder betreft het amendement het afsluiten van concessies voor de onderhoud van de hoofdspoorweginfrastructuur, en voor personenvervoer.

Kamerstuk 2001-2002 KST60592

KST60586 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Amendement over verantwoordelijkheid van de minister voor de aanschaf en het onderhoud van het rijdend materieel

Kamerstuk 2001-2002 KST60586

04-04-2002

KST60552 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Motie over het loskoppelen van de tarieven van de Nederlandse Spoorwegen van die van de regionale vervoerders

Kamerstuk 2001-2002 KST60552

KST60540 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Motie over directe vertegenwoordiging van reizigersorganisaties in de raad van commissarissen van de Nederlandse Spoorwegen

Kamerstuk 2001-2002 KST60540

KST60533 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Motie over verdeling van de juridische eigendom van o.a. de railinfrastructuur, de stations en overig onroerend goed

Kamerstuk 2001-2002 KST60533

KST60545 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Motie over invoering van prestatiebeloning voor het management van NS-Reizigers in relatie tot de concessie voor het kernnet

Kamerstuk 2001-2002 KST60545

KST60536 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Motie over invoering van een universele chipkaart voor het openbaar vervoer, ter vergroting van de veiligheid

Kamerstuk 2001-2002 KST60536

KST60550 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Motie over het inzetten van buiten gebruik gestelde spoorlijnen of tracés van voormalige spoorlijnen bij de ontwikkeling van regionaal openbaar vervoer

Kamerstuk 2001-2002 KST60550

KST60538 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Motie over verbetering van de prestaties van NS Reizigers (NSR) door een systeem van benchmarking

Kamerstuk 2001-2002 KST60538

KST60543 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Motie over de bekostiging van "kleine aanpassingen" van de railinfrastructuur zoals perronverlenging, een extra sein of wissel

Deze motie strekt ertoe, de bekostiging te regelen via de gebruikersheffing en niet in separate contractuele afspraken tussen beheerder en vervoerder(s).

Kamerstuk 2001-2002 KST60543

KST60535 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Motie over een wettelijk kader en formulering en uitgifte van de eerste concessie voor het openbaar vervoer per spoor

Betreft het verzoek te wachten met vervanging van de tijdelijk aangestelde rijksambtenaren in de raad van commissarissen van de NV Nederlandse Spoorwegen totdat de publieke belangen zijn veiliggesteld.

Kamerstuk 2001-2002 KST60535

KST60547 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Motie over overdracht van de railaansluitingen uit de BV "NS railaansluitingen" aan de overheid

Kamerstuk 2001-2002 KST60547

KST60537 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Motie over het opnemen van een eenduidige, uniforme grondslag voor de waardebepaling van de rechten en verplichtingen

Kamerstuk 2001-2002 KST60537

27-03-2002

OVG961 Agenda Tweede Kamer der Staten Generaal, opgesteld op 22 maart 2002

Agenda 2001-2002 OVG961

KST60386 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Amendement over het opnemen van kwaliteitsnormen voor het voorkomen en bestrijden van storingen

Kamerstuk 2001-2002 KST60386

KST60379 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Amendement over het moeten beheersen van de Nederlandse taal voor alle functies binnen het hoofdspoorwegverkeerssysteem

Kamerstuk 2001-2002 KST60379

KST60388 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Amendement over de verantwoordelijkheid van de minister bij het afsluiten van een overeenkomst over de hoogte van de gebruikersvergoeding

Kamerstuk 2001-2002 KST60388

KST60382 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Amendement over duidelijke toelatingseisen voor historisch materiaal op de hoofdspoorweg

Kamerstuk 2001-2002 KST60382

KST60376 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Amendement over het opnemen van duidelijke criteria voor de basiskwaliteit van de railinfrastructuur

Kamerstuk 2001-2002 KST60376

OVG962 Agenda Tweede Kamer der Staten Generaal, opgesteld op 26 maart 2002

Agenda 2001-2002 OVG962

KST60390 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Amendement over een voorhangprocedure voor een amvb met betrekking tot algemene regels voor de hoogte van de gebruikersheffing

