Laatste documenten binnen dossier 30678


13-10-2006

KST101363 Wijziging van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag in verband met de invoering van bestuursrechtelijke handhaving; Motie om ervoor te zorgen dat de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag tot handhavingsprioriteiten behoort

Kamerstuk 2006-2007 KST101363

KST101634 Wijziging van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag in verband met de invoering van bestuursrechtelijke handhaving; Amendement om de huidige bijzondere regeling te handhaven

Deze regeling zorgt ervoor dat de werknemer aan wie te weinig is betaald, recht heeft op een verhoging van het verschuldigde bedrag met 5% per dag. Deze regeling wijkt af van de algemene regeling over vertragingsrente bij achterstallige betalingen aan de werknemer (artikel 7:625 BW).

Kamerstuk 2006-2007 KST101634

27-09-2006

KST100928 Wijziging van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag in verband met de invoering van bestuursrechtelijke handhaving; Nota n.a.v. het verslag

Kamerstuk 2006-2007 KST100928

KST100929 Wijziging van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag in verband met de invoering van bestuursrechtelijke handhaving; Nota van wijziging

In deze nota wordt voorgesteld het beboetbaar te stellen als een werkgever niet of onvoldoende de noodzakelijke stukken kan overleggen waaruit de aard van de arbeidsrelatie blijkt ven iemand die in zijn bedrijf wordt aangetroffen. Dit geldt ook voor stukken met betrekking het door de werkgever betaalde loon of vakantietoeslag en het aantal door die persoon gewerkte uren.

Kamerstuk 2006-2007 KST100929

30-08-2006

KST100056 Wijziging van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag in verband met de invoering van bestuursrechtelijke handhaving; Voorstel van wet

Nu de eerste overgangstermijn van het vrijwerknemersverkeer binnen Europa is afgelopen, is het wenselijkheid om het vrij verkeer van werknemers pas in te voeren nadat flankerend beleid op het gebied van handhaving van de arbeidsvoorwaarden is ingevoerd. De overheid is daarbij verantwoordelijk voor de handhaving van publiekrechtelijke regelingen, sociale partners voor handhaving de privaatrechtelijke regelingen. Met dit wetsvoorstel wordt een bestuurlijk handhavingsmechanisme in de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (WML) ingevoerd. De Arbeidsinspectie (AI) krijgt de mogelijkheid tot het opleggen van een bestuurlijke boete. Er zal sprake zijn van een meer gerichte handhaving van de wet, waarbij de AI meer en stelselmatiger zal controleren op naleving van de minimumloon verplichtingen. In gevallen waarin overtreding van de wettelijke regels wordt geconstateerd, kan de AI de naam van het bedrijf doorgeven aan de daarvoor in aanmerking komende vakbonden en werkgeversorganisaties. Naast het opleggen van een bestuurlijke boete krijgt de AI de mogelijkheid een last onder dwangsom op te leggen. De AI kan de werkgever opdragen alsnog het juiste minimumloon te betalen, waardoor de werknemer hier niet zelf een civiele vordering voor hoeft in te stellen. De last onder dwangsom zorgt er voor, dat de overtreding door de werkgever ongedaan wordt gemaakt en ook dat verdere overtreding, dan wel een herhaling van de onderbetaling wordt voorkomen.

Kamerstuk 2005-2006 KST100056

KST100058 Wijziging van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag in verband met de invoering van bestuursrechtelijke handhaving; Advies en nader rapport

Kamerstuk 2005-2006 KST100058

KST100055 Wijziging van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag in verband met de invoering van bestuursrechtelijke handhaving; Koninklijke boodschap

Kamerstuk 2005-2006 KST100055

KST100057 Wijziging van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag in verband met de invoering van bestuursrechtelijke handhaving; Memorie van toelichting

Nu de eerste overgangstermijn van het vrijwerknemersverkeer binnen Europa is afgelopen, is het wenselijkheid om het vrij verkeer van werknemers pas in te voeren nadat flankerend beleid op het gebied van handhaving van de arbeidsvoorwaarden is ingevoerd. De overheid is daarbij verantwoordelijk voor de handhaving van publiekrechtelijke regelingen, sociale partners voor handhaving de privaatrechtelijke regelingen. Met dit wetsvoorstel wordt een bestuurlijk handhavingsmechanisme in de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (WML) ingevoerd. De Arbeidsinspectie (AI) krijgt de mogelijkheid tot het opleggen van een bestuurlijke boete. Er zal sprake zijn van een meer gerichte handhaving van de wet, waarbij de AI meer en stelselmatiger zal controleren op naleving van de minimumloon verplichtingen. In gevallen waarin overtreding van de wettelijke regels wordt geconstateerd, kan de AI de naam van het bedrijf doorgeven aan de daarvoor in aanmerking komende vakbonden en werkgeversorganisaties. Naast het opleggen van een bestuurlijke boete krijgt de AI de mogelijkheid een last onder dwangsom op te leggen. De AI kan de werkgever opdragen alsnog het juiste minimumloon te betalen, waardoor de werknemer hier niet zelf een civiele vordering voor hoeft in te stellen. De last onder dwangsom zorgt er voor, dat de overtreding door de werkgever ongedaan wordt gemaakt en ook dat verdere overtreding, dan wel een herhaling van de onderbetaling wordt voorkomen.

Kamerstuk 2005-2006 KST100057