Laatste documenten binnen dossier 30118


05-07-2006

KST99157 Regels omtrent de invoering en financiering van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen alsmede met betrekking tot de intrekking van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen); Brief minister over premiedifferentiatie WGA

In deze brief gaat minister De Geus (SZW) in op het systeem van premiedifferentiatie in de Werkhervattingsregeling gedeeltelijk arbeidsongeschikten (WGA). Vanaf het jaar 2008 zullen er drie werkgeversklassen zijn, te weten werkgevers met minder dan 25 werknemers, werkgevers met 25-100 werknemers en werkgevers met meer dan 100 werknemers. De maximumpremies voor deze klassen bedragen dan twee-, respectievelijk drie- en viermaal de gemiddelde premies. Om uitvoeringstechnische redenen wordt in 2007 met slechts twee klassen gewerkt, nl. werkgevers met maximaal 25 en met meer dan 25 werknemers. De maximumpremies zouden in dat jaar voor deze klassen twee- respectievelijk viermaal de gemiddelde premie bedragen. Dit wordt nu gewijzigd in drie- respectievelijk viermaal. In de brief legt de minister uit waarom.

Kamerstuk 2005-2006 KST99157

17-11-2005

HAN7906A04 Gezamenlijke behandeling van het wetsvoorstel Bevordering van het naar arbeidsvermogen verrichten van werk of van werkhervatting van verzekerden die gedeeltelijk arbeidsgeschikt zijn en tot het treffen van een regeling van inkomen voor deze personen alsmede voor verzekerden die volledig en duurzaam arbeidsongeschikt zijn (Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen) (30034) en het wetsvoorstel Regels omtrent de invoering en financiering van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen alsmede met betrekking tot de intrekking van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen) (30118)

Handeling 2005-2006 HAN7906A04

HAN7906N Noot bij pag. 199: reactie op punt 4 van de voorstellen van M. Westerveld en J. van Leeuwen over de grensarbeiders

Handeling 2005-2006 HAN7906N

HAN7906A06 Voortzetting van de gezamenlijke behandeling van het wetsvoorstel Bevordering van het naar arbeidsvermogen verrichten van werk of van werkhervatting van verzekerden die gedeeltelijk arbeidsgeschikt zijn en tot het treffen van een regeling van inkomen voor deze personen alsmede voor verzekerden die volledig en duurzaam arbeidsongeschikt zijn (Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen) (30034) en het wetsvoorstel Regels omtrent de invoering en financiering van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen alsmede met betrekking tot de intrekking van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen) (30118)

Handeling 2005-2006 HAN7906A06

01-07-2005

KST88222 Regels omtrent de invoering en financiering van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen alsmede met betrekking tot de intrekking van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen); Amendement om hoor- en wederhoor mogelijk te maken, als het reïntegratiebedrijf een sanctie aan een cliënt wil opleggen

Kamerstuk 2004-2005 KST88222

KST88147 Regels omtrent de invoering en financiering van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen alsmede met betrekking tot de intrekking van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen); Gewijzigd amendement over een progressieve afdrachtkorting voor werkgevers die bovengemiddeld veel arbeidsgehandicapten in dienst hebben

Kamerstuk 2004-2005 KST88147

KST88209 Regel omtrent de invoering en financiering van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen alsmede met betrekking tot de intrekking van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen); Gewijzigd amendement over gelegenheid geven tot het vragen van een second opinion

Werknemer en werkgever krijgen de gelegenheid een second opinion aan te vragen als zij klachten hebben over elkaars reïntegratie-inspanningen, in geval de werkgever eigenrisicodrager is. De rechten van werknemers bij eigenrisicodragers komen hiermee meer op een lijn met de rechten van werknemers wier werkgever die hebben gekozen voor publieke uitvoering van de WGA. Bovendien kan invoering van de second opinion de gang naar de rechter helpen voorkomen.

Kamerstuk 2004-2005 KST88209

KST88220 Regels omtrent de invoering en financiering van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen alsmede met betrekking tot de intrekking van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen); Gewijzigd amendement over realiseren verhoging uitkering arbeidsongeschikten en vervallen Pemba

Kamerstuk 2004-2005 KST88220

KST88146 Regels omtrent de invoering en financiering van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen alsmede met betrekking tot de intrekking van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen); Amendement over uitbreiden van de afspraken uit het najaarsakkoord over eventuele verhoging van de IVA-uitkering naar 75% tot de WGA

Kamerstuk 2004-2005 KST88146

KST88148 Regels omtrent de invoering en financiering van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen alsmede met betrekking tot de intrekking van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen); Amendement over ongeclauseerd tot ten hoogste helft gedifferentieerde premie kunnen verhalen zonder voorwaarden gesteld bij AMvB