Kamerstuk 2001-2002 KST60390

KST60385 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Amendement over de verantwoordelijkheid van de minister voor het onderhoud en de vernieuwing van de hoofdspoorweginfrastructuur

Kamerstuk 2001-2002 KST60385

KST60378 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Amendement over het voorfinancieren van aanpassingen van de railinfrastructuur

Kamerstuk 2001-2002 KST60378

KST60387 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Amendement over het opnemen van kwaliteitsnormen voor de energievoorziening

Kamerstuk 2001-2002 KST60387

KST60380 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Amendement over een voorhangprocedure voor de amvb met betrekking tot de toewijzing van capaciteit

Kamerstuk 2001-2002 KST60380

KST60389 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Amendement over een voorhangprocedure voor de amvb m.b.t. de algemene regels voor de kwaliteit van de hoofdspoorweginfrastructuur

Kamerstuk 2001-2002 KST60389

KST60383 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Amendement over de verantwoordelijkheid van de overheid bij het ontwikkelen van nieuwe spoorweginfrastructuur

Kamerstuk 2001-2002 KST60383

KST60377 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Amendement over de verantwoordelijkheid van de minister voor het onderhoud van hoofdspoorweginfrastructuur

Kamerstuk 2001-2002 KST60377

04-01-2002

KST58540 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Advies en nader rapport inzake de vierde nota van wijziging

Kamerstuk 2001-2002 KST58540

KST58541 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Vierde nota van wijziging

In deze vierde nota van wijziging wordt het particulier beheer van de railinfrastructuur in het kader van een concessiestelsel ingevoerd. In verband daarmee wordt de aanvankelijk voorgestelde regeling van de capaciteitsverdeling gewijzigd. In plaats van een publiekrechtelijke regeling wordt nu een regeling door middel van overeenkomst in het kader van de verhouding tussen de beheerder en spoorwegonderneming voorgesteld. Daarmee wordt tevens de uitvoering van richtlijn nr. 2001/14/EEG beoogd. In dat kader wordt de overdracht van het eigendom van de infrastructuur aan de staat geregeld, worden de (oorspronkelijk voorgestelde) drie taakorganisaties tot één infrabeheerorganisatie samengevoegd, wordt de verantwoordelijkheid van de overheid voor de zorg voor de veiligheid geregeld alsmede het onafhankelijk toezicht door de NMa op de toewijzing van de capaciteit.

Kamerstuk 2001-2002 KST58541

01-06-2001

KST53299 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Derde nota van wijziging

Een belangrijk deel van de wijzigingen is redactioneel of technisch van aard. Verder is een aantal aanpassingen aangebracht naar aanleiding van vragen en opmerkingen in het verslag van de Tweede Kamer. Voor de toelichting hierop wordt verwezen naar de nota naar aanleiding van het verslag (kamerstuk 27482 nr. 11). Tot slot zijn enekele wijzigingen doorgevoerd met betrekking tot de Spoorwegbeheersorganisatie.

Kamerstuk 2000-2001 KST53299

KST53298 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Nota n.a.v. het verslag

uitvoeringsaspecten, bedrijfseffecten, milieugevolgen, uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid.

Kamerstuk 2000-2001 KST53298

28-03-2001

KST52057 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Verslag

De vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat heeft een aantal vragen en opmerkingen over het wetsvoorstel.

Kamerstuk 2000-2001 KST52057

02-03-2001

KST51606 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Tweede nota van wijziging waarin de samenvoeging met de Concessiewet personenvervoer per trein (27216) ongedaan gemaakt wordt

Kamerstuk 2000-2001 KST51606

KST51605 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Brief minister over het ontkoppelen van de wetsvoorstellen Spoorwegnet en Concessiewet personenvervoer per trein

Op verzoek van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat wordt de samenvoeging van de wetsvoorstellen Spoorwegnet en Concessiewet personenvervoer per trein teruggedraaid. De minister gaat er wel van uit dat de mogelijkheid van een spoedige parlementaire afhandeling van beide wetsvoorstellen blijft bestaan.

