Handeling 2006-2007 HAN8153A15
wegnemen van irritaties van burgers over het steeds maar weer moeten aanleveren van bekende gegevens.
Kamerstuk 2006-2007 KST108552Kamerstuk 2006-2007 KST108352
Door het kwijtraken van de aangiftes moeten 430.000 bedrijven opnieuw loongegevens aanleveren.
Kamerstuk 2006-2007 KST108349Kamerstuk 2006-2007 KST108351
Deze motie beoogt voorlichting inzake extra administratieve lasten als gevolg van knelpunten bij de loonaangifte.
Kamerstuk 2006-2007 KST108353Kamerstuk 2006-2007 KST108350
Bijlage BLG11208
Bij deze brief stuurt minister De Geus (SZW) de kamer het advies van het Actal en het rapport over de structurele en eenmalige administratieve lasten voor de loonaangiftesystematieken 'loon in' en 'loon over'. Het advies en het rapport zijn opgesteld in verband met de knelpunten rondom de loonaangiftesystematiek bij de uitvoering van de Wet Walvis. Het Actal adviseert om over de hele linie te komen tot toepassing van de 'loon in'-systematiek, vanuit oogpunt van structurele lage administratieve lasten voor het bedrijfsleven en een beperking van uitvoeringkosten bij loon- en premieheffing.
Kamerstuk 2006-2007 KST105030Bijlage BLG11209
Kamerstuk 2005-2006 KST99192
In deze brief geeft staatssecretaris Wijn (Fin) zijn reactie op het onderzoek van het EIM en MKB-Nederland naar de realisatie van de administratieve lastendoelstelling van de Wet Walvis en SUB (Samenwerking UWV en Belastingdienst). Met name gaat hij in op de verschillen tussen de door EIM en MKB-Nederland gepresenteerde effecten en de ramingen van het kabinet.
Kamerstuk 2005-2006 KST95205Bijlage BLG7468
De inspectie stelt in deze vierde rapportage de stand van zaken van het invoeringstraject per november 2005 centraal. In deze brief gaat de staatssecretaris in op de voornaamste conclusies van de inspectie.
Kamerstuk 2005-2006 KST94442Bijlage BLG7469
In onderhavige brief geeft staatssecretaris Wijn (Fin) nader aan wanneer hij kan voldoen aan de toezegging uit het Algemeen Overleg met de vaste Commissies voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid, voor Financiën en voor de Rijksuitgaven over Walvis/Wfsv van 13 oktober 2005 (Kamerstuk 28219 / 30130, nr. 32) om de Kamer in kennis te stellen van de resultaten van de ketentest zodra deze beschikbaar zijn. De ketentest houdt in dat de Belastingdienst met behulp van de elektronische postkamer en het nieuwe heffingensysteem de loonaangiftegegevens kan ontvangen en opslaan en dat de relevante werknemergegevens kunnen worden doorgesluisd naar UWV en aldaar in de polisadministratie kunnen worden opgenomen. De uitkomst van de ketentest is, dat elke stap in de keten tot en met de opname van gegevens in de polisadministratie, succesvol kon worden doorlopen, Omdat UWV en Belastingdienst momenteel nog geen exact gelijke versie van de loonaangifte hanteren, wordt genoemde test met gelijke versie herhaald vanaf 1 februari 2006.
Kamerstuk 2005-2006 KST93948het rapport van de Algemene Rekenkamer over premie-inning werknemersverzekeringen (30130, nrs. 3 en 4).
Kamerstuk 2005-2006 KST91909Het ontwerpbesluit is als bijlage bij deze brief gevoegd.
Kamerstuk 2005-2006 KST90524De weekaanlevering van loon- en dienstverbandgegevens geven een actueel inzicht in de gewerkte tijdvakken, de verzekeringsplicht en het recht op uitkering van de uitzendkracht. UWV gebruikt deze gegevens bij het vaststellen van het recht, hoogte en duur van WW- en ZW-uitkeringen van uitzendkrachten. Tijdens de behandeling van de wetsvoorstellen Walvis en Wfsv heeft de Tweede Kamer aandacht gevraagd voor voortzetting van de levering van deze gegevens. Aanleiding hiervoor was het signaal van de uitzendbranche dat de met Walvis en Wfsv beoogde administratieve lastenverlichting voor hen niet zou worden gerealiseerd, omdat de maandelijkse of vierwekelijkse loonaangifte onvoldoende rekening houdt met de weekverloning voor de uitzendkrachten. UWV, Belastingdienst en Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU) hebben overeenstemming bereikt over de uitgangspunten voor het instandhouden van de weekaanlevering naast de loonaangifte. Minister De Geus (SZW) informeert de Tweede Kamer over de laatste stand van zaken hieromtrent.
