Staatssecretaris Bussemaker (VWS) geeft onder meer aan op welke vragen de Monitor uitvoeringskosten Wmo antwoord moet geven.
Kamerstuk 2007-2008 KST116974In haar brief van 12 december 2006 (kamerstuk 30131, nr. 125) bood staatssecretaris Ross-van Dorp (VWS) de kamer de in opdracht van CVZ uitgevoerde evaluatie aan van de overgang van de SPD' en naar MEE-organisaties. De staatsecretaris laat in deze brief weten dat haar standpunt op dit evaluatierapport nog even op zich laat wachten, aangezien zij daarin ook een bredere visie wil geven op cliëntondersteuning, en de positte van de MEE-organisatie en de GGZ-steunpunten hierin.
Kamerstuk 2006-2007 KST104985Bijlage BLG10898
Met deze brief informeert staatssecretaris Ross-van Dorp (VWS) de Kamer over de afspraken die gemaakt zijn tussen het Centraal Administratiekantoor (CAK) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) over de levering van gegevens ten behoeve van de eigenbijdrageregeling Wmo.
Kamerstuk 2006-2007 KST104216Bijlage BLG10901
Bijlage BLG10899
Bijlage BLG10900
Bijlage BLG10897
Kamerstuk 2006-2007 KST103957
In opdracht van CVZ is een evaluatie van de overgang van de SPD-en naar MEE-organisaties uitgevoerd. Op 23 november 2006 heeft CVZ het onderzoeksrapport aan de staatssecretaris aangeboden. Zij zal in het voorjaar 2007 een reactie hierop aan de Kamer sturen.
Kamerstuk 2006-2007 KST103829Handeling 2006-2007 HAN8057A72
Handeling 2006-2007 HAN8057A11
Bevat een beknopt verslag van het overleg dat de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport op 26 oktober 2006 heeft gevoerd met staatssecretaris Ross-van Dorp (VWS) over haar brief van 18 oktober 2006 inzake de stand van zaken met betrekking tot de invoering van de Wmo (kamerstuk 30131, nr. 110).
Kamerstuk 2006-2007 KST103360de brief van de staatssecretaris van VWS d.d. 31 oktober 2006 inzake nadere informatie naar aanleiding van het algemeen overleg van 26 oktober 2006 over de WMO (30131, nr. 122).
Kamerstuk 2006-2007 KST103167Kamerstuk 2006-2007 KST102801
Verschillende gemeenten zeggen in 2006 geconfronteerd te worden met een zeer sterke toename van het aantal uren huishoudelijke zorg als gevolg waarvan de kosten sterk zouden toenemen. In de tweede helft van 2007 kan dit leiden tot financiële problemen bij gemeenten. Het is onduidelijk waarom de vraag naar huishoudelijke zorg (HHZ) in de betreffende gemeenten in 2006 sterk gestegen is ten opzichte van 2005.
Kamerstuk 2006-2007 KST102797Kamerstuk 2006-2007 KST102793
Kamerstuk 2006-2007 KST102795
Kamerstuk 2006-2007 KST102800
Kamerstuk 2006-2007 KST102791
Indieners vragen de regering deze bekostiging voor de volledige zorg thuis zich ook te laten uitstrekken tot die groep mensen die beschikken over een meervoudige indicatie, waarbij naast ondersteunende en activerende begeleiding ook persoonlijke verzorging en huishoudelijke verzorging is geïndiceerd, en die in een project geclusterd wonen,
Kamerstuk 2006-2007 KST102796Kamerstuk 2006-2007 KST102798
Kamerstuk 2006-2007 KST102790
Kamerstuk 2006-2007 KST102789
Verder informeert staatssecretaris Ross-van Dorp (VWS) de Kamer in deze brief over de afspraken die zij met de VNG en met Actiz heeft gemaakt, en geeft zij een eerste analyse van de realisatiecijfers huishoudelijke verzorging van de eerste 6 perioden van 2006. Tot slot gaat ze in op vragen die onbeantwoord gebleven zijn in de eerste termijn van het Algemeen Overleg van 26 oktober 2006.
Kamerstuk 2006-2007 KST102682Kamerstuk 2006-2007 KST102441
nulmeting vrijwilligerswerk. In de bijlage wordt een overzicht gegeven van de activiteiten van het Implementatiebureau Wmo.
