Handeling 2009-2010 HAN8566A18
Agenda 2009-2010 OVG1627
Kamerstuk 2009-2010 KST141682
Kamerstuk 2009-2010 KST141684
Kamerstuk 2009-2010 KST141688
Kamerstuk 2009-2010 KST141683
Kamerstuk 2009-2010 KST141687
Kamerstuk 2009-2010 KST141536
Bijlage BLG23168
Bijlage BLG22979
Met onderhavige brief biedt minister Klink (VWS) de Kamer de uitvoeringstoets 'Uitbreidingtoets integrale bekostiging ketenzorg'van de Nederlandse Zorgautoriteit (zie bijlage). Klink zegt hierbij toe dat hij zijn reactie op genoemd rapport zal meenemen in zijn toekomstvisie "chronische zorg en de zorg 'dicht bij huis'".
Kamerstuk 2009-2010 KST140971Met deze brief antwoordt minister Klink (VWS) op vragen uit de Kamer over de aanrijtijden van de ambulances in Oost-Groningen.
Kamerstuk 2009-2010 KST140442Kamerstuk 2009-2010 KST139919
Het rapport is als bijlage bij deze brief gevoegd, evenals de Praktijktoets Spoed eisende Hulp.
Kamerstuk 2009-2010 KST139527Bijlage BLG22571
Bijlage BLG22572
Bijlage BLG22504
Het rapport, dat als bijlage bij dit Kamerstuk is gevoegd, betreft de analyse van de gegevens die ziekenhuizen hebben verstrekt over 20 indicatoren die betrekking hebben op de uitkomsten van zorg.
Kamerstuk 2009-2010 KST139427Bijlage BLG22517
Met deze brief laat minister Klink (VWS) weten dat minister Verhagen (Buza), in zijn hoedanigheid van voorzitter van het Comité van Ministers van de Benelux, op 8 december 2009 een beschikking heeft ondertekend met betrekking tot het grensoverschrijdend spoedeisend ambulancevervoer. Doel van deze beschikking is de belemmeringen aan weerszijden van de Belgisch-Nederlandse grens weg te nemen, zodat op een snelle, doeltreffende en efficiënte wijze, spoedeisende geneeskundige hulpverlening kan worden gerealiseerd.
Kamerstuk 2009-2010 KST139398Kamerstuk 2009-2010 KST138826
Bijlage BLG22162
de motie Timmer, Wiegman en Zijlstra (kamerstuk 29247, nr. 107) over doelmatig voorschrijven door medisch specialisten.
Kamerstuk 2009-2010 KST138341Kamerstuk 2009-2010 KST137930
Handeling 2009-2010 HAN8502A05
Handeling 2009-2010 HAN8502A26
Kamerstuk 2009-2010 KST136847
de brief van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport d.d. 13 juli 2009 inzake de voorhangprocedure keten-dbc's en huisartsenbekostiging (29247, nr. 95).
Kamerstuk 2009-2010 KST136724Kamerstuk 2009-2010 KST136479
Kamerstuk 2009-2010 KST135759
Kamerstuk 2009-2010 KST135776
Kamerstuk 2009-2010 KST135778
Kamerstuk 2009-2010 KST135780
Kamerstuk 2009-2010 KST135775
Kamerstuk 2009-2010 KST135785
Kamerstuk 2009-2010 KST135777
Kamerstuk 2009-2010 KST135779
Kamerstuk 2009-2010 KST135774
Kamerstuk 2009-2010 KST135615
De beleidsregel is als bijlage bij deze brief gevoegd.
Kamerstuk 2009-2010 KST134702Kamerstuk 2008-2009 KST134046
wijziging van de bekostiging van huisartsgeneeskundige zorg per 2010. In de bijlage bij de brief wordt nog eens de integrale visie geschetst op grond waarvan de minister kiest voor de bij deze voorhangbrief aangekondigde wijzigingen.
Kamerstuk 2008-2009 KST133740het overzicht voorbereiding ghor.
