Handeling 2007-2008 HAN8222A03
Handeling 2007-2008 HAN8222A06
Agenda 2007-2008 OVG1440
Wijziging van het amendement is noodzakelijk ten gevolge van de Tweede Nota van Wijziging.
Kamerstuk 2007-2008 KST112563Kamerstuk 2007-2008 KST112574
Wijziging van het amendement is noodzakelijk ten gevolge van de Tweede Nota van Wijziging.
Kamerstuk 2007-2008 KST112560Personen die in 2005 zijn herkeurd en na de herbeoordeling van de herbeoordeling het oude arbeidsongeschiktheidspercentage krijgen, worden pas per 22 februari 2007 financieel in de oude situatie hersteld. Personen die nog niet zijn herkeurd ondervinden geen nadeel. Dit amendement voorkomt een onderscheid als gevolg van het moment waarop personen herkeurd zijn in verband met de eenmalige herbeoordelingoperatie. Dit amendement zorgt ervoor dat een eventueel hogere uitkering ingaat vanaf het moment dat de eenmalige herbeoordelingoperatie resulteerde in een lagere arbeidsongeschiktheidspercentage.
Kamerstuk 2007-2008 KST112566Hiermee wordt bereikt dat de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen die worden aangevuld tot het sociaal minimum, ook worden verhoogd.
Kamerstuk 2007-2008 KST112558Kamerstuk 2007-2008 KST112387
Kamerstuk 2007-2008 KST112394
Kamerstuk 2007-2008 KST112403
Hiermee wordt bereikt dat de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen die worden aangevuld tot het sociaal minimum, ook worden verhoogd.
Kamerstuk 2007-2008 KST112390Personen die in 2005 zijn herkeurd en na de herbeoordeling van de herbeoordeling het oude arbeidsongeschiktheidspercentage krijgen, worden pas per 22 februari 2007 financieel in de oude situatie hersteld. Personen die nog niet zijn herkeurd ondervinden geen nadeel. Dit amendement voorkomt een onderscheid als gevolg van het moment waarop personen herkeurd zijn in verband met de eenmalige herbeoordelingoperatie. Dit amendement zorgt ervoor dat een eventueel hogere uitkering ingaat vanaf het moment dat de eenmalige herbeoordelingoperatie resulteerde in een lagere arbeidsongeschiktheidspercentage.
Kamerstuk 2007-2008 KST112398Agenda 2007-2008 OVG1435
Kamerstuk 2007-2008 KST111919
Kamerstuk 2007-2008 KST111918
Kamerstuk 2006-2007 KST109198
In dit wetsvoorstel worden, zoals afgesproken in het Coalitieakkoord, de uitkeringen van volledig arbeidsongeschikten in de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO), de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen (WAZ) en de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten (Wajong) verhoogd van 70% naar 75%. Deze verhoging van het uitkeringspercentage betekent dat bij volledige arbeidsongeschiktheid de WAO-uitkering stijgt naar 75% van het (vervolg)dagloon en de WAZ- of Wajong-uitkering naar 75% van de grondslag. Werkgevers die eigenrisicodrager zijn voor de WAO, hebben de verhoging van de WAO-uitkeringen niet kunnen voorzien. Deze verhoging zal daarom door het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV) aan hen worden vergoed. Daarnaast is in het Coalitieakkoord afgesproken om de leeftijdsgrens van degenen die - in het kader van de eenmalige herbeoordelingsoperatie - worden herbeoordeeld met het op 18 augustus 2004 aangepaste Schattingsbesluit (Stb. 2004, 34), te verlagen van 50 naar 45 jaar. Daartoe zal het Schattingsbesluit arbeidsongeschiktheidwetten (Schattingsbesluit) in die zin worden gewijzigd dat het 'oude' Schattingsbesluit (zoals dat luidde vóór 18 augustus 2004) per 22 februari 2007 weer van toepassing is op de uitkering van degenen die voor of op 1 juli 1959 zijn geboren. Als gevolg van die wijziging dienen arbeidsongeschikten die zijn geboren tussen 1 juli 1954 en 1 juli 1959 te worden herbeoordeeld op basis van het 'oude' Schattingsbesluit. Van deze groep is een deel al vóór 22 februari 2007 herbeoordeeld op basis van het aangepaste Schattingsbesluit. In het onderhavige wetsvoorstel wordt geregeld dat het UWV hen - met uitzondering van de volledig arbeidsongeschikten - ambtshalve zal herbeoordelen op basis van het 'oude' Schattingsbesluit. Deze ambtshalve herbeoordeling wordt uitgevoerd met de meest recente (medische) gegevens uit het dossier van de betrokkene waarover het UWV beschikt, tenzij de betrokkene om een nieuwe medische keuring verzoekt, en heeft terugwerkende kracht tot en met 22 februari 2007. De ambtshalve herbeoordeling kan ertoe leiden dat het arbeidsongeschiktheidspercentage per 22 februari 2007 is toegenomen. Dit kan betekenen dat de betrokkene in een hogere arbeidsongeschiktheidsklasse moet worden ingedeeld of dat diens uitkering moet worden heropend. Dat gebeurt echter niet zonder meer: de arbeidsongeschiktheidswetten kennen namelijk verschillende wachttijden. Om te waarborgen dat de uitkering na de ambtshalve herbeoordeling (met terugwerkende kracht) per 22 februari 2007 kan worden verhoogd of heropend, wordt in het onderhavige wetsvoorstel geregeld dat er geen wachttijd geldt voor degenen van wie het arbeidsongeschiktheidspercentage is toegenomen als gevolg van die ambtshalve herbeoordeling.
