In deze brief gaat minister De Geus (SZW) in op het systeem van premiedifferentiatie in de Werkhervattingsregeling gedeeltelijk arbeidsongeschikten (WGA). Vanaf het jaar 2008 zullen er drie werkgeversklassen zijn, te weten werkgevers met minder dan 25 werknemers, werkgevers met 25-100 werknemers en werkgevers met meer dan 100 werknemers. De maximumpremies voor deze klassen bedragen dan twee-, respectievelijk drie- en viermaal de gemiddelde premies. Om uitvoeringstechnische redenen wordt in 2007 met slechts twee klassen gewerkt, nl. werkgevers met maximaal 25 en met meer dan 25 werknemers. De maximumpremies zouden in dat jaar voor deze klassen twee- respectievelijk viermaal de gemiddelde premie bedragen. Dit wordt nu gewijzigd in drie- respectievelijk viermaal. In de brief legt de minister uit waarom.
Kamerstuk 2005-2006 KST99157Handeling 2005-2006 HAN7906A04
Handeling 2005-2006 HAN7906N
Handeling 2005-2006 HAN7906A06
Agenda 2005-2006 OVG1272
Agenda 2005-2006 OVG1269
Handeling 2004-2005 HAN7868A45
Handeling 2004-2005 HAN7868A44
Handeling 2004-2005 HAN7866A06
Handeling 2004-2005 HAN7866A02
Kamerstuk 2004-2005 KST88270
Kamerstuk 2004-2005 KST88476
Kamerstuk 2004-2005 KST88479
Kamerstuk 2004-2005 KST88332
Kamerstuk 2004-2005 KST88222
Kamerstuk 2004-2005 KST88147
Werknemer en werkgever krijgen de gelegenheid een second opinion aan te vragen als zij klachten hebben over elkaars reïntegratie-inspanningen, in geval de werkgever eigenrisicodrager is. De rechten van werknemers bij eigenrisicodragers komen hiermee meer op een lijn met de rechten van werknemers wier werkgever die hebben gekozen voor publieke uitvoering van de WGA. Bovendien kan invoering van de second opinion de gang naar de rechter helpen voorkomen.
Kamerstuk 2004-2005 KST88209Kamerstuk 2004-2005 KST88220
Kamerstuk 2004-2005 KST88146
Kamerstuk 2004-2005 KST88148
Kamerstuk 2004-2005 KST88210
Kamerstuk 2004-2005 KST88030
Met dit amendement wordt een premiekorting in de vorm van een teruggave geïntroduceerd voor werkgevers die bovengemiddeld veel arbeidsgehandicapten in dienst hebben ('progressieve afdrachtskorting'). Als een werkgever aan die voorwaarde voldoet, krijgt hij na afloop van het berekeningsjaar een percentage van zijn betaalde WAO/WIA-basispremie terug dat gelijk is aan het percentage arbeidsgehandicapten in zijn onderneming.
Kamerstuk 2004-2005 KST88040Kamerstuk 2004-2005 KST88032
Kamerstuk 2004-2005 KST88023
Kamerstuk 2004-2005 KST88036
Kamerstuk 2004-2005 KST88029
Kamerstuk 2004-2005 KST88039
Kamerstuk 2004-2005 KST88031
Volgens het wetsvoorstel komen alleen mensen met structurele functionele beperkingen in aanmerking voor een no risk polis Ziektewet en voor de premiekorting. Met dit amendement wordt de doelgroep uitgebreid tot personen van wie op grond van een medisch-arbeidskundige beoordeling is vastgesteld dat zij in verband met ziekte of gebrek een belemmering hebben bij het verkrijgen of verrichten van arbeid.
Kamerstuk 2004-2005 KST88042Kamerstuk 2004-2005 KST88035
Kamerstuk 2004-2005 KST88033
Werknemer en werkgever krijgen de gelegenheid een second opinion aan te vragen als zij klachten hebben over elkaars reïntegratie-inspanningen, in geval de werkgever eigenrisicodrager is. De rechten van werknemers bij eigenrisicodragers komen hiermee meer op een lijn met de rechten van werknemers wier werkgever die hebben gekozen voor publieke uitvoering van de WGA. Bovendien kan invoering van de second opinion de gang naar de rechter helpen voorkomen.