Kamerstuk 2006-2007 KST102091Bijlage BLG10121
Bijlage BLG10123
Bijlage BLG10119
Bijlage BLG10122
Bijlage BLG10120
Kamerstuk 2006-2007 KST101937
Bijlage BLG10068
Bijlage BLG10067
Bijlage BLG10040
Bijlage BLG10042
Betekenis van het overgangsartikel 41.
Kamerstuk 2006-2007 KST101870Bijlage BLG10041
Kamerstuk 2006-2007 KST101473
Bijlage BLG9953
Bijlage BLG9954
Bij dit verslag is als bijlage de Handreiking Inkopen en aanbesteden in de Wmo gevoegd.
Kamerstuk 2006-2007 KST101472Raming van lasten voor persoonsgebonden rolstoelen gemeente Arnhem.
Kamerstuk 2005-2006 KST100023Bijlage BLG9490
Bijlage BLG9489
Betreft een beknopt verslag van het overleg dat de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport op 22 juni 2006 met staatssecretaris Ross-van dorp (VWS) heeft gevoerd.
Kamerstuk 2005-2006 KST99781Handeling 2005-2006 HAN8020A05
Handeling 2005-2006 HAN8020A07
Handeling 2005-2006 HAN8019A04
verduidelijking van artikel 4.1: Lid 2 regelt welke inkomensafhankelijke eigen bijdragen gemeenten maximaal mogen heffen en dat gemeenten deze voor alle groepen in gelijke mate mag wijzigen.
Kamerstuk 2005-2006 KST99313Met onderhavige brief stuurt staatssecretaris Ross-van Dorp (VWS) de Kamer de gegevensset met betrekking tot prestaties van gemeenten in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De gegevensset is tot stand gekomen in overleg met de VNG, cliënten- en brancheorganisaties en heeft uitsluitend betrekking op artikel 9 Wmo (horizontale verantwoording).
Kamerstuk 2005-2006 KST98719Kamerstuk 2005-2006 KST98558
Bijlage BLG8728
Bijlage BLG8726
Bijlage BLG8727
Kamerstuk 2005-2006 KST98097
Bijlage BLG8635
Hierbij stuurt staatssecretaris Ross (VWS) de Kamer, zoals eerder toegezegd, het ontwerp van het besluit houdende regels met betrekking tot de uitkeringen ten behoeve van beleid op het terrein van openbare geestelijke gezondheidszorg, maatschappelijke opvang, vrouwenopvang en verslavingsbeleid, de stimuleringsuitkeringen, de eigen bijdrage en de financiële tegemoetkomingen op het terrein van maatschappelijke ondersteuning en wijziging van andere besluiten (ontwerp Besluit maatschappelijke ondersteuning). Artikel 5.15 betreft een wijziging van het Uitvoeringsbesluit wet op de jeugdzorg. Dit besluit wordt angepast omdat de huiselijke verzorging zoals die in het Besluit zorgaanspraken AWBZ is omschreven, ingevolge de Wmo niet meer onder de aanspaken op grond van de AWBZ valt. Voor het bovengenoemde ontwerp-besluit geldt een voorhangprocedure.
Kamerstuk 2005-2006 KST97814Bijlage BLG8602
Bijlage BLG8603
Bijlage BLG8604
Bijlage BLG8605
Kamerstuk 2005-2006 KST97715
Kamerstuk 2005-2006 KST96698
Kamerstuk 2005-2006 KST95973
Handeling 2005-2006 HAN7952A05
Handeling 2005-2006 HAN7948A13
Kamerstuk 2005-2006 KST94714
CVTM = Coördinatie Mantelzorgondersteuning en Vrijwillige Thuiszorg.
Kamerstuk 2005-2006 KST94788Handeling 2005-2006 HAN7948A12
Handeling 2005-2006 HAN7947A06
Kamerstuk 2005-2006 KST94666
Kamerstuk 2005-2006 KST94592
Bevat een stenografisch verslag van het overleg dat de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport op 23 januari 2006 heeft gevoerd met staatssecretaris Ross-van Dorp (VWS) over dit wetsvoorstel.
Kamerstuk 2005-2006 KST94319wat betekent de invoering van de Wmo?
Kamerstuk 2005-2006 KST94581Agenda 2005-2006 OVG1301
Kamerstuk 2005-2006 KST94469
Kamerstuk 2005-2006 KST94480
Indiener vraagt om een zorgvuldige overgangsregeling waarbij de CVTM-middelen (Coördinatie Mantelzorgondersteuning en Vrijwillige Thuiszorg) in een periode van drie jaar geleidelijk aan de gemeenten worden overgedragen, om versnippering van het aanbod tegen te gaan.