Kamerstuk 2008-2009 KST132506Bijlage BLG20230
De IGZ constateert in het rapport dat de kwaliteit en de organisatie van de zorg voor ernstig zieke kinderen (van 4 weken tot 18 jaar) sterk is verbeterd. De maatregelen uit het inspectierapport van 2001 zijn uitgevoerd en hebben effect. Het aantal bedden is uitgebreid en voor alle kinderen die IC-zorg nodig hebben, is binnen 3 uur PICU-zorg beschikbaar. De samenwerking tussen PICU's en ziekenhuizen in hun regio is goed van de grond gekomen. Er zijn duidelijke afspraken, onder meer over de verantwoordelijkheden bij de eerste opvang, transport en overdracht naar een PICU. Wel constateert de IGZ dat de capaciteit op een aantal punten onder druk staat. De beschikbaarheid van voldoende PICU-plaatsen loopt gevaar doordat er personeeltekorten dreigen (zowel voor medisch specialisten als gespecialiseerde verpleegkundigen). De minister geeft een korte reactie op de bevindingen van de IGZ.
Kamerstuk 2008-2009 KST132115In reactie op de aangenomen motie-Van Gerven geeft de minister aan de financiering van de centra die eerder gebruik gemaakt hebben van de subsidieregeling voor gezondheidsheidscentra in VINEX-gebieden gedurende twee jaar voort te zetten via de Begrotingswet.
Kamerstuk 2008-2009 KST131078Bij deze brief biedt minister Klink (VWS) de Kamer de jaarlijkse voortgangsrapportage aan over de activiteiten van het regionaal overleg acute zorg in de (inmiddels) 11 traumaregio's. In zijn brief gaat de minister allereerst kort in op de inhoud van de rapportage. Vervolgens geeft hij zijn reactie hierop. Ten slotte besteedt hij aandacht aan de komende periode.
Kamerstuk 2008-2009 KST130918Bijlage BLG19866
Minister Klink (VWS) laat in deze brief weten dat hij zijn reactie op het advies zal betrekken in de brief goed bestuur, die vóór de zomer verwacht wordt.
Kamerstuk 2008-2009 KST130717Bijlage BLG19819
Bijlage BLG19818
de visie 'functionele bekostiging': vier niet-complexe chronische zorgvormen. De Rapporten en de aanbiedingsbrieven daarbij zijn eveneens als bijlage bij dit Kamerstuk gevoegd.
Kamerstuk 2008-2009 KST130409Bijlage BLG19693
Bijlage BLG19694
Bijlage BLG19695
Bijlage BLG19691
Bijlage BLG19692
Bijlage BLG19696
Functionele bekostiging gaat uit van de zorgvraag van de patiënt (vraagsturing), en is niet gebaseerd op de hulpverlener of organisatie die het levert (aanbodsturing).
Kamerstuk 2008-2009 KST129565In deze brief laat minister Klink (VWS) weten dat hij binnen twee weken zal antwoorden op schriftelijke vragen naar aanleiding van zijn brief d.d. 22 december 2008 over de hoofdlijnen van functionele bekostiging (kamerstuk 29247, nr. 84).
Kamerstuk 2008-2009 KST128750Bijlage BLG18911
Bij deze brief stuurt minister Klink (VWS) de Kamer een afschrift van zijn reactie aan de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) op het rapport 'Met Spoed' over de regulering van de keten acute zorg. Ook laat hij weten de NZa gevraagd te hebben om een vervolguitvoeringstoets.
Kamerstuk 2008-2009 KST127762Bijlage BLG18912
Het IGZ-rapport betreft de analyse van de gegevens die ziekenhuizen hebben verstrekt over 20 indicatoren die betrekking hebben op de uitkomsten van zorg.
Kamerstuk 2008-2009 KST126816De minister informeert de Kamer over de hoofdlijnen van functionele bekostiging in de toekomst en welke stappen daarvoor op korte en langer termijn genomen moeten worden. Functionele bekostiging gaat uit van de zorgvraag van de patiënt of de aandoening van de patiënt. In eerste instantie zal de bekostiging toegepast worden bij diabeteszorg, COPD-zorg, Cadiovasculair Risicomanangement en zorg voor Hartfalen.
