Agenda 2002-2003 OVG1060
Kamerstuk 2002-2003 KST67616
Handeling 2002-2003 HAN7528A07
Handeling 2002-2003 HAN7528A05
Middels een motie was door de Tweede Kamer het verzoek ingediend een extra meting van de groepsgrootte in te lassen in februari. De minister raadde de aanvaarding van deze motie af in verband met de extra administratieve lasten ervan voor de scholen en de onderwijsinspectie. In deze brief informeert Minister Van der Hoeven (OCW) de Tweede Kamer over de omvang van die administratieve lasten.
Kamerstuk 2002-2003 KST67339Kamerstuk 2002-2003 KST67314
Kamerstuk 2002-2003 KST67315
Agenda 2002-2003 OVG1052
Agenda 2002-2003 OVG1050
Kamerstuk 2002-2003 KST67005
Binnen de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen leven nog enige vragen ten aanzien van de oorspronkelijke doelstelling van groepsgrootteverkleining in de onderbouw. Onder het behoud dat de regering de gestelde vragen tijdig zal hebben beantwoord, acht de commissie de openbare beraadslagingen over dit wetsvoorstel voldoende voorbereid.
Kamerstuk 2002-2003 KST66499Onderhavig wetsvoorstel strekt tot afschaffing van de bestedingsverplichting van de formatie voor groepsgrootteverkleining in de onderbouw. Deze bestedingsverplichting heeft namelijk geleid tot te grote groepen in de bovenbouw, omdat het op basis van de huidige wetgeving niet mogelijk is om formatie die bestemd is voor de onderbouw, anders te besteden dan aan de eerste vier leerjaren. De berekeningswijze van de formatie voor de school blijft overigens dezelfde: voor onderbouwleerlingen ontvangen scholen meer formatie dan voor bovenbouwleerlingen, omdat jonge kinderen meer aandacht nodig hebben dan oudere. Wel beoogt deze wet scholen meer ruimte te geven om zelf te bepalen hoe formatie wordt besteed.
Kamerstuk 2002-2003 KST65503Onderhavig wetsvoorstel strekt tot afschaffing van de bestedingsverplichting van de formatie voor groepsgrootteverkleining in de onderbouw. Deze bestedingsverplichting heeft namelijk geleid tot te grote groepen in de bovenbouw, omdat het op basis van de huidige wetgeving niet mogelijk is om formatie die bestemd is voor de onderbouw, anders te besteden dan aan de eerste vier leerjaren. De berekeningswijze van de formatie voor de school blijft overigens dezelfde: voor onderbouwleerlingen ontvangen scholen meer formatie dan voor bovenbouwleerlingen, omdat jonge kinderen meer aandacht nodig hebben dan oudere. Wel beoogt deze wet scholen meer ruimte te geven om zelf te bepalen hoe formatie wordt besteed.
Kamerstuk 2002-2003 KST65501