Bij de behandeling van het Belastingplan 2005 is door het Kamerlid Bakker c.s. een motie (Kamerstuk 29767, nr. 51) ingediend. Met die motie is de regering gevraagd te onderzoeken of door een heffingsrente op basis van marktconforme rentetarieven en het gelijkstellen van de invorderingrente aan de te betalen heffingsrente ongewenste gedragseffecten teniet kunnen worden gedaan. Verder is verzocht om de budgettaire consequenties hiervan in kaart te brengen en de extra belastingontvangsten van de hiervoor geschetste maatregel in te zetten voor de verdere modernisering van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969. In deze brief informeert de staatssecretaris de Kamer over de resultaten van dit onderzoek.
Kamerstuk 2005-2006 KST90266In onderhavige brief gaat staatssecretaris Wijn (Fin) in op de beperking van de aftrek voor gemengde kosten in de inkomsten- en vennootschapsbelasting. Dit zijn uitgaven die ten behoeve van de onderneming worden gedaan, maar waaraan ook privé-elementen ten grondslag kunnen liggen. In het Belastingplan 2005 wordt de fiscale aftrekbaarheid van deze kosten verder beperkt. De staatssecretaris reageert met deze brief op de motie-Van Vroonhoven-Kok c.s. (Kamerstuk 29767, nr. 59) waarin verzocht wordt met een voorstel te komen voor een regeling voor gemengde kosten die evenwichtig uitpakt voor zowel het MKB als voor het grootbedrijf. De staatssecretaris laat weten dat hij in zijn nota over modernisering van de vennootschapsbelasting, die voorjaar 2005 het licht zal zien, nader op deze kwestie zal ingaan.
Kamerstuk 2004-2005 KST84077Kamerstuk 2004-2005 KST83929
Handeling 2004-2005 HAN7784A03
Handeling 2004-2005 HAN7782N
Handeling 2004-2005 HAN7782A05
Handeling 2004-2005 HAN7781A03
Kamerstuk 2004-2005 KST82490
Agenda 2004-2005 OVG1197
Kamerstuk 2004-2005 KST82448
Vpb-plicht NV Bank Nederlandse Gemeenten en Nederlandse Waterschapsbank NV.
Kamerstuk 2004-2005 KST82339Kamerstuk 2004-2005 KST82172
Agenda 2004-2005 OVG1194
Handeling 2004-2005 HAN7763A09
Handeling 2004-2005 HAN7763A04
Handeling 2004-2005 HAN7763A07
Handeling 2004-2005 HAN7763A11
Kamerstuk 2004-2005 KST82073
Bevat een stenografisch verslag van het overleg dat de vaste commissie voor Financiën op 15 november 2004 heeft gevoerd met staatssecretaris Wijn (Fin) over het Belastingplan 2005.
Kamerstuk 2004-2005 KST81831Handeling 2004-2005 HAN7762A07
Agenda 2004-2005 OVG1190
Kamerstuk 2004-2005 KST81575
Kamerstuk 2004-2005 KST81454
Bedoelde modernisering zou kunnen omvatten het creëren van een extra box voor uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling.
Kamerstuk 2004-2005 KST81447Kamerstuk 2004-2005 KST81451
Kamerstuk 2004-2005 KST81449
Kamerstuk 2004-2005 KST81443
Kamerstuk 2004-2005 KST81453
Kamerstuk 2004-2005 KST81446
B/CPP is het Centrum voor Proces- en productontwikkeling. van de Belastingdienst.
Kamerstuk 2004-2005 KST81455Kamerstuk 2004-2005 KST81448
het omzetten van de fiscale ouderenheffingskortingen in een subsidie- of toeslagensysteem, nalaoog aan het systeem dat voor kinderen gaat gelden.
Kamerstuk 2004-2005 KST81445Kamerstuk 2004-2005 KST81452
Kamerstuk 2004-2005 KST81444
eenmalige matiging van de verhoging van de energiebelasting (EB) voor het midden- en kleinbedrijf.
Kamerstuk 2004-2005 KST81395Kamerstuk 2004-2005 KST81324
Kamerstuk 2004-2005 KST81334
Kamerstuk 2004-2005 KST81285
stimulering van de film.
Kamerstuk 2004-2005 KST81318In het Belastingplan 2005 wordt voorgesteld de genoemde termijn te verkorten van drie naar twee jaar. Als de termijn niet verkort wordt, levert dit 30 miljoen euro per jaar op.
Kamerstuk 2004-2005 KST81329Kamerstuk 2004-2005 KST81328
Kamerstuk 2004-2005 KST81330
Kamerstuk 2004-2005 KST81320
Verder stelt het amendement voor, om de verhoging van de energiebelasting (EB) voor het midden- en kleinbedrijf te matigen.