Kamerstuk 2008-2009 KST126709Kamerstuk 2008-2009 KST124031
Met deze brief reageert minister Klink (VWS) op de motie-Omtzigt c.s. (kamerstuk 29689, nr. 170) naar aanleiding van het debat over risicoverevening 2008. In zijn brief beschrijft de minister allereerst wat hij onder substitutie verstaat en blikt hij kort terug op wat er de afgelopen jaren in het nieuwe zorgstelsel is ondernomen om substitutie mogelijk te maken. Vervolgens loopt hij de vragen die in de motie worden gesteld één voor één langs, maar in een wat andere volgorde: eerst gaat hij in op de hindernissen die substitutie in de weg zouden staan, de aanpassingen die nodig zijn en de acties die hij zal ondernemen, vervolgens gaat hij in op de gevolgen van substitutie voor de kwaliteit en doelmatigheid van zorg en de financiële consequenties. Daarbij laat hij de acute zorg buiten beschouwing. Over dat laatste zal hij de Kamer eind 2008 informeren, naar aanleiding van het NZa-rapport 'Met Spoed'.
Kamerstuk 2007-2008 KST122196Zoals toegezegd tijdens het Algemeen Overleg op 3 juli over bereikbaarheid van ziekenhuiszorg ontvangt de Kamer van minister Klink (VWS) een afschrift van de vragen over fusietoezicht in de zorg aan de Raad van State.
Kamerstuk 2007-2008 KST122261Bijlage BLG17163
Kamerstuk 2007-2008 KST122271
Het rapport, van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en de Nederlandse Patiënten en Consumentenfederatie (NGCF), is als bijlage bij deze brief gevoegd.
Kamerstuk 2007-2008 KST122199Bijlage BLG17157
de brief van de minister van VWS d.d. 1 juli 2008 over onderzoeken inzake ambulancezorg (29247, nr. 74).
Kamerstuk 2007-2008 KST121595In deze brief informeert minister Klink (VWS) de Kamer over het IGZ-rapport over de telefonische bereikbaarheid van huisartsen, dat hij vergezeld van zijn beleidsstandpunt aan de Kamer zal doen toekomen (08-VWS-B-040).
Kamerstuk 2007-2008 KST121258toezeggingen uit AO eerstelijnszorg.
Kamerstuk 2007-2008 KST121078Kamerstuk 2007-2008 KST120613
Bijlage BLG16560
beleidsagenda.
Kamerstuk 2007-2008 KST120614Bijlage BLG16561
de (fysieke) samenwerking van huisartsenposten met de Spoedeisen hulp (SEH) van ziekenhuizen niet persé een voorwaarde te laten te zijn voor het locatiebeleid van een huisartsenpost. In de motie wordt gevraagd of met deze punten rekening gehouden kan worden bij de behandeling van het advies van de Nederlandse Zorgautoriteit 'Met Spoed'. Klink deelt mee dat hij in de komende periode eerst, samen met de NZa, met de relevante partijen zal overleggen over dit advies om hun mening over van de analyses van de NZa te horen. Mede op grond van deze gesprekken komt de minister eind 2008 met een inhoudelijk standpunt op dit rapport, waarbij hij de argumenten zoals die in de motie van de Gemeente Beuningen zijn genomen zal betrekken in de afweging ten aanzien van zijn toekomstige beleid. Klink kondigt aan dat hij in zijn brief 'bereikbaarheid en kwaliteit', die hij in juni 2008 naar de Kamer zal sturen. op een aantal punten die in de in de motie worden genoemd al een standpunt in zal nemen.
Kamerstuk 2007-2008 KST118707Het Nivel (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg) heeft een quick scan uitgevoerd om de stand van zaken vast te leggen rond de OTO-activiteiten bij ziekenhuizen, traumacentra, GGD-en, huisartsenposten en ambulancediensten. Het rapport van dit onderzoek wordt naar de Tweede Kamer gestuurd. Minister Klink (VWS) gaat in deze brief in op de resultaten.
Kamerstuk 2007-2008 KST118519Bijlage BLG15813
In deze brief informeert minister Klink (VWS) de Kamer over de uiteindelijke vergunningverlening om MICU-transport uit te voeren of te coördineren.
Kamerstuk 2007-2008 KST118049Bijgaand stuurt minister Klink (VWS) de Kamer het advies 'Met spoed' van de NZa, waarin diverse voorstellen worden gedaan om de keten acute zorg beter te organiseren. Klink stelt dat de analyses van de NZa waardevol zijn, maar dat hij de komende periode eerst samen met de NZa met de relevante partijen wil gaan spreken over het advies om na te gaan wat zij van de analyses van de NZa vinden. Daarna wil de minister eind 2008 met een inhoudelijk standpunt op dit rapport komen. Klink zal in zijn aanstaande brief bereikbaarheid en kwaliteit terugkomen op een aantal voorstellen van de NZa.
