Kamerstuk 2009-2010 KST141249
de stelling dat op basis van het initiatiefwetsvoorstel het mogelijk wordt gemaakt om een inbreuk te maken op het huisrecht van krakers op grond van een voldoende kenbare en voorzienbare in de wet omschreven bevoegdheid.
Kamerstuk 2009-2010 KST141067Kamerstuk 2009-2010 KST140626
Met deze brief informeert minister Van der Laan (WWI) de Kamer over de huidige stand van zaken wat betreft de nieuwe regeling leegstandsheffing in Vlaanderen. Hij vat in zijn brief het rapport samen dat door onderzoeksbureau Regioplan hiernaar is gedaan en geeft zijn conclusies naar aanleiding van het rapport.
Kamerstuk 2009-2010 KST139747Bijlage BLG22650
Kamerstuk 2009-2010 KST138528
Agenda 2009-2010 OVG1602
Handeling 2009-2010 HAN8500A05
Kamerstuk 2009-2010 KST136441
Handeling 2009-2010 HAN8493A02
Kamerstuk 2009-2010 KST135630
Kamerstuk 2009-2010 KST135646
Kamerstuk 2009-2010 KST135571
Kamerstuk 2009-2010 KST135629
Kamerstuk 2009-2010 KST135645
Kamerstuk 2009-2010 KST135610
Kamerstuk 2009-2010 KST135517
Agenda 2009-2010 OVG1588
Met deze nota van wijziging worden de strafmaxima van kraken verhoogd en wordt voorlopige hechtenis mogelijk voor kraken.
Kamerstuk 2009-2010 KST135353Kamerstuk 2009-2010 KST135338
Handeling 2008-2009 HAN8478A03
Agenda 2009-2010 OVG1585
Agenda 2009-2010 OVG1583
Agenda 2009-2010 OVG1580
Agenda 2008-2009 OVG1578
Kamerstuk 2008-2009 KST134466
Kamerstuk 2008-2009 KST134416
Kamerstuk 2008-2009 KST134418
Kamerstuk 2008-2009 KST134391
Kamerstuk 2008-2009 KST134417
Kamerstuk 2008-2009 KST134390
In onderhavig advies gaat de Raad onder meer in op het door de initiatiefnemers van dit wetsvoorstel gesignaleerde knelpunt dat in de rechtspraak verschillend wordt geoordeeld over de vraag of de wet thans voldoende basis biedt om het aan krakers toekomende huisrecht op strafvorderlijke titel te beƫindigen door middel van ontruiming.
Kamerstuk 2008-2009 KST134200het redactioneel beter doen uitkomen dat de opsporingsambtenaar de bevoegdheid heeft de wederrechtelijk in het pand vertoevende personen (den de daar aangetroffen voorwerpen) uit het pand te verwijderen.
Kamerstuk 2008-2009 KST134230Agenda 2008-2009 OVG1576
Agenda 2008-2009 OVG1574
Agenda 2008-2009 OVG1572
Kamerstuk 2008-2009 KST131819
Kamerstuk 2008-2009 KST130724
Kamerstuk 2008-2009 KST127652
De wijziging betreft het schrappen van de vereiste, in het voorgestelde artikel 138a, dat de krakers een vordering door de rechthebbende het pand te verlaten, hebben genegeerd.
Kamerstuk 2008-2009 KST127651Kamerstuk 2008-2009 KST127650
Kamerstuk 2007-2008 KST121603
Recente incidenten, zoals de ontruiming in Amsterdam in mei 2008, die gepaard ging met geweld en waarbij 51 krakers werden aangehouden en allerlei wapens werden aangetroffen, vormden de directe aanleiding voor dit wetsvoorstel. Er is sprake van een verharding in de kraakwereld. Daar komt bij dat de indieners van dit wetsvoorstel kraken zien als een vorm van eigenrichting, aangezien krakers de leegstand op geheel eigen wijze menen te moeten bestrijden, waarbij zij bovendien het eigendomsrecht ontoelaatbaar aantasten. Daarom wordt in dit wetsvoorstel algehele strafbaarstelling van kraken als misdrijf geregeld (ter vervanging van het bestaande artikel 429sexies Sr, dat kraken gedurende het eerste jaar van leegstand als overtreding strafbaar stelt). Deze aanpak mag echter niet leiden tot een toename van leegstand. Om deze reden en vanwege het hoge niveau van leegstand in niet-woningen, bijvoorbeeld op de kantorenmarkt, waar eind 2007 minimaal 4,5 miljoen vierkante meter leeg stond, worden in dit wetsvoorstel instrumenten voor de bestrijding van leegstand aangereikt. Daartoe wordt de Leegstandwet zodanig gewijzigd dat de gemeente via een leegstandverordening kan regelen dat leegstand gemeld wordt, waarna een leegstandgesprek kan volgen, en ten slotte, bij voortduring van de leegstand, de gemeente een verplichtende voordracht kan doen voor een gebruiker.
Kamerstuk 2007-2008 KST121605Recente incidenten, zoals de ontruiming in Amsterdam in mei 2008, die gepaard ging met geweld en waarbij 51 krakers werden aangehouden en allerlei wapens werden aangetroffen, vormden de directe aanleiding voor dit wetsvoorstel. Er is sprake van een verharding in de kraakwereld. Daar komt bij dat de indieners van dit wetsvoorstel kraken zien als een vorm van eigenrichting, aangezien krakers de leegstand op geheel eigen wijze menen te moeten bestrijden, waarbij zij bovendien het eigendomsrecht ontoelaatbaar aantasten. Daarom wordt in dit wetsvoorstel algehele strafbaarstelling van kraken als misdrijf geregeld (ter vervanging van het bestaande artikel 429sexies Sr, dat kraken gedurende het eerste jaar van leegstand als overtreding strafbaar stelt). Deze aanpak mag echter niet leiden tot een toename van leegstand. Om deze reden en vanwege het hoge niveau van leegstand in niet-woningen, bijvoorbeeld op de kantorenmarkt, waar eind 2007 minimaal 4,5 miljoen vierkante meter leeg stond, worden in dit wetsvoorstel instrumenten voor de bestrijding van leegstand aangereikt. Daartoe wordt de Leegstandwet zodanig gewijzigd dat de gemeente via een leegstandverordening kan regelen dat leegstand gemeld wordt, waarna een leegstandgesprek kan volgen, en ten slotte, bij voortduring van de leegstand, de gemeente een verplichtende voordracht kan doen voor een gebruiker.
Kamerstuk 2007-2008 KST121604