Kamerstuk 2008-2009 KST124577
Kamerstuk 2007-2008 KST121542
Bijlage BLG16932
Handeling 2007-2008 HAN8225A08
Handeling 2007-2008 HAN8225A06
Handeling 2007-2008 HAN8223A06
Handeling 2007-2008 HAN8223A02
Agenda 2007-2008 OVG1443
Agenda 2007-2008 OVG1440
Kamerstuk 2007-2008 KST112428
Bij dit Kamerstuk is een bijlage gevoegd waarin de toetsing is beschreven van het onderhavige wetsvoorstel en het wetsvoorstel Wet bestuurlijke boete fout parkeren en andere lichte verkeersovertredingen (30098) aan de indicatoren uit de notitie sanctiestelsels. Met het toevoegen van de bijlage voldoen minister Ter Horst (BZK) en minister Hirsch Ballin (Jus) aan het verzoek van leden van de PvdA-fractie, om aan de hand van de indicatoren uit de notitie sanctiestelsels per criterium te laten zien waarom de keuze voor de door de gemeente op te leggen bestuursrechtelijke boete gerechtvaardigd is.
Kamerstuk 2007-2008 KST112022Bijlage BLG13733
Kamerstuk 2006-2007 KST107172
Agenda 2006-2007 OVG1395
Handeling 2006-2007 HAN8107A12
Kamerstuk 2006-2007 KST105947
Agenda 2006-2007 OVG1385
Kamerstuk 2006-2007 KST105187
de toekenning van de hoge boetecategorie van 2250 euro. Daarnaast zijn nog enkele technische verbeteringen opgenomen in verband met samenloop met de Wet OM-afdoening voor wat betreft de nummering van de leden van artikel 154 Gemeentewet.
Kamerstuk 2006-2007 KST105188Handeling 2005-2006 HAN8013A07
Met dit gewijzigde amendement wordt tegemoet gekomen aan de randvoorwaarden die zijn genoemd in de brief van de ministers van VW, van BZK en van Justitie d.d. 6 juni 2006 (Kamerstuk 30098, nr. 22) en hetgeen besproken is in het plenaire overleg van 14 juni 2006.
Kamerstuk 2005-2006 KST98564In dit gewijzigde amendement wordt voorgesteld om de belanghebbende die tegen de boete in beroep gaat, geen griffierecht te laten betalen, maar zekerheid te laten stellen. Vernietigt de rechter de bestuurlijke boete, dan krijt de belanghebbende dit geld terug. Verklaart de rechter het beroep ongegrond, dan is de belanghebbende het geld kwijt: het bestuursorgaan vehaalt de boete op het bedrag van de zekerheidsstelling.
Kamerstuk 2005-2006 KST98563Met dit amendement beogen de indieners de overzichtelijkheid en de rechtseenheid te bevorderen, door te regelen dat de kantonrechter kennis zal nemen van het beroep tegen de beschikking waarbij de bestuurlijke boete is opgelegd en het gerechtshof te Leeuwarden van het hoger beroep tegen de uitspraak van de kantonrechter, ongeacht of de gemeenteraad handhaving door de bestuurlijke boete heeft ingevoerd of niet. Zo kunnen kantonrechter en het hof voorkomen dat er bij de uitleg en toepassing van begrippen die aan het strafrecht zijn ontleend, onnodige verschillen ontstaan tussen de bestuursrechtelijke en strafrechtelijke 'kolom'.
Kamerstuk 2005-2006 KST98355Agenda 2005-2006 OVG1333
Agenda 2005-2006 OVG1329
Agenda 2005-2006 OVG1328
Agenda 2005-2006 OVG1327
Agenda 2005-2006 OVG1325
Agenda 2005-2006 OVG1321
Agenda 2005-2006 OVG1319
Agenda 2005-2006 OVG1315
Kamerstuk 2005-2006 KST95857
Kamerstuk 2005-2006 KST95718
Indieners beogen met de onderhavige wijziging de overzichtelijkheid voor toezichthouders en burgers te bevorderen. Voorkomen moet worden dat wanneer een toezichthouder een overtreding uit de APV constateert, en de burger vervolgens weigert zich te legitimeren, dat die overtredingen worden afgedaan in verschillende trajecten. Als voor beide overtredingen een bestuurlijke boete kan worden opgelegd, komt de burger bij één en dezelfde rechter terecht.
Kamerstuk 2005-2006 KST95720In dit amendement wordt voorgesteld om de belanghebbende die tegen de boete in beroep gaat, geen griffierecht te laten betalen, maar zekerheid te laten stellen. Vernietigt de rechter de bestuurlijke boete, dan krijt de belanghebbende dit geld terug. Verklaart de rechter het beroep ongegrond, dan is de belanghebbende het geld kwijt: het bedrag van de zekerheidsstelling wordt dan aan de gemeente overgemaakt.