Kamerstuk 2005-2006 KST90297Bijlage BLG5703
Bijlage BLG5701
antwoorden op vragen van de vaste commissie voor de Rijksuitgaven van 17 juni 2005 over het rapport van de Algemene Rekenkamer 'Premie-inning werknemersverzekeringen' aan (30130, nr.4).
Kamerstuk 2004-2005 KST88904Bijlage BLG5702
De rapportage is als bijlage aan de onderhavige brief toegevoegd.
Kamerstuk 2004-2005 KST88500De inspectie heeft in deze tweede rapportage de haalbaarheid van de volledige invoering van Walvis en Wfsv per 1 januari 2006 betrokken alsmede de mate en het tempo waarin vier van de vijf doelstellingen van de wetgever worden bereikt. Hierop zal ik in deze brief ingaan. Daarnaast heeft de inspectie de Europese aanbesteding van de polisadministratie onderzocht. In deze brief geeft de minister een reactie op de conclusie uit het IWI-rapport.
Kamerstuk 2004-2005 KST80081Bijlage BLG3043
Bijlage BLG3042
Bijlage BLG2275
Minister De Geus (SZW) bespreekt in deze brief, na verzoeken daartoe tijdens de behandeling van de wetsvoorstellen Walvis en Aansluitingswet Walvis, het handhaven van het wekelijks aanleveren van loon- en aangiftegegevens door de uitzendsector. De minister gaat in de brief tevens in op de besprekingen van betrokken partijen (UWV, Belastingdienst en de Algemene Bond Uitzendondernemingen) over het instandhouden van de mogelijkheid tot weekaanlevering na 2006 door de uitzendbranche, als vervanging van de huidige aanlevering via het Reflex-systeem. Inmiddels hebben partijen daarover overeenstemming bereikt.
Kamerstuk 2003-2004 KST77456Kamerstuk 2003-2004 KST77536
Kamerstuk 2003-2004 KST77390
Kamerstuk 2003-2004 KST77400
Agenda 2003-2004 OVG1158
Kamerstuk 2003-2004 KST77141
Kamerstuk 2003-2004 KST77140
Agenda 2003-2004 OVG1153
Handeling 2003-2004 HAN7687A19
Handeling 2003-2004 HAN7687A18
Handeling 2003-2004 HAN7686A05
Handeling 2003-2004 HAN7686A03
Kamerstuk 2003-2004 KST76055
Kamerstuk 2003-2004 KST76051
Kamerstuk 2003-2004 KST76053
Kamerstuk 2003-2004 KST76056
Hiermee wordt het onredelijke verschil in uitkeringshoogte tussen hen die verlofsparen en zij die dat niet doen ongedaan gemaakt.
Kamerstuk 2003-2004 KST76096Kamerstuk 2003-2004 KST76034
Kamerstuk 2003-2004 KST76047
Kamerstuk 2003-2004 KST75893
Kamerstuk 2003-2004 KST75897
Agenda 2003-2004 OVG1146
Agenda 2003-2004 OVG1144
Agenda 2003-2004 OVG1142
het liquiditeitvoordeel en de opmerkingen van de Inspectie Werk en Inkomen.
Kamerstuk 2003-2004 KST75391De hoofdregel is dat wordt uitgegaan van het historisch dagloon. Voor het WW-dagloon voor werknemers die structureel zijn aangewezen op tijdelijke contracten zou dit tot een lager dagloon leiden. Daarom wordt nu voorgesteld de loondervingsuitkeringen die in het refertejaar worden ontvangen, in het nieuwe dagloon worden meegenomen, waarbij de ontvangen uitkering wordt vermenigvuldigd met een factor 100/70. Door de vermenigvuldigingsfactor 100/70 zal het bedrag dat als loon meetelt voor de dagloonvaststelling, in het algemeen een goede afspiegeling vormen van het in het refertejaar verdiende loon. De dagloonregels worden opgenomen in een algemene maatregel van bestuur op grond van bepalingen in de WW, de ZW en de WAO die met het wetsvoorstel Walvis worden gewijzigd.
Kamerstuk 2003-2004 KST74465Kamerstuk 2003-2004 KST74184
Betreft wijzigingen die ervoor zorgen dat er nooit sprake is van een verzekerde arbeidsverhouding voorzover een uitkering op grond van een verlofspaarregeling wordt genoten.
Kamerstuk 2003-2004 KST73728Bijlage BLG1432
correctie eerdere rekenvoorbeelden in kader wetsvoorstel Walvis d.d. 4 september 2003.