Kamerstuk 2004-2005 KST81331Kamerstuk 2004-2005 KST81428
Kamerstuk 2004-2005 KST81220
Verder stelt het amendement voor, om de verhoging van de energiebelasting (EB) voor het midden- en kleinbedrijf te matigen.
Kamerstuk 2004-2005 KST81225Kamerstuk 2004-2005 KST81429
De stapsgewijze (minder snelle) vermindering van de vennootschapsbelasting levert de dekking van onderhavig amendement.
Kamerstuk 2004-2005 KST81223Genoemde groepen krijgen de no-claimheffingskorting, omdat ze per definitie niet in aanmerking komen voor de no-claimteruggaaf. Om deze reden wordt in onderhavig amendement geregeld dat chronisch zieken en gehandicapten de stijging van de gemiddelde nominale premie als gevolg van de invoering van de no-claimteruggaaf via de belasting terugkrijgen. [Complementair aan dit amendement zijn de twee ingediende amendementen bij de begroting VWS van Tonkens c.s. (29800 XVI, nr. 17 H en nr. 18 Herdruk). Het eerste amendement dient ter dekking en zorgt voor een verlaging van de rijksbijdragen aan de ziekenfondsen. Het tweede amendement betekent een verhoging van de verzilveringsregeling (TBU) zodat ook mensen die weinig belasting betalen deze nieuwe no-claimheffingskorting ontvangen. De regeling geldt voor iedereen met specifieke uitgaven van meer dan 307 euro].
Kamerstuk 2004-2005 KST81224Kamerstuk 2004-2005 KST81219
In het Belastingplan 2005 wordt voorgesteld de genoemde termijn te verkorten van drie naar twee jaar. Als de termijn niet verkort wordt, levert dit 30 miljoen euro per jaar op.
Kamerstuk 2004-2005 KST81226Kamerstuk 2004-2005 KST81221
Kamerstuk 2004-2005 KST81222
Kamerstuk 2004-2005 KST81427
Kamerstuk 2004-2005 KST81218
Kamerstuk 2004-2005 KST81099
Kamerstuk 2004-2005 KST81160
Kamerstuk 2004-2005 KST81096
Kamerstuk 2004-2005 KST81098
Kamerstuk 2004-2005 KST81162
Kamerstuk 2004-2005 KST81097
het goedkeuringsbesluit dat ziet op de fiscale behandeling van filmfondssubsidies vooralsnog wordt verlengd.
Kamerstuk 2004-2005 KST81095Kamerstuk 2004-2005 KST80916
Hierdoor kunnen ook zelfstandigen van 65 jaar en ouder in aanmerking komen voor zelfstandigenaftrek.
Kamerstuk 2004-2005 KST80974Kamerstuk 2004-2005 KST80965
Hiermee wordt beoogd de koopkracht van gezinnen met een laag inkomen te verbeteren.
Kamerstuk 2004-2005 KST80966Hierdoor kunnen ook zelfstandigen van 65 jaar en ouder in aanmerking komen voor zelfstandigenaftrek.
Kamerstuk 2004-2005 KST80977Dit amendement strekt ertoe de BPM, voor zover deze betrekking heeft op personenauto's, (mede) afhankelijk te maken van de CO2-uitstoot van de personenauto's (het brandstofverbruik van de personenauto).
Kamerstuk 2004-2005 KST81042Kamerstuk 2004-2005 KST80790
Kamerstuk 2004-2005 KST80778
Kamerstuk 2004-2005 KST80803
Kamerstuk 2004-2005 KST80692
enkele (technische) wijzigingen die ten onrechte nog niet eerder waren opgenomen in het wetsvoorstel.
Kamerstuk 2004-2005 KST80693Agenda 2004-2005 OVG1184
Herdruk in verband met een correctie in de aanhef.