Kamerstuk 2005-2006 KST94450Kamerstuk 2005-2006 KST94472
Handeling 2005-2006 HAN7944A05
Kamerstuk 2005-2006 KST94267
Kamerstuk 2005-2006 KST94259
RPCP's = regionale patiënten- en consumentenplatforms.
Kamerstuk 2005-2006 KST94264Kamerstuk 2005-2006 KST94250
CVTM = Coördinatie Mantelzorgondersteuning en Vrijwillige Thuiszorg.
Kamerstuk 2005-2006 KST94263Kamerstuk 2005-2006 KST94252
Kamerstuk 2005-2006 KST94243
Kamerstuk 2005-2006 KST94247
Kamerstuk 2005-2006 KST94266
Kamerstuk 2005-2006 KST94254
Patiënten krijgen bij intramurale AWBZ-zorg woonzorg, hetgeen eigen bijdrage rechtvaardigt. Bij extramurale AWBZ-zorg wordt alleen zorg geleverd waarvoor premie wordt betaald. De motie verzoekt dan ook om de eigen bijdrage voor de extramurale AWBZ-zorg (voor mensen die niet niet geïndiceerd zijn voor de functie verblijf) op termijn op nul te stellen.
Kamerstuk 2005-2006 KST94239Kamerstuk 2005-2006 KST94249
Kamerstuk 2005-2006 KST94261
Kamerstuk 2005-2006 KST94251
Indiener vraagt om een zorgvuldige overgangsregeling waarbij de CVTM-middelen (Coördinatie Mantelzorgondersteuning en Vrijwillige Thuiszorg) in een periode van drie jaar geleidelijk aan de gemeenten worden overgedragen, om versnippering van het aanbod tegen te gaan.
Kamerstuk 2005-2006 KST94241Kamerstuk 2005-2006 KST94246
Kamerstuk 2005-2006 KST94265
Kamerstuk 2005-2006 KST94253
Indiener vraagt de regering er vanuit haar systeemverantwoordelijkheid zorg voor te dragen dat ook groepen die niet voor de functie verblijf geïndiceerd zijn, maar wel blijvend veel zorg nodig hebben goede zorg en ondersteuning krijgen.
Kamerstuk 2005-2006 KST94238De indieners vragen de regering om in enkele representatieve grote en kleine gemeenten pilots met een mediatiecommissie en second opinion te starten, om conflicten in de samenleving op vrijwillige (niet-juridische) wijze te beslechten en 'juridisering' van de samenleving te voorkomen.
Kamerstuk 2005-2006 KST94248visie van de staatssecretaris op de mogelijkheden voor een uitruil binnen het pgb tussen Wmo en AWBZ. Tevens geeft Ross-Van Dorp weer wat in een algemene maatregel van bestuur (amvb) zal worden uitgewerkt en biedt ze de Kamer in bijlage 1 (in de vorm van een tabel) haar reactie aan op de diverse ingediende amendementen op de Wmo.
Kamerstuk 2005-2006 KST94217De toelichting bij het amendement wordt hierbij aangepast. Indieners suggereren dat de te kiezen meetmethode afgestemd moet worden met representatieve cliëntenorganisaties. Om de vergelijkbaarheid van ervaringen van cliënten te vergroten is het wenselijk dat aangesloten wordt bij methoden zoals het Consumer Assesment of Health Plan Survey (CAHPS).
Kamerstuk 2005-2006 KST94204Kamerstuk 2005-2006 KST94199
Kamerstuk 2005-2006 KST94201
Dit amendement beoogt vast te leggen dat iedereen die gebruik maakt van maatschappelijke ondersteuning via een cliëntenraad moet kunnen participeren in het beleid van de organisatie die maatschappelijke ondersteuning aanbiedt.
Kamerstuk 2005-2006 KST94203In deze brief geeft staatssecretaris Roos-van Dorp (VWS) haar reactie op een brief van GGD Nederland en GGZ Nederland over de openbare geestelijke gezondheidszorg (OGGz), waarin zij hun zorg uitspreken over de effecten van de overheveling van de OGGz naar de Wmo. In de brief zet de staatssecretaris kort uiteen waarom zij hiertoe heeft besloten. Daarna gaat zij in op de afzonderlijke punten van GGD Nederland en GGZ Nederland.