Kamerstuk 2004-2005 KST88148

KST88210 Regels omtrent de invoering en financiering van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen alsmede met betrekking tot de intrekking van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen); Amendement over realiseren verhoging uitkering arbeidsongeschikten en vervallen Pemba

Kamerstuk 2004-2005 KST88210

30-06-2005

KST88030 Regels omtrent de invoering en financiering van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen alsmede met betrekking tot de intrekking van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen); Amendement om beroep op IOAW (onder voorwaarden) ook open te stellen voor mensen die voor hun 50ste werkloos zijn geworden

Kamerstuk 2004-2005 KST88030

KST88040 Regels omtrent de invoering en financiering van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen alsmede met betrekking tot de intrekking van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen); Amendement een premiekorting in de vorm van een teruggave voor werkgevers die bovengemiddeld veel arbeidsgehandicapten in dienst hebben

Met dit amendement wordt een premiekorting in de vorm van een teruggave geïntroduceerd voor werkgevers die bovengemiddeld veel arbeidsgehandicapten in dienst hebben ('progressieve afdrachtskorting'). Als een werkgever aan die voorwaarde voldoet, krijgt hij na afloop van het berekeningsjaar een percentage van zijn betaalde WAO/WIA-basispremie terug dat gelijk is aan het percentage arbeidsgehandicapten in zijn onderneming.

Kamerstuk 2004-2005 KST88040

KST88032 Regel omtrent de invoering en financiering van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen alsmede met betrekking tot de intrekking van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen); Amendement om de ondersteuningstaak van UWV bij arbeidsinschakeling uit te breiden tot IVA-gerechtigden

Kamerstuk 2004-2005 KST88032

KST88023 Regel omtrent de invoering en financiering van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen alsmede met betrekking tot de intrekking van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen); Amendement over geven van betere ontslagbescherming aan mensen die minder dan 35% verdiencapaciteit hebben verloren, maar niet meer in eigen functie aan de slag kunnen

Kamerstuk 2004-2005 KST88023

KST88036 Regels omtrent de invoering en financiering van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen alsmede met betrekking tot de intrekking van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen); Amendement om de introductie van een administratief controleorgaan ter beoordeling arbeidsongeschiktheid te schrappen

Kamerstuk 2004-2005 KST88036

KST88029 Regels omtrent de invoering en financiering van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen alsmede met betrekking tot de intrekking van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen); Amendement om jobcoaching te handhaven, zonder beperking tot Wajong-gerechtigden en WSW'ers

Kamerstuk 2004-2005 KST88029

KST88039 Regels omtrent de invoering en financiering van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen alsmede met betrekking tot de intrekking van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen); Amendement met een technische aanpassing

Kamerstuk 2004-2005 KST88039

KST88031 Regels omtrent de invoering en financiering van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen alsmede met betrekking tot de intrekking van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen); Amendement over verleggen ondergrens op 25% in plaats van 35%

Kamerstuk 2004-2005 KST88031

KST88042 Regels omtrent de invoering en financiering van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen alsmede met betrekking tot de intrekking van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen); Amendement om de omschrijving van 'arbeidsgehandicapte' te verruimen

Volgens het wetsvoorstel komen alleen mensen met structurele functionele beperkingen in aanmerking voor een no risk polis Ziektewet en voor de premiekorting. Met dit amendement wordt de doelgroep uitgebreid tot personen van wie op grond van een medisch-arbeidskundige beoordeling is vastgesteld dat zij in verband met ziekte of gebrek een belemmering hebben bij het verkrijgen of verrichten van arbeid.

Kamerstuk 2004-2005 KST88042

KST88035 Regels omtrent de invoering en financiering van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen alsmede met betrekking tot de intrekking van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen); Amendement om IVA-gerechtigden in de gelegenheid te stellen het reïntegratie-instrument sociale activering te gebruiken

Kamerstuk 2004-2005 KST88035

KST88033 Regels omtrent de invoering en financiering van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen alsmede met betrekking tot de intrekking van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen); Amendement om de samenloop van WW- en WGA-uitkeringen tegen te gaan

Kamerstuk 2004-2005 KST88033

KST88025 Regel omtrent de invoering en financiering van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen alsmede met betrekking tot de intrekking van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen); Amendement over gelegenheid geven tot het vragen van een second opinion

Werknemer en werkgever krijgen de gelegenheid een second opinion aan te vragen als zij klachten hebben over elkaars reïntegratie-inspanningen, in geval de werkgever eigenrisicodrager is. De rechten van werknemers bij eigenrisicodragers komen hiermee meer op een lijn met de rechten van werknemers wier werkgever die hebben gekozen voor publieke uitvoering van de WGA. Bovendien kan invoering van de second opinion de gang naar de rechter helpen voorkomen.

