Laatste documenten binnen dossier 30921


13-05-2009

KST130676 Vaststelling van tijdelijke regels voor mediaconcentraties en enige daarmee verband houdende wijzigingen in de Mediawet en de Mededingingswet (Tijdelijke wet mediaconcentraties); Brief minister een verslag ver de doeltreffendheid en de effecten van de Tijdelijke wet mediaconcentraties in de praktijk

gesprekken met de drie betrokken partijen: de Nederlandse Dagbladpers (NDP), de Vereniging voor Satelliet Televisie en Radio Aanbieders (VESTRA) en de Vereniging van Commerciƫle Radio (VCR).

Kamerstuk 2008-2009 KST130676

11-01-2007

KST104305 Vaststelling van tijdelijke regels voor mediaconcentraties en enige daarmee verband houdende wijzigingen in de Mediawet en de Mededingingswet (Tijdelijke wet mediaconcentraties); Advies en nader rapport

Kamerstuk 2006-2007 KST104305

KST104300 Vaststelling van tijdelijke regels voor mediaconcentraties en enige daarmee verband houdende wijzigingen in de Mediawet en de Mededingingswet (Tijdelijke wet mediaconcentraties); Koninklijke boodschap

Kamerstuk 2006-2007 KST104300

KST104303 Vaststelling van tijdelijke regels voor mediaconcentraties en enige daarmee verband houdende wijzigingen in de Mediawet en de Mededingingswet (Tijdelijke wet mediaconcentraties); Oorspronkelijke tekst

Kamerstuk 2006-2007 KST104303

KST104309 Vaststelling van tijdelijke regels voor mediaconcentraties en enige daarmee verband houdende wijzigingen in de Mediawet en de Mededingingswet (Tijdelijke wet mediaconcentraties); Voorstel van wet

Doel van dit wetsvoorstel is een aanzienlijke verruiming van de mogelijkheden voor crossownership op terrein van dagbladen, radio en televisie. In de huidige Mediawet opgenomen regeling inzake crossownership de multimediale ontwikkeling van dagbladuitgevers is te zeer beperkt. Nu is het zo dat ongeacht het marktaandeel dat men verkrijgt door een deelneming in een radio- of televisieonderneming de positie op de dagbladmarkt bepalend is. Een grote dagbladuitgever kan daardoor op dit moment geen eigen radio- of televisiezender beginnen, terwijl dat juist tot een vergroting van de pluriformiteit zou kunnen leiden. Daarom wordt de huidige regeling voor crossownership in de Mediawet geschrapt. Daarvoor in de plaats komt een nieuwe concentratieregeling. Deze regeling onderscheidt drie markten: de dagbladmarkt, de televisiemarkt en de radiomarkt. De regeling beperkt de groei van het marktaandeel op de dagbladmarkt door fusie (niet door autonome groei) tot 35%. Voor concentraties die betrekking hebben op twee of drie van de genoemde markten geldt voor het opgetelde marktaandeel op de twee of drie betrokken markten een maximum van 90%. Zo komt er enerzijds aanzienlijk meer ruimte voor crossownership en wordt tegelijk een zekere bescherming geboden tegen een te grote concentratie van opiniemacht op de meest relevante markten voor de functies nieuws en opinie. Internet wordt als medium niet bij de concentratieregeling betrokken. Het gebruik van internet als nieuws- en opinievoorziening vertoont, zeker bij jongeren, een stijgende lijn maar zit nog niet op het niveau van dagbladen, radio en televisie. Daarom ziet het kabinet op dit moment nog af om een regeling voor internet te treffen.

Kamerstuk 2006-2007 KST104309

KST104302 Vaststelling van tijdelijke regels voor mediaconcentraties en enige daarmee verband houdende wijzigingen in de Mediawet en de Mededingingswet (Tijdelijke wet mediaconcentraties); Memorie van toelichting

Doel van dit wetsvoorstel is een aanzienlijke verruiming van de mogelijkheden voor crossownership op terrein van dagbladen, radio en televisie. In de huidige Mediawet opgenomen regeling inzake crossownership de multimediale ontwikkeling van dagbladuitgevers is te zeer beperkt. Nu is het zo dat ongeacht het marktaandeel dat men verkrijgt door een deelneming in een radio- of televisieonderneming de positie op de dagbladmarkt bepalend is. Een grote dagbladuitgever kan daardoor op dit moment geen eigen radio- of televisiezender beginnen, terwijl dat juist tot een vergroting van de pluriformiteit zou kunnen leiden. Daarom wordt de huidige regeling voor crossownership in de Mediawet geschrapt. Daarvoor in de plaats komt een nieuwe concentratieregeling. Deze regeling onderscheidt drie markten: de dagbladmarkt, de televisiemarkt en de radiomarkt. De regeling beperkt de groei van het marktaandeel op de dagbladmarkt door fusie (niet door autonome groei) tot 35%. Voor concentraties die betrekking hebben op twee of drie van de genoemde markten geldt voor het opgetelde marktaandeel op de twee of drie betrokken markten een maximum van 90%. Zo komt er enerzijds aanzienlijk meer ruimte voor crossownership en wordt tegelijk een zekere bescherming geboden tegen een te grote concentratie van opiniemacht op de meest relevante markten voor de functies nieuws en opinie. Internet wordt als medium niet bij de concentratieregeling betrokken. Het gebruik van internet als nieuws- en opinievoorziening vertoont, zeker bij jongeren, een stijgende lijn maar zit nog niet op het niveau van dagbladen, radio en televisie. Daarom ziet het kabinet op dit moment nog af om een regeling voor internet te treffen.

Kamerstuk 2006-2007 KST104302