In deze brief deelt minister De Geus (SZW) mee dat onderhavig wetsvoorstel op 25 april 2006 door de Eerste Kamer is aangenomen. De wet is op 27 juni gepubliceerd in het Staatsblad (Stb. 2006, 286) en zal op 1 september 2006 in werking treden.
Kamerstuk 2005-2006 KST99541Handeling 2005-2006 HAN7990A08
Handeling 2005-2006 HAN7990A06
Agenda 2005-2006 OVG1320
Kamerstuk 2005-2006 KST95525
Kamerstuk 2005-2006 KST95288
Kamerstuk 2004-2005 KST89637
Agenda 2004-2005 OVG1254
Handeling 2004-2005 HAN7850A08
Kamerstuk 2004-2005 KST87171
Handeling 2004-2005 HAN7847A03
Kamerstuk 2004-2005 KST86776
Handeling 2004-2005 HAN7843A05
Agenda 2004-2005 OVG1242
Agenda 2004-2005 OVG1240
Mevrouw Verburg neemt de verdediging van dit wetsvoorstel over van de heer Rosenmöller. Het opschrift wordt daarom aangepast. De citeertitel wordt gewijzigd in Wet Harrewijn.
Kamerstuk 2004-2005 KST86244Met deze nota van wijziging wordt onder meer het opschrift van deze wet gewijzigd. De citeertitel wordt ook gewijzigd (Wet Harrewijn) en vernoemd naar de oorspronkelijke initiatiefnemer van dit wetsvoorstel.
Kamerstuk 2004-2005 KST86245Onderhavige brief bevat het kabinetsstandpunt ten aanzien van het SER-advies over de positie van de ondernemingsraad bij de openbaarheid van inkomens bij OR-plichtige ondernemingen.
Kamerstuk 2003-2004 KST76760De minister wil de stand van zaken bezien in het licht van nieuw te formuleren beleid op basis van het Hoofdlijnenakkoord. De Kamer zal daarom op een later tijdstip geïnformeerd worden.
Kamerstuk 2002-2003 KST68881Handeling 2002-2003 HAN7542A09
Handeling 2002-2003 HAN7542A06
Handeling 2002-2003 HAN7542A04
Handeling 2002-2003 HAN7543A08
Kamerstuk 2002-2003 KST67766
Kamerstuk 2002-2003 KST67787
Agenda 2002-2003 OVG1057
Agenda 2002-2003 OVG1056
Agenda 2002-2003 OVG1054
Agenda 2002-2003 OVG1052
Agenda 2002-2003 OVG1050
Het opschrift van het wetsvoorstel wordt hierop aangepast, vanaf volgnummer 10.
Kamerstuk 2002-2003 KST65564Met deze nota van wijziging wordt het advies van het College Bescherming Persoonsgegevens van 20 juni 2002 in het wetsvoorstel verwerkt. Het betreft onder meer het nader omschrijven van het begrip 'groep'.
Kamerstuk 2002-2003 KST65565Agenda 2001-2002 OVG970
De indieners van dit wetsvoorstel, Tweede-Kamerleden Harrewijn en Rosenmöller, reageren op de vragen en opmerkingen die zijn gesteld in het verslag (kamerstuk 28163, nr. 6).
Kamerstuk 2001-2002 KST60600Kamerstuk 2001-2002 KST60479
Er wordt een nieuwe bepaling opgenomen over de informatie die de ondernemer tenminste eenmaal per jaar ter bespreking van de algemene gang van zaken aan de ondernemingsraad dient te verschaffen over de hoogte en inhoud van de arbeidsvoorwaardelijke regelingen binnen de onderneming. Deze bepaling sluit qua opzet en strekking aan bij artikel 31b WOR waarin de informatievoorziening ten aanzien van het sociaal beleid wordt geregeld. Door het uitbreiden van de informatierechten op dit punt, is duidelijk dat de in de WOR geregelde taken van de ondernemingsraad toenemen.
Kamerstuk 2001-2002 KST59647Er wordt een nieuwe bepaling opgenomen over de informatie die de ondernemer tenminste eenmaal per jaar ter bespreking van de algemene gang van zaken aan de ondernemingsraad dient te verschaffen over de hoogte en inhoud van de arbeidsvoorwaardelijke regelingen binnen de onderneming. Deze bepaling sluit qua opzet en strekking aan bij artikel 31b WOR waarin de informatievoorziening ten aanzien van het sociaal beleid wordt geregeld. Door het uitbreiden van de informatierechten op dit punt, is duidelijk dat de in de WOR geregelde taken van de ondernemingsraad toenemen.