Kamerstuk 2003-2004 KST73727Bijlage BLG1431
Betreft wijziging van het loonbegrip. In plaats van een apart gedefinieerd loon zal het loon in de zin van Hoofdstuk II van de Wet op de loonbelasting 1964 als uitgangspunt gaan gelden voor het loon in de zin van de Coördinatiewet Sociale Verzekering (SV-loon).
Kamerstuk 2002-2003 KST69957Het conceptbesluit bevat een volledige en uniforme regeling voor de berekening van het uitkeringsdagloon voor de Werkloosheidswet, de Ziektewet en de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering. Het komt in de plaats van een groot aantal afzonderlijke besluiten voor de verschillende werknemersverzekeringen en voor verschillende bedrijfstakken. Met het nieuwe besluit wordt een aanzienlijke deregulering bereikt.
Kamerstuk 2002-2003 KST69934Betreft algemeen overleg van de vaste commissies voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Financiën met minister De Geus (SZW) en staatssecretaris Van Eijck (Fin) van 13 maart 2003, over de samenwerking tussen het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen en de Belastingdienst (Kamerstuk 28219, nr. 6), bijvoorbeeld over uitbesteding van de premie-inning werknemersverzekeringen aan genoemde dienst.
Kamerstuk 2002-2003 KST67451Kamerstuk 2002-2003 KST66527
Kamerstuk 2002-2003 KST66540
Minister De Geus (SZW) en staatssecretaris Van Eijck (Fin) sturen de Tweede Kamer het rapport 'Samenwerking UWV en Belastingdienst, vervolgonderzoek, oktober 2002'. In het Strategisch Akkoord is het voornemen vastgelegd om de premie-inning werknemersverzekeringen van UWV uit te besteden aan de Belastingdienst. In dit rapport geven de Belastingdienst en UWV aan hoe zij de beoogde samenwerking willen vormgeven. De vormgeving die door beide organisaties wordt voorgesteld (het attributiemodel) wordt door de minister en de staatssecretaris onderschreven, maar er bestaat nu nog onvoldoende inzicht in de omvang van de kosten. Een definitief besluit hierover zal daarom aan een volgend kabinet worden overgelaten.
Kamerstuk 2002-2003 KST65663De commissie heeft een aantal vragen en opmerkingen over het wetsvoorstel.
Kamerstuk 2001-2002 KST61777Betreft een aantal redactionele verbeteringen.
Kamerstuk 2001-2002 KST59573verbetering van de handhaving. De vereenvoudiging van de wet- en regelgeving betreft twee hoofdterreinen, namelijk het loonbegrip en de uitkeringsvaststelling (dagloonsystematiek). Het loonbegrip voor de premieheffing, het SV-premieloon, wordt aanzienlijk vereenvoudigd. Loonbestanddelen die qua omvang beperkt zijn of incidenteel worden verstrekt (dus loonbestanddelen waarop een werknemer niet zijn normale uitgavenpatroon baseert) worden niet langer tot het SV-premieloon gerekend. De dagloonsystematiek (dit zijn de regels voor de wijze waarop de uitkering wordt vastgesteld) wordt drastisch gewijzigd. De verschillende dagloonregelen voor de desbetreffende werknemersverzekeringen (Ziektewet, WAO en WW) worden geïntegreerd tot één dagloonregeling. Verder komt er één systeem van premieafdracht en wordt de polisadminisratie het centrale deel van de informatiehuishouding van het UWV. De voorziene inwerkingtreding van het onderhavige wetsvoorstel is 1 januari 2005.
Kamerstuk 2001-2002 KST59328verbetering van de handhaving. De vereenvoudiging van de wet- en regelgeving betreft twee hoofdterreinen, namelijk het loonbegrip en de uitkeringsvaststelling (dagloonsystematiek). Het loonbegrip voor de premieheffing, het SV-premieloon, wordt aanzienlijk vereenvoudigd. Loonbestanddelen die qua omvang beperkt zijn of incidenteel worden verstrekt (dus loonbestanddelen waarop een werknemer niet zijn normale uitgavenpatroon baseert) worden niet langer tot het SV-premieloon gerekend. De dagloonsystematiek (dit zijn de regels voor de wijze waarop de uitkering wordt vastgesteld) wordt drastisch gewijzigd. De verschillende dagloonregelen voor de desbetreffende werknemersverzekeringen (Ziektewet, WAO en WW) worden geïntegreerd tot één dagloonregeling. Verder komt er één systeem van premieafdracht en wordt de polisadminisratie het centrale deel van de informatiehuishouding van het UWV. De voorziene inwerkingtreding van het onderhavige wetsvoorstel is 1 januari 2005.
Kamerstuk 2001-2002 KST59326Kamerstuk 2001-2002 KST59329