Kamerstuk 2004-2005 KST88025

KST88041 Regels omtrent de invoering en financiering van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen alsmede met betrekking tot de intrekking van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen); Amendement over handhaven onderste twee AO-klassen die thans in de WAO staan

Kamerstuk 2004-2005 KST88041

26-05-2005

BLG5057 Bijlage II bij uitvoeringstoets invoeringswet WIA (iWIA)

Bijlage BLG5057

KST86771 Regels omtrent de invoering en financiering van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen alsmede met betrekking tot de intrekking van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen); Voorstel van wet

Het wetsvoorstel Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (wetsvoorstel WIA) (kamerstuk 30034) voorziet in een geheel nieuwe arbeidsongeschiktheidsverzekering. In dit wetsvoorstel Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (wetsvoorstel IWIA) wordt een groot aantal zaken geregeld die verband houden met het wetsvoorstel WIA: - het overgangsrecht met betrekking tot de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO); - de financiering van de Wet WIA en van de WAO vanaf het moment van inwerkingtreding van eerstgenoemde wet geregeld; - de mogelijkheid voor de werkgever om in het kader van die beide wetten zelf het risico van de betaling van de arbeidsongeschiktheidsuitkering te dragen; - intrekking van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (de Wet REA); - inhoudelijke wijzigingen in andere wetten van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en in de wetgeving van andere departementen, die het wetsvoorstel WIA met zich brengt. De technische aanpassingen van wetgeving in verband met het wetsvoorstel WIA worden opgenomen in een afzonderlijk wetsvoorstel, het wetsvoorstel Aanpassingswet Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen. De memorie van toelichting gaat in op: - het overgangsrecht; - de financiering en het eigenrisicodragen; - de gevolgen van de intrekking van de Wet REA; - de overige wijzigingen in verband met het wetsvoorstel WIA; - de administratieve lasten voor werkgevers; - de uitvoeringskosten; - de op dit wetsvoorstel uitgebrachte commentaren; - de artikelsgewijze toelichting.

Kamerstuk 2004-2005 KST86771

BLG5054 Advies IWI

Bijlage BLG5054

KST86774 Regels omtrent de invoering en financiering van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen alsmede met betrekking tot de intrekking van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen); Advies en nader rapport

Kamerstuk 2004-2005 KST86774

BLG5051 Advies Actal

Bijlage BLG5051

BLG5056 Bijlage I bij uitvoeringstoets Invoeringswet WIA (iWIA), intrekking Wet REA

Bijlage BLG5056

KST86770 Regels omtrent de invoering en financiering van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen alsmede met betrekking tot de intrekking van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen); Koninklijke boodschap

Kamerstuk 2004-2005 KST86770

BLG5052 Advies CBP

Bijlage BLG5052

KST86772 Regels omtrent de invoering en financiering van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen alsmede met betrekking tot de intrekking van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen); Memorie van toelichting

Het wetsvoorstel Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (wetsvoorstel WIA) (kamerstuk 30034) voorziet in een geheel nieuwe arbeidsongeschiktheidsverzekering. In dit wetsvoorstel Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (wetsvoorstel IWIA) wordt een groot aantal zaken geregeld die verband houden met het wetsvoorstel WIA: - het overgangsrecht met betrekking tot de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO); - de financiering van de Wet WIA en van de WAO vanaf het moment van inwerkingtreding van eerstgenoemde wet geregeld; - de mogelijkheid voor de werkgever om in het kader van die beide wetten zelf het risico van de betaling van de arbeidsongeschiktheidsuitkering te dragen; - intrekking van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (de Wet REA); - inhoudelijke wijzigingen in andere wetten van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en in de wetgeving van andere departementen, die het wetsvoorstel WIA met zich brengt. De technische aanpassingen van wetgeving in verband met het wetsvoorstel WIA worden opgenomen in een afzonderlijk wetsvoorstel, het wetsvoorstel Aanpassingswet Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen. De memorie van toelichting gaat in op: - het overgangsrecht; - de financiering en het eigenrisicodragen; - de gevolgen van de intrekking van de Wet REA; - de overige wijzigingen in verband met het wetsvoorstel WIA; - de administratieve lasten voor werkgevers; - de uitvoeringskosten; - de op dit wetsvoorstel uitgebrachte commentaren; - de artikelsgewijze toelichting.

Kamerstuk 2004-2005 KST86772

BLG5055 Uitvoeringstoets van UWV over de Invoeringswet WIA

Bijlage BLG5055

BLG5053 Advies CWI

Bijlage BLG5053