Laatste documenten binnen dossier 27873


07-05-2002

KST61576 Wijziging van de Ziektewet en enkele andere wetten in verband met de invoering van eigenrisicodragen door de werkgever (Wet eigenrisicodragen Ziektewet); Voorlopig verslag

Bevat vragen en opmerkingen van de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid over dit wetsvoorstel.

Kamerstuk 2001-2002 KST61576

12-02-2002

KST59309 Wijziging van de Ziektewet en enkele andere wetten in verband met de invoering van eigenrisicodragen door de werkgever (Wet eigenrisicodragen Ziektewet); Tweede nota van wijziging inzake versoepeling van de toelatingscriteria voor het eigenrisicodragerschap voor de Ziektewet

Met deze wijziging wordt een gelimiteerde garantstelling voorgesteld in plaats van een onvoorwaardelijke garantstelling. De in artikel 63, eerste lid, onderdeel a, van de Ziektewet vereiste garantie wordt per kalenderjaar vastgesteld op een bedrag dat overeenkomt met hetgeen het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV) naar verwachting ten laste van het wachtgeldfonds zal moeten betalen aan ziekengelden als de eigenrisicodrager in betalingsonmacht zou komen te verkeren. Dat bedrag wordt bepaald aan de hand van het ziekterisicocijfer.

Kamerstuk 2001-2002 KST59309

18-10-2001

KST56094 Wijziging van de Ziektewet en enkele andere wetten in verband met de invoering van eigenrisicodragen door de werkgever (Wet eigenrisicodragen Ziektewet); Verslag

Bevat vragen en opmerkingen van de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid over dit wetsvoorstel.

Kamerstuk 2001-2002 KST56094

06-08-2001

KST54911 Wijziging van de Ziektewet en enkele andere wetten in verband met de invoering van eigenrisicodragen door de werkgever (Wet eigenrisicodragen Ziektewet); Voorstel van wet

Sinds de privatisering van de Ziektewet zijn werkgevers zelf verantwoordelijk voor de kosten van ziekteverzuim van hun werknemers. Deze loondoorbetalingsplicht geldt echter alleen voor personeel in vaste dienst. Voor werknemers met een flexibele arbeidsovereenkomst, zoals uitzendkrachten of freelancers, geldt de collectief gefinancierde vangnetvoorziening van de Ziektewet. Dit wetsvoorstel biedt de mogelijkheid aan werkgevers om zelf het risico te dragen voor het uitkeren van ziekengeld aan deze laatste groep werknemers. Zij hoeven dan niet langer een vangnetpremie te betalen. Dit wetsvoorstel heeft géén betrekking op ZW-uitkeringen aan heringetreden arbeidsgehandicapten, ZW-uitkeringen in verband met zwangerschapsverlof of bevallingsverlof, of ZW-uitkleringen aan orgaandonoren. Die blijven wel verzekerd via het collectieve vangnet.

Kamerstuk 2000-2001 KST54911

KST54914 Wijziging van de Ziektewet en enkele andere wetten in verband met de invoering van eigenrisicodragen door de werkgever (Wet eigenrisicodragen Ziektewet); Advies en nader rapport

Kamerstuk 2000-2001 KST54914

KST54913 Wijziging van de Ziektewet en enkele andere wetten in verband met de invoering van eigenrisicodragen door de werkgever (Wet eigenrisicodragen Ziektewet); Memorie van toelichting

Sinds de privatisering van de Ziektewet zijn werkgevers zelf verantwoordelijk voor de kosten van ziekteverzuim van hun werknemers. Deze loondoorbetalingsplicht geldt echter alleen voor personeel in vaste dienst. Voor werknemers met een flexibele arbeidsovereenkomst, zoals uitzendkrachten of freelancers, geldt de collectief gefinancierde vangnetvoorziening van de Ziektewet. Dit wetsvoorstel biedt de mogelijkheid aan werkgevers om zelf het risico te dragen voor het uitkeren van ziekengeld aan deze laatste groep werknemers. Zij hoeven dan niet langer een vangnetpremie te betalen. Dit wetsvoorstel heeft géén betrekking op ZW-uitkeringen aan heringetreden arbeidsgehandicapten, ZW-uitkeringen in verband met zwangerschapsverlof of bevallingsverlof, of ZW-uitkleringen aan orgaandonoren. Die blijven wel verzekerd via het collectieve vangnet.

Kamerstuk 2000-2001 KST54913