Kamerstuk 2009-2010 KST141276
Minister Van der Hoeven (EZ) heeft de Kamer op 1 december 2009 het ontwerp Warmtebesluit en bijbehorende ontwerp ministeriële regeling toegestuurd (Kamerstuk 29 048, nr. 46). Tevens zijn op deze datum het Warmtebesluit en de ministeriële regeling openbaar gemaakt middels publicatie in de Staatscourant en is op internet een publieke consultatie gestart. De minister heeft in haar begeleidende brief aan de Kamer ten aanzien van het Warmtebesluit een onderzoek aangekondigd naar het effect van de maximumprijs en de redelijke prijs op de winstgevendheid van bestaande warmtenetten. De Kamer heeft op basis daarvan de voorhang van het Warmtebesluit gestuit in afwachting van meer informatie over dit onderzoek. Middels brief van 8 december 2009 (2009D62750) vraagt de vaste Kamercommissie voor Economische Zaken de minister om uiterlijk 1 februari 2010 de Kamer te informeren over de resultaten van het desbetreffende onderzoek. Van der Hoeven legt in onderhavige reactie op bedoeld verzoek van de commissie uit dat het type onderzoek dat ze noodzakelijk acht echter meer tijd vereist. Het gaat namelijk om een uitgebreid feitenonderzoek naar de te verwachten effecten van het tariefstelsel op de bestaande warmteprojecten.
Kamerstuk 2009-2010 KST139209Bijlage BLG22113
Bijlage BLG22112
Bijlage BLG22111
de voorlichting die de Raad van State heeft gegeven over de wijze van uitvoering van de bepalingen met terugwerkende kracht in de wet (zie bijlage 4 bij de brief).
Kamerstuk 2009-2010 KST138163Bijlage BLG22114
Handeling 2008-2009 HAN8386A08
Handeling 2008-2009 HAN8386A06
Agenda 2008-2009 OVG1535
Kamerstuk 2008-2009 KST126028
Kamerstuk 2008-2009 KST125505
Kamerstuk 2008-2009 KST125313
aanleggen van en aansluiting op gastransportnet: artikel 9, vijfde lid.
Kamerstuk 2008-2009 KST124021Kamerstuk 2008-2009 KST124035
Kamerstuk 2008-2009 KST123106
Agenda 2008-2009 OVG1503
Handeling 2007-2008 HAN8313A47
Handeling 2007-2008 HAN8311A36
Handeling 2007-2008 HAN8309A09
Kamerstuk 2007-2008 KST120879
Kamerstuk 2007-2008 KST120675
Kamerstuk 2007-2008 KST120668
Kamerstuk 2007-2008 KST120493
Kamerstuk 2007-2008 KST120405
Kamerstuk 2007-2008 KST120406
Met deze brief reageren de indieners op de amendementen die door de Kamer zijn ingediend of toegelicht tijdens de tweede termijn van de Kamer over de Warmtewet d.d. 26 juni 2008.
Kamerstuk 2007-2008 KST120349Kamerstuk 2007-2008 KST120158
Kamerstuk 2007-2008 KST120148
Vervanging in verband met wijziging in de ondertekening.
Kamerstuk 2007-2008 KST120146Kamerstuk 2007-2008 KST120145
Kamerstuk 2007-2008 KST120029
Kamerstuk 2007-2008 KST120031
Kamerstuk 2007-2008 KST120090
Agenda 2007-2008 OVG1490
Kamerstuk 2007-2008 KST120030
Kamerstuk 2007-2008 KST119948
Kamerstuk 2007-2008 KST119951
Kamerstuk 2007-2008 KST119954
Kamerstuk 2007-2008 KST119942
Kamerstuk 2007-2008 KST119949
Kamerstuk 2007-2008 KST119953
Kamerstuk 2007-2008 KST119846
Agenda 2007-2008 OVG1487
Kamerstuk 2007-2008 KST119396
Kamerstuk 2007-2008 KST119481
Kamerstuk 2007-2008 KST118340
Agenda 2006-2007 OVG1415
Agenda 2006-2007 OVG1412
Kamerstuk 2006-2007 KST107644
Kamerstuk 2006-2007 KST107540
Kamerstuk 2006-2007 KST107545
Kamerstuk 2006-2007 KST100852
Kamerstuk 2006-2007 KST100851
Kamerstuk 2005-2006 KST100556
Kamerstuk 2005-2006 KST100307
Agenda 2004-2005 OVG1255
Bijlage BLG5743
in werking treden van het wetsvoorstel zonder beperking.
Kamerstuk 2004-2005 KST89021Bijlage BLG5741
Bijlage BLG5742
Winst-/verliesgevendheid warmteleveranciers (Belastingdienst).
