Kamerstuk 2008-2009 KST132805
Handeling 2008-2009 HAN8426A02
Handeling 2008-2009 HAN8414A04
Handeling 2008-2009 HAN8414A08
Handeling 2008-2009 HAN8414A06
Agenda 2008-2009 OVG1551
Agenda 2008-2009 OVG1549
de effecten voor huishoudens met een warmtepomp.
Kamerstuk 2008-2009 KST128722Bijlage BLG18959
Kamerstuk 2008-2009 KST127839
Agenda 2007-2008 OVG1500
Op basis van het advies van het College bescherming persoonsgegevens (CBP) van 17 juni 2008 en de zorgen van de Kamer heeft de minister een nota van wijziging (Kamerstuk 31 374, nr. 32) gerealiseerd, waardoor de meetgegevens waarover de leverancier op basis van een wettelijke verplichting kan beschikken qua detailniveau worden beperkt en waardoor derden slechts na toestemming van de afnemer toegang hebben tot meetgegevens. In de onderhavige brief gaat de minister onder meer in op de grondslag voor de verwerking van meetgegevens, de beleidsmatige overwegingen voor de beschikbaarheid van meetgegevens en de genoemde nota van wijziging.
Kamerstuk 2007-2008 KST121802[Deze herdruk vervangt de eerder onder letter B gedrukte Nota van verbetering zodat nu ook de tweede verbetering in stuk B correct is weergegeven]. De verbeteringen betreffen correcties van de opmaak van het gedrukte Gewijzigd voorstel van wet.
Kamerstuk 2007-2008 KST121602Kamerstuk 2007-2008 KST121566
In het wetsvoorstel is de verplichting voor netbeheerders opgenomen om de leverancier toegang tot de meetgegevens van zijn afnemers te verlenen. Van deze wettelijke verplichting worden met deze nota van wijziging de meetgegevens die betrekking hebben op een kleiner tijdsbestek dan een dag uitgezonderd. Verder bevat deze nota van wijziging technische verbeteringen.
Kamerstuk 2007-2008 KST121370Kamerstuk 2007-2008 KST121101
Handeling 2007-2008 HAN8305A11
Volgens indieners doet de voorgestelde omzetting van een vervaltermijn in een verjaringstermijn afbreuk aan de doelstelling oplopende schulden van afnemers te voorkomen.
Kamerstuk 2007-2008 KST120318Agenda 2007-2008 OVG1490
Volgens indieners doet de voorgestelde omzetting van een vervaltermijn in een verjaringstermijn afbreuk aan de doelstelling oplopende schulden van afnemers te voorkomen.
Kamerstuk 2007-2008 KST119986Tevens wordt een voorhangprocedure (controle vooraf door Tweede Kamer) voorgesteld.
Kamerstuk 2007-2008 KST119985Kamerstuk 2007-2008 KST119971
Bijlage BLG16303
Kamerstuk 2007-2008 KST119824
Volgens het amendement krijgt een afnemer de mogelijkheid om de beschikbaarstelling c.q. uitwisseling van gegevens te beperken tot het minimaal noodzakelijke niveau ten behoeve van de facturering en het verbruiksoverzicht ten behoeve van de klant.
Kamerstuk 2007-2008 KST119798Volgens het amendement krijgt een afnemer de mogelijkheid m de beschikbaarstelling c.q. uitwisseling van gegevens te beperken tot het minimaal noodzakelijke niveau ten behoeve van de facturering en het verbruiksoverzicht ten behoeve van de klant.
Kamerstuk 2007-2008 KST119777Kamerstuk 2007-2008 KST119797
Kamerstuk 2007-2008 KST119799
Kamerstuk 2007-2008 KST119778
De indieners beogen met het amendement de verplichte uitrol van de slimme meters te vervangen door een vrijwillige uitrol. Afnemers die ná de brede uitrol alsnog willen switchen naar een slimme meter worden daartoe op eenzelfde wijze als de "early adopters" gefaciliteerd: de netbeheerder moet aan dit verzoek gevolg geven, maar mag wel een vergoeding in rekening brengen.
Kamerstuk 2007-2008 KST119761Tevens wordt een voorhangprocedure (controle vooraf door Tweede Kamer) voorgesteld.
Kamerstuk 2007-2008 KST119732Kamerstuk 2007-2008 KST119733
Agenda 2007-2008 OVG1487
De indieners beogen met het amendement de verplichte uitrol van de slimme meters te vervangen door een vrijwillige uitrol. Afnemers die ná de brede uitrol alsnog willen switchen naar een slimme meter worden daartoe op eenzelfde wijze als de "early adopters" gefaciliteerd: de netbeheerder moet aan dit verzoek gevolg geven, maar mag wel een vergoeding in rekening brengen.