Kamerstuk 2000-2001 KST51605

15-11-2000

KST49041 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Memorie van toelichting

de regeling van de instelling van een gebruikersraad voor de Spoorwegbeheersorganisatie. Voor een overgangsperiode zullen de taken van de Spoorwegbeheersorganisatie worden uitgevoerd door de NS Railinfrabeheer b.v., Railned b.v. en NS Verkeersleiding b.v. die voorafgaand aan invoering van de voorgestelde wet worden losgemaakt van het NS-concern. Spoorwegen worden in het wetsvoorstel ingedeeld in hoofdspoorwegen (vrijwel het gehele net dat tot dusverre bij de NS in beheer is geweest), lokale spoorwegen (tram, metro en particuliere spoorlijnen) en bijzondere spoorwegen. De voorgestelde wet heeft vrijwel uitsluitend betrekking op de als zodanig aan te wijzen hoofdspoorwegen (gelet op het zwaartepunt van de verantwoordelijkheid van de centrale overheid). Op de lokale spoorwegen zal de nieuwe regelgeving beperkt blijven tot een overwegend technische modernisering van de bestaande, veelal sterk verouderde, uitvoeringsregelgeving (door middel van algemene maatregelen van bestuur). Hoofddoelstelling van het beleid is het vergroten van de rol van het treinvervoer in de (stijging van het) totale vervoer, om via die weg een wezenlijke bijdrage te leveren aan de gewenste bereikbaarheid binnen de grenzen die met het oog op het milieu worden gesteld. Zaken die uitsluitend het personenvervoer betreffen, zoals concessieverlening en de rolverdeling tussen betrokken overheden bij het openbaar vervoer, horen thuis in de Wet personenvervoer 2000 (Stb. 2000, 314). Waar nodig, bijvoorbeeld waar zich raakvlakken voordoen tussen verschillende soorten infrastructuur, en bij nieuwe ontwikkelingen zoals 'light rail', zal moeten worden bezien op welke wijze op basis van de nieuwe Spoorwegwet overheidsinterventie op zijn plaats is.

Kamerstuk 2000-2001 KST49041

KST49043 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Advies en nader rapport

Kamerstuk 2000-2001 KST49043

KST49038 Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet); Voorstel van wet

de regeling van de instelling van een gebruikersraad voor de Spoorwegbeheersorganisatie. Voor een overgangsperiode zullen de taken van de Spoorwegbeheersorganisatie worden uitgevoerd door de NS Railinfrabeheer b.v., Railned b.v. en NS Verkeersleiding b.v. die voorafgaand aan invoering van de voorgestelde wet worden losgemaakt van het NS-concern. Spoorwegen worden in het wetsvoorstel ingedeeld in hoofdspoorwegen (vrijwel het gehele net dat tot dusverre bij de NS in beheer is geweest), lokale spoorwegen (tram, metro en particuliere spoorlijnen) en bijzondere spoorwegen. De voorgestelde wet heeft vrijwel uitsluitend betrekking op de als zodanig aan te wijzen hoofdspoorwegen (gelet op het zwaartepunt van de verantwoordelijkheid van de centrale overheid). Op de lokale spoorwegen zal de nieuwe regelgeving beperkt blijven tot een overwegend technische modernisering van de bestaande, veelal sterk verouderde, uitvoeringsregelgeving (door middel van algemene maatregelen van bestuur). Hoofddoelstelling van het beleid is het vergroten van de rol van het treinvervoer in de (stijging van het) totale vervoer, om via die weg een wezenlijke bijdrage te leveren aan de gewenste bereikbaarheid binnen de grenzen die met het oog op het milieu worden gesteld. Zaken die uitsluitend het personenvervoer betreffen, zoals concessieverlening en de rolverdeling tussen betrokken overheden bij het openbaar vervoer, horen thuis in de Wet personenvervoer 2000 (Stb. 2000, 314). Waar nodig, bijvoorbeeld waar zich raakvlakken voordoen tussen verschillende soorten infrastructuur, en bij nieuwe ontwikkelingen zoals 'light rail', zal moeten worden bezien op welke wijze op basis van de nieuwe Spoorwegwet overheidsinterventie op zijn plaats is.

Kamerstuk 2000-2001 KST49038