Kamerstuk 2001-2002 KST59646Kamerstuk 2001-2002 KST59639
In de Wet op de ondernemingsraden zijn informatierechten van de ondernemingsraad opgenomen. Een expliciete voorziening met betrekking tot de financiële gegevens over de kosten en inhoud van arbeidsvoorwaardenafspraken ontbreekt echter. Om een ondernemingsraad in de gelegenheid te stellen om haar wettelijke taken goed uit te voeren, is het van belang om in de Wet op de ondernemingsraden een informatierecht hierover op te nemen. Dit belang is aanwezig ten aanzien van de kosten van arbeidsvoorwaarden en de inkomensontwikkeling van de verschillende in de onderneming aanwezige functiegroepen. Hetzelfde geldt voor gegevens die de ondernemer hanteert bij het nemen van zijn (beleids)beslissingen, ook deze zijn voor de standpuntbepaling van de ondernemingsraad van belang. Het informatierecht dient derhalve op dit punt in algemene termen uitgebreid te worden. Daarnaast is het van belang om de informatierechten van de ondernemingsraad ten aanzien van het inkomen van de topfunctionarissen, de bestuurders van de onderneming en de leden van (toezichthoudende) organen zoals de Raad van Commissarissen, het bestuur of een Raad van Toezicht in de Wet op de ondernemingsraden te regelen. Het toekennen van een informatierecht van de ondernemingsraad over de kosten van arbeidsvoorwaarden, ook van de topfunctionarissen binnen een onderneming, zal leiden tot meer openheid en inzicht. De bestuurders kunnen door een ondernemingsraad gehouden worden om een gemotiveerde onderbouwing te geven voor eventueel optredende verschillen. Hier zal enerzijds een preventieve werking van uitgaan om te voorkomen dat er verschillen optreden die niet in redelijkheid zijn te motiveren, anderzijds kan dit aanleiding zijn om binnen de onderneming discussie te voeren of afspraken te maken over het te voeren beleid. Voorts zal er een prikkel vanuit kunnen gaan om de doelstellingen/maatregelen van het inkomensbeleid ten aanzien van de verschillende groepen werknemers evenwichtiger door te voeren.
Kamerstuk 2001-2002 KST58007In de Wet op de ondernemingsraden zijn informatierechten van de ondernemingsraad opgenomen. Een expliciete voorziening met betrekking tot de financiële gegevens over de kosten en inhoud van arbeidsvoorwaardenafspraken ontbreekt echter. Om een ondernemingsraad in de gelegenheid te stellen om haar wettelijke taken goed uit te voeren, is het van belang om in de Wet op de ondernemingsraden een informatierecht hierover op te nemen. Dit belang is aanwezig ten aanzien van de kosten van arbeidsvoorwaarden en de inkomensontwikkeling van de verschillende in de onderneming aanwezige functiegroepen. Hetzelfde geldt voor gegevens die de ondernemer hanteert bij het nemen van zijn (beleids)beslissingen, ook deze zijn voor de standpuntbepaling van de ondernemingsraad van belang. Het informatierecht dient derhalve op dit punt in algemene termen uitgebreid te worden. Daarnaast is het van belang om de informatierechten van de ondernemingsraad ten aanzien van het inkomen van de topfunctionarissen, de bestuurders van de onderneming en de leden van (toezichthoudende) organen zoals de Raad van Commissarissen, het bestuur of een Raad van Toezicht in de Wet op de ondernemingsraden te regelen. Het toekennen van een informatierecht van de ondernemingsraad over de kosten van arbeidsvoorwaarden, ook van de topfunctionarissen binnen een onderneming, zal leiden tot meer openheid en inzicht. De bestuurders kunnen door een ondernemingsraad gehouden worden om een gemotiveerde onderbouwing te geven voor eventueel optredende verschillen. Hier zal enerzijds een preventieve werking van uitgaan om te voorkomen dat er verschillen optreden die niet in redelijkheid zijn te motiveren, anderzijds kan dit aanleiding zijn om binnen de onderneming discussie te voeren of afspraken te maken over het te voeren beleid. Voorts zal er een prikkel vanuit kunnen gaan om de doelstellingen/maatregelen van het inkomensbeleid ten aanzien van de verschillende groepen werknemers evenwichtiger door te voeren.
Kamerstuk 2001-2002 KST58006In de Wet op de ondernemingsraden zijn informatierechten van de ondernemingsraad opgenomen. Een expliciete voorziening met betrekking tot de financiële gegevens over de kosten en inhoud van arbeidsvoorwaardenafspraken ontbreekt echter. Om een ondernemingsraad in de gelegenheid te stellen om haar wettelijke taken goed uit te voeren, is het van belang om in de Wet op de ondernemingsraden een informatierecht hierover op te nemen. Dit belang is aanwezig ten aanzien van de kosten van arbeidsvoorwaarden en de inkomensontwikkeling van de verschillende in de onderneming aanwezige functiegroepen. Hetzelfde geldt voor gegevens die de ondernemer hanteert bij het nemen van zijn (beleids)beslissingen, ook deze zijn voor de standpuntbepaling van de ondernemingsraad van belang. Het informatierecht dient derhalve op dit punt in algemene termen uitgebreid te worden. Daarnaast is het van belang om de informatierechten van de ondernemingsraad ten aanzien van het inkomen van de topfunctionarissen, de bestuurders van de onderneming en de leden van (toezichthoudende) organen zoals de Raad van Commissarissen, het bestuur of een Raad van Toezicht in de Wet op de ondernemingsraden te regelen. Het toekennen van een informatierecht van de ondernemingsraad over de kosten van arbeidsvoorwaarden, ook van de topfunctionarissen binnen een onderneming, zal leiden tot meer openheid en inzicht. De bestuurders kunnen door een ondernemingsraad gehouden worden om een gemotiveerde onderbouwing te geven voor eventueel optredende verschillen. Hier zal enerzijds een preventieve werking van uitgaan om te voorkomen dat er verschillen optreden die niet in redelijkheid zijn te motiveren, anderzijds kan dit aanleiding zijn om binnen de onderneming discussie te voeren of afspraken te maken over het te voeren beleid. Voorts zal er een prikkel vanuit kunnen gaan om de doelstellingen/maatregelen van het inkomensbeleid ten aanzien van de verschillende groepen werknemers evenwichtiger door te voeren.
Kamerstuk 2001-2002 KST58005