Kamerstuk 2005-2006 KST95717Met dit amendement beogen de indieners de overzichtelijkheid en de rechtseenheid te bevorderen, door te regelen dat de kantonrechter kennis zal nemen van het beroep tegen de beschikking waarbij de bestuurlijke boete is opgelegd en het gerechtshof te Leeuwarden van het hoger beroep tegen de uitspraak van de kantonrechter, ongeacht of de gemeenteraad handhaving door de bestuurlijke boete heeft ingevoerd of niet. Zo kunnen kantonrechter en het hof voorkomen dat er bij de uitleg en toepassing van begrippen die aan het strafrecht zijn ontleend, onnodige verschillen ontstaan tussen de bestuursrechtelijke en strafrechtelijke 'kolom'.
Kamerstuk 2005-2006 KST95719Agenda 2005-2006 OVG1309
Agenda 2005-2006 OVG1306
Agenda 2005-2006 OVG1303
Agenda 2005-2006 OVG1301
Kamerstuk 2005-2006 KST94169
De gemeenten kunnen de opbrengst van de boetes, na aftrek van de reëel gemaakte kosten, behouden.
Kamerstuk 2005-2006 KST94170Handeling 2005-2006 HAN7940A07
Handeling 2005-2006 HAN7940A05
Agenda 2005-2006 OVG1294
Kamerstuk 2005-2006 KST93918
Agenda 2005-2006 OVG1292
Kamerstuk 2005-2006 KST93467
Agenda 2005-2006 OVG1285
Agenda 2005-2006 OVG1281
Kamerstuk 2005-2006 KST90897
Bevat een aantal wijzigingen naar aanleiding van de opmerkingen van de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Kamerstuk 2005-2006 KST90899evaluatie.
Kamerstuk 2004-2005 KST88559Gedragingen zoals wildplassen, het laten liggen van hondenpoep, het verkeerd aanbieden van huisvuil en het aanbrengen van graffiti kunnen grote overlast veroorzaken. Het kabinet vindt dat hiertegen krachtiger moet kunnen worden opgetreden en dat gemeenten hierbij een grotere rol moeten krijgen. Dit wetsvoorstel maakt het gemeentebesturen mogelijk om, in reactie op het veroorzaken van deze overlast in het publieke domein zelf een bestuurlijke boete op te leggen. Het voorstel vloeit voort uit het veiligheidsprogramma 'Naar een veiliger samenleving' (kamerstuk 28684, nr. 1) en biedt extra handhavingsmogelijkheden, waardoor gemeenten zelf kunnen kiezen voor de meest geschikte aanpak van overlast in het publieke domein. De strafbaarstelling van gedragingen zoals wildplassen is in lokale verordeningen geregeld. Alleen het sluitstuk van de punitieve handhaving valt in het huidige systeem onder het strafrecht, waardoor de gemeentelijke toezichthouder geen boete mag opleggen. Gemeenten ervaren het als een gemis dat het werk niet kan worden afgemaakt door het opleggen van een boete. Vooral de gemeente, en niet zozeer de politie, wordt door de burgers aangesproken op overlast in de openbare ruimte en verloedering van het straatbeeld. Door het introduceren van de bestuurlijke boete wordt de gemeenten een zelfstandige bevoegdheid gegeven om op te kunnen treden tegen veel voorkomende en overlastveroorzakende (lichte) overtredingen. Bijkomend voordeel is dat de strafrechtsketen wordt ontlast, zodat politie en justitie meer capaciteit zullen hebben om zwaardere zaken te behandelen.
Kamerstuk 2004-2005 KST86466Kamerstuk 2004-2005 KST86469
Kamerstuk 2004-2005 KST86465
Gedragingen zoals wildplassen, het laten liggen van hondenpoep, het verkeerd aanbieden van huisvuil en het aanbrengen van graffiti kunnen grote overlast veroorzaken. Het kabinet vindt dat hiertegen krachtiger moet kunnen worden opgetreden en dat gemeenten hierbij een grotere rol moeten krijgen. Dit wetsvoorstel maakt het gemeentebesturen mogelijk om, in reactie op het veroorzaken van deze overlast in het publieke domein zelf een bestuurlijke boete op te leggen. Het voorstel vloeit voort uit het veiligheidsprogramma 'Naar een veiliger samenleving' (kamerstuk 28684, nr. 1) en biedt extra handhavingsmogelijkheden, waardoor gemeenten zelf kunnen kiezen voor de meest geschikte aanpak van overlast in het publieke domein. De strafbaarstelling van gedragingen zoals wildplassen is in lokale verordeningen geregeld. Alleen het sluitstuk van de punitieve handhaving valt in het huidige systeem onder het strafrecht, waardoor de gemeentelijke toezichthouder geen boete mag opleggen. Gemeenten ervaren het als een gemis dat het werk niet kan worden afgemaakt door het opleggen van een boete. Vooral de gemeente, en niet zozeer de politie, wordt door de burgers aangesproken op overlast in de openbare ruimte en verloedering van het straatbeeld. Door het introduceren van de bestuurlijke boete wordt de gemeenten een zelfstandige bevoegdheid gegeven om op te kunnen treden tegen veel voorkomende en overlastveroorzakende (lichte) overtredingen. Bijkomend voordeel is dat de strafrechtsketen wordt ontlast, zodat politie en justitie meer capaciteit zullen hebben om zwaardere zaken te behandelen.
Kamerstuk 2004-2005 KST86468