Kamerstuk 2004-2005 KST80491Kamerstuk 2004-2005 KST80430
Kamerstuk 2004-2005 KST80239
Kamerstuk 2004-2005 KST80336
Kamerstuk 2004-2005 KST80240
Kamerstuk 2004-2005 KST80206
Kamerstuk 2004-2005 KST80197
Kamerstuk 2004-2005 KST79593
Belangrijkste pijler binnen het fiscaal pakket 2005 is onderhavig wetsvoorstel. Gerichte inkomensondersteuning, versterking van het Nederlandse ondernemings- en vestigingsklimaat en vergroening zijn de speerpunten van Belastingplan 2005. Het inkomensbeeld in 2005 wordt allereerst beïnvloed door de al in 2003 besloten lastenverlichting voor 2005. Daarnaast wordt als uitvloeisel van het Belastingplan 2004 in 2005 het maximum van de arbeidskorting verhoogd met 56 euro. Ook wordt de gerichte combinatiekorting verhoogd met 93 euro. Met deze maatregelen wordt het voor burgers aantrekkelijker om te participeren op de arbeidsmarkt. Om tot een meer gelijkmatig inkomensbeeld te komen wordt specifiek voor kwetsbare groepen als onderdeel van een groter pakket aan koopkrachtmaatregelen een aantal fiscale maatregelen getroffen. De budgettaire ruimte voor deze maatregelen wordt onder meer gevonden in het schrappen van de pc-privéregeling en van de mogelijkheid van dubbel spaarloon. Met het afschaffen van het dubbel spaarloon wordt een onbedoeld gebruik van de regeling door werknemers met meerdere dienstbetrekkingen beëindigd. Belangrijk in het kader van versterking van het Nederlandse ondernemings- en vestigingsklimaat is het voorstel een eerste forse stap te zetten naar verlaging van de vennootschapsbelasting. Het gaat om een per saldo budgettair neutraal pakket van maatregelen, gericht op een substantiële verlaging van het tarief van de vennootschapsbelasting naar 30% in 2007, een verlaging van de Vpb-tariefopstap (winsten tot 22689 euro) naar 25%, en een verhoging van de zelfstandigenaftrek. De financiering van het voorgestelde Vpb-pakket vindt voor een belangrijk deel plaats uit de afschaffing van het fiscaal gunstige regime voor grijze kentekens, een maatregel die ook leidt tot verbetering van het milieu. De 'vergroening' wordt verder onder meer gestalte gegeven door verhoging van de energiebelasting, tariefverlaging BPM voor dieselauto's met roetfilter, en de stimulering van Euro IV motoren voor vrachtauto's en autobussen. Met de voorgestelde maatregelen wordt een bijdrage geleverd aan het realiseren van de Kyoto-doelstellingen voor CO2 en aan het realiseren van de normen in EU-richtlijnen voor NOx.
Kamerstuk 2004-2005 KST79595Belangrijkste pijler binnen het fiscaal pakket 2005 is onderhavig wetsvoorstel. Gerichte inkomensondersteuning, versterking van het Nederlandse ondernemings- en vestigingsklimaat en vergroening zijn de speerpunten van Belastingplan 2005. Het inkomensbeeld in 2005 wordt allereerst beïnvloed door de al in 2003 besloten lastenverlichting voor 2005. Daarnaast wordt als uitvloeisel van het Belastingplan 2004 in 2005 het maximum van de arbeidskorting verhoogd met 56 euro. Ook wordt de gerichte combinatiekorting verhoogd met 93 euro. Met deze maatregelen wordt het voor burgers aantrekkelijker om te participeren op de arbeidsmarkt. Om tot een meer gelijkmatig inkomensbeeld te komen wordt specifiek voor kwetsbare groepen als onderdeel van een groter pakket aan koopkrachtmaatregelen een aantal fiscale maatregelen getroffen. De budgettaire ruimte voor deze maatregelen wordt onder meer gevonden in het schrappen van de pc-privéregeling en van de mogelijkheid van dubbel spaarloon. Met het afschaffen van het dubbel spaarloon wordt een onbedoeld gebruik van de regeling door werknemers met meerdere dienstbetrekkingen beëindigd. Belangrijk in het kader van versterking van het Nederlandse ondernemings- en vestigingsklimaat is het voorstel een eerste forse stap te zetten naar verlaging van de vennootschapsbelasting. Het gaat om een per saldo budgettair neutraal pakket van maatregelen, gericht op een substantiële verlaging van het tarief van de vennootschapsbelasting naar 30% in 2007, een verlaging van de Vpb-tariefopstap (winsten tot 22689 euro) naar 25%, en een verhoging van de zelfstandigenaftrek. De financiering van het voorgestelde Vpb-pakket vindt voor een belangrijk deel plaats uit de afschaffing van het fiscaal gunstige regime voor grijze kentekens, een maatregel die ook leidt tot verbetering van het milieu. De 'vergroening' wordt verder onder meer gestalte gegeven door verhoging van de energiebelasting, tariefverlaging BPM voor dieselauto's met roetfilter, en de stimulering van Euro IV motoren voor vrachtauto's en autobussen. Met de voorgestelde maatregelen wordt een bijdrage geleverd aan het realiseren van de Kyoto-doelstellingen voor CO2 en aan het realiseren van de normen in EU-richtlijnen voor NOx.
Kamerstuk 2004-2005 KST79594Kamerstuk 2004-2005 KST79596