Kamerstuk 2005-2006 KST94152Kamerstuk 2005-2006 KST94200
Kamerstuk 2005-2006 KST94202
De opdracht in amendement nr. 58 om compenserende voorzieningen te treffen bestrijkt niet alle levensgebieden. Dit subamendement wil belangrijke levensgebieden uit de International Classification of Functions, Disabilities and Impairments (ICF classificatie) zoals arbeid, opleiding en recreatie, toevoegen aan de compensatieopdracht van gemeenten.
Kamerstuk 2005-2006 KST94151Kamerstuk 2005-2006 KST94132
Vervanging in verband met wijziging in de ondertekening.
Kamerstuk 2005-2006 KST94131Kamerstuk 2005-2006 KST94043
Kamerstuk 2005-2006 KST94021
Vervanging in verband met wijziging in de ondertekening.
Kamerstuk 2005-2006 KST94029Vervanging in verband met wijziging in de ondertekening.
Kamerstuk 2005-2006 KST94038Kamerstuk 2005-2006 KST94020
Vervanging in verband met wijziging in de ondertekening.
Kamerstuk 2005-2006 KST94048Vervanging in verband met wijziging in de ondertekening.
Kamerstuk 2005-2006 KST94024Vervanging in verband met wijziging in de ondertekening.
Kamerstuk 2005-2006 KST94034Vervanging in verband met wijziging in de ondertekening.
Kamerstuk 2005-2006 KST94019Vervanging in verband met wijziging in de ondertekening.
Kamerstuk 2005-2006 KST93983Kamerstuk 2005-2006 KST93982
Vervanging in verband met wijziging in de ondertekening.
Kamerstuk 2005-2006 KST93984Vervanging in verband met wijziging in de toelichting.
Kamerstuk 2005-2006 KST93925Kamerstuk 2005-2006 KST93897
Kamerstuk 2005-2006 KST93921
Kamerstuk 2005-2006 KST93869
Kamerstuk 2005-2006 KST93923
Agenda 2005-2006 OVG1294
Kamerstuk 2005-2006 KST93926
Kamerstuk 2005-2006 KST93867
Kamerstuk 2005-2006 KST93922
Kamerstuk 2005-2006 KST93814
Kamerstuk 2005-2006 KST93817
Kamerstuk 2005-2006 KST93815
Kamerstuk 2005-2006 KST93765
Kamerstuk 2005-2006 KST93716
Onderhavig amendement regelt dat gemeenten eerst hun visie en beleid moeten uitwerken, voordat er nieuwe taken worden overgeheveld. Het amendement zorgt er ook voor dat gemeenten zich goed voorbereiden op de nieuwe taken die op hen afkomen.
Kamerstuk 2005-2006 KST93707Kamerstuk 2005-2006 KST93715
Kamerstuk 2005-2006 KST93718
Kamerstuk 2005-2006 KST93256
Kamerstuk 2005-2006 KST93258
Bijlage BLG7013
Bijlage BLG7014
rapport van de tweede fase van het Project Aansluiting Wcpv en Wmo.
Kamerstuk 2005-2006 KST93253De Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (RMO) en de Raad voor de financiële verhoudingen (Rfv) hebben beide een advies uitgebracht over de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). In deze brief gaat staatssecretaris Ross-van Dorp (VWS) allereerst in op de hoofdlijn van de adviezen en vervolgens geeft zij de reactie van het kabinet.
Kamerstuk 2005-2006 KST93101Kamerstuk 2005-2006 KST92743
Kamerstuk 2005-2006 KST90665
Kamerstuk 2005-2006 KST90343
Kamerstuk 2005-2006 KST90344
Kamerstuk 2005-2006 KST90345
Kamerstuk 2004-2005 KST89583
Kamerstuk 2004-2005 KST89451
Kamerstuk 2004-2005 KST89431
Kamerstuk 2004-2005 KST89426
Kamerstuk 2004-2005 KST89428
Kamerstuk 2004-2005 KST89430
Kamerstuk 2004-2005 KST89425
Kamerstuk 2004-2005 KST89427
Kamerstuk 2004-2005 KST89429
Kamerstuk 2004-2005 KST89277
Kamerstuk 2004-2005 KST89263
Kamerstuk 2004-2005 KST89262
Kamerstuk 2004-2005 KST89261
Dit amendement beoogt vast te leggen dat iedereen die gebruik maakt van maatschappelijke ondersteuning vie een cliëntenraad moet kunnen participeren in het beleid van de organisatie die maatschappelijke ondersteuning biedt.
Kamerstuk 2004-2005 KST89110Kamerstuk 2004-2005 KST89107
Betreft uitbreiding tot andere vormen van maatschappelijke ondersteuning dan de huidige drie (maatschappelijk werk, maatschappelijke opvang en welzijn ouderen).