Kamerstuk 2006-2007 KST109200In dit wetsvoorstel worden, zoals afgesproken in het Coalitieakkoord, de uitkeringen van volledig arbeidsongeschikten in de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO), de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen (WAZ) en de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten (Wajong) verhoogd van 70% naar 75%. Deze verhoging van het uitkeringspercentage betekent dat bij volledige arbeidsongeschiktheid de WAO-uitkering stijgt naar 75% van het (vervolg)dagloon en de WAZ- of Wajong-uitkering naar 75% van de grondslag. Werkgevers die eigenrisicodrager zijn voor de WAO, hebben de verhoging van de WAO-uitkeringen niet kunnen voorzien. Deze verhoging zal daarom door het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV) aan hen worden vergoed. Daarnaast is in het Coalitieakkoord afgesproken om de leeftijdsgrens van degenen die - in het kader van de eenmalige herbeoordelingsoperatie - worden herbeoordeeld met het op 18 augustus 2004 aangepaste Schattingsbesluit (Stb. 2004, 34), te verlagen van 50 naar 45 jaar. Daartoe zal het Schattingsbesluit arbeidsongeschiktheidwetten (Schattingsbesluit) in die zin worden gewijzigd dat het 'oude' Schattingsbesluit (zoals dat luidde vóór 18 augustus 2004) per 22 februari 2007 weer van toepassing is op de uitkering van degenen die voor of op 1 juli 1959 zijn geboren. Als gevolg van die wijziging dienen arbeidsongeschikten die zijn geboren tussen 1 juli 1954 en 1 juli 1959 te worden herbeoordeeld op basis van het 'oude' Schattingsbesluit. Van deze groep is een deel al vóór 22 februari 2007 herbeoordeeld op basis van het aangepaste Schattingsbesluit. In het onderhavige wetsvoorstel wordt geregeld dat het UWV hen - met uitzondering van de volledig arbeidsongeschikten - ambtshalve zal herbeoordelen op basis van het 'oude' Schattingsbesluit. Deze ambtshalve herbeoordeling wordt uitgevoerd met de meest recente (medische) gegevens uit het dossier van de betrokkene waarover het UWV beschikt, tenzij de betrokkene om een nieuwe medische keuring verzoekt, en heeft terugwerkende kracht tot en met 22 februari 2007. De ambtshalve herbeoordeling kan ertoe leiden dat het arbeidsongeschiktheidspercentage per 22 februari 2007 is toegenomen. Dit kan betekenen dat de betrokkene in een hogere arbeidsongeschiktheidsklasse moet worden ingedeeld of dat diens uitkering moet worden heropend. Dat gebeurt echter niet zonder meer: de arbeidsongeschiktheidswetten kennen namelijk verschillende wachttijden. Om te waarborgen dat de uitkering na de ambtshalve herbeoordeling (met terugwerkende kracht) per 22 februari 2007 kan worden verhoogd of heropend, wordt in het onderhavige wetsvoorstel geregeld dat er geen wachttijd geldt voor degenen van wie het arbeidsongeschiktheidspercentage is toegenomen als gevolg van die ambtshalve herbeoordeling.
Kamerstuk 2006-2007 KST109199Kamerstuk 2006-2007 KST109201