Handeling 2001-2002 HAN7424A02
Agenda 2001-2002 OVG982
Herdruk. Minister Hermans (OCW) gaat in op vragen en opmerkingen uit het voorlopig verslag (kamerstuk 27920, nr. 231b).
Kamerstuk 2001-2002 KST61809Kamerstuk 2001-2002 KST61796
Minister Hermans (OCW) gaat in op vragen en opmerkingen uit het voorlopig verslag (kamerstuk 27920, nr. 232b).
Kamerstuk 2001-2002 KST61753Kamerstuk 2001-2002 KST61467
Agenda 2001-2002 OVG968
Kamerstuk 2001-2002 KST59415
Handeling 2001-2002 HAN7373A11
Handeling 2001-2002 HAN7370A08
Minister Hermans (OCW) licht de voortgang van de invoering van het onderwijsnummer toe en enkele daaraan gerelateerde vraagstukken, waaronder de bescherming van persoonsgegevens, de kosten, leerlingen en studenten die geen sofinummer hebben en kinderen zonder verblijfsvergunning.
Kamerstuk 2001-2002 KST59340Betreft enkele wijzigingen als gevolg van aangenomen amendementen (kamerstuk 27920, nrs. 29, 31, 32 en 34).
Kamerstuk 2001-2002 KST59310Kamerstuk 2001-2002 KST59267
Kamerstuk 2001-2002 KST59180
Kamerstuk 2001-2002 KST59175
Betreft het duidelijker invulling geven aan het stelsel dat open is naar internationale ontwikkelingen.
Kamerstuk 2001-2002 KST59172Betreft ook de kans voor nieuwe opleidingen om een experimentele start te maken op kosten van de instelling.
Kamerstuk 2001-2002 KST59177Hierbij wordt het begrip "nevenfuncties" vervangen door "andere functies".
Kamerstuk 2001-2002 KST59179Kamerstuk 2001-2002 KST59174
Agenda 2001-2002 OVG941
Kamerstuk 2001-2002 KST59181
Kamerstuk 2001-2002 KST59176
Kamerstuk 2001-2002 KST59173
Kamerstuk 2001-2002 KST59178
Handeling 2001-2002 HAN7368A05
Agenda 2001-2002 OVG940
Agenda 2001-2002 OVG939
Agenda 2001-2002 OVG936
Kamerstuk 2001-2002 KST59002
Kamerstuk 2001-2002 KST58874
Agenda 2001-2002 OVG935
Doel van onderhavige wijziging is ervoor te zorgen dat de start van nieuwe opleidingen door kan gaan, zonder dat de overstap van een regime van een toets door de adviescommissie onderwijsaanbod (ACO) naar een toets door het accreditatieorgaan met een doelmatigheidstoetsing door overleg en eventueel een geschillencommissie, tot vertragingen leidt bij het starten van nieuwe opleidingen.
Kamerstuk 2001-2002 KST58871Agenda 2001-2002 OVG933
Agenda 2001-2002 OVG932
Agenda 2001-2002 OVG929
Kamerstuk 2001-2002 KST58304
kosten van accreditatie.
Kamerstuk 2001-2002 KST58301Kamerstuk 2001-2002 KST57867
Kamerstuk 2001-2002 KST57742
Kamerstuk 2001-2002 KST57737
Kamerstuk 2001-2002 KST57732
Kamerstuk 2001-2002 KST57727
Kamerstuk 2001-2002 KST57739
Kamerstuk 2001-2002 KST57734
Kamerstuk 2001-2002 KST57729
Kamerstuk 2001-2002 KST57741
Kamerstuk 2001-2002 KST57736
Kamerstuk 2001-2002 KST57731
Kamerstuk 2001-2002 KST57743
Kamerstuk 2001-2002 KST57738
Kamerstuk 2001-2002 KST57733
Kamerstuk 2001-2002 KST57728
Kamerstuk 2001-2002 KST57740
Kamerstuk 2001-2002 KST57735
Minister Hermans (OCW) reageert op vragen en opmerkingen van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen uit het verslag (27920, nr. 4).
Kamerstuk 2001-2002 KST57436Kamerstuk 2001-2002 KST57437
Bevat vragen en opmerkingen van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen over het wetsvoorstel, over onder meer de taken, samenstelling en werkwijze van het accreditatieorgaan, de gevolgen van accreditatie, totstandkoming nieuwe opleidingen en het toezicht op hoger onderwijs.
Kamerstuk 2001-2002 KST57016Kamerstuk 2000-2001 KST55491
In de Bolognaverklaring van 19 juni 1999 geven 29 Europese landen aan te streven naar een vergelijkbare hoger onderwijsstructuur, met als belangrijke doelstelling de internationale mobiliteit van studenten te faciliteren. Het Nederlandse hoger onderwijs als geheel moet een krachtige positie op de internationale onderwijsmarkt verwerven. Dit stelt hoge eisen aan het nationale kwaliteitszorgsysteem. Met dit wetsvoorstel wordt accreditatie ingevoerd in het gehele hoger onderwijs, dus voor opleidingen van zowel bekostigde als aangewezen instellingen. Accreditatie is het verlenen van een 'keurmerk' dat aangeeft dat aan bepaalde kwalitatieve maatstaven wordt voldaan. Accreditatie is een binnen het internationale hoger onderwijs gebruikelijke term en voorziet in een toets door een onafhankelijk accreditatieorgaan; dit orgaan krijgt de vorm van een zelfstandig bestuursorgaan.
Kamerstuk 2000-2001 KST55490In de Bolognaverklaring van 19 juni 1999 geven 29 Europese landen aan te streven naar een vergelijkbare hoger onderwijsstructuur, met als belangrijke doelstelling de internationale mobiliteit van studenten te faciliteren. Het Nederlandse hoger onderwijs als geheel moet een krachtige positie op de internationale onderwijsmarkt verwerven. Dit stelt hoge eisen aan het nationale kwaliteitszorgsysteem. Met dit wetsvoorstel wordt accreditatie ingevoerd in het gehele hoger onderwijs, dus voor opleidingen van zowel bekostigde als aangewezen instellingen. Accreditatie is het verlenen van een 'keurmerk' dat aangeeft dat aan bepaalde kwalitatieve maatstaven wordt voldaan. Accreditatie is een binnen het internationale hoger onderwijs gebruikelijke term en voorziet in een toets door een onafhankelijk accreditatieorgaan; dit orgaan krijgt de vorm van een zelfstandig bestuursorgaan.
Kamerstuk 2000-2001 KST55489