Agenda 2004-2005 OVG1237
Agenda 2004-2005 OVG1235
Kamerstuk 2004-2005 KST85573
Kamerstuk 2004-2005 KST85384
Kamerstuk 2004-2005 KST84532
Kamerstuk 2004-2005 KST84385
Agenda 2004-2005 OVG1208
Agenda 2004-2005 OVG1207
Handeling 2004-2005 HAN7778A08
Handeling 2004-2005 HAN7771A02
Kamerstuk 2004-2005 KST82489
Kamerstuk 2004-2005 KST82094
Kamerstuk 2004-2005 KST82072
Agenda 2004-2005 OVG1193
Agenda 2004-2005 OVG1191
Agenda 2004-2005 OVG1188
In de motie Van Middelkoop c.s. (kamerstuk 26447, nr. 10) werd verzocht bestaande en nieuwe verlofregelingen op te nemen in het Burgerlijk Wetboek in plaats van in de Wet arbeid en zorg. Tijdens de plenaire behandeling van het onderhavige wetsvoorstel op 14 oktober 2004 is de regering gevraagd dit alsnog te bezien. Minister De Geus (SZW) heeft dat gedaan, maar komt tot de conclusie dat opname in het Burgerlijk Wetboek geen optie is en dat het wenselijk is dat de Wet arbeid en zorg als zelfstandige wet blijft bestaan. Hij legt in deze brief uit hoe hij tot dat oordeel gekomen is.
Kamerstuk 2004-2005 KST80921Agenda 2004-2005 OVG1186
Agenda 2004-2005 OVG1184
Agenda 2004-2005 OVG1182
Handeling 2004-2005 HAN7747A14
Door middel van de keuzekaart kunnen werknemers er voor kiezen om inplaats van de in de wet genoemde naasten (ouders, partner, kinderen) maximaal vijf naasten bij naam en toenaam aan te wijzen voor wie hij/zij in geval van een levensbedreigende ziekte langdurig verlof op zou willen nemen.
Kamerstuk 2004-2005 KST80147Kamerstuk 2004-2005 KST80144
Kamerstuk 2004-2005 KST80146
Dit amendement regelt dat de financiering voor langdurig verlof in stand blijft totdat de levensloopregeling als onderdeel van de Wet aanpassing fiscale behandeling VUT/prepensioen en introductie levensloopregeling (kamerstuk 29760) in werking treedt.
Kamerstuk 2004-2005 KST80145vervallen van een zinsnede van de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering om dezelfde reden.
Kamerstuk 2004-2005 KST80143Agenda 2004-2005 OVG1179
Kamerstuk 2004-2005 KST80085
Kamerstuk 2004-2005 KST80084
Agenda 2004-2005 OVG1177
Agenda 2004-2005 OVG1175
Agenda 2004-2005 OVG1172
Kamerstuk 2003-2004 KST74069
Kamerstuk 2003-2004 KST74063
Onderhavige wijziging betreft een voorstel om de financieringsregeling loopbaanonderbrekeing geheel te laten vervallen, waardoor er voor langdurend zorgverlof geen financiering op grond van deze regeling mogelijk is.
Kamerstuk 2003-2004 KST73711Kamerstuk 2003-2004 KST73712
Kamerstuk 2003-2004 KST71506
Kamerstuk 2003-2004 KST71034
In verband met het wetsvoorstel Levensloopregeling en het daarmee gepaard gaande vervallen van de Financieringsregeling loopbaanonderbreking per 1 januari 2004, vervalt de noodzaak van het maken van onderscheid tussen de begrippen 'terminaal ziek' en 'levensbedreigend ziek' voor het toekennen van langdurend zorgverlof. Daarnaast bevat deze nota van wijziging nog enige kleinere aanpassingen.
Kamerstuk 2003-2004 KST70540De Wet arbeid en zorg voorziet reeds in verschillende verlofmogelijkheden voor zorg in combinatie met betaald werk. In deze wet worden de verlofregelingen die de combinatie werken en zorgen voor werknemer moeten vergemakkelijken, gebundeld en uitgebreid. Deze wet biedt echter nog geen recht op langdurend zorgverlof. Met deze wetswijziging wordt daarin voorzien. Het langdurend zorgverlof geldt alleen voor eenmalige terminale zorg aan een ouder, een kind of een partner, en voor zorg aan een kind in een levensbedreigende toestand. Door het langdurend zorgverlof wordt de werkweek gedurende twee of drie maanden teruggebracht tot een halve of 1/3 werkweek. Als de cao kortere termijnen bevat, dan gelden deze. Het verlof wordt niet verstrekt als naar mening van de werkgever de werksituatie dat verlof niet toelaat. Bij instemming van de werkgever kan het aantal wekelijkse verlofuren worden verhoogd, of kan de termijn waarvoor de regeling geldt, worden verlengd tot maximaal 18 weken. Voor ieder opgenomen verlofuur vervalt het loon. In plaats van dat loon komt een tegemoetkoming van 70% van het wettelijk minimumloon. De tegemoetkoming wordt toegekend onder toepassing van de reeds bestaande financieringsregeling loopbaanonderbreking en komt ten laste van één van de werkloosheidsfondsen.
Kamerstuk 2001-2002 KST62670Kamerstuk 2001-2001 KST62683
Kamerstuk 2001-2002 KST62673
De Wet arbeid en zorg voorziet reeds in verschillende verlofmogelijkheden voor zorg in combinatie met betaald werk. In deze wet worden de verlofregelingen die de combinatie werken en zorgen voor werknemer moeten vergemakkelijken, gebundeld en uitgebreid. Deze wet biedt echter nog geen recht op langdurend zorgverlof. Met deze wetswijziging wordt daarin voorzien. Het langdurend zorgverlof geldt alleen voor eenmalige terminale zorg aan een ouder, een kind of een partner, en voor zorg aan een kind in een levensbedreigende toestand. Door het langdurend zorgverlof wordt de werkweek gedurende twee of drie maanden teruggebracht tot een halve of 1/3 werkweek. Als de cao kortere termijnen bevat, dan gelden deze. Het verlof wordt niet verstrekt als naar mening van de werkgever de werksituatie dat verlof niet toelaat. Bij instemming van de werkgever kan het aantal wekelijkse verlofuren worden verhoogd, of kan de termijn waarvoor de regeling geldt, worden verlengd tot maximaal 18 weken. Voor ieder opgenomen verlofuur vervalt het loon. In plaats van dat loon komt een tegemoetkoming van 70% van het wettelijk minimumloon. De tegemoetkoming wordt toegekend onder toepassing van de reeds bestaande financieringsregeling loopbaanonderbreking en komt ten laste van één van de werkloosheidsfondsen.
Kamerstuk 2001-2002 KST62672