Kamerstuk 2004-2005 KST89109Kamerstuk 2004-2005 KST89108
Kamerstuk 2004-2005 KST87988
Kamerstuk 2004-2005 KST87730
Kamerstuk 2004-2005 KST87543
Kamerstuk 2004-2005 KST87115
Kamerstuk 2004-2005 KST87116
Het belangrijkste doel van dit wetsvoorstel is samenhangend lokaal beleid om participatie van alle burgers mogelijk te maken en te bevorderen, uitgevoerd dicht bij de burger door een daarvoor goed toegeruste gemeente. De regering wil bereiken dat - ook op de lange termijn - de zorg aan mensen met een ernstige, zeer langdurige hulpvraag gewaarborgd en betaalbaar is. Daartoe wordt de AWBZ, die sinds haar van kracht worden in 1968 is uitgebreid met een aantal vormen van zorg en welzijn, geleidelijk teruggebracht tot waarvoor zij aanvankelijk was bedoeld: een volksverzekering voor risico's die particulier niet te verzekeren zijn, zoals de gevolgen van chronische ziekten, lichamelijke en verstandelijke handicaps en verpleeghuiszorg. In lijn hiermee vervalt met ingang van 1 juli 2006 de aanspraak op huishoudelijke verzorging en in een later stadium eveneens de aanspraken op ondersteunende en activerende begeleiding. Deze zullen onder de reikwijdte van de Wmo worden gebracht. De regering wil ook stimuleren dat mensen die dat kunnen, meer dan nu het geval is, zelf oplossingen bedenken in de eigen sociale omgeving voor problemen die zich voordoen. De regering stelt daarom een aantal historisch gegroeide vanzelfsprekendheden in zorg en ondersteuning ter discussie en doet een groter beroep op de eigen draagkracht. Het gaat dan bijvoorbeeld om zaken als het huishouden op orde houden, sociale ondersteuning bieden, het huis aanpassen en vervoer met een rolstoel of scootmobiel. De Wmo brengt derhalve de Wet voorzieningen gehandicapten, de Welzijnswet 1994 en delen van de AWBZ bij elkaar. Hierdoor krijgen gemeenten meer mogelijkheden om regie te voeren over samenhangende activiteiten van aanbieders van zorg.
Kamerstuk 2004-2005 KST86974Kamerstuk 2004-2005 KST87012
Het belangrijkste doel van dit wetsvoorstel is samenhangend lokaal beleid om participatie van alle burgers mogelijk te maken en te bevorderen, uitgevoerd dicht bij de burger door een daarvoor goed toegeruste gemeente. De regering wil bereiken dat - ook op de lange termijn - de zorg aan mensen met een ernstige, zeer langdurige hulpvraag gewaarborgd en betaalbaar is. Daartoe wordt de AWBZ, die sinds haar van kracht worden in 1968 is uitgebreid met een aantal vormen van zorg en welzijn, geleidelijk teruggebracht tot waarvoor zij aanvankelijk was bedoeld: een volksverzekering voor risico's die particulier niet te verzekeren zijn, zoals de gevolgen van chronische ziekten, lichamelijke en verstandelijke handicaps en verpleeghuiszorg. In lijn hiermee vervalt met ingang van 1 juli 2006 de aanspraak op huishoudelijke verzorging en in een later stadium eveneens de aanspraken op ondersteunende en activerende begeleiding. Deze zullen onder de reikwijdte van de Wmo worden gebracht. De regering wil ook stimuleren dat mensen die dat kunnen, meer dan nu het geval is, zelf oplossingen bedenken in de eigen sociale omgeving voor problemen die zich voordoen. De regering stelt daarom een aantal historisch gegroeide vanzelfsprekendheden in zorg en ondersteuning ter discussie en doet een groter beroep op de eigen draagkracht. Het gaat dan bijvoorbeeld om zaken als het huishouden op orde houden, sociale ondersteuning bieden, het huis aanpassen en vervoer met een rolstoel of scootmobiel. De Wmo brengt derhalve de Wet voorzieningen gehandicapten, de Welzijnswet 1994 en delen van de AWBZ bij elkaar. Hierdoor krijgen gemeenten meer mogelijkheden om regie te voeren over samenhangende activiteiten van aanbieders van zorg.
Kamerstuk 2004-2005 KST86973Kamerstuk 2004-2005 KST86998
Kamerstuk 2004-2005 KST86972