Kamerstuk 2007-2008 KST119655Kamerstuk 2007-2008 KST119501
Deze nota van wijziging bevat een aantal inhoudelijke wijzigingen die ertoe strekken dat de verplichte grootschalige uitrol van slimme meters niet eerder dan na een proefperiode plaatsvindt. Deze wijzigingen zijn toegezegd in de brief van de Minister van Economische Zaken aan de Tweede Kamer van 2 juni 2008. Daarnaast bevat deze nota van wijziging een aantal - al dan niet met de inhoudelijke wijzigingen samenhangende - wijzigingen van technische aard.
Kamerstuk 2007-2008 KST119322Volgens indieners doet de voorgestelde omzetting van een vervaltermijn in een verjaringstermijn afbreuk aan de doelstelling oplopende schulden van afnemers te voorkomen.
Kamerstuk 2007-2008 KST119144Betreft verruiming tot maximum 5000 kWh per jaar, en het niet meer kwijtraken van het recht op saldering als afnemers meer dan het maximum terugleveren.
Kamerstuk 2007-2008 KST119000vraag over de Informatiecode. In de bijlage bij deze brief wordt uitleg gegeven over deelnetten.
Kamerstuk 2007-2008 KST119011Bevat een stenografisch verslag van het overleg dat de vaste commissie voor Economische Zaken op 26 mei 2008 heeft gevoerd met minister Van der Hoeven (EZ).
Kamerstuk 2007-2008 KST118932Tevens wordt een voorhangprocedure (controle vooraf door Tweede Kamer) voorgesteld.
Kamerstuk 2007-2008 KST118665Kamerstuk 2007-2008 KST118664
Volgens indieners doet de voorgestelde omzetting van een vervaltermijn in een verjaringstermijn afbreuk aan de doelstelling oplopende schulden van afnemers te voorkomen.
Kamerstuk 2007-2008 KST118666Betreft verruiming tot maximum 5000 kWh per jaar, en het niet meer kwijtraken van het recht op saldering als afnemers meer dan het maximum terugleveren.
Kamerstuk 2007-2008 KST118663Kamerstuk 2007-2008 KST118585
Kamerstuk 2007-2008 KST118587
Kamerstuk 2007-2008 KST118418
Kamerstuk 2007-2008 KST117852
de invoering van 'slimme energiemeters' voor elektriciteit en gas, en wijziging van de marktordening van de metermarkt. Met slimme meters kunnen gebruikers van een afstand hun meterstanden - inclusief het bijbehorende tarief - aflezen en hun verwarming afstellen. Ook kunnen leveranciers met deze meters het energieverbruik van de eindgebruikers van een afstand aflezen en beïnvloeden. De wijziging in de ordening van de metermarkt betreft de herverdeling van verantwoordelijkheden: scheiding tussen operationele beheer van de meter (netbeheerder) en de administratieve verwerking van de verbruiksgegevens (leverancier). De invoering van slimme meters geschiedt mede ter implementatie van Richtlijn 2006/32/EG betreffende energie-efficiëntie bij het eindgebruik en energiediensten. Deze richtlijn heeft als hoofddoel energiebesparing en schrijft voor dat eindgebruikers dienen te beschikken over een energiemeter die informatie geeft opver het actuele gebruik. Ook moeten zij regelmatig informatie ontvangen over dit gebruik.
Kamerstuk 2007-2008 KST116134Kamerstuk 2007-2008 KST116136
Kamerstuk 2007-2008 KST116133
de invoering van 'slimme energiemeters' voor elektriciteit en gas, en wijziging van de marktordening van de metermarkt. Met slimme meters kunnen gebruikers van een afstand hun meterstanden - inclusief het bijbehorende tarief - aflezen en hun verwarming afstellen. Ook kunnen leveranciers met deze meters het energieverbruik van de eindgebruikers van een afstand aflezen en beïnvloeden. De wijziging in de ordening van de metermarkt betreft de herverdeling van verantwoordelijkheden: scheiding tussen operationele beheer van de meter (netbeheerder) en de administratieve verwerking van de verbruiksgegevens (leverancier). De invoering van slimme meters geschiedt mede ter implementatie van Richtlijn 2006/32/EG betreffende energie-efficiëntie bij het eindgebruik en energiediensten. Deze richtlijn heeft als hoofddoel energiebesparing en schrijft voor dat eindgebruikers dienen te beschikken over een energiemeter die informatie geeft opver het actuele gebruik. Ook moeten zij regelmatig informatie ontvangen over dit gebruik.
Kamerstuk 2007-2008 KST116135