Agenda 2001-2002 OVG930
Kamerstuk 2001-2002 KST57899
De commissie heeft een aantal vragen en opmerkingen over het wetsvoorstel.
Kamerstuk 2001-2002 KST57364Agenda 2001-2002 OVG905
Kamerstuk 2001-2002 KST56142
Handeling 2001-2002 HAN7318A05
De inwerkingtredingsbepaling wordt gewijzigd in verband met de invoering van de Tijdelijke referendumwet.
Kamerstuk 2001-2002 KST55893Handeling 2001-2002 HAN7314A07
Agenda 2001-2002 OVG886
De wijziging betreft een eenduidiger omschrijving van het moment waarop uitoefening van de bevoegdheden van de in artikel 22a en 59a van de wet door de minister van Financiën of de president van de Algemene Rekenkamer geen doel meer kan dienen.
Kamerstuk 2001-2002 KST55691Agenda 2001-2002 OVG885
Agenda 2001-2002 OVG884
Handeling 2001-2002 HAN7312A03
Kamerstuk 2001-2002 KST55631
Kamerstuk 2001-2002 KST55585
Kamerstuk 2001-2002 KST55598
Agenda 2001-2002 OVG882
Agenda 2001-2002 OVG880
Agenda 2001-2002 OVG878
Agenda 2001-2002 OVG877
Kamerstuk 2000-2001 KST54811
Herdruk i.v.m. verbetering commissiesamenstelling en toevoeging ondertekening. Bevat vragen en opmerkingen van de vaste commissie voor de Rijksuitgaven over dit wetsvoorstel, over onder meer de controlebevoegdheden van de rekenkamers in andere EU-lidstaten, de wenselijkheid van nadere ministeriële bevoegdheden en de doelmatigheid van het Nederlandse en het Europese controlebestel.
Kamerstuk 2000-2001 KST52088Bevat vragen en opmerkingen van de vaste commissie voor de Rijksuitgaven over dit wetsvoorstel, over onder meer de controlebevoegdheden van de rekenkamers in andere EU-lidstaten, de wenselijkheid van nadere ministeriële bevoegdheden en de doelmatigheid van het Nederlandse en het Europese controlebestel.
Kamerstuk 2000-2001 KST51926Het wetsvoorstel geeft de Algemene Rekenkamer onderzoeksbevoegdheden ten aanzien van het door de minister gevoerde beleid ter nakoming van verplichtingen aangaande beheer, controle en toezicht inzake middelijk of onmiddelijk verleende EG-subsidies. Het wetsvoorstel richt zich op die EU-subsidies voor de de besteding waarvan de Nederlandse Staat door de Europese Commissie of het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen aansprakelijk kan worden gesteld. Voor de belangrijkste EG-uitgavencategorieën geldt dat de aansprakelijkheid van de regering onder bepaalde omstandigheden kan leiden tot aanspraken die een beslag leggen op rijksmiddelen. Uit het belang dat het Rijk heeft bij het voorkómen van financiële kortingen volgt dat het Rijk voldoende inzicht dient te hebben of te kunnen verkrijgen in het financiële beheer van EG-subsidies tot op het niveau van de eindbestemmingen, opdat aannemelijk gemaakt kan worden dat de voorgeschreven beheer- en controleprocedures in Nederland op alle niveaus wordt nageleefd, en dat de Algemene Rekenkamer de mogelijkheid moet hebben om zo nodig tot op het niveau van de eindbestemming zelfstandig de juistheid vast te stellen van wat uit de departementale dossies blijkt. De Algemene Rekenkamer krijgt de bevoegdheid om onderzoek te verrichten bij decentrale overheden die EG-subsidies ontvangen. Daarnaast krijgt de Algemene Rekenkamer een eigenstandige onderzoeksbevoegdheid bij bedrijven, instellingen en natuurlijke personen die een beroep of bedrijf uitoefenen en die EG-subsidies ontvangen. Bij natuurlijke personen gaat het in het bijzonder om agrariërs.
Kamerstuk 2000-2001 KST50587Het wetsvoorstel geeft de Algemene Rekenkamer onderzoeksbevoegdheden ten aanzien van het door de minister gevoerde beleid ter nakoming van verplichtingen aangaande beheer, controle en toezicht inzake middelijk of onmiddelijk verleende EG-subsidies. Het wetsvoorstel richt zich op die EU-subsidies voor de de besteding waarvan de Nederlandse Staat door de Europese Commissie of het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen aansprakelijk kan worden gesteld. Voor de belangrijkste EG-uitgavencategorieën geldt dat de aansprakelijkheid van de regering onder bepaalde omstandigheden kan leiden tot aanspraken die een beslag leggen op rijksmiddelen. Uit het belang dat het Rijk heeft bij het voorkómen van financiële kortingen volgt dat het Rijk voldoende inzicht dient te hebben of te kunnen verkrijgen in het financiële beheer van EG-subsidies tot op het niveau van de eindbestemmingen, opdat aannemelijk gemaakt kan worden dat de voorgeschreven beheer- en controleprocedures in Nederland op alle niveaus wordt nageleefd, en dat de Algemene Rekenkamer de mogelijkheid moet hebben om zo nodig tot op het niveau van de eindbestemming zelfstandig de juistheid vast te stellen van wat uit de departementale dossies blijkt. De Algemene Rekenkamer krijgt de bevoegdheid om onderzoek te verrichten bij decentrale overheden die EG-subsidies ontvangen. Daarnaast krijgt de Algemene Rekenkamer een eigenstandige onderzoeksbevoegdheid bij bedrijven, instellingen en natuurlijke personen die een beroep of bedrijf uitoefenen en die EG-subsidies ontvangen. Bij natuurlijke personen gaat het in het bijzonder om agrariërs.
Kamerstuk 2000-2001 KST50585Kamerstuk 2000-2001 KST50588