Kamerstuk 2004-2005 KST88525Handeling 2004-2005 HAN7862A09
Handeling 2004-2005 HAN7860A11
Private monopolies voor voor warmtelevering aan kwetsbare gebonden verbruikers moet worden voorkomen.
Kamerstuk 2004-2005 KST87874Agenda 2004-2005 OVG1252
In deze brief zet de minister zijn visie op het wetsontwerp uiteen zoals dit na de tweede nota van wijziging voorligt.
Kamerstuk 2004-2005 KST87659Agenda 2004-2005 OVG1250
Kamerstuk 2004-2005 KST86691
Kamerstuk 2004-2005 KST86692
Handeling 2004-2005 HAN7765A16
Het presidium van de Tweede Kamer stelt hierbij voor, om de Rekenkamer een dergelijk onderzoek te laten instellen.
Kamerstuk 2004-2005 KST81332Agenda 2004-2005 OVG1188
Bijlage BLG2930
In deze brief geeft de minister zijn visie op het wetsvoorstel van de leden Ten Hoopen en Hessels (Warmtewet). Aan de orde komen de doelen en de instrumentatie van het voorstel.
Kamerstuk 2004-2005 KST79661De vragen en opmerkingen van de verschillende Tweede-Kamerfracties betreffen onder ondere aanleiding en doelstelling, reikwijdte, uitgangspunten, uitwerking en instrumentatie van het wetsvoorstel, en samenhang met andere wetgeving.
Kamerstuk 2003-2004 KST79251Kamerstuk 2003-2004 KST76409
Kamerstuk 2003-2004 KST76408
De huidige, aanzienlijk problemen met warmteprojecten, de toenemene risico's ten gevolge van de liberalisering en de aangekondigde privatisering van de energiesector in combinatie met het ontbreken van effectieve bescherming van de kleinverbruiker rechtvaardigen naar het oordeel van de initiatiefnemers het tot stand brengen van een wettelijk kader ter waarborging van de positie van de groep kwetsbare kleinverbruikers aangesloten op een warmtenet. Voor huishoudens is de beschikbaarheid van warmte, waarbij moet worden gedacht aan ruimteverwarming en warm tapwater, te beschouwen als een primaire levensbehoefte. In deze zin heeft warmte voor deze huishoudens een zelfde betekenis als bijvoorbeeld drinkwater en elektriciteit. De overheid heeft tot taak er voor te zorgen dat essentiële voorzieningen voor huishoudens, in dit geval warmte, voor een ieder tegen redelijke prijzen en voorwaarden beschikbaar zijn. Met dit wetsvoorstel wordt de zorgplicht van de overheid voor levering van warmte nader uitgewerkt. Gekozen is voor een vergunningestelsel. Levering van warmte aan kleinverbruikers is verboden, behoudens een daartoe strekkende vergunning. Op een vergunninghouder rust de wettelijke plicht te zorgen voor een betrouwbare levering van warmte tegen redelijke prijzen en voorwaarden en een goede dienstverlening. De verplichting geldt overigens uitsluitend met betrekking tot personen die zijn aangesloten op het warmtenet van de betreffende vergunninghouder.
Kamerstuk 2002-2003 KST70153De huidige, aanzienlijk problemen met warmteprojecten, de toenemene risico's ten gevolge van de liberalisering en de aangekondigde privatisering van de energiesector in combinatie met het ontbreken van effectieve bescherming van de kleinverbruiker rechtvaardigen naar het oordeel van de initiatiefnemers het tot stand brengen van een wettelijk kader ter waarborging van de positie van de groep kwetsbare kleinverbruikers aangesloten op een warmtenet. Voor huishoudens is de beschikbaarheid van warmte, waarbij moet worden gedacht aan ruimteverwarming en warm tapwater, te beschouwen als een primaire levensbehoefte. In deze zin heeft warmte voor deze huishoudens een zelfde betekenis als bijvoorbeeld drinkwater en elektriciteit. De overheid heeft tot taak er voor te zorgen dat essentiële voorzieningen voor huishoudens, in dit geval warmte, voor een ieder tegen redelijke prijzen en voorwaarden beschikbaar zijn. Met dit wetsvoorstel wordt de zorgplicht van de overheid voor levering van warmte nader uitgewerkt. Gekozen is voor een vergunningestelsel. Levering van warmte aan kleinverbruikers is verboden, behoudens een daartoe strekkende vergunning. Op een vergunninghouder rust de wettelijke plicht te zorgen voor een betrouwbare levering van warmte tegen redelijke prijzen en voorwaarden en een goede dienstverlening. De verplichting geldt overigens uitsluitend met betrekking tot personen die zijn aangesloten op het warmtenet van de betreffende vergunninghouder.
Kamerstuk 2002-2003 KST70154Kamerstuk 2002-2003 KST70152