Kamerstuk 2004-2005 KST88025Kamerstuk 2004-2005 KST88041
Kamerstuk 2004-2005 KST87864
Kamerstuk 2004-2005 KST87965
Kamerstuk 2004-2005 KST87587
Kamerstuk 2004-2005 KST87585
Handeling 2004-2005 HAN7853A06
Kamerstuk 2004-2005 KST87335
Kamerstuk 2004-2005 KST87142
Bijlage BLG5057
Het wetsvoorstel Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (wetsvoorstel WIA) (kamerstuk 30034) voorziet in een geheel nieuwe arbeidsongeschiktheidsverzekering. In dit wetsvoorstel Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (wetsvoorstel IWIA) wordt een groot aantal zaken geregeld die verband houden met het wetsvoorstel WIA: - het overgangsrecht met betrekking tot de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO); - de financiering van de Wet WIA en van de WAO vanaf het moment van inwerkingtreding van eerstgenoemde wet geregeld; - de mogelijkheid voor de werkgever om in het kader van die beide wetten zelf het risico van de betaling van de arbeidsongeschiktheidsuitkering te dragen; - intrekking van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (de Wet REA); - inhoudelijke wijzigingen in andere wetten van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en in de wetgeving van andere departementen, die het wetsvoorstel WIA met zich brengt. De technische aanpassingen van wetgeving in verband met het wetsvoorstel WIA worden opgenomen in een afzonderlijk wetsvoorstel, het wetsvoorstel Aanpassingswet Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen. De memorie van toelichting gaat in op: - het overgangsrecht; - de financiering en het eigenrisicodragen; - de gevolgen van de intrekking van de Wet REA; - de overige wijzigingen in verband met het wetsvoorstel WIA; - de administratieve lasten voor werkgevers; - de uitvoeringskosten; - de op dit wetsvoorstel uitgebrachte commentaren; - de artikelsgewijze toelichting.
Kamerstuk 2004-2005 KST86771Bijlage BLG5054
Kamerstuk 2004-2005 KST86774
Bijlage BLG5051
Bijlage BLG5056
Kamerstuk 2004-2005 KST86770
Bijlage BLG5052
Het wetsvoorstel Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (wetsvoorstel WIA) (kamerstuk 30034) voorziet in een geheel nieuwe arbeidsongeschiktheidsverzekering. In dit wetsvoorstel Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (wetsvoorstel IWIA) wordt een groot aantal zaken geregeld die verband houden met het wetsvoorstel WIA: - het overgangsrecht met betrekking tot de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO); - de financiering van de Wet WIA en van de WAO vanaf het moment van inwerkingtreding van eerstgenoemde wet geregeld; - de mogelijkheid voor de werkgever om in het kader van die beide wetten zelf het risico van de betaling van de arbeidsongeschiktheidsuitkering te dragen; - intrekking van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (de Wet REA); - inhoudelijke wijzigingen in andere wetten van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en in de wetgeving van andere departementen, die het wetsvoorstel WIA met zich brengt. De technische aanpassingen van wetgeving in verband met het wetsvoorstel WIA worden opgenomen in een afzonderlijk wetsvoorstel, het wetsvoorstel Aanpassingswet Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen. De memorie van toelichting gaat in op: - het overgangsrecht; - de financiering en het eigenrisicodragen; - de gevolgen van de intrekking van de Wet REA; - de overige wijzigingen in verband met het wetsvoorstel WIA; - de administratieve lasten voor werkgevers; - de uitvoeringskosten; - de op dit wetsvoorstel uitgebrachte commentaren; - de artikelsgewijze toelichting.
Kamerstuk 2004-2005 KST86772Bijlage BLG5055
Bijlage BLG5053