Kamerstuk 2007-2008 KST116637Bijlage BLG15187
Handeling 2007-2008 HAN8245A06
de brief van de minister van VWS d.d. 28 januari 2008 betreffende het SP-rapport inzake huisartsendienstenstructuren. (Kamerstuk 29247, nr. 57).
Kamerstuk 2007-2008 KST115766Kamerstuk 2007-2008 KST115583
Kamerstuk 2007-2008 KST115582
Kamerstuk 2007-2008 KST115584
Kamerstuk 2007-2008 KST115310
Kamerstuk 2007-2008 KST115312
Kamerstuk 2007-2008 KST115314
Kamerstuk 2007-2008 KST115316
Kamerstuk 2007-2008 KST115311
Kamerstuk 2007-2008 KST115313
Kamerstuk 2007-2008 KST115315
Bij deze brief biedt minister Klink (VWS) de Kamer de rapportage 'Stand van Zaken Regionaal Overleg Acute Zorgketen' aan, opgesteld door de koepel van traumacentra LvTC. Deze rapportage bevat informatie over hoever de tien traumaregio's. In zijn brief gaat de minister allereerst in op de bevindingen uit het rapport. Vervolgens geeft hij zijn reactie op het rapport.
Kamerstuk 2007-2008 KST115127Met deze brief reageert minister Klink (VWS) op het SP-rapport 'Huisartsenzorg dichtbij: pleidooi voor meer kleinschaligheid en betere bereikbaarheid - inclusief een enquête onder kleinschalige huisartsendiensten'. In zijn brief gaat de minister in op de afzonderlijke aanbevelingen uit het rapport. Tevens laat hij weten dat hij de NZa heeft gevraagd hem te adviseren over manieren waarop de keten van acute zorg soepeler, klantgerichter en efficiënter georganiseerd kan worden. Over de uitkomsten van dit onderzoek zal de kamer binnen enkele maanden worden geïnformeerd.
Kamerstuk 2007-2008 KST114840de belangrijkste thema's voor de komende jaren.
Kamerstuk 2007-2008 KST114770Gevolgen van de Nieuwjaarsbrand in Volendam voor de gezondheid; Eindrapport van de monitoring in huisartsenpraktijken en apotheken.
Kamerstuk 2007-2008 KST113388Bijlage BLG14130
Bijlage BLG14129
Kamerstuk 2007-2008 KST112728
Kamerstuk 2007-2008 KST111590
Bijlage BLG13642
Bijlage BLG13643
Kamerstuk 2007-2008 KST110639
Bijlage BLG12807
De monitor is uitgevoerd door de Nederlandse Zorgautoriteit. De monitor is als bijlage bij deze brief gevoegd.
Kamerstuk 2006-2007 KST109483In deze brief informeert minister Van der Klink (VWS) de Kamer over zijn voornemen om de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) op grond van artikel 7 van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg) een aanwijzing te geven voor het vaststellen van een bekostigingssystematiek voor de functie POH GGZ.
Kamerstuk 2006-2007 KST106955Bijlage BLG11074
In deze uitvoeringstoets wordt tevens bezien hoe het houden van een avondspreekuur door huisartsen zijn meerwaarde kan leveren in deze keten en op welke wijze de huisartsen gestimuleerd kunnen worden om een avondspreekuur te houden
Kamerstuk 2006-2007 KST104774Kamerstuk 2006-2007 KST104336
maatregelen: geïntensiveerd toezicht.
Kamerstuk 2006-2007 KST104033Kamerstuk 2006-2007 KST103641
de brief van de minister van VWS d.d. 20 september 2006 inzake toezegging tijdens debat over de Wet marktordening gezondheidszorg (WMG-debat) van 9 maart 2006 over uitbreiding serviceverlening van huisartsen (29247, nr. 43).
Kamerstuk 2006-2007 KST103063Kamerstuk 2006-2007 KST102318
Kamerstuk 2006-2007 KST100813
In deze brief informeert minister Hoogervorst (VWS) de Kamer over de zakelijke inhoud van zijn voornemen om het College Tarieven Gezondheidszorg CTG/Zaio) een aanwijzing te geven voor de uitwerking van een nieuw bekostigingssysteem van geïntegreerde eerstelijnssamenwerkingsverbanden.
Kamerstuk 2005-2006 KST99973Kamerstuk 2005-2006 KST98993
Bijlage BLG8890
Met deze brief informeert minister Hoogervorst (VWS) de Kamer naar aanleiding van het AO over huisartsenzorg en de bereikbaarheid van huisartsenposten, over de stand van zaken van de ondersteuningsstructuren in de eerste lijn. Daarbij gaat hij onder andere in op de conclusies van een rapport van het College Toezicht Zorgverzekeringen (CTZ) over de besteding van de door zorgverzekeraars in eigen beheer uitgegeven middelen.
Kamerstuk 2005-2006 KST98571Ondanks de verplaatsing naar Den Helder zal Defensie haar taak, het bijstaan in nood in de burgermaatschappij, in volle omvang en op een adequaat niveau blijven uitvoeren. Er zijn dan ook geen gevolgen voor de volksgezondheid.
Kamerstuk 2005-2006 KST97915In de intentieverklaring voor versterking van de eerstelijnszorg (augustus 2004) ebben partijen gezamenlijk de contouren geschetst van een toekomstbestendige eerstelijnszorg. Een sterke eerstelijnszorg wordt gekenmerkt door een plaatselijke, wijk- dan wel buurtgerichte, geïntegreerde eerstelijnsgezondheidszorg die voor de patiënt bereikbaar, toegankelijk en beschikbaar is. Verschillende zorgaanbieders werken multidisciplinair op een structurele wijze met elkaar samen om te komen tot een kwalitatief hoogwaardige en doelmatige zorg, die aansluit bij de zorgbehoeften van burgers in de regio. Het gaat hierbij om een grove architectuur waarbinnen partijen regionaal en/of plaatselijk tot maatwerk kunnen komen. Daarbij hoort een systeem van bekostiging dat deze ontwikkelingen stimuleert, maar het ook mogelijk maakt dat zorgverzekeraars en aanbieders zorg gaan contracteren volgens heldere en schriftelijk vastgelegde afspraken. Het gaat om (prestatie) afspraken over bijvoorbeeld zorgverlening, bedrijfsvoering en service aan patiënten. Om dit te bewerkstelligen heeft het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) met enkele andere instanties een praktijkplan ontwikkeld. Het afgelopen jaar heeft een pilot praktijkplan plaatsgevonden. In deze brief informeer ik u over de stand van zaken van het praktijkplan.
Kamerstuk 2005-2006 KST97238De beleidsvisie is tot stand gekomen op basis van de evaluatie en aanbevelingen in het CVA-rapport 'Voorbij het gouden uur' en op basis van veldraadplegingen. In het onderhavige advies gaat de minister in op de resultaten en effecten van de beleidsvisie 1998, en schetst hij de agenda voor de komende jaren. Aan deze brief is een bijlage toegevoegd waarin een overzicht van traumacentra in Nederland wordt gegeven.
Kamerstuk 2005-2006 KST96697Bijlage BLG8183
Het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) bracht in augustus 2005 een signalement (eigenstandig onderzoek) uit met als titel 'Acute zorg: over schakels en functies'. Het signalement laat zien dat een acute zorgketen ingericht en bekostigd kan worden op basis van de functionele omschrijving c.q. aanspraken, overeenkomstig de Zorgverzekeringswet. Dit zou leiden tot meer doelmatigheid binnen de keten. In het signalement worden in dit verband voorstellen gedaan voor een beleidsagenda. In de onderhavige brief reageert de minister op het signalement.
Kamerstuk 2005-2006 KST96238Bijlage BLG7329
Nadat is besloten om de paraatheid van de MMT's uit te breiden, heeft de Landelijke vereniging voor Traumacentra een plan uitgewerkt. Naast de uitbreiding naar 24-uurs paraatheid van het MMT uit Nijmegen, breiden ook de MMT's in Rotterdam, Amsterdam en Groningen hun paraatheid uit naar 07:00 uur tot 00.00 uur.
Kamerstuk 2005-2006 KST94079Bijlage BLG6839
verloskundige zorg en kraamzorg.
Kamerstuk 2005-2006 KST92527In deze brief laat minister Hoogervorst (VWS) weten dat er overleg heeft plaatsgevonden met het ministerie van Verkeer en Waterstaat over de problemen die ambulancediensten ervaren bij het vervoer van huisartsen en de vraag hoe het huisartsenvervoer in de keten van acute zorg plaats kan vinden. Zodra een juridische oplossing voor dit probleem is gevonden, zal de minister de Kamer nader informeren.
Kamerstuk 2005-2006 KST90983Kamerstuk 2005-2006 KST90233
de patiënt centraal.
Kamerstuk 2004-2005 KST88688Aan deze brief is de bijlage 'Telefonische bereikbaarheid huisartsenposten' toegevoegd.
Kamerstuk 2004-2005 KST88382Bijlage BLG5511
Bijlage BLG5184
de prikkel tot verbetering door publicatie van prestaties. Het onderzoek maakt deel uit van het trendmatig verdiepende onderzoek van het CTZ naar de prestaties van individuele zorgverzekeraars bij het inkopen van zorg.
Kamerstuk 2004-2005 KST87091Kamerstuk 2004-2005 KST86677
Europese samenwerking.
Kamerstuk 2004-2005 KST86408de samenwerking met de KLPD in de toekomst. De hier geschetste nieuwe beleidslijn zal resulteren in een 7x24-uurs paraat mobiel medisch team voor de dagelijkse acute zorg en een goede medische zorg in het geval van geneeskundige hulp bij grote ongevallen en rampen.
Kamerstuk 2004-2005 KST86322uitkomsten van de onderhandelingen met de huisartsen tegemoet.
Kamerstuk 2004-2005 KST86058Bijlage BLG4598
In een, als bijlage bij deze brief gevoegde, voorgenomen aanwijzing aan het College Tarieven Gezondheidszorg - Zorgautoriteit in oprichting (CTG-ZAio) vraagt de minister om de invoering van een gemengd financieringssysteem, met de mogelijkheid voor een lokale component bovenop het inschrijftarief. Deze voorgenomen aanwijzing is alleen van toepassing op de huisartsenzorg die overdag geleverd wordt. Met de voorgenomen aanwijzing informeert de minister de Kamer ook, op grond van artikel 14 van de Wet Tarieven Gezondheidszorg, over de zakelijke inhoud van haar voornemen. Verder bericht de minister in de onderhavige brief over het seniorenbeleid, de stand van zaken ten aanzien van de BTW-problematiek voor de regionale ondersteuningsstructuren in de eerste lijn (ROS), en de stand van zaken met betrekking tot het Actieprogramma Versterking Eerstelijnszorg.
Kamerstuk 2004-2005 KST85692Bijlage BLG3855
Rapport Nivel aangaande Seniorenbeleid huisartsen (bijlage 2 bij de brief).
Kamerstuk 2004-2005 KST83240Bijlage BLG3854
brief van de minister van VWS m.b.t. de stand van zaken huisartsenzorg (29247, nr. 21).
Kamerstuk 2004-2005 KST82798In deze brief gaat minister Hoogervorst (VWS) in op de stand van zaken met betrekking tot het actieprogramma versterking eerstelijnszorg, de ondersteuningsstructuur en de bekostiging.
Kamerstuk 2004-2005 KST82193De NP/CF is de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie. Minister Hoogervorst (VWS) gaat in deze brief nader in op een aantal punten, in samenhang met de intentieverklaring voor versterking van de eerstelijnszorg.
Kamerstuk 2004-2005 KST81641De mnister heeft de hoofdlijnen van de integrale toekomstvisie op de eerstelijnszorg verwoord in een intentieverklaring. De intentieverklaring is mede ondertekend door de meeste landelijk organisaties van zorgaanbieders, zorgverzekeraars, patiënten en consumenten. De landelijke huisartsenorganisaties hebben de intentenverklaring uiteindelijk niet ondertekend.
Kamerstuk 2003-2004 KST79607Bijlage BLG2910
onverantwoorde zorg is niet aanvaardbaar.
Kamerstuk 2003-2004 KST79508Bijlage BLG2878
aanpak inzet MMT's.
Kamerstuk 2003-2004 KST79144zijn brief van 4 juni 2004 inzake het Referentiekader Spreiding en Beschikbaarheid Ambulancevervoer.
Kamerstuk 2003-2004 KST78881Handeling 2003-2004 HAN7699A11
Motie naar aanleiding van onderzoek onder de bevolking naar de bereikbaarheid van huisartsenposten.
Kamerstuk 2003-2004 KST76981Bijlage BLG2167
het rapport 'Huisartsendienstenstructuren: doelmatigheid en sturing door zorgverzekeraars' van het College voor Zorgverzekeringen (CVZ). Verbeteringen blijken noodzakelijk. Inmiddels zijn er kwaliteitscriteria voor de huisartsenposten ontwikkeld en zijn er nieuwe constructies bedacht, zoals de huisartsenpost als voorportaal van de spoedeisende eerste hulp bij ziekenhuizen. De implementatie van deze en andere acties zal zo spoedig mogelijk plaatsvinden.
Kamerstuk 2003-2004 KST76830Bijlage BLG2168
Agenda 2003-2004 OVG1154
Het landelijk referentiekader is een modelmatige benadering van spreiding en beschikbaarheid op landelijk niveau en vormt de grondslag voor de regionale verdeling van de budgetten en van het macrobudget. Het is aan het lokale overleg tussen regionale zorgverzekeraars en regionale ambulancevoorzieningen om op basis van het referentiekader tot afspraken te komen over de exacte regionale invulling. Het landelijk referentiekader biedt de mogelijkheid voor een 'open grens' benadering, waardoor regiogrenzen geen belemmeringen vormen voor een doelmatige en snelle inzet.
Kamerstuk 2003-2004 KST76244Betreft de mogelijkheid om het ambulancevervoer te splitsen in spoedvervoer en ziekenvervoer.
Kamerstuk 2003-2004 KST75927De minister is van mening dat de inzet van de helicopters doelmatiger kan. Op dit moment wordt een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijke breedte van samenwerking op het gebied van de helicopters. Dit onderzoek wordt voor 1 juni afgerond.
Kamerstuk 2003-2004 KST75896marktprikkels.
Kamerstuk 2003-2004 KST75473d.d. 21 november 2003 inzake de toekomstbestendige eerstelijnszorg (29247, nr. 4).
Kamerstuk 2003-2004 KST74613Handeling 2003-2004 HAN7655A09
Handeling 2003-2004 HAN7651A05
Kamerstuk 2003-2004 KST74220
Kamerstuk 2003-2004 KST74202
Kamerstuk 2003-2004 KST74219
Kamerstuk 2003-2004 KST74221
Agenda 2003-2004 OVG1128
Agenda 2003-2004 OVG1111
schematisch overzicht van belangrijkste knelpunten en oplossingen. Als bijlage 1 bij de brief is een uitgebreide beschrijving van ontwikkelingen en knelpunten opgenomen. Bijlage 2 geeft een overzicht van reeds genomen maatregelen om knelpunten in de eerstelijnszorg op te lossen. Bijlage 3 ten slotte beziet samenwerking en marktwerking in de eerstelijnszorg in relatie tot de Mededingingswet.
Kamerstuk 2003-2004 KST72418Kamerstuk 2003-2004 KST72147
Agenda 2003-2004 OVG1109
de rol van de zorgverzekeraars: verantwoordelijkheden en beschikbare instrumenten.
Kamerstuk 2003-2004 KST70945Bijlage BLG800
Binnen het ambulancevervoer is er sprake van knelpunten met betrekking tot de spreiding en beschikbaarheid van het ambulancevervoer en over de aansturing van de sector. In deze brief wordt aangegeven hoe een doelmatiger gebruik van de middelen kan ontstaan en de kwaliteit van de zorg verbeterd. Er komt een landelijke spreidings- en beschikbaarheidsplan, waarbij wordt uitgegaan van 15 minuten aanrijtijd met een optimale indeling van standplaatsen en wagens. Het plan dient als referentiekader voor de uitwerking per regio. Zorgverzekeraars en zorgaanbieders maken afspraken over een doelmatige invulling van ambulancezorg op basis van het landelijk spreidings- en beschikbaarheidsplan. Per regio vallen de meldkamer en de vervoerders onder één verantwoordelijkheid.
Kamerstuk 